Aihe: "Rääkyminen"
1 2 3 4 553 54 55 56 5763 64 65 66 67
päänahka
30.03.2010 18:51:10
hannakatriina: Särölaulussa ja rääkymisessä on kyse siitä, että supistaa tilan kurkun yläosassa niin pieneksi että ääni säröytyy. Käytännössä sama juttu kuin laittaisit peukalon vesiletkun päälle - paine kasvaa kun äänen ulostulokanava pienenee ja siinä samalla syntyy särö. Fysiologisesti selitettynä taivutat kurkunkantta alaspäin, siis samaa läppää joka estää ruuan menemisen niellessä henkitorveen. Maalaisjärjellä selitettynä voit kokeilla ikään kuin litistää kielen takaosaa kitalaen takaosaa kohti. CVT:n termein laitat ääneen niin paljon twangia, että ääni säröytyy. Sano twang (jenkkiläisittäin ääntämällä) ja lopeta ng-kohdalle, jätä äänielimistö siihen asentoon ja laula voimakkaalla äänellä.

Alkaa olla wanha postaus, mutta plussa heilahti. Olen ties kuinka kauan yrittänyt selvittää itselleni, miten tuo rääkymissärö tehdään, ja tämä on ensimmäinen kohtaamani fysiologinen selostus. Esim. Zen of Screaming ei nimestään huolimatta kerro tästä mitään. Matalan örinän osaan mielestäni jotenkuten, mutta sille mulla ei ole käyttöä. Sen sijaan sellainen ihan perinteinen vihaisen kuuloinen, mutta melodinen laulu olisi tavoitteena. Mutta kai sitä pitää hakeutua jollekin tunneille.
Työ norjat, Zorron yöstä nouskaa.
El_Jyrkkä
08.04.2010 16:30:23
ooidort: Korkeat rääkäsyt hoidetaan falsetissa. Eli sama ilmanpaine kun normirääynnässä, pallealla vaan potkua alle ja siirrät äänialan falsettiin. Toki falsettiin siirtymisen pitää olla tuttua että tämä onnistuu.

Jees, kiitti tästä :) itte oon koittanu treenailla inhale-tekniikkaa, että sillä, mut kuulostaa omaan korvaan sen verta paskalta, siis tulee lähinnä sellai porsaan vinkumista kuulostava ääni ulos :D ku haluun nimenomaan saada noi korkeat ja pitkät rääkäisyt toimimaan, niin saisi vähän varioitua tuota huutamista, tuohon tyyliin: http://www.youtube.com/watch?v=PLL73OkWsf4
"Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover."
Freakout
09.04.2010 19:40:14
http://www.youtube.com/watch?v=VAM-h_4NIq8

tuli vähä kokeiltua taas vaihteeks rääkymistä, kommentia saa antaa ja kehitysapua otetaan vastaan.
CrusifyMe
10.04.2010 00:29:46 (muokattu 10.04.2010 00:32:14)
Tossa on kyllä viele treenattavaa noissa etenki vähä pidemmis rääkäsyis, jatka vaan pallean ja lihasten ja tekniikan treenausta. On toi aika hyvi jo

Tässä on jotai omii ilman musiikkia headsetin mikillä

http://www.mikseri.net/artists/?id=127115
Drummer97
14.05.2010 13:44:40

Oon ite viel murrosiän alussa ja örinä/rääkynä onnistuu mutta vaan puhetasolla.Mitä pitäis tehdä et saan äänen tulemaan kovempaan?Kun pitäis laulaa kovempaa nii ei tuu örinää eikä rääkynää vaiks käytän samaa tekniikkaa?
Exhausted
14.05.2010 13:49:15

Drummer97: Oon ite viel murrosiän alussa ja örinä/rääkynä onnistuu mutta vaan puhetasolla.Mitä pitäis tehdä et saan äänen tulemaan kovempaan?Kun pitäis laulaa kovempaa nii ei tuu örinää eikä rääkynää vaiks käytän samaa tekniikkaa?

Ei haittaa, vaikkei se tule kovempaa, jos kuulostaa hyvältä eikä satu. Mikrofoni ja PA-laitteet hoitaa sitten vahvistamisen.
Drummer97
14.05.2010 18:38:01

Ei haittaa, vaikkei se tule kovempaa, jos kuulostaa hyvältä eikä satu. Mikrofoni ja PA-laitteet hoitaa sitten vahvistamisen.

Mitä jos PA-kamois ei o tarpeeks potkuu.Laulu ei kuulu yhtään soiton seast?
Muita soittimii hiljempaa vai jotain muuta laulutyylin harjoittelua?
Auttakaa mua kun haluun oppia sen screamo äänen.
Drummer97
14.05.2010 22:15:12

Miten Screamo rääkynä suunnilleen nyt sitten tehdään?
Tarkoitan siis jotain Alesana tai BringMeTheHorizon tyylistää Rääkynää.
Itse oon saanu aikaseks pelkkää Corey Taylor huutoo mut se Screamo kuulostaa paremmalt.Pystyyks sitä Slipknot rääkynää muokkaamaan Screamoks vai onko se jokin ihan eri tekniikka?
CrusifyMe
15.05.2010 14:52:07
Drummer97: Miten Screamo rääkynä suunnilleen nyt sitten tehdään?
Tarkoitan siis jotain Alesana tai BringMeTheHorizon tyylistää Rääkynää.
Itse oon saanu aikaseks pelkkää Corey Taylor huutoo mut se Screamo kuulostaa paremmalt.Pystyyks sitä Slipknot rääkynää muokkaamaan Screamoks vai onko se jokin ihan eri tekniikka?

En ole ihan varma osaanko nyt auttaa, mutta tarkotatko screamolla esim. tällästä?

http://www.mikseri.net/playsong.php?id=424450
K3babi
15.05.2010 21:18:34
onks tähän death ördäilyyn olemassa mitään muuta ylihyvää mikkiä ku sm58
Drummer97
15.05.2010 21:30:08

En ole ihan varma osaanko nyt auttaa, mutta tarkotatko screamolla esim. tällästä?

Juuri tämän tyylistä http://www.mikseri.net/playsong.php?id=424450
CrusifyMe
15.05.2010 23:32:57
Drummer97: Juuri tämän tyylistä http://www.mikseri.net/playsong.php?id=424450

Ite opin ton ku treenasin örinää, ja yritin saada siitä naksahtelevampaa ja sulavampaa.. Hyvin lähellä örinän tekniikkaa, eli jos sen opit nii varmasti opit tonki, omasta mielestä örisemään oli helppo oppia vaan älys sen jujun
virevire
17.05.2010 20:55:22
Mielestäni toi corey taylor-huuto on aika lähellä normaalia vihaisen ihmisen huutoa niin sanotusti, eli ei kuullosta tavallaan niin sliipatulta kun joku screamo. Normaaliin örinään siitä ei ole varmaan kovin pitkä matka mutta lisää puhdasta säröä ainakin tarvitaan. Miten screamon ymärrän, on se tavallaan huutoa korkeammalla äänialalla. Ja normaalista örinästä kun siirrytään korkeaan huutoon, täytyy kyllä vähän erilaista tekniikkaa lähtöä hakemaan, lähinnä kurkkua ja suuta muotoilemalla. Ei se kuitenkaan niin erilainen tekniikka ole ettei sitä pienellä harjoituksella oppisi. ;)
Juhani_ko
18.05.2010 08:51:49

Työmatkoilla olen koittanut reenailla tuota rääkymistä. Vahingossa löysin tavan saada aikaan sellaisen melko ohuen ja korkean "kirskuvan" äänen, jota en sitten sen enempää osaakaan soveltaa..
Ääni muodostuu, jossain hieman kitalaesta taaksepäin, eikä tunnu yhtään pahalta kurkussa. Ja ääni muodostuu vain yhdessä tietyssä kohdassa, siitä kun lipsuu niin lopputulos on epämääräistä pihinää ja vinkumista. :D

Noh, tästä on hyvä jatkaa.
Nyt on kuuminta hottii olla siististi cool.
Shadow Dragon
23.05.2010 20:57:47
Itse onnistuin viime viikolla saamaan falsettiin Axl Rose -tyylisen särön joksikin aikaa, mutta se sitten "lähti" pois parinkymmenen minuutin päästä. Eli siis että normaalissa äänessä ei mitään erityistä kuulu, mutta falsetissa on särö päällä. En osaa enää sitä tehdä. :( Niin ja olen koittanut opetella vähän rääkymistä pari viikkoa, mutten kuitenkaan kurkulla. Olen jotenkin saanut jotain hiljaista, mutta kurkkuun aikaa koskea viiden minuutin rääkymisen jälkeen... :/ Neuvoja?
Etsitään kiinnostuneita soittajia kuopion alueelta bändiin.
teline
30.05.2010 11:39:36
Juhani_ko: Työmatkoilla olen koittanut reenailla tuota rääkymistä. Vahingossa löysin tavan saada aikaan sellaisen melko ohuen ja korkean "kirskuvan" äänen, jota en sitten sen enempää osaakaan soveltaa..
Ääni muodostuu, jossain hieman kitalaesta taaksepäin, eikä tunnu yhtään pahalta kurkussa. Ja ääni muodostuu vain yhdessä tietyssä kohdassa, siitä kun lipsuu niin lopputulos on epämääräistä pihinää ja vinkumista. :D

Noh, tästä on hyvä jatkaa.

Löysit oikean paikan, mutta todennäköisesti et kohdista painetta siihen oikealla tavalla. Mulla meni kaks vuotta tän tajuamiseen. Sun pitää oikeasti antaa palaa vitun kunnolla, vieden sen tavallaan sen resonoivan pisteen 'läpi'. Tai sen 'kautta'. Falsetti/falsetin ja pää-äänen sekoituksen korkeudelta huutamalla se on helpointa, johtuen jo valmiiksi opitusta tavasta tehdä se ja muutenkin se on aika helppo oivaltaa heti kun uskaltaa tarpeeksi kovaa karjaista. Yks hyvä tyyli noihin korkeisiin rääkäsyihin on ylhäältä alas, enemminkin kuin alhaalta ylös. Korkeaan nuottiin on paljon helpompi laskeutua kuin nousta. Tämä sen takia koska ihmisen korvien välissä tapahtuu outoja asioita. Kokeile esim. Stam1nan Hammasratas-biisin alussa olevaa narinaa, lisäten koko ajan vähän painetta siinä määrin että kontrolli pysyy.
Timo T.A. Mikkonen on vitun pelle jätkä
CrusifyMe
02.06.2010 23:41:28
Tässä on nykysen huudon tila http://www.mikseri.net/playsong.php?id=426676
-daali
08.06.2010 21:53:18 (muokattu 08.06.2010 21:57:04)
Exhausted: Olen kuullut, että kuiskaaminen on äänihuulille yhtä huono juttu kuin huutamalla huutaminen, koska kuiskaaminen on periaatteessa äänihuulien hankaamista yhteen. Kaulan seutu muutenkin kannattais yrittää pitää rentona eikä lähteä kiristelemään.

Nojoo ehkä en edes itse tiedä ihan että miten sen teen mutta eipähän mulla ainakaan millään ääni lähe.

Unohtakaa mitä sanoin :D
Kaakatus
13.07.2010 07:23:01
Itse en ole oikein koskaan osannut kuvitella itseäni laulajana, mutta monen käänteen kautta sitä vaan huomaa olevansa oman bändin laulajana... No mutta asiaan liittyen, tässä omaa "rääkymisosastoa": http://www.mikseri.net/playsong.php?id=431025

Saa kommentoida vapaasti, mutta ykköslaulattaremme falskiin performanssiin ei kannata tarttua liikaa, kuulen sen itsekkin. ;)
Soitetaan nopeammin kuin osataan.
jwa
24.07.2010 09:09:27
Kaakatus: Itse en ole oikein koskaan osannut kuvitella itseäni laulajana, mutta monen käänteen kautta sitä vaan huomaa olevansa oman bändin laulajana... No mutta asiaan liittyen, tässä omaa "rääkymisosastoa": http://www.mikseri.net/playsong.php?id=431025

Saa kommentoida vapaasti, mutta ykköslaulattaremme falskiin performanssiin ei kannata tarttua liikaa, kuulen sen itsekkin. ;)

tuohon laulusoundiin voisi saada aika paljonkin lisää mixaamalla. nyt kuulostaa semmoiselta kuivakalta tynnyrisoundilta - ihan ok, mutta kannattaisi käyttää enemmän sitä raakaa voimaa niin kuuluisi äänessäkin. tässä on mielestäni vähän samaa ongelmaa kuin monella uraauurtavallakin bändin laulajalla jotta vedetään kyllä ok soundilla ja sitä rataa...mutta kun mielestäni kaikkien kuolonmetalligenrejen laulutyylit vain kuulostavat paremmalta mitä aggressiivisemmin pystyy vetämään. lisää voimaa ja tunnetta niin hyvä siitä tulee.
"The day you die is the day I smile"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)