![]() 01.04.2012 12:47:24 | |
---|---|
Siinä olis ylempi kuukauden takainen veto ja alempi pari päivää vanha. http://youtu.be/Qa22UU8Of9Y http://youtu.be/qXBXvcHz8n8 | |
![]() 04.04.2012 08:31:42 | |
Tuossa meikäläisen ääninäytettä huutovokaaleista,palaute on aina jeppis=) http://soundcloud.com/borderline-party/this-one-is-for-john | |
![]() 08.04.2012 12:38:55 | |
south_of_heaven: Tuossa aiemmin keskustelussa oli jotain erilaisia väittämiä puhtaan laulamisen ja rääkymisen/örinän välistä. Kannattaa muistaa, että nämä kaksi korreloivat toisiaan aika paljonkin. Molemmissa auttaa samantyyppiset tekniikat. Olen tähän mennessä huomannut, että omassa äänessäni puhdas laulaminen ja rääkyminen ovat teknisesti tukeneet toisiaan, esim. rääkyminen lisännyt puhtaan äänen kestävyyttä, jne. Ei siis kannata ainakaan pelätä, että rääkyminen pilaisi lauluääntä. Kunhan oikea tekniikka on hallussa niin ei se vahinkoa tee. Itseasiassa olen samaa mieltä, örinä on vahvistanut puhtaita lauluja, mutta korkeista puhtaista lähtee pari nuottia, koska örinä/screami kuluttaa sieltä..... tuo on ihan fakta. itse en tiedä onko multa vienyt nuottia pois, koska aloitin örinällä. Tosin onhan tuo Volbeatin laulaja örissyt vuosia eri bändeissä, mutta vetelee kyllä ihan hullun korkealta, ja livenä kun näin joskus, vetää ihan oikeastikin yhtä hyvin kun nauhalla. voimaa silläkin on, mahtaako olla tullut örinän kautta???? | |
![]() 08.04.2012 12:43:16 | |
ps. vittu miten voi ottaa pois/ vaihtaa profiili kuvan :DDD | |
![]() 31.05.2012 18:50:19 | |
Otsikon mukaista settiä tuli vedettyä joskus narulle suomenkielellä. Kotimaisella vetäessä tulee yleensä korvattua särön määrää kovalla paineella, jotta artikulaatiosta saisi vielä jotain selvää. Jännä huomata, miten paljon vaikeampaa suomenkieli on lausua, kun kovia konsonantteja viljellään koko ajan. http://www.mikseri.net/artists/gore … enpide-on-ymparileikata-paa/457037/ Soitetaan nopeammin kuin osataan. | |
![]() 19.06.2012 18:42:00 | |
Hyviä vinkkejä ollu ketjussa paljon, kiitos vaan kaikille. Kaipaisin hieman kommenttia omista vokaaleistani. Palaute tähän mennessä ollu pääosin hyvää, mutta omaan korvaan parannettavaa vielä rutkasti. http://soundcloud.com/afterforest/able-to-see Muutaman vuoden tässä treenaillu, alotin puhtaasti fry screamia yrittäen mutta vähä väliä tekniikka ajautunu ties millaseks. Fryta pyrin nykyään käyttämään. Pidempiä aikoja en oo bändin soittajien puutteesta johtuen vielä putkeen edes vetäny, niin vaikea edes mennä sanomaan onko tekniikka "oikea". Lyhyitä pätkiä vetäessäni ei tunnu kipua ja pystyn laulamaan normaalisti. Kertsiin koitin saada semmosta Gojira -maista laulun ja örinän yhdistelmää koittaen käyttää tuubista löytämääni vinkkiä laskea aataminomenaa alaspäin. Tällä ehkä myös tekemistä aiemmin ketjussa mainitun "twang tekniikan" kanssa? Se meni kuitenki vähä suoraa kurkkua huutamiseks.. Mielestäni jokatapauksessa parempi kuin täysin puhtaasti laulettu, niihin kun en tahdo saada minkäänlaista voimaa.. | |
![]() 03.07.2012 01:25:42 | |
No itse en tuosta Alexi Laihoin rääkymisestä tiedä paljoa mutta veikkaisin että kurkulla sekin ääni tehdään. Leikin kerran itsekkin äänelläni ja löysin ihan kivan örinä äänen. Varmaan kaikki osaavat öristä :D sen tuntee kurkussa kun ääni muuttuu örinäksi. Ja veikkaan että tuollainen rääkyminen tehdään vain huutamalla kovempaa ja "örisemällä" korkeammalta. Näin ainakin itse onnistuin rääkymään. Sitä on tosin aika vaikea selittää joten kannattaa mennä jonnekkin hiljaiseen paikkaa jossa ei ole muita lähettyvillä (tietysti jos muiden läsnäolo harjoitellessa ei häiritse niin voi treenata missä vain) laittaa vaikka tuota bodomia soimaan ja rueta vain "laulamaan". Sitten kappaleen aikana vain muuttelee ääntä. Kyllä se rääkyminen alkaa luonnistua :D | |
![]() 09.07.2012 16:10:01 | |
south_of_heaven: Joutuuko kukaan muu "hakemaan" soundia joka päivä erikseen? Mulla on niin, että kun yritän jotain päivänä mölistä, että soundin mukaan sekoittuu omaa ääntä joka on taajuudeltaan laskevaa esim. jossain pitkässä äänessä. mutta kun soundi rupeaa taas löytymään, tämä "oma ääni" pysyy tasaisesti nuotissa ja vähemmän selkeänä. Tämä osaltaan vaikuttaa aggressiivisuuteen äänessä aika paljonkin. meneeköhän ihan ajan kanssa pois, vai onko vain äänihuulten lämmittelynpuutteesta kyse? mulla on ollut oikean tuntuinen tekniikka nyt vasta muutamia viikkoja. kyllä se näin aluksi menee. pidemmän ajan saatossa pystyy vetämään spontaanisti milloin vain. tosin kk tai parin tauon jälkeen soundia ja tekniikkaa joutuu taasen hakemaan. puolentoista vuoden jälkeen tuntuu jotta sitä ei ole oikein osannutkaan ;-) "repii raadon...maistaa!" | |
![]() 09.07.2012 16:22:17 | |
Itsestä tuntuu, että yli viikon tauon jälkeen pitää homma aina jotenkin opetella uudestaan. Etenkin tauon jälkeinen ensimmäinen sessio on aina väkisin tuskallinen. Sen jälkeen, kun rutiinia pitää yllä, hoituu homma luonnollisemmin. | |
![]() 12.07.2012 20:19:09 | |
Itse olen "rääkynyt" n. 3 vuotta ja pari kuukautta sitten tuli 1 vuosi täyteen bändin kanssa. Aloittamisessa suurimpia ongelmia oli se, että tekniikka oli täysin väärä ja kurkkuun sattui. Hapen loppuminen kesken kaiken oli myös suuri kompastuskivi, varsinkin matalia vedettäessä. Tuntuu vähän siltä, että sitä luuli rääkymisen olevan jotenkin niin ihmeellisen maagista ja vaikeaa tehdä, että yliyrittämisellä vain satutti itseään. Aloittaessani en ollut eläessäni laulanut, ellei jotain rippikoulua tai inttiä lasketa. Siis puhtaita tai örinöitä, kumpaakaan. Se oli vaan sitä fiilistelyä johonki Despised Iconin tai Carnifexin biiseihin huutamalla vaan niin perkeleesti levyn päälle :D Homma alko kuitenki kokoajan kiinnostaa vaan enemmän ja enemmän ja mitä useampaan samantyyliseen bändiin tutustuin, sitä enemmän halusin oppia oikean tekniikan ja mikä tärkeintä, oman tekniikan ja oman tyylin. Ongelmia on mulla ollut aina eniten matalissa, vaikka aloitin niistä. Pystyn pitämään korkeita ja midejä todella pitkään ilman, että ne alkaa lopussa kuullostaa paskalta, mutta matalien kanssa happi loppuu huomattavasti nopeammin. Nykyään ku musiikkimaku on siirtyny vähän teknisempään ja "tuoreempaan" musiikkiin (lue: suurinosa Sumerian Recordsin bändeistä + Architects) ja kuullu miten hienosti niissä käytetään eri huutotyylejä niin motivaatio on vaan noussu kokoajan. Opin oikean tekniikan melko nopeesti alottamisen jälkeen, mutta se kuullosti silti paskalta, totta kai. Se oman tyylin löytäminen ja hiominen vie _aikaa_.. Nyt on yli 3 vuotta huudeltu ja kehitystä tapahtuu vieläkin joka reeneissä, ja paljon. Tulipas tollanen elämänkerta-tyylinen kirjotus, mutta pointtina mulla tässä kuitenkin on se että jos haluaa oppia rääkymään, niin rohkeesti vaan yrittämään. Lupaan, että se kuullostaa aluks aivan helvetin paskalta, kukaan ei osaa sitä yhtäkkiä mutta jyvälle hommasta pääsee melkosen nopeesti ja sit ku pääsee nii sitä ei halua lopettaa! Ettikää tai perustakaa bändi ja toteuttakaa unelmaanne :) Mikään ei oo sen mukavampaa ku oma bändi ja keikkailu! HUOM! Muistakaa hyvät ihmiset lämmitellä sitä ääntä ennen ku alatte rääkymään ja juokaa vettä! Perussääntönä kannattaa pitää sitä, et jos sattuu nii tekee väärin. Jos se ei satu ja kuullostaa omaan korvaan hyvältä niin ollaan oikeilla jäljillä ja siitä on kehityskäyrä vaan ylöspäin! Voisin laittaa jotain omaa näytettä tänne ihan huvin ja urheilun kannalta ja tietenkin palautteen. Jos vaikka huomenissa kävis kämpillä kuvailemassa jonkun coverin. | |
![]() 12.08.2012 20:53:49 (muokattu 12.08.2012 20:53:59) | |
Mitä tässä on nyt pari vuotta tullut huudettua "oikealla" tyylillä, niin yllä mainittu "juo vettä!" pitää erittäin hyvin paikkaansa. Kun harjoittelet, älä vain juo liikaa alkoholia, edes bändin kanssa, koska se kuivattaa kurkkua, ja silloin vetää helposti yli & aivan liian voimakkaasti. Yleisin virhe mitä edelleen tulee tehtyä on se, että treenitilanteessa pyrkii huutamaan niin lujaa, että varmasti kuulee itsensä, mikä taas on monesti pienessä tilassa mahdotonta. Kunhan jaksaa keskittyä hommaan, hengittää oikein, puskea sitä ilmaa palleasta, eikä pyri väkisin tuomaan ääntään tietyn rajan yli, huuto pysyy kasassa oikein hyvin. Jos et kuule itseäsi, älä puserra vaan säilytä kontrolli. Kovasti tekisi mieli pyrkiä kehittämään noita ylempiä rääkäisyjä jotenkin paremmaksi. Kovin monesti ne tuntuvat kipuamaan kurkkuun saakka, pois sieltä oikealta sektorilta - ja taas ääni kärsii. Ajatusvirtaa :) | |
![]() 13.08.2012 11:36:14 | |
Kovasti tekisi mieli pyrkiä kehittämään noita ylempiä rääkäisyjä jotenkin paremmaksi. Kovin monesti ne tuntuvat kipuamaan kurkkuun saakka, pois sieltä oikealta sektorilta - ja taas ääni kärsii. Itse olen huomannut että jo ihan oma ääniala tuntus vaikuttavan jonkin verran siihen että kuinka tuo korkea sujuu. Itsellä ei ole noissa korkeissa mitään ongelmaa mutta matalammat sitävastoin ovat haastavampia. Noihin omiin korkeisiin hommiin auttoi se, että yritti ikäänkuin hengittää ulospäin nenän kautta samalla kun huutaa. Tällöin sain äänen resonoimaan ylempänä, jolloin voin vetää oikeastaan kuinka korkealta omasta rekisteristä vaan, ilman että mihinkään sattuu. Vähän aikaa kun tuota treenasi niin nykyään ei tarvitse koko hommaa ajatella, senkun vetää :o | |
![]() 14.08.2012 18:23:51 (muokattu 14.08.2012 18:24:30) | |
Pari vuotta sitten on tullut käytettyä tuomosta nyky Entombed tyylistä karjuntaa. Toimi silloiseen räkärokkiin hyvin ja jopa kehitystä tuli. Kuitenki nyt oon vetäny enemmänki puhtaasti, reenannu tangoja jne. Nyt pitäs taas alkaa muistelemaan/opettelemaan tuo rokinpi osasto haltuun. Ja matalammat taajuudet kiinnostaisi itseä myös, harmi vaan ettei kovin suurella volyymillä niitä saa ittestä irti. | |
![]() 15.08.2012 11:39:27 | |
http://soundcloud.com/rotta-1/elo2011 löytyy ördee ja kliiniä molempia. Itellä ongelmana se, että ei pysty huutamaan kuin muutaman sekunnin maksimissaan. | |
![]() 19.08.2012 12:23:27 (muokattu 20.08.2012 09:13:56) | |
http://www.facebook.com/promenium/app_178091127385 Vähän päälle vuosi treeniä alla ennen näitten nauhotteluja. Palaute/kommentit on aina tervetulleita. | |
![]() 26.08.2012 10:57:38 | |
kElm: http://www.facebook.com/promenium/app_178091127385 Vähän päälle vuosi treeniä alla ennen näitten nauhotteluja. Palaute/kommentit on aina tervetulleita. No kyllähän tuo nyt kuulostaa Randy Blytheltä siinä missä kaikki muukin tänä päivänä. Mutta mitäpä sitten kun se buumi loppuu? matkijat ja muut yhden tempun ponit jäävät vähän tyhjän päälle. Blythekään ei ole kolmeen viime levyyn kuulostanut noin yksipuoliselta, vaan mennyt eteenpäin ja kehittynyt, siinä missä kaikki häntä matkivat jumahtavat sinne melkein 20 vuotta sitten nauhotetuille levyille.. | |
![]() 28.08.2012 16:04:23 (muokattu 28.08.2012 17:41:58) | |
Sopinee tänne paremmin kuin tuohon laulunäyteketjuun. Tuli ääniteltyä kotosalla cover At The Gatesin Cold -biisistä. Tekniikasta en osaa sanoa mitään, tiedän vain etten ole tähän päivään mennessä satuttanut itseäni millään lailla. Jokusen vuoden olen ennättänyt lauleskelemaan hieman on/off -pohjalta. Palstan tekniikkagurut voisivat antaa vinkkejä mitä parantaa, niin halutessaan. Ja toki muutkin saa kommentoida, palaute on aina tervetullutta, oli se sitten positiivista tahi negatiivista! https://dl.dropbox.com/u/12746897/Cold_1.mp3 | |
![]() 14.09.2012 22:03:47 (muokattu 14.09.2012 22:06:13) | |
Kai sitä on pakko tännekin jotain tarinoida. Aloittelin nimittäin itsekin rääkymispuuhia juuri tämän säikeen ja Youtuben avustuksella vuonna 2008, ja aika pitkän tien on saanut kulkea. Täytyy sanoa, että vaikka olen tainnut lukea kaikki tämän langan postit, niin ei tätä puuhaa opi kuin huutamalla ja kokeilemalla. Moottoritietä ajaessa on hyvä treenailla, liikennevaloissa vähän huonompi kun kanssakuskit saattavat vilkuilla epäluuloisesti muka-vihaisesti naamaansa vääntelevää setämiestä. Jos ääni lähtee, niin sou not, kotvan päästä uudestaan. Tekniikkana toimii fry, jonka perusteet ottaa helposti haltuun; olen yrittänyt perehdyttääkin muutamia kavereita sen saloihin. Helpoiten opin sen itse muodostamalla ensin kuivan Elmeri-narinan (se metsästäjäkaiffari), jättämällä kurkun rennosti siihen asentoon, ja sitten puskemalla pallealla ilmaa läpi samaisesta raosta. Tämän tekniikan ongelma käy kuitenkin tuosta ylempää aika hyvin esille: kohta kaikki kuulostavat yksiulotteiselta Randylta, joten mausteita tarvitaan. Itse olen onnistunut tähän asti laventamaan palettia korkeammalla kärinällä, kellariosastolla ja Haunted -tyyppisellä huudolla. Perinteinen death on vielä työn alla. Kotona ja treeniksellä huutaminen on asia sinänsä, mutta kuinka helposti kanssakarjujat ovat ottaneet tonttinsa haltuun livetilanteissa? Itse ainakin heilun niin paljon lavalla, että tekniikan säilyttäminen on välillä melkoisen työn takana. Alussa ääni ei kestänyt mitenkään loppuun asti, mutta nykyään menee huomattavasti paremmin; olen onnistunut säilyttämään rentouden enkä lähtenyt äänellä mukaan siihen spedeshowhun mikä ulkoapäin näyttäisi olevan käynnissä. Ja se ääninäyte: http://listn.to/trailoflifedecayed | |
![]() 15.09.2012 10:23:29 | |
Ja se ääninäyte: http://listn.to/trailoflifedecayed Soundaahan toi iha jäätävän hyvältä :) Se, että kuulsotaa randylta, johtuu vain siitä että tekniikka jota randy käyttää on tullut pinnalle vasta nyt. Ja ainakin itse koitan tuoda jotain omaa siihen soundiin jottei ihan mene plagioinniks. ITsellä lähtökohdat huutamista alotellessa oli että lyriikoista pitää saada selvää ja että äänen päälle se ei saa käydä. No sitten tutkiskelin asiaa ja tulin siihen tulokseen että kaikkien niiden bändien solisitit jotka kuulostivat omaan korvaan oikealta tekniikalta (LoG, Gojira, Arch Enemy jne..) käyttävät lähes samanlaista perustekniikkaa. Siitä se ajatus sit lähti :p "Miksei kuulu ääntä?!" "Laita signaalipiuha kiinni mikseriin.." | |
![]() 15.09.2012 12:58:36 | |
maNaaja: Kotona ja treeniksellä huutaminen on asia sinänsä, mutta kuinka helposti kanssakarjujat ovat ottaneet tonttinsa haltuun livetilanteissa? Keikalla jännittää, ja ei kuule itseään aina tarpeeksi hyvin tai ainakaan samalla tavalla kuin on tottunut. Sen takia saattaa tekniikka mennä pieleen ja ääni loppua kesken. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)