Aihe: Täysin epäasiallinen laulupalstan fiilistelyketju
1 2 3 4 5 6 7 823 24 25 26 27
hannakatriina
27.02.2006 22:26:02

Lainaapa kirjastosta "Das Lied im Unterricht" tai "Soiva laulutunti" (Sini Rautavaara/Raija Lampila). Niissä on hyvää materiaalia aloittelijoille.

Suosittelen Oskar Merikantoa, jolta löytyy monia kivoja ja tuttuja kappaleita kuten Aamulla varhain, Kullanmurunen, Niin minä neitonen sinulle laulan, Minun kultani kaunis on, Taivas on sininen ja valkoinen... jotka ovat jo kouluajoilta tuttuja. Erkki Melartinin Mirjamin laulu I ja II ovat myös kivoja.

KIITOS! Näillä pärjätään jo ainakin jonkun aikaa. Itse asiassa ihan tuttuja kappaleita ja itsekin on tullut nuo kaikki laulettua, mutta jotenkin ne oli mielestä unohtuneet... sitä kun nykyisin aloitellaan oppilaiden kanssa yleensä Beatlesista ja CCR:stä.

Sanoisin, että tasainen, hyvä äänenlaatu olisi hyvä tavoite, samoin kuin kroppayhteys ja uskallusta laulaa ja tulkita. Kaikenlaisia liu'utuksia tai koukkaamista jonkun toisen nuotin kautta tulisi välttää, niin kuin "niekkujakin".

Joo, tuosta koukkailusta olenkin jo motkottanut... sama se on sitä paitsi kevyessäkin musassa, että ääneen pitää kyllä päästä myös suoraan eikä mitään kiertoteitä. Hyvä äänenlaatu tytöllä on, vibratoakin luonnostaan ja kroppayhteyskin alkaa pikkuhiljaa löytyä. Kiva seurata aloittelevien oppilaiden ahaa-elämyksiä, kun joku juttu valkenee. Motivaatiota on onneks myös, eli on ahkera likka treenaamaan. Pitääpä sanoa, että selvittää itse pääsykoekäytännöt, on nimittäin hakemassa eri paikkakunnan musiikkiopistoon kuin missä minä opetan. Kiitos siis vielä ja palailen asiaan jos jotain tulee mieleen.
insight
01.03.2006 14:56:01 (muokattu 01.03.2006 14:58:30)
Mua kiinnostais laulaa noita perinteisiä biisejä kaiken rokin laulamisen jälkeen. Vois olla ihan opettavaista. Viimeks joskus ala-asteella laulanut noita kuorossa. Mun yks suosikki kappale muuten ala-asteella oli "Vaiennut viulu" josta pidän kyllä paljon edelleenkin. En etsi valtaa loistoa on taas sellainen kestävä klassikko, mikä ei tunnu kuluvan ajan myötä.

Kaikenlaista klassista musaa muutenkin haluisin lisää. En oikein tunne niiden esittäjiä kovin hyvin. Muistaakseni Edward Kriegillä oli jotain upeita pianobiisejä.
Muutenkin iän myötä kaipaa jonkinlaista hengellisyyttä musiikissaan...
LNA
01.03.2006 15:08:34

Ai elämä kun oli ihana tunti! Keskiviikoista sitä vaan aina nauttii kovasti.. Tällä viikolla en valitettavasti ollut ehtinyt harjoitella juuri lainkaan: viiden biisin opettelu ja parit timmit tekniikkaharjoitukset tekivät työnsä kuin itsestään.. Tunnilla irtosi vaikka mitä ja vaikka kuinka helähtäen.

*on yhtä hymyä ja lauleskelee iloissaan*
Huastattelua Impperiumissa: http://www.imperiumi.net/int_2.php?qs=new
fifi
01.03.2006 16:30:31

Jos haluaa tutustua oopperaan, nyt on oikea hetki tehdä se! Kävin kansallisoopperassa katsomassa tulevan Taikahuilun kenraalin, ja voi miten ihminen voi muuttua pieneksi lapseksi jälleen! Oli niin viehättävä kokonaisuus, upeat lavasteet, hyvät laulajat että ihan tuli tippa linssiin. Musiikista oli otettu kaikki irti. Ja tiedoksi ummikoille, että oopperassa on myös puheosuuksia, joten koko aikaa ei tarvitse kuunnella kirkumista :P. Hih. :)
hannakatriina
01.03.2006 21:04:53

Joopa joo... ja taas saatiin Suomeen yks laulava malli lisää. Vahingossa tuli nähtyä just äsken television Popklubissa Ninja Sarasalon laulusuoritus suoraan studiosta. Voi hyvänen aika! Ei taas tiedä, että itkiskö vai naurais! Jos tuota sanotaan lauluksi niin ohhoh... Siinä saa taas joku studiosetä autotunettaa, laittaa efektiä ja säätää soundia ihan urakalla. Ei oikeesti mitään järkee. Ei yhtään mitään järkee. Miks tuollasia edes päästetään studioon naukumaan nuotin vierestä ja kiemurtelemaan seksikkäästi? Naamalla ja maineella saa näköjään mitä vaan... ja toiset saa tehdä pirusti töitä että sais edes hankittua studiokuluihin tarvittavia rahoja jostain. Tekee kyllä taas mieli näyttää keskisormea tälle systeemille... Pitää varmaan alkaa puhelintytöks paremmin tienatakseen, kun ei tää laulaminen kannata. Ääntähän sitä tarvii aikuisviihdenumeroissakin ja soundivalikoimaahan löytyy ;)
fifi
01.03.2006 21:55:23

Joopa joo... ja taas saatiin Suomeen yks laulava malli lisää. Vahingossa tuli nähtyä just äsken television Popklubissa Ninja Sarasalon laulusuoritus suoraan studiosta. Voi hyvänen aika!

Olenkin jokin aika sitten lukenut, että Ninja haaveilee laulajuudesta... Näinhän ne missit ja mallit tekevät, he ilmoittavat lehtihaastattelussa haaveitaan, ja jo kohta joku on niitä toteuttamassa. Olisi ollut mielenkiintoista kuulla kyseinen esitys.

Eli kaikki laulajiksi haluavat: ENSIN ryhdytään misseiksi, sitten julkkiksiksi ja sitten laulajiksi. Näin se menee.
faith
01.03.2006 22:14:03
ENSIN ryhdytään misseiksi,
Ei riitä pituus eikä varsinkaan muu ulkonäkö

sitten julkkiksiksi
Ei oo näin tylsät ihmiset ennenkään mediassa pyöriny..

ja sitten laulajiksi. Näin se menee.
No ku olis edes tähän lahjoja, mutta ku ei. Joo, olen säälittävä.
Iso, paha, ruma mörkö.
hannakatriina
01.03.2006 22:49:31

ENSIN ryhdytään misseiksi,
Pituus riittää juuri ja juuri, ja naamakin ehkä menee jos oikein meikkaa, mutta iän puolesta ei enää onnistu. Eli se tilaisuus on nyt sitten hukattu loppuiäksi. Ei voi olla alle 24 enää ikinä, vaikka hommais ittensä muuten missimittoihin. Nyyh.

sitten julkkiksiksi
Tää vois vielä onnistua jos tekis jotain tosi repäisevää ja pääsis lööppeihin. Jos vaikka alkais salarakkaaks... kyllähän noita rikkaita miehiä tässä maassa riittää ;)

ja sitten laulajiksi
Niin, pitkä ja kivinen on laulajan tie, mutta silti näistä se paras vaihtoehto.

Eipäs siis masennuta, vaan yritetään hankkia ammattitaito. Ainakin tietää sitten oman arvonsa, vaikka ei nimi listalla koreilisikaan radion soittolistojen kärjessä. Itse luotan siihen, että osaava saa töitä, kun aina tähänkin asti on jotenkin pärjänny, eikä tästä oo ammattitaidon puolesta suunta kuin koko ajan ylöspäin. Onneks joihinkin juttuihin tarvitaan sellaisiakin ihmisiä, jotka oikeesti osaa, myös ja ennen kaikkea livenä ja helposti+nopeasti. Omien keikka- ja äänitysprojektien lisäks ammatti-ihmisiä tarvitaan laulamaan toisten levyillä, tv-/konserttikiertue-/show-töihin, dubbaamaan piirrettyjä, musikaali-/teatteriprojekteihin, opettamaan niitä missejä ja malleja laulamaan, tekemään opetusmateriaalia jne. jne. Siihen tässä tähdätään ainakin omalla kohdalla, että on valmiuksia vaikka kaikkiin noihin.
kay
03.03.2006 11:11:08
Komppaan taasen hannakatriinaa ja lisään että ei se ole tyhmä joka tarjoaa vaan se joka ostaa.
Ei ole synti työntää markkinoille huonoa musiikkia tai huonoja artisteja, kai sitä toimeentuloaan saa repiä sieltä mistä saa.

En usko että siinä vaiheessa kun heilutellaan nenän edessä sopimuksia tulee kellekään mieleen että olenkohan tarpeeksi hyvä... Kai joillekin tulee. Luojalle liitos heistä.

Tai ei sitä tiedä miten hyviä artisteja jää miettimään että jos vielä treenaisi pari vuotta... juu, en usko.
insight
03.03.2006 14:10:47
Niin siis onhan näitä tosi TV-ohjelmia vaikka millä mitalla. Sellaiseen vaan oikein suulaana jotain skeidaa jauhamaan.
faith
04.03.2006 13:44:04
Hmm.. noissa muissa säikeissä puhutaan ehkä tätä sivuavista asioista, mutta kun en oo varma niin en viitti mennä sotkemaan.

Eli.. puhuin tuossa puhelimessa (hyvin lyhyen puhelun), ja sen aikana alko tuntua pala kurkussa tosi pahasti. No, en voinu alkaa siinä kovin yskiskelemäänkään niin jatkoin puhetta normaalisti vielä pari lausetta. Kun lopetin puhelun, yskin ja kas kummaa, kurkusta tuli semmonen kovahko möykky. Sanoisin että se on räkää tms, mutta kun se oli tosi kova. Hyvin pieni, mutta..

Muistutti kovasti noita "keltaisia palleroita .." -säikeessä kuvailtuja palloja, mutta väri oli eri, ne eivät haisseet ja muutenkin vaikutti normaalilta eritteeltä muuten, paitsi sen kovuuden suhteen. Paikansin niin että se irtosi jostain tuolta melko ylhäältä, sen tarkemmin en osaa sanoa.

Joten, pitäiskö huolestua tosissaan vai onko tämä normaalia? Flunssaa olen tosiaan sairastanu joku aika sitten ja sen jälkeen ääni on palautunu hitaasti. Ja olisiko mitään neuvoja miten loputkin tuosta karstasta sais pois (olettaen että minun nielun syövereistä löytyy sitä enemmänki)..??
No jo ny on kumma ku mikkään ei kelepaa.
Suu
05.03.2006 14:48:25
Ohhoh.

En kyllä osaa sanoa tuohon mitään. Nielusta ja nenäontelosta sitä kai irtoaa kaikenlaista, mutta mulle itselleni ei niin ole käynyt ainakaan siten että sitä tiedostaisin. Hm? Olisiko tuossa syytä käydä kyselemässä joltain terveyden asiantuntijalta tarkempia tietoja?
sound in - pleasure out
faith
08.03.2006 17:32:48
En kyllä osaa sanoa tuohon mitään. Nielusta ja nenäontelosta sitä kai irtoaa kaikenlaista, mutta mulle itselleni ei niin ole käynyt ainakaan siten että sitä tiedostaisin. Hm? Olisiko tuossa syytä käydä kyselemässä joltain terveyden asiantuntijalta tarkempia tietoja?

Tämä on aikomuksena jos näitä oireita jatkuu yhtään pitempään. Saa nähä mitä jännää sieltä löytyy.. Huhhuh. Vie kyllä vähän fiiliksiä kun ei pysty laulaan.. Tosin onneksi nyt on vähän tapahtunu edistystä, eli varovaisesti on voinu vähän laulaa ilman että se tuntuu pahalta =)
Suu
10.03.2006 18:58:31
Onneks joihinkin juttuihin tarvitaan sellaisiakin ihmisiä, jotka oikeesti osaa, myös ja ennen kaikkea livenä ja helposti+nopeasti. Omien keikka- ja äänitysprojektien lisäks ammatti-ihmisiä tarvitaan laulamaan toisten levyillä, tv-/konserttikiertue-/show-töihin, dubbaamaan piirrettyjä, musikaali-/teatteriprojekteihin, opettamaan niitä missejä ja malleja laulamaan, tekemään opetusmateriaalia jne. jne. Siihen tässä tähdätään ainakin omalla kohdalla, että on valmiuksia vaikka kaikkiin noihin.

Juu, tätä yritetään pitää täälläkin mielessä.

Välillä turhautuminen on aika kova ja tulee veivattua päässä ajatuksia muusikoimisen lopettamisesta tai "helpoista teistä tähteyteen". No, tosissani en ole kyllä vielä päätynyt pyörittelemään ajatuksia Idolsista tms. mutta onhan niitä tullut katseltua kun tuttuja ammattiopiskelijoitakin on niissä pyörinyt.

Mutta käsi sydämellä - kuinka moni ei kaavaile tulevaisuutta, jonka kantimena toimisi itse tehty ja esitetty musiikki jolla olisi sen verran nostetta että pystyisit tosiaan keskittymään vain siihen. Tai sitten ihan mihin haluat.
sound in - pleasure out
hannakatriina
10.03.2006 20:16:06

Mutta käsi sydämellä - kuinka moni ei kaavaile tulevaisuutta, jonka kantimena toimisi itse tehty ja esitetty musiikki jolla olisi sen verran nostetta että pystyisit tosiaan keskittymään vain siihen. Tai sitten ihan mihin haluat.

Ihan totta, tuo ois ehkä se ihannetilanne. Toisaalta minä ainakin tykkään tehdä monipuolisesti kaikkee aina coverhittikeikoista konserttiprojekteihin, musiikkityylistä riippumatta, ja kehittää omia taitojani siinä sivussa vähän joka suuntaan. Ei ainakaan vielä tee mieli keskittyä vaan johonkin yhteen juttuun. Mutta ehkä sitten jonain päivänä tulevaisuudessa omat vahvuudet vie johonkin tiettyyn suuntaan päin... Mut katellaanpas sitten vähän euroviisuja, että miten käy, Who I am... vähän nuo kyllä jotenkin veti turhan nasaalisti minun makuun ainaki ä:t, mut muuten ihan jees...
faith
11.03.2006 20:09:28
Mut katellaanpas sitten vähän euroviisuja, että miten käy, Who I am... vähän nuo kyllä jotenkin veti turhan nasaalisti minun makuun ainaki ä:t, mut muuten ihan jees...

Hmm... tuntuko minusta vain vai epäonnistuko miksaus tämän ja tätä edeltäneen poppoon (en nyt muista kuka/ketkä siinä oli) kohdalla jonku verran, laulu peitty säestykseen..?? Vai olikohan se sitten tarkotettu niin? Oudolta kyllä tuntu..

No, Lordi sen sitte vei. Ihan kivaa vaihtelua, mun mielestä ainaki =) ..vaikken mikään hevin suuri ystävä ookkaan.
aisa
12.03.2006 12:49:04
Hmm... tuntuko minusta vain vai epäonnistuko miksaus tämän ja tätä edeltäneen poppoon (en nyt muista kuka/ketkä siinä oli) kohdalla jonku verran, laulu peitty säestykseen..?? Vai olikohan se sitten tarkotettu niin? Oudolta kyllä tuntu..

No, Lordi sen sitte vei. Ihan kivaa vaihtelua, mun mielestä ainaki =) ..vaikken mikään hevin suuri ystävä ookkaan.

moro faith! 8)
mullon kolmen minuutin muna.
faith
12.03.2006 12:51:23
moro faith! 8)

No mutta morjens hanitsi!! =)
Suu
15.03.2006 20:00:59
No niin, ja tänään taas vaihteeksi päivä jolloin tekee mieli vain pitää se SUU kiinni. Lähinnä siis niin, ettei sieltä pääse laulua. Eilen meni kivasti ja tänään taas jotenkin mikään ei tunnu onnistuvan kunnolla. Huoh.
sound in - pleasure out
faith
15.03.2006 20:03:47
Esittelen uuen allekirjotuksen.. Tää jäi mieleen =)
"Lopeta tuo honottaminen!" -Isukki kehuu laulutaitoja..
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)