Aihe: Täysin epäasiallinen laulupalstan fiilistelyketju
1 2 3 4 57 8 9 10 1123 24 25 26 27
hannakatriina
25.04.2006 21:58:38

viimeinen opetusnäyte ennen ammattipätevyyttä läpi - jesh!

Onnee! Tuohon on mulla vielä jokunen aika, mut itseäni riittää hymyilyttämään se, et tutkinnon tekninen meni kerralla ja hyvin läpi, ja solfatenttikin sujui siihen mallin, että eiköhän tuo liene suoritettu. On ne niin sitä käytännönläheistä musiikintekemistä ja suorastaan musisoimisen riemua nuo pakolliset solfat ja muut... ;) No, riemua riittää ainakin sitten kun ovat ohi!
faith
26.04.2006 13:36:31
Onnea onnea =)

Tulipas mieleen ulkonäköpoliittinen kysymys. Mitä ootte mieltä, pitääkö nykyään naissolistien (bändin vokalistina tai sooloesiintyjänä) olla ulkonäöltään mallin luokkaa, tai vähintäänki keskivertoa kauniimpi?

Nyt kun on seurannu näitä uusia (ja miksei vanhojaki) bändejä, niin pääsääntö on että "tavallisen" näköistä naislaulajaa ei sieltä löydy. Enkö vain osaa etsiä vai onko näin että nykyään ei pääse pinnalle ilman näyttävää ulkomuotoa, vaikka laulajan taidot suosioon edellyttäisivätkin?

Kyllä, onhan noita nyt pari poikkeusta, mutta jos puhutaan valtavirrasta?
"sähän varsinainen paavoväyrynen olet!" -steelysam
insight
26.04.2006 15:42:17
Onnea tanjuli =)

Tosta ulkonäköpolitiikkaan liittyvästä kysymyksestä. Siis varmaan levy-yhtiöt saattaa katsoa sitä ellei ole todella hyvä muutoin. Itselleni merkkaa musiikissa vain musiikki eli ei laulajan ulkonäkö vaan hänen laulu ja bändin säestys.
Wiitala
26.04.2006 18:08:09
Anteeksi jos iloitsen liian avoimesti, mutta pakko kertoa...

Laulun päättötutkinto läpi, täysillä arvosainolla. :D

"Uula laa - juon alasti Tequilaa, baila baila - ei edes opetusharjoittelu mieltä paina!"
"Siat pääsee taivaaseen, ihmiset ei. Liity meihin enkeleihin."
Suu
26.04.2006 19:14:18
Tulipas mieleen ulkonäköpoliittinen kysymys. Mitä ootte mieltä, pitääkö nykyään naissolistien (bändin vokalistina tai sooloesiintyjänä) olla ulkonäöltään mallin luokkaa, tai vähintäänki keskivertoa kauniimpi?

Kyllä, onhan noita nyt pari poikkeusta, mutta jos puhutaan valtavirrasta?

Ns. valtavirran musiikkia myydään aika pitkälti monimediamarkkinoinnilla, joka tarkoittaa että tuotteen pitää olla myös visuaalisesti kiinnostava. Mun mielestä esim. Johanna Iivanainen on aika "tavallisen näköinen ihminen" ja ihan tarkoituksellisesti, luulisin. Tosin hänkin edustaa jazzin saralla; oletan ettet valtavirran musalla tarkoittane jatsia? Pakko sanoa, että Iivanaisen tyyli tosin kiinnittää mun huomion paljon enemmän kuin vähäpukeisuus tms. jota MTV on pullollaan.

Oma mielipiteeni on, ettei tarvitse olla mallin mitoissa. Pitää kuitenkin kunnioittaa yleisöä sen verran, että pukeutuu tilaisuuden mukaan ottaen huomioon sen, että on ESIINTYMÄSSÄ. Sitten vielä päälle (ainakin ripaus) persoonallisuutta ja ollaan jo pitkällä. Olisi tylsää jos kaikki olisivat fyysisiltä ulottuvuuksiltaan samanlaisia..

Mieluummin hyvää musaa kuin pinkeitä vartaloita ja kosteita huulia.
sound in - pleasure out
fifi
26.04.2006 20:08:51

Mieluummin hyvää musaa kuin pinkeitä vartaloita ja kosteita huulia.

Sinä sen sanoit! :)

Ja onneksi olkoon Wiitalalle ja Tanjulille!
LNA
26.04.2006 22:25:30 (muokattu 26.04.2006 22:25:57)

Ne ottaa mut Helsingissä konsan pääsykokeisiin. Nyt vaan jännätään kuukausi että josko pääsisi bändiä lähemmäs laulamaan: Tää Jojensuu kun on niin pirun kaukana muusta maailmasta. Tällä viikolla meni promokuvausten vuoksi afrohissan tentti ohi suun, ja ensi viikolla jää ilmeisesti jokin päivä välistä kun haluavat jotain haastattelua IS:ään.. Lähempää olisi kätevämpää. No teoriakokeesta ei ainakaan voi tulla täysiä pisteitä vähempiä nyt kun sitä on vuoden taas pitkästä aikaa tahkonut, ja onhan tässä solistisellakin puolella kehitytty enemmän kuin vähän, joten ehkä se opiskelupaikka sieltä tällä erää irtoaa..

Täällä mulla on kyllä tosi hyvä opettaja ja muutenkin Itä on ihana paikka asua ja opiskella, mutta kun on tuo "bändi-riippa" tuolla Helsingissä, ja viikottainen matkustelu vie voimia ja tuhottomasti rahaa, niin olisihan se mukava päästä lähemmäs. Mutta Turkuun en lähde.
Olen nallerginen irtokarkeille.
hannakatriina
28.04.2006 09:43:44

Ihana aamu, ihan fiilistelyn arvoinen! Aurinko paistaa, vappu tulee, pahimmat työstressit ohi tältä keväältä, ja ääntä availlessa onnistui taas suuri A niin että oikein mukavasti värisi kehossa alaselkää myöten :) Ihanaa laulaa matalalta, varsinkin aamulla.

Onnea vaan kaikille tutkintoja/muita opintoja suorittaneille/suorittaville ja pääsykokeisiin menijöille! On oikeesti hienoa jos onnistuu tavoitteissaan. Näin keväällä varsinkin tuntuu tutkintoja ja muuta hommaa kasautuvan itse kullekin. Saahan sitä nyt fiilistellä hyvin menneitä tutkintoja, mikäs sen estää, eikä se minusta ylpeilyä ole. Jos menee täysillä läpi, niin se on hieno juttu, eikä ollenkaan mitään rehvastelua ja itsensä kehumista jos siitä sanoo toisillekin. Ylipäänsä suomalaiset tuntuu olevan vähän liian vaatimatonta kansaa, ja sitten ne joilla ei oikeesti ois mitään aihetta kehua itteensä pitää suurta ääntä ja on esillä.

Mitä noihin ulkonäköjuttuihin tulee, niin ihan samoja asioita oon miettinyt mitä täällä on kirjoiteltukin. Ja ikää myös. Pitäis olla kakskymmentä ja missimitoissa+viimeisimmän muodin mukainen, ainakin jos yhtään mitään listaohjelmia tai mtv:tä kattoo. Noh, ihan se ei enää oo mahdollista minun osalta ainakaan iän puolesta, mutta toisaalta kyllähän itsensä silti voi kunnossa pitää, ihan jo terveyden kannalta. Tulee nykyään liikuttua monta kertaa viikossa, ja katsottua vähän myös sitä, että mitä syö. Keikalle laittaudutaan aina hyvin, vaatteet ja meikit ja muu mietitään kaikkatilanteen mukaan, itsestä yritetään välittää yleisölle mahdollisimman miellyttävä ja positiivinen kuva... koska laulutaidon lisäksi se on tavalliselle musiikin kuuntelijalle ennen muuta kokonaisuus, mikä jää mieleen.

Ei yleisö muista keikalta välttämättä jotain yksittäisiä fraaseja, että miten ne lauloi, vaan mieleen jää se, mikä on ollut koko porukan fiilis, millainen tunnelma on välittynyt, oliko esityksessä energiaa, ja miltä laulaja näytti/kuulosti. Niin se vaan menee, ja se on sellainen juttu, mikä pitää tiedostaa jo alalle lähtiessään. Laulajana tulee olemaan huomion keskipisteenä ja jos siinä ei viihdy, niin sitten ehkä on vähän väärä uravalinta. Ja viihtyäkseen keskipisteenä pitää olla sinut itsensä kanssa ja tuntea olevansa hyväksytty. Meikillä, vaatetuksella yms. on mahdollista korostaa niitä omia parhaita puolia ja toisaalta häivyttää niitä ei-niin-hyviä puolia, jolloin olo on lavalla kotoisampi.

Oletan, että ihmiset katselee mieluummin lavalla kauniita (nyt en siis puhu Lordista ;) ja luontevasti käyttäytyviä ihmisiä kuin epäsiistejä, tahdittomia, omituisesti käyttäytyviä, huonoryhtisiä tyyppejä... tai ainakin minä katselen mieluummin. Yleisöä ei sais koskaan aliarvioida, ja minusta sellainen "hälläväliä"-asenne myöskään ulkonäön puolesta ei kuulu keikalle. Pitää muistaa, että yleisö on tullut paikalle / jopa maksanut esityksestä, joten silloin on vedettävä parhaan taitonsa mukaan ja tarjottava sitä mikä halutaan nähdä. En siis ollenkaan ihmettele, että esiintyvät artistit stailataan ihan kunnolla, muutenkin kuin vain keikkatilanteisiin. En usko, että kaikki naisartistit on luonnostaan mitään missejä, mutta kyllähän sitä saa ihmisen ulkonäössä ihmeitä aikaan, jos niksit tietää ja jos löydetään henkilölle juuri se omaan persoonallisuuteen sopiva juttu. Se tekee kauniin näköiseksi. Karisma myös lisää kauneutta ja lavasäteilyä, vaikka ei muuten niin kauniit nukenkasvot tai mallivartalo olisikaan.
kay
28.04.2006 11:49:25
Katselin tuossa suomen virallista listaa ja olihan siellä shakira, pink ja jane, jotkä täyttävät varmasti pop- tähtösten strategiset mitat. Toisaalta siellä on myös irina (joka ei taida olla enää edes kahdenkymmenen puolella) Madonna (nelikymppinen perheenäiti), Kwan (jonka mariko ei mene missinmittoihin, vaikka viehättävä onkin) mainitakseni vain muutamia.

Miksi märehtiä sillä mitä ei ole? Jos sille ei voi tehdä mitään niin on pelkkää ilman ja energian tuhlausta pohtia sitä miksi minusta ei tule tähteä. Jos sitä haluaa ja asialle voi tehdä jotain niin sitten suu kiinni ja tekemään.

On yleensä eri asia tehdä sitä mikä tällä hetkellä myy ja sitä mitä tahtoo. Jos ne kohtaa niin onneksi olkoon, hyvä vaan. Jos tekee sitä mitä tahtoo ja miten tahtoo niin onko sillä väliä myykö se nyt miljoonia. Totta kai siitä olisi kiva saada myös elantonsa, mutta onko kiva saada elantonsa teeskentelemällä jotain mitä ei ole. Jos joku tahtoo laulaa Mtv/listapoppia niin siittä vaan, täysillä eteenpäin. Jos ei tahdo ja joku muu saa siitä rahaa niin miten se on keneltäkään pois?

Jos joku tahtoo tehdä itsestään tähden pikaisesti niin siihen meillä on jo muutama formaatti, sielläkin ikävä kyllä vaaditaan laulutaitoa ja lavasäteilyä. Jos sitä kautta tahtoo niin se on tehty jo tuskallisen helpoksi.

Jos joku myy niin se ei ole sen artistin vika. Jos tahtoo tehdä asiaan muutosta niin pitää alkaa tekemään muutoksia. Ostamaan levynsä muualta kuin ketjulevykaupoista, kuuntelemaan vaihtoehtoradiokanavia tai edes sitä ainoaa täällä jolla ei ole soittolistoja. Ja luennoitsemaan ystäville jotka eivät tee niin. Ja mikä estää tekemästä demoa ja tyrkyttämästä sitä levy-yhtiöihin.

Ei tähdeksi sitä paitsi tulla yhtä-äkkiä. Ne jotka sillä oikeasti ansaitsee ja pitkään niin tekee todella paljon töitä päästäkseen sinne ja pysyäkseen siellä missä on. Ja ei ketään poimita kadulta tai baarista että hei, tahtosiksää tulla laulamaan pari raitaa...

Tai siis poimitaan, mutta siinä tuskin on kyse pelkästä levynteosta.

Ja eiköhän kaikki osaa arvata miten kauan kaikki pikatähdet myy. Juuri niin kauan että ne sen ikäpolven pikkutytöt kasvaa murrosikään.
insight
28.04.2006 12:34:17
Mä en katso MTV:tä enkä kyllä muutenkaan telkkua juuri lainkaan. Pinnallista meininkiä niin paljon. Toisaalta en mä väkinäistä "persoonallisuuden" hakuisuuttakaan ymmärrä. Yleensä luontevasti sujuvat asiat on parhaita.
© Registered nickname 2005-2006
Suu
29.04.2006 20:23:43
Mua on sanottu ylioptimistiseksi taivaanrannanmaalariksikin, mutta mutta.. itse haluan uskoa että jokaiselle musiikille ja sen esittäjälle on tilauksensa. Tehkää sitä mistä on mahdollista saada irti haluamanne - oli se sitten rahaa tai kiksejä. (Katsotaan mitkä on itsellä tunnelmat parin vuoden päästä tästä alasta ;)

Ja ne fiilistelyt:

Ihanaa. Poikkeuksellinen vapaa viikonloppu tulossa, huomenna ei MITÄÄN menoja. Kerrankin ei tarvitse olla juhlan aikaan lauteilla itse.. niin jos nyt vappua voi juhlaksi kutsua. :D
sound in - pleasure out
Suu
29.04.2006 20:25:31
Oletan, että ihmiset katselee mieluummin lavalla kauniita (nyt en siis puhu Lordista ;) ja luontevasti käyttäytyviä ihmisiä kuin epäsiistejä, tahdittomia, omituisesti käyttäytyviä, huonoryhtisiä tyyppejä... tai ainakin minä katselen mieluummin.

Pitipä lisätä tähän vielä, että katselen mielelläni omituisesti käyttäytyviä ihmisiä lavalla jos se sointuu hyvin esitettyyn musiikkiin. Ulkonäkö ja meininki matskun mukaan!
sound in - pleasure out
Tempura
30.04.2006 09:46:10 (muokattu 30.04.2006 09:49:47)
Onnea onnea =)

Riippuu ihan siitä, hakeeko idioottien arvostamaa tyhjäpäämediasuosiota vai kiinnostaako musiikki kenties enemmän.

Ei tartte olla kun oma itsensä. Esim. Patti Smith on aika ruma, mutta se on hyvä ämmä. Eikä edes ole maailman paras laulaja.

e: Ja miten niin ei ole tavallisennäköisiä? Onhan ne. Jotenkin sitä jotkut kuvittelee ettei muka olisi. Ei se, että on litra maalia kehossa ja korsetti päällä tee ihmistä mitenkään häikäiseväksi. Idiootin näköisiä yleensä. Älkää oikeasti yrittäkö kelvata millekään taholle. Reippaasti vaan semmosia kun olette. Älkää myykö sielua!
THV-Klubi #7 Romantikkoitkijät #12
fifi
02.05.2006 18:27:01

C-kurssitutkinnosta 22/25. Tyytyväinen olen. :)
tanjuli
02.05.2006 22:22:20
C-kurssitutkinnosta 22/25. Tyytyväinen olen. :)

sietääkin olla - ONNEA!!!
[i hear voices but at least they're on tune]
faith
02.05.2006 22:52:29
keikka meni ihan jees. kuoron kans..
"sähän varsinainen paavoväyrynen olet!" -steelysam
musa
03.05.2006 21:47:33
Ne ottaa mut Helsingissä konsan pääsykokeisiin.

Hei onneks olkoon kovasti. Pyritkö siis popjazz-puolelle vai klasarille?
musa
03.05.2006 21:50:05
Täällähän on näköjään dadoja nykyään ihan joka palstalla :)
Suu
04.05.2006 16:15:59
Täällähän on näköjään dadoja nykyään ihan joka palstalla :)

No laulupalstalla ollaan niin pirun asiallisia koko ajan!
Pakko vähän dadata.

Mut on kyllä ollut kivaa - aurinko paistaa, hyvä mieli, ihania ihmisiä ja se laulu.. Kesä vähän jännittää.
sound in - pleasure out
steelysam
04.05.2006 18:55:07
fiilistelen ja laulelen!
Möllisty
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)