Aihe: "Rääkyminen"
1 2 3 4 5 6 7 8 963 64 65 66 67
thrashmetallisti
25.10.2005 12:22:00

Mitäs tuohon örinään ja rääkymiseen tulee niin, örinä on matalempaa kuin rääkyminen. Näissä tyyleissä käytetään myös erilaista tekniikkaa, joka erottaakin ne toisistaan ja tuottaa erilaiset äänet luonnollisestikin. Helposti sanottuna Cannibal Corpsen laulaja George "Corpsegrinder" Fisher örisee ja Dimmu Borgirin laulaja Shagrath rääkyy.

Näin ajattelinkin. Mutta kun sitten taas tuota ruumisjauhajan ääntä voisi kyllä kuvailla murinaksi kans. tai korinaksi.
Thrash till death! Thrashia Porista www.mikseri.net/polluted
Woodoo
09.11.2005 10:40:49 (muokattu 09.11.2005 10:42:20)
Voi hitto.. kyllä vaikeelta kuulostaa kaikkine pullistuksineen ja puhalluksineen. Lauantaina pitäs mennä yhden laulajaa vailla olevan bändin kassa koittamaan sujuuko vokaalit heidän mieleen olleskaa ja millä tavalla synkkaa. Kliinillä lauluäänellä oon tähän mennessä vasta turissut, mutta mulla on mielestäni tosi karhea ja karu ääni muutenkin että uskoisin mörinän ja kähinän vielä jossain vaiheessa luonaavan. Korkealta jos laulan niin ääni on aina kuralle mennytkin, mun mielestä kyllä ihan sopivasti.. Ei mikään helein ääni minulla oo kyllä koskaan ollut varsinkin siis jos ihan rentona laulan. Kyllä sitten heleellä äänelläkin voin laulaa mutta se ei oo mulle niin luontanen oma ääni. Mitäköhän höhhöö nytkin puhun. Oikeastaan en tiedä laulamisesta juuri mitään muuta kun sen että kun karaokea vedän niin siellä on kamalia laulajia :) Iskelmään omaa ääntäni en saa sopimaan kirveelläkään, eipä se kyllä haitannutkaan ole... Menenkin tästä turisemaan talliin kitaran tahdissa...

Mielenkiintoinen keskustelu kyllä.. si Oo ja ii juttu tuntuu toimivan :D
Lukihäiriö ei estä kirjoitusta, mutta kirjaimien painaminen on hieman vähäisempää :)
Caine
16.11.2005 23:54:17
Itseni kohdalla on edelleen läsnä pieni kurkkukipu treenien päätteeksi. Tosin kipua ilmenee vain pienissä määrin, liekö sitten normaalia. Runsaan juomisen (vesi, joskus virvoitusjuomat) olen kokenut suhteellisen avuliaaksi keinoksi. Meikäläisellä parhaat älämölöt irtoaa, kun orkesteri ei soita taustalla ääntä ihan alle, mutta kuitenkin sen verran kovaa, ettei "rääkyminen" mene aivan sammakkolinjoille. Ihanteellista omalla kohdalla on se, että matalat murinat, sekä korkeammat kirkaisut kuuluvat jonkinlaisessa sovussa. Liian kova mökä, jos on, niin äkkiä jäävät örinäsoundit sinne orkesterin alle.

Sen kummempaa tekniikkaa en osaa mainita, mitä huutaessa käytän. Puolivälimalliin, jos yritän karjua, (esimerkkinä mainittakoon kerrostalo yölliseen aikaan jne.) niin ei lähde ollenkaan. Itse asiassa, jopa suututtavan "hienoa" ääntelyä tulee silloin vääjäämättä nauhalle. Joissain yhteyksissä mainitusta hengitystekniikasta olisi mukava kuulla lisää. Tällä hetkellä toteutan tätä tekniikkaa vasta aloittelijapohjalta. Onko tämä tekniikka yksinkertaista, vai liittyykö tähän enemmänkin erilaisia huomioon otettavia seikkoja?

Tuollapa olisi tulevalta demolta näytettä. Kommentit laulusuorituksista tervetulleita.
http://www.mikseri.net/ftn
Pesumerkki taakse. IMIK #32
lakeoftears
18.11.2005 02:15:16
itse pallealla ja hyvin vähäisellä ilmalla "kurlaten" samalla kurkussa jonka seuraksena tulee kiva soundi. sai kyllä etsiä jonkin aikaa. nykyään menee jo melkein huomaamatta. ikinä ei ole kurkkuun sattunut. korkealta tämä on vielä harjoituksen alla enemmän. mutta jos kunnon hc örimörinää pitää olla ettei sanoista saa mtn selvää niin en oikein tiedä. runsas veden juominen auttaa, koska tällöinkin jonkinnäköistä "kurlausta" tapahtuu mutta yleensä kurkku tällöin jännitettynä. tästä seuraa kyllä yleensä kurkkukipua joten en harrasta. eli helpoiten tapahtuu vain kun puhaltaa aluksi vaikka melkein kaiken ilman pois ja palleaa käyttäen yrittää kurkku rentoa äänähdellä jotain peikkoääniä :D ja sitten soveltaa laulamiseen. kun oppii ei tarvitse paljoa enään palleaa käyttää ja ääni tulee milloin haluaa ja myös ilman veden juontia mutta eihän vesi pahaa tee. mielestäni pieni rätisevä saundi joskus on oiva lisä johonkin, mutta kyllä kokonaisen biisinkin voisin kurlata alusta loppuun ilman vaivaa ;D
Keppis
25.11.2005 23:06:22
Tuo veden juonti muuten kannattaa tehä silleen, että parituntia ennen suoritusta alkaa juomaan silleen pari suullista 10-20 minuutin välein, ettei tule semmosta täyttymistä, eikä tarvi kusella juosta moneen kertaan reenien aikana. Jos vetelee puolk litraa kerralla, niin se vesi kerääntyy vaan mahaan, eikä auta enempää, kun lasillinenkaan. Kokemuksieni mukaan näin ainakin luulisin.

Itselläni lähtee murinat, kuin eripäivänä tuollaisen huolellisen tankkauksen jälkeen, kipuiluakin se ennalta ehkäisee.

Örinälauluun sain muuten hyvää huutosaundia, kun otin vähän etäisyyttä mikistä, jolloin alitajuisesti tuottaa ääntä kovempaa. Vatsassa jos tuntuu, niin tuskin on vaarallista?
"Ei soiteta Paranoidia, nyt soitetaan heviä!" http://www.mikseri.net/fobia
Sir Härö
02.12.2005 14:46:23 (muokattu 02.12.2005 14:49:35)
Tuollapa olisi tulevalta demolta näytettä. Kommentit laulusuorituksista tervetulleita.
http://www.mikseri.net/ftn

Hieman(?) reeniä, niin kyllä se siitä. Muutekseen soundit olivat täyttä pas...kuraa. Kannattaa varmaan seuraavaksi kokeilla raituria tai tietokonetta nauhoituksiin ;)

Edit. En siis mitenkään vittuillakseni tai kusipäisyyttäni. Rakentavaa kritiikkiä vain.
Soundi lähtee sormista. Hyvän särösoundin saa nyrkillä.
YellowBullet
03.12.2005 20:13:04
Mulla on kans semmonen ongelma et matalalla volyymilla toi rääkyminen menee mahtavasti,mut ku yrittää lisätä volyymia ja saada vähän munakkaamman soundin,ni eihän siit tuu mittää..neuvoja ?Kumminki puhdas laulu menee mahtavasti niin kovaa ja korkeelt,ku hiljaa ja rauhallisestikin...
YellowBullet
03.12.2005 23:25:04 (muokattu 04.12.2005 00:47:31)
Kummallista mitä oppii kun ajaa yksin autolla yöllä,cheers noist kaikist neuvoist mitä löysin täält...yllättävää kyllä(ikuinen skeptikko)ne oikeesti autto ja sain mahtavia ääniä aikaseks..hihii...ihan tsikunoissa :D...se vaan yhtäkki tuli jostain..
Heavy singer
04.12.2005 22:26:58
Hehhehheh...mäen kestä enempää...hahhahhah...verta ja örinää... ei jumankauta! Mä en pysty edes kuvittelemaan kuinka koomiselta örinä "harjoitukset" kuulostavat...haahhahhahhaa...
srgi
05.12.2005 18:53:48
Tuota miuta on aina mietityttäny et miten semmone korkee "kirkumiskarjumine" tehää? Ei siis mikää filth laulu vaa semmone niinku vaikka Dark Funeralissa
Elämä on ihmisen parasta aikaa.
Keppis
10.12.2005 12:40:40
Yhellä keikalla näin kun yks rääkyjälaulaja rääky, niin se piti suuta tosi auki ja jotenkin sitä kautta sai sen saundin. Tällöin ainakin kurkku on aika rentona. Onko tuolla tavalla hyvä lähtee hakeen sitä saundia, että suu auki ja säröö pienen ilmanpaineen avulla?
marke-
10.12.2005 15:58:00
Strapping Young Ladin kotisivuilla on pätkä kun devin rääkyy ilman musaa Devouria studiossa. Siitä on jännä kattella miten kaveri pistää koko kropan peliin..
Seksi
Keppis
10.12.2005 16:59:54
Strapping Young Ladin kotisivuilla on pätkä kun devin rääkyy ilman musaa Devouria studiossa. Siitä on jännä kattella miten kaveri pistää koko kropan peliin..

Eikös tuo olkapäiden nostelu viittaa johonkin muuhun, kuin pallea/vatsahengitykseen? Oon kyllä muillakin örisijärääkyjälaulajilla tota nähny, joten voi olla semmonen juttu, mikää pitää vaan tekniikkaa etsiessä ottaa huomioon.
marke-
11.12.2005 16:34:48 (muokattu 11.12.2005 16:35:31)
Eikös tuo olkapäiden nostelu viittaa johonkin muuhun, kuin pallea/vatsahengitykseen? Oon kyllä muillakin örisijärääkyjälaulajilla tota nähny, joten voi olla semmonen juttu, mikää pitää vaan tekniikkaa etsiessä ottaa huomioon.

Juttu ei ole ihan näin yksinkertainen.

Jos istuu ja hengittelee rauhassa yksin ilman mitään lauluja mielessä, olkapäiden ei tulisi nousta. Totta. Olkapäiden nouseminen on hengitys-elimistölle merkki siitä, että keuhkot ovat täynnä ja ilmankulku sisäänpäin 'sulkeutuu'. Kun syvähengitetään ja keuhkot vedetään täyteen, myös aivan loppuvaiheessa kun keuhkojen ylimmät osat täyttyvät, olkapäät nousevat tehden tilaa lisäilmalle ja kurkku menee kiinni.

Tavallisessa laulussa harvoin (tuskin koskaan) tarvitaan näin paljoa ilmaa, että keuhkojen ylimmätkin osat tulisi olla täynnä. Tämän takia puhutaan etteivät olkapäät saisi nousta. (Monet hengittävät PELKÄSTÄÄN keuhkojen yläosaan jolloin elimistö 'luulee' keuhkojen olevan täynnä ja olkapäät nousevat, jotta saadaan ilmalle tilaa. Kurkku sulkeutuu.)

Sisäänhengittäessä ilmaa ei tarvitse "vetää" sisään. Pallea ei ole tahdonalainen lihas ja se tekee automaattisesti sisääntulevalle ilmalle tilaa, jolloin maha pullistuu. Kun keuhkot ovat täynnä ilmaa, sitä ei pidä millään lihasvoimalla sieltä pois väkisin ruutata. Monet jännittävät vatsalihaksia ja työntävät ilmaa pihalle. Juttuhan on niin, että kun päästää vatsalihakset vapaiksi, se ilma tulee sieltä aivan itsestään koska keuhkot ovat kuin ilmapallot. Maapallolla vallitsevien fysiikan lakien mukaan paine pyrkii tasaamaan itsensä. Näin ollen keuhkossa oleva ilmanpaine tulee pihalle täysin ilman lihasponnistelujakin. Aivan kuten ilmapallossakin. Sen ilman voi sieltä voimakkaamminkin ulostaa, mutta järkeä tässä toiminnassa ei ole, sillä älytön ilmanpaine vaurioittaa äänihuulia.

Laulajan liikehdintä saattaa olla myös ihan tunne-ilmaisun tuomaa liikettä. Tarkoitus ei ole tarkkailla jokaista elimistön liikettä laulaessa, vaan saada refleksit toimimaan tilanteissa oikein. Ja eiköhän Devin tekniikat osaa kun toistakymmentä vuotta rääkynyt ja ääni on vieläkin kohdallaan.
Seksi
markku.rankaisija
12.12.2005 17:53:49
Itse käytän perus old school örinässä poskien välillä olevaa tilaa (ts. suuta) ikään kuin kaikukoppana. Mitä mieltä tästä olette?

Ja sitten vielä että mistä tietää onko onnistunut vahingoittamaan äänihuuliaan tai muita "vekottimia" kurkustaan ilman lekurilla käyntiä?
Romantikkoitkijät #45
jog-bar-og
12.12.2005 22:45:14 (muokattu 12.12.2005 22:45:29)
Itse käytän perus old school örinässä poskien välillä olevaa tilaa (ts. suuta) ikään kuin kaikukoppana. Mitä mieltä tästä olette?

Kuulostaa samalta jutulta jota kutsutaan nimellä maskiin laulaminen tai "forward placement". Saat sen örinän resonoimaan ja vahvistumaan suussa (tai sen ympärillä), elikkä hyvä juttu varmaankin.
"It's not over till the tremulant sings"
ESP/ltd
12.12.2005 23:22:28
kitaraa oppii soittamaan soittamalla sitä kitaraa... sama juttu ton laulamisen kanssa... kokeile kaikennäköstä, ja mikä tuntuu hyältä niin tee se... näin päsrjäät sekä musiikin saralla että muutenkin tässä maailmassa...
Jouluterveisin Rok Rok*
ESP/ltd
12.12.2005 23:48:04
laulakaa niin kuin se parhaalta tuntuu... itse kokeilemalla ja opettelemalla saa ihmeitä aikaan... :)
miganos
13.12.2005 14:26:03
itse olen juuri saanut onnistumaan laulun helvetin hyvin, kova vinkki on tosiaan se, että ilmaa tulee samaan aikaan kun laulat, eli itse teen sen niin, että kun laulan (lue = örisen), niin kuvittelen hengittäväni samalla ilmaa ulos suun kautta, eli annan lauluun suun kautta sitä ilmaa. toimii tosi hyvin ja tulee itseni mielestä jopa seksikäs soundi ^^
pstj
16.12.2005 22:26:22 (muokattu 16.12.2005 22:26:46)

Itse topicissa haettua rääkymistä en ole saanut vielä aikaiseksi, mutta sujuvaa ja ääntä rasittamatonta örinää kyllä.
Omalla kohdalla veikkaisin että rääkyminen vaatii korkeampaa ääntä, kun oma ääniala on basso/baritoni sektorilla. Mahtaako pitää paikkaansa?
Basisti oli häämatkalla Turusta Tampereelle. Hän pysäytti auton Tampereen pikkutielle ja työnsi kätensä vaimon pikkuhousuihin, johon vaimo: - Voit mennä toki pidemmällekin, ollaanhan me nyt naimisissakin. Basisti ajoi Vaasaan...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)