Aihe: Voiko kenestä vaan tulla laulaja?
1 2
supikoira
20.07.2005 19:30:06
Voiko kenestä vaan tulla laulaja ja hyvä sellanen tai ees kohtalainen, tarvitaanko lahjoja? Kenestä ei voi tulla laulajaa, mistä huomaa että joku ei tuu koskaan olemaan laulaja?
Hank Hill
20.07.2005 20:15:49

Jos on laulua sisällä,se tulee sieltä ulos ennemmin tai myöhemmin,jos tuntee tarvetta ilmaista itseään ja TULKITA TEKSTIÄ. Musikaalisuus on tärkeämpää kuin lauluääni.Lauluääni kyllä kehittyy,ehkä yllättävänkin paljon.
error-potion
20.07.2005 20:29:38
Voiko kenestä vaan tulla laulaja ja hyvä sellanen tai ees kohtalainen, tarvitaanko lahjoja? Kenestä ei voi tulla laulajaa,

Oletko katsonut idolsia?

mistä huomaa että joku ei tuu koskaan olemaan laulaja?

Ne tyypit jotka vetää 8 minsan tiluja.
Jokainen ihminen on jätesäkki ei kaatopaikka.
Musiikkia korville
21.07.2005 13:58:21

Lauluääni kyllä kehittyy,ehkä yllättävänkin paljon.

Tästä olen kylläkin vähän eri mieltä. Lauluääni ei mielestäni sinällään kehity, mutta muuttuu toki ihmisen fyysisten muutosten myötä. Perussoundi pysyy kuitenkin hyvin saman kaltaisena. Tämä toki pätee ainoastaan, jos laulat luonnollisesti, etkä muodosta ääntäsi teennäisesti. Laulutekniikka sitä vastoin kyllä kehittyy harjoittelun myötä...

Mutta itse kysymykseen vastaan, että kaikista voi tulla harjoittelun myötä jonkin tasoisia laulajia. Riippuu lahjoista (niin laulamiseen liittyvistä kuin muista musikaalisista) kuinka hyväksi voit kehittyä. Kaikki kehitys vaatii kuitenkin kovaa harjoitusta. Paras apu harjoitteluun on ottaa laulutunteja, etenkin silloin jos ei omaa kovin suuria lahjoja.

Laulutunneille tai ei, niin avainsanat on harjoittelu, harjoittelu, harjoittelu.
Onneks saa roudata. Ei tätä hommaa muuten jaksais...
Timi
24.07.2005 01:39:17
Mukava seurata kommenttejanne.Olen alunperin rumpali,mutta halusin jotain muutakin.Alussa saattoi pari metriä mikkipiuhaa jotenkin puuttua välistä,mutta en antanut sen lannistaa.Tosi hyvän ystäväni kanssa treenattiin kitaralla sointuja ja pikku hiljaa pääsin jyvälle siitä mitä tarkoittaa äänilaji. Huomaat sen,kun huhuilet, tai hyräilet ja tai pidät vain yhtä ääntä ja yrität tavoittaa sen saman vaikka kitaran, pianon tai huilun kanssa. Tärkeää on se,että löydät oman äänialasi,eli tarkoitan sillä sitä,että laulat siitä mikä on itsellesi ominainen. Jos joku biisi ei tunnu istuvan,niin etsi ja kokeile toinen sävellaji. Ei se ole kiellettyä .Minulla oli aikoinaan kansakoulussa laulussa nelonen.Mutta nyt saan laulaa sydämeni kyllyydestä ja saan vielä siitä rahaa.
marke-
24.07.2005 15:26:10
Voiko kenestä vaan tulla laulaja ja hyvä sellanen tai ees kohtalainen, tarvitaanko lahjoja? Kenestä ei voi tulla laulajaa, mistä huomaa että joku ei tuu koskaan olemaan laulaja?

Voi, monilla vaan ei ole luontaisesti hajua, mistä hommassa on kyse. Laulunopettajan, terveiden elämäntapojen ja säännöllisen äänenhuollon avulla väitän, että lähes jokainen jolla on terveet äänihuulet, voi kehittyä hyväksi laulajaksi. Ei ehkä oopperatasolle, mutta sellaiseksi, ettei tarvitse karaokessa hävetä.
Haen bändiä. Soitan kitaraa. Voin myös huutaa.
Avaruusmies
24.07.2005 23:19:35
Enpä tiedä voiko kaikista tulla hyviä laulajia, mutta ammatiltaan laulajaksi pääsee ilmeisesti kuka hyvänsä. Äänellä ei ole niinkään väliä. Esimerkkejä riittää ihan kotimaisistakin artisteista: Heikki Salo, Juice Leskinen, AW Yrjänä, Toni Wirtanen, Tuisku, M.A. Numminen, Hynynen, Hanna Pakarinen, kaikki näyttelijät, Tony Halme, salarakkaat....
rautayrtti
25.07.2005 00:01:00

no jos nuottikorva puuttuu, niin tuskinpa mitään on tehtävissä.
"these smiling eyes are just a mirror for"
hannakatriina
25.07.2005 21:13:43

no jos nuottikorva puuttuu, niin tuskinpa mitään on tehtävissä.

Niinpä. Laulutekniikkaa, tulkitsemista + fraseerausta voi oppia jossain määrin, soundiaan voi kehittää... Mutta jos korva ei kertakaikkiaan sano, että laulaako puhtaasti vai ei, niin sitten on jo hankalampi juttu. Jos itse kuitenkin laulaessaan tiedostaa, että ei osu ihan just oikeaan säveleen, niin silloin on vielä paljolla treenaamisella jotain tehtävissä. Muuten voikin sitten alkaa kehittämään missin, salarakkaan tai popstarsin imagoa, ja turvautua pitch shiftiin tai autotuneriin sekä playbackina laulamiseen...
Jemo
28.07.2005 02:29:18

Kuka tahansa. Ääntä pystyy kehittämään äärimmäisen paljon. Minä olen laulanut kolmisen vuotta, ja ääni on muuttunut ihan täysin kun tajusi miten se kannattaa muodostaa että kuulostaa paremmalta. Kynnys on meikällä se, että uskaltaa.
Yksi tuttu sanoi kerran kun kaappasin akustisen kitaran ja rupesin vetämään Bowien Starmania selän takana, että meikäläisen ääni kuulostaa aivan erilaiselta kun laulan kuin kun puhun. Luuli että biisi tuli radiosta. Silloin tuntui hyvältä.
Laulat itse paljon, kannattaa vaikkapa säestää kitaralla. Laulutunnit ei tee pahaa. Kannattaa uhrata ajatuksia sille miten äänen muodostat. Tee se syvältä, pidä pohja. Konsultoi opettajaa.

-Kamikaze Kettunen
Olemme kuulemma jakomielitautinen. Muuten mukavia! -Einuli
Pilkku
29.07.2005 03:28:52
Jokainen osaa laulaa, joten jokainen voi olla laulaja. Jokaisen omaa äänimateriaalia voidaan kehittää. Joten ei kannata heittä vielä kirvestä kaivoon kenenkään! :)
Can I have a hug?
Deep Shadow
29.07.2005 21:17:31
Aika rohkaisevia kommentteja. Täytyisi kai mennä laulutunneille. Kyllähän sitä autossa ja kotona hoilaa, mutta enpä minä yleisön eteen olisi vielä valmis.

Tuosta uskaltamisesta vielä. Niin kummallinen kuin ihmismieli onkin, niin jotenkin tuntuu, että ainakin minulla on jonkinlainen kynnys sinne laulutunneillekin menoon. Käsittämättömän typerää, koska sitä vartenhan sinne juuri mennään, että opitaan, mutta kun se opettajakin on kuitenkin "tuntematon yleisö", niin sitä miettii kehtaako sinne mennä vieraan ihmisen eteen rääkymään...
"Televisio on kulttuurin vappunenä" -A.W. Yrjänä
Bella Italia #15
Musiikkia korville
30.07.2005 04:02:10

...enpä minä yleisön eteen olisi vielä valmis...

Tuosta uskaltamisesta vielä. Niin kummallinen kuin ihmismieli onkin, niin jotenkin tuntuu, että ainakin minulla on jonkinlainen kynnys sinne laulutunneillekin menoon...

Tietysti jokaisesta voi olla laulajaksi jossain kategoriassa, esmes suihkussa laulamisessa. Kaikista ei ole kuitenkaan laulajaksi yleisön edessä riippumatta edes siitä kuinka hyvä olet. Näistä edellä mainitsemistasi jutuista tekisin sen johtopäätöksen (anteeksi vain), että sun kannattaa miettiä vakavasti jotain muuta ammattivaihtoehtoa kuin laulaja...

Tokihan estraadipelko häviää sitä myötä, kun esiintymisiä tekee, mutta joillakin se ei häviä silti koskaan. Jos pelkää yhdelle ihmiselle esiintymistä, niin ollaan jo melko vaikeassa tilassa nousta ylös.
Mer
30.07.2005 14:50:53
Jos pelkää yhdelle ihmiselle esiintymistä, niin ollaan jo melko vaikeassa tilassa nousta ylös.

Eiköhän kirjoittaja sen takia jännitä tätä yhtä ihmistä ihan vaan sen takia, että "pelkää" laulunopettajan kommenttia. Tieto lisää tuskaa -tyyppinen juttu ;)

Kaikki laulunopettajatkaan kun eivät ole niitä helläsanaisimpia.

Jännittäis muakin mennä vaikka sirkustempputunnille ekaa kertaa, ties mitä kauheuksia ne siellä teettää :D
Deep Shadow
30.07.2005 18:02:33
Tietysti jokaisesta voi olla laulajaksi jossain kategoriassa, esmes suihkussa laulamisessa. Kaikista ei ole kuitenkaan laulajaksi yleisön edessä riippumatta edes siitä kuinka hyvä olet. Näistä edellä mainitsemistasi jutuista tekisin sen johtopäätöksen (anteeksi vain), että sun kannattaa miettiä vakavasti jotain muuta ammattivaihtoehtoa kuin laulaja...

Tokihan estraadipelko häviää sitä myötä, kun esiintymisiä tekee, mutta joillakin se ei häviä silti koskaan. Jos pelkää yhdelle ihmiselle esiintymistä, niin ollaan jo melko vaikeassa tilassa nousta ylös.

Onnistuin kai muotoilemaan sanani kohtuuttoman huonosti tai sitten vain muuten tulin väärinymmärretyksi.

No joo, suihkulaulanta on ihan jees, enkä minä nyt välttämättä edes haluaisi laulamisesta mitään ammattia niin kuin oletit. Ennemmin elättäisin itseni esim. kirjoittamalla, mutta omaa laulutaitoaan olisi kuitenkin mukava kehittää. Ei kaikilla laulamisesta kiinnostuneilla tarvitse välttämättä olla ammatillinen ura päämääränä.

Yritän nyt ilmaista tuon asiani uudelleen ja selkeämmin. Kun sanoin, etten olisi valmis vielä yleisön eteen, tarkoitin sillä sitä, etten viitsisi nykyisellä taidoillani mennä tarjomaan musiikkia yleisölle. Vaan haluaisin ensin kehittää taitojani, jotta voisi tarjota oikeasti jotain sellaista, josta yleisö voisi pitää. Ei sillä estradipelon kanssa ole mitään tekemistä. Eipä sillä, kyllähän se varmasti jännittäisi mennä yleisön eteen laulamaan, mutta eiköhän se jännitä aika monia ammattilaisiakin.

Mitenköhän sitten sen opettajahomman selittäisin. Ei sillä ole mitään tekemistä, onko siinä yksi henkilö vai kokonainen lauma niitä opettajia. Tuossa yllä esitettiin tuo sirkuskouluvertaus ja se on tavallaan lähellä sitä mitä tarkoitin. Vaikka tietää, että se opettaja on siellä nimenomaan opettamista varten, niin silti alitajunnassa jyskyttää joku mörkö joka sanoo, että pitäisi osata jo valmiiksi. Ja se tekee tuosta tilanteesta nimenomaan naurettavan. Jos osaisin laulaa jo riittävän hyvin omiin suihkutarpeisiini, niin mitä minä siellä opettajan luona tekisin?
"Televisio on kulttuurin vappunenä" -A.W. Yrjänä
Bella Italia #15
Ersm
30.07.2005 22:43:20
Jopa musiikillisesti täysin toivottomista lähtökohdista lähteneet voivat kehittyä miellyttävän kuuloisiksi laulajiksi. Huippulaulajaksi tarvitsee jo huomattavasti enemmän musiikillisia lahjoja.

Kuten jo edellä on mainittu, se treenaus ja kärsivällisyys on avain kaikkeen. Ääntä pitää tutkia ja kokeilla, että löytää sen itselleen parhaan ja terveellisen laulutavan. Opettaja on tietenkin hyvin suuri apu (mm. itsevarmuuden kannalta), koska äänen muodostuksen oppiminen itse vie hyvin paljon aikaa.

Ennen esiintymistä kannattaa muistaa nauhoittaa omaa lauluaan ja kuunnella, koska ainakaan aloittelija EI kuule omaa ääntään kunnolla laulaessaan. Tällä välttää noloja tilanteita (Idols :D).
Musiikkia korville
02.08.2005 22:40:07

No joo, suihkulaulanta on ihan jees, enkä minä nyt välttämättä edes haluaisi laulamisesta mitään ammattia niin kuin oletit. Ennemmin elättäisin itseni esim. kirjoittamalla, mutta omaa laulutaitoaan olisi kuitenkin mukava kehittää. Ei kaikilla laulamisesta kiinnostuneilla tarvitse välttämättä olla ammatillinen ura päämääränä.
Suihkulaulanta(kin) on tosiaan ihan jees. Kirjoitin hieman huolimattomasti, mutta en tarkoittanut asiaa aivan niin, että olisit aikeissa ammattilaiseksi ryhtyä. Kunhan vain hieman karrikoin. Kaikilla laulamisesta kiinnostuneilla ei todellakaan tarvitse olla ammattilaisuus tavoitteena. Laulaminen (omasta mielestäni) on jo itsessään niin mukavaa, että se antaa paljon jo ilman muille esiintymisiä, ym. Mainintani johtui siitä, kun vedin tietynlaisia johtopäätöksiä siitä kun sanoit, että et vielä ole valmis yleisön eteen...

Yritän nyt ilmaista tuon asiani uudelleen ja selkeämmin. Kun sanoin, etten olisi valmis vielä yleisön eteen, tarkoitin sillä sitä, etten viitsisi nykyisellä taidoillani mennä tarjomaan musiikkia yleisölle. Vaan haluaisin ensin kehittää taitojani, jotta voisi tarjota oikeasti jotain sellaista, josta yleisö voisi pitää.
Tässähän se sitten tulikin selvitettyä.

Ei sillä estradipelon kanssa ole mitään tekemistä. Eipä sillä, kyllähän se varmasti jännittäisi mennä yleisön eteen laulamaan, mutta eiköhän se jännitä aika monia ammattilaisiakin.
Jännittää kyllä. Itse en ole amattilainen, mutta esiintymisiä erilaisille yleisöille ja erilaisissa tapahtumissa on hyvin paljon ja itsellä joissakin tilanteissa saattaa hieman jännittää (yleensä ei), mutta hyvin äkkiä se katoaa.
yurban
04.08.2005 22:25:39
Jotkuthan ovat oppineet laulamaan ihan ilman tuntejakin. Otetaan tästä vaikka esimerkiksi Teräsbetonin solisti Ahola.

Pitänee itsekkin alkaa opettelemaan jos vaikka onnistuisikin . Tunteja kuitenkin varmaan hyvä ottaa. Luulisi sen silloin onnistuvan helpommin
insight
05.08.2005 12:47:29
Joo toi oman laulun nauhoittaminen on aika ehdoton juttu, koska se nyt vaan niin lahjomaton palautteen antaja. Itse kun aloitin laulamisen ja kuulin omaa laulua nauhalta, kuulosti se kyllä ihan hirveeltä. Paranemista on tapahtunut ja toivon mukaan jatkossakin tapahtuu =)

2 hyvää vinkkiä:
- Maltti on valttia
- Treeniä, treeniä, treeniä
Krice
06.08.2005 15:01:03

Minä en oikein uskalla laulaa edes yksin, koska minulla on niin helvetin kova lauluääni, että se kuuluu uralille asti.. pelkään, että joku kuulee ja nauraa miulle.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)