SF3YLO 31.10.2004 09:13:22 | |
---|
Tästä on ollu juttua jo muissa ketjuissa, mutta laitetaan viä laulajillekin. Mitä laulajat odottaa hyvältä basistilta? Itseäni hämää, kun bändime laulaja laulaa hitaissa valsseissa puolitahtia myöhässä. Niin silloin basso ja laulu ei "puhu toisillensa" ja on erittäin vaikeata soittaa.. Tajuatte kai, siis kun basso tulee tahdin alkuun, niin se tuleeki laulun kannalta edellisen tahdin loppuun.. |
marke- 31.10.2004 10:14:56 | |
---|
Basistin tulee olla muuten kuuro paitsi kuulla rummut. Jos solistit ja kitaristit sohlaa jotain omaansa, niin se on niitten häpeä. (No ei nyt ihan..) No chiefs, all indians. |
kay 31.10.2004 13:09:49 | |
---|
Basistin toivoo olevan varma ykkösestä ja sille tulevasta soinnusta, sieltä ainakin hädän tullen ne itse kuuntelen. Varsinkin jatsikeikoilla kun pianisti ja/tai kitaristi kohkaa välillä omiaan. Hyvät basistit ovat yleensä enemmän tietoisia sekä rytmistä että harmoniasta kuin loppubändi yhteensä. Sieltä se groove tulee jos on tullakseen. Vastuu on toki muillakin mutta jos basisti tössii grooven...aijai :) Valssista sen verran että lavoilla tanssijaparat menevät solmuun jos laulaja aloittaa fraasinsa muualta kuin ykköseltä. Ne pirulaiset kun kuuntelevat lähinnä laulajaa kun eivät muusta oikein välttämättä mitään tajua. Varsinkin fraasin ensimmäisen tahdin ykkönen voisi olla kohdallaan ja mielellään korostettu, muut ykköset ehkä kohdallaan mutta ei korostettu, riippuen onko hidas vai nopea valssi. Jos tahtoo/pitää laulaa valsseja, kuunnelkaa vanhoja valsseja ja niiden laulajia, tyylinmukaisuus ennen kaikkea. Ugh. Piste. |
jhoik 31.10.2004 14:53:18 | |
---|
Hyvä rytmitaju on tärkeää laulun kannalta (ettei tartte lähtee korjailemaan). Vapaata tilaa myytävänä. |
Juutas 02.11.2004 14:57:08 | |
---|
Itseäni hämää, kun bändime laulaja laulaa hitaissa valsseissa puolitahtia myöhässä. Niin silloin basso ja laulu ei "puhu toisillensa" ja on erittäin vaikeata soittaa.. Tajuatte kai, siis kun basso tulee tahdin alkuun, niin se tuleeki laulun kannalta edellisen tahdin loppuun.. Kertomasi perusteella voisi pikemminkin kysyä mitä basisti odottaa VÄLTTÄVÄLTÄ laulajalta... ;-) Jos laulaja ei osaa pysyä rytmissä, niin eipä siinä ole paljon tehtävissä. Kieltämättä jos soittaa ekalle iskulle soinnut perussävelen, niin silloin avuttomampikin laulaja pysyy paremmin mukana. Jos ei pysy, niin kannattaa vaihtaa alaa. Tai no onhan meillä Loiri ja Neumann, jotka ovat luoneet uraa "tulkinnoillaan", jotka laahaavat parhaimmillaan puoli säkeistöä muun bändin perässä. Ja kaikki kunnia silti näille herroille omaperäisyydestä! =) Olen aina oikeassa, paitsi silloin kun olen väärässä. |
NinnaL 04.11.2004 13:25:00 | |
---|
Tästä on ollu juttua jo muissa ketjuissa, mutta laitetaan viä laulajillekin. Mitä laulajat odottaa hyvältä basistilta? Itseäni hämää, kun bändime laulaja laulaa hitaissa valsseissa puolitahtia myöhässä. Niin silloin basso ja laulu ei "puhu toisillensa" ja on erittäin vaikeata soittaa.. Tajuatte kai, siis kun basso tulee tahdin alkuun, niin se tuleeki laulun kannalta edellisen tahdin loppuun.. Itselleni basisti on bändissä ihan ehdoton tukipilari. Mulla onkin ollut ilo saada soittaa monien huippubasistien kanssa. Basisti pitää biisin kasassa, vaikka kitaristi lähtisikin sooloilemaan. Basisti pitää biisin kasassa, vaikka itse laulaisinkin jonkun kohdan vähän improvisoiden. Basisti on mun selkäranka. Rumpalia unohtamatta. been there, done that, never got enough |
Kitarajeesus 05.11.2004 15:29:38 | |
---|
Tai no onhan meillä Loiri ja Neumann, jotka ovat luoneet uraa "tulkinnoillaan", jotka laahaavat parhaimmillaan puoli säkeistöä muun bändin perässä. Ja kaikki kunnia silti näille herroille omaperäisyydestä! =) Niin...puhumattakaan Topi Sorsakoskesta. Musiikki on elämä. |
Shagroth 03.05.2005 08:59:48 | |
---|
Ei mitään. Ei kukaan odota basistilta mitään. Ne on vaan basisteja ;) No voi huhhuh kun oli taas huono vitsi |
tanjuli 03.05.2005 13:10:42 | |
---|
Ei mitään. Ei kukaan odota basistilta mitään. Ne on vaan basisteja ;) parhaassa tapauksessa laulaja ja basisti on sama henkilö, ei tule riitoja odotusten suhteen ;) [i hear voices but at least they're on tune] |
1by4by9 03.05.2005 15:08:04 | |
---|
^voi kuule, et tiedä kuinka väärässä oletkaan. :D Onko kohtalon ivaa vai miksi sukunimeni on sama kuin eräs uskomattoman hyvä olutmerkki? |
tanjuli 03.05.2005 20:47:46 | |
---|
^voi kuule, et tiedä kuinka väärässä oletkaan. :D no, parhaimmillaan tai pahimmillaan, mistäs sitä tietää miten kukin asiansa hoitaa :D [i hear voices but at least they're on tune] |
Lucky 04.05.2005 17:55:08 | |
---|
Kykyä... Soittaa... Hyvin... EH-HEH-HEE!!! |
aisa 06.05.2005 10:16:53 | |
---|
parhaassa tapauksessa laulaja ja basisti on sama henkilö, ei tule riitoja odotusten suhteen ;) hoho. melkein osasin odottaa tota. ;) siis ihan positiivisessa mielessä. remppa tuntuu kivemmalta kun on molemmissa pömpeleissä virta päällä. |
d-iivil 06.05.2005 15:26:31 | |
---|
Minä ainakin odotan kaikkein eniten basistilta sitä että basso on ylipäätään vireessä ja soitetut nuotit tulevat oikeilta nauhoilta. Tämä siksi että minulle on helpoin "onkia" se oikea nuotti basson perusteella :) Jostain kumman syystä näin. |
Rumpali Rölli 08.05.2005 11:56:59 | |
---|
pysyy biisissä mukana eikä kuuntele laulajaa vaan muita soittimia. kyllä vokalisti osaa pamauttaa soittokunnalle jos laulu kappale ei kulje Sannoesinpa jopa niinkui' ystävämme Tuponttit "Muikene kuv vuarj " |