Aihe: Refluksi ja ääniongelmat
1
anttipi
24.11.2004 16:25:19 (muokattu 24.11.2004 16:25:59)

Onko täällä muita jotka kärsivät refluksista?

Kyse on siis siitä, ettei mahalaukku pidä happoja sisällä vaan pulauttelee niitä ruokatorveen. Kuulemma yleinen vaiva laulajilla ja mahahapot tekevät äänihuulille pahaa (voivat tulehtua). Ei aiheuta välttämättä edes närästystä, minkä vuoksi minäkään en refluksia aluksi osannut ääniongelmieni syyksi epäillä. Oireina minulla toistuva rykimisen tarve ja sitkeä lima kurkussa, äänen pettäminen, kuristava tunne kurkussa, suun kuivuminen/liikalimaisuus, korkeiden äänien laulamisen ajoittainen ja yllättävä vaikeus jne.

(Kalliit) lääkkeetkään ei auta, joten täytynee mennä leikkaukseen. Sen jälkeen ei voi kai enää edes oksentaa (kuulostaa pelottavalta). Refluksi pilasi lauluharrastukseni jo vuosia sitten ja on vaikuttanut jopa sosiaaliseen kanssakäymiseen, kun ei koskaan tiedä millaisella vinkunalla ja rohinalla ääni ulos tulee.
jhoik
24.11.2004 20:48:50
en ole itse ainakaan koskaan kuullutkaan tuollaisesta ongelmasta. Itellä huono lauluääni johtuu jatkuvasta tupakoinnista/huonoista elämäntavoista sekä siitä etten harjoittele paljoa. Mitäköhän muita sairauksia vaikuttaa suoraan ääneen? Musiikinopettajani selitti siitä että häneltä on leikattu äänihuulia sen takia että hänellä oli jonkinlainen flunssa (muistaakseni), ääni ei ole palautunut entiselleen enään.
Vapaata tilaa myytävänä.
JCM
24.11.2004 20:51:31

Avovaimollani on refluksitauti, mutta ei ole valittanut että laulamiseen vaikuttaisi... tiedä sitten, kuinka paljon vaikeampi vaiva sulla on.
Shun saturday iltoja, those having me nolostumaan.
Lubrication Midsummer Page kädenväännössä and can better tulitikkutempunkin,
what is naturally as Page allege canning appropriation combination sormella tulitikkuaskista röökin and firing its.
anttipi
24.11.2004 21:12:22 (muokattu 24.11.2004 21:15:51)

Itellä huono lauluääni johtuu jatkuvasta tupakoinnista/huonoista elämäntavoista sekä siitä etten harjoittele paljoa.

Minä en (onneksi) voi astman takia edes polttaa, ja se pahentaisi refluksiakin. Elämäntavoissa olisi mullakin parantamista - alkoholi ja rasvainen ruoka ovat myös huono juttu refluksille.

Mulla oli vaiva jo vauvana, mutta silti en ole osannut liittää noita oireitani refluksiin, kun ajattelin että kun ei kerran edes närästä niin ei voi mahahapot olla ongelmana. Tuntuu, että vanhetessa vain pahenee.

Pitää katsoa mitä tapahtuu, tuskin lähettävät helpolla leikkaukseen, kun koko ajan säästetään. On tämä kuitenkin sen verran rasittava vaiva - avovaimollakin menee hermo jatkuvaan rykimiseen! - että jotenkin se nyt täytyy saada kondikseen.

EDIT: Monella on muuten varmasti lievä refluksi tietämättään koska GERD (engl. gastro-esophagial reflux disorder) on kuulemma jossain vaiheessa elämää joka viidennellä. Minimaalinen ruokatorvensyöpäriskikin siihen pitkittyneenä ja hoitamattomana kai liittyy.
Pitkavirta
10.12.2004 08:49:10
Onko täällä muita jotka kärsivät refluksista?...
...on vaikuttanut jopa sosiaaliseen kanssakäymiseen, kun ei koskaan tiedä millaisella vinkunalla ja rohinalla ääni ulos tulee.

Mulla oli varmaan toi sama juttu yläasteella, kerroinkin siitä aikaisemmin täällä palstalla.. Kun aloitin tupakoinnin, vaiva loppui.

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … p?c=37&t=21367&o=60#p773103
Velven kuunnelmat [Jos Voisin] [Siteet]
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)