Aihe: Laulutunneista
1 2
Lucky Dreamer
11.06.2004 00:37:21

Pari suoraa kysymystä yksityisistä laulutunneista:

- paljon suunnilleen maksaa?
- onko -oikeasti- hyödyllisiä?

Huvittais ainakin kokeilla, josko siitä olisi jotain hyötyä.

Onko tietoa lahtelaisista hyvistä laulunopettajista? Epäilyttää vähän, että onko kaikki hyvät pääkaupunkiseudulla..
Life becomes a dream, and I'm the lucky dreamer..
d-iivil
11.06.2004 07:45:26
- paljon suunnilleen maksaa?
Riippuu mistä roikkuu, myös asuinpaikkakunta vaikuttaa.
Opettajaksi opiskellut opettaja saattaa hyvinkin ottaa sen 30e / tunti, mutta sitten on näitä jotka ovat jo useamman vuoden alaa opiskelleet, mutta eivät ole valmistuneita, jotka ovat jonkin verran edullisempia ja tietävät silti käytännössä kaiken teoriapuolen. Näitä kannattaa kysellä lähiseutusi opiskelupaikoista (helsingissä sibis & ogeli).

- onko -oikeasti- hyödyllisiä?
On. On erittäin tärkeää oppia oikea äänenmuodos- ja hengitystekniikka, hyvän opettajan avulla saatat löytää uskomattomia soundeja ja resursseja itsestäsi ja äänestäsi.

Pitkään itsekkin aikoinani mietin tuota "kannattavuutta" opettajan palkkaamisessa, koska mielestäni osasin silloin jo laulaa kohtalaisesti. Toisin kuitenkin kävi, nyt kun muutaman vuoden olen laulutunteja ottanut, on koko homma ääneni kanssa kääntynyt ylösalaisin ja homma on paljon varmemmalla pohjalla kuin ennen.
Roude-
11.06.2004 13:50:04

Itse ryhdyin ottamaan laulutunteja siinä huhtikuun kieppeillä joka 2.viikko.Jo parin laulutunnin jälkeen olin jo huomannut ihan konkreettista eroa verrattaessa vanhaan tyyliini.Eikä ollut edes huono hintakaan, "vain" 20€/h. Näin siis täällä Kouvolassa.
Jelena
11.06.2004 19:24:19
Välttämättä kaikki opettajat eivät ole hyviä, vaikka tietenkin ovat parempia kun oppilaansa... Sitäpaitsi kaikki arvostavat eri juttuja laulamisessa, ja opettavat toisiinsa nähden sangen ristiriitaisia asioita.

Mutta kokeilemalla löytää, eikä siellä opettajistossa varmasti mitään idiootteja silti ole. Yhtä hyvään tulokseen voi päästä vaikka opettaisivat eri tavalla. ...tai sit välttämättä ei. Mutta eiköhän niiltä jotain silti opi. Kannattaa koittaa.
kuunsirppi
12.06.2004 11:17:57 (muokattu 12.06.2004 12:26:51)
Minä olen käynyt laulutunneilla jo muutaman vuoden. Ensin kävin neljä vuotta samalla opettajalla ja sitten vaihdoin ihan vaihtelun vuoksi. Nyt voin kyllä sanoa, että tällä toisella opettajalla on ollut kyllä hyvä taktiikka ja tekniikka opettaa. Jotenkin on löytänyt ihan erilailla uusia juttuja äänenmuodostuksessa jne.
Kannattaa kyllä ottaa tunteja. Mä maksan tunnista 25 euroa.

Sitten teille, jotka jo otatte tunteja:
Jos laulatte kevyttä musiikkia, eli iskelmää, tanssimusiikkia, rokkia, tai mitä nyt ikinäkin, niin onko opettajanne saman alan muusikko/opettaja itsekin, vai klassisen koulutuksen saanut?

Mun opettaja on klassisen laulun opettaja ja esittäjä, mutta silti kyllä tuntuu, että olen itse saanut häneltä paljon.
Pitäisikö kuitenkin etsiä välillä myös sellainen opettaja, joka kiinnittäisi huomiota näihin kevyenmusiikin juttuihin?
pippo
12.06.2004 22:24:13
- Laulutunnit voi maksaa ammattiopettajalta 25-50 euroa. Mie ite (laulunopiskelija) annan ilimatteks tai viidellä eurolla kavereille. Annanpa joskus silleenkin ettei ne välttämättä itte haluais.

- Laulutunneista hyvällä opettajalla on paljonkin hyötyä: hyvä ope antaa välittömästi palautetta laulustasi. Saat oppia paljon sellaista mitä et välttämättä itte hokais tai ehkä siihen menis hirveen kauan että hokais.

Itekin voit oppia jonkun verran laulaan ja varsinkin netissä on jotain ihan hyödyllistä materiaalia, vaikkapa sivulla http://www.voiceteacher.com . Multakin on tulossa jonkunnäköiset suomenkieliset laulusivustot, en anna osoitetta vielä, koska niitä ei ole. Paljon asiaa voi etäopetuksena vaikkapa netin välityksellä opettaa ja oppia, mutta paljon helpommin ne tajuaa tunneilla, jolloin on paremmin kuulo- ja näköaistit käytössä.

Suosittelisin nyt ainakin, että kävisit ainakin parilla tunnilla jollain erittäin hyvällä opettajalla vaikkapa Akatemialla ja ottaisit nauhalle tunnin ja pureskelisit siinä saamiasi tietoja jälkeenpäin. Tulee hiukan halvemmaksi kun käydä hirmu usein tunneilla (vaikka tietenkin paras vaihtoehto olis käydä vaikka viis kertaa viikossa hyvällä opettajalla.)

Pippo
venus
03.09.2004 18:03:43
On hyödyllistä jos sul on valmiiks tippaakaan LAULUÄÄNTÄ!!!
strophe
04.09.2004 00:39:50
Kyllä se kannattaa. Otin kesän ajan tunteja laulunopiskelijalta hintaan 10e/h kerran pari viikossa. Hemmo oli pop/jazz-linjan miehiä ja opin aika paljon asiaa lyhyessä ajassa. Nyt on paljon helpompi jatkaa itse tai hakea jonnekin konsalle, kun hieman tietää mistä on kyse. Tosin en ole vielä edes harrastelijatasolla, mutta treenillähän tästä päästään eteenpäin. Niin, ja Helsingistä olen ja tuon opettajan löysin tuolta mnetin 'haetaan opettajaa'-wantedista. Suosittelen...
Volyymi korvaa puuttuvan taidon!
marke-
04.09.2004 17:14:58
On hyödyllistä jos sul on valmiiks tippaakaan LAULUÄÄNTÄ!!!

Höpöhöpö. Se on aina hyödyllistä. Lähes kuka tahansa terveillä äänihuulilla varustettu henkilö voi oppia laulamaan oikeassa opastuksessa. Ei siinä valmiiksi mitään lauluääntä tarvita. Jos varaa on ja laulelo kiinnostaa niin ennakkoluulot roskiin ja tunneille.
No chiefs, all indians.
bonsaicat
04.09.2004 22:10:57
Tuntuis vaan olevan mission impossible löytää Helsingin alueelta kohtuuhintainen laulunopettaja, tai edes alan opiskelija.Plääh. Opistot eivät kiinnosta.
"Olen väsyneempi kuin Leonard Cohen"
AdTe
13.09.2004 11:02:29
Minulla on laulu sivuaineena yksityisessä musiikkiopistossa,maksan tunnista n. 10 euroa ammatti-ihmiselle. Eli hyvä säkä käynyt.

Tunteja minulla on ollut vasta pari,mutta jo nyt huomaa selkeän eron. Tekniikka on huomattavasti parempi ja laulaminenkin tuntuu mukavammalta.
Before you think,Do it Twice. Elämä OLI peippoo,sillon kun OLI joku josta pitää kii....
Nymph
21.09.2004 23:45:38
Joskus epävirallisilla yksityistunneilla kävin ja 20€/kerta maksoin. Nyt kun ihan virallisilla laulutunneilla konsalla jne niin enemmän. Oisko jotain 40-60, en tiedä kun kiltti äiti maksaa. Ensi vuonna itse kuitenkin PeTuun, joten kaikki ilmaista. Jos siis sinne pääsee.

Ja kyllä on.
shine through me hitler
Nymph
21.09.2004 23:49:23
Jos laulatte kevyttä musiikkia, eli iskelmää, tanssimusiikkia, rokkia, tai mitä nyt ikinäkin, niin onko opettajanne saman alan muusikko/opettaja itsekin, vai klassisen koulutuksen saanut?

Minulla opettaja on ihan pop-jazz-osaston laulajia, mutta häntä opetti sellainen universaali opettaja, joka opettaa sekä klassista ja jazzia.
shine through me hitler
kultakutri
10.10.2004 21:38:33 (muokattu 10.10.2004 23:52:21)

Mun lauluopettaja on saman alan muusikko ja opettaja myös. Koen sen kyllä eduksi tunneilla. Mä laulan pop/jazz puolta mutta ollaan myös käyty klassisen laulun harjoituksia jotka ovat kaikkien tähänastisten lauluopettajieni mielestä hyvä perusta.

Aloittajalle vastaan että kyllä on hyötyä laulutunneista. Aina oppii uusia puolia asioista. Mulla on nyt kolmas opettaja ja koskaan aikaisemmin en ole ääntä avannut mantroilla yhdistettynä tai-chiin. Ja kun harjoittelin kappaletta niin lauloin myös lattialla selälläni maaten. Molemmissa harjoituksissa keho rentoutui ja varsinkin lattialla makaaminen sai äänen tulemaan ulos kevyesti.
kvuoti
20.10.2004 00:38:10
Toi onkin musta hyvä pointti, että eli jos ei näytä edistyvän niin kannattaa vaihtaa opettajaa. Itse olen käynyt useammallakin tyypillä, ja lopulta löytyi se yks, joka osasi painella nappeja siten, että homma alkoi luistamaan uskomattoman hyvin.

Nykyään itse opettajana oon huomannu myös tuon saman. Koska opettaminen on tosi paljon mielikuvien varaassa toimimista, joidenkin oppilaiden on todella vaikeeta löytää niitä mun mielikuvia, ja siksi homma ei luista. Oon suositellutkin muutamalle toista opettajaa, enkä itse koskaan loukkaannu jos joku haluaa vaihtaa. Onneksi näitä ei ole ollut paljoa ja voin sanoa että onneksi suurin osa oppilaistani edistyy... Kannattaa myös sitten reenata kovasti kotona, ei se opettajan antama 1/2-1h paljoa auta jos ei harjoittelu himassa jatku...
trauha
06.11.2004 17:35:20

Välttämättä kaikki opettajat eivät ole hyviä, vaikka tietenkin ovat parempia kun oppilaansa...

Kaikki eivät ole oppilaitaan parempia. Hajontaa löytyy ammattitaidossa sen verran kuin bussikuskeissa tai hammaslääkäreissä. Jotkut pitävät muiden auttamisesta, joillakin on enemmän tietoa, jotkut ovat oman makunsa ja oman koulutuksensa uhreja.

:-)
tapani
www.poprockjazz.com
Aukikco
07.12.2004 17:16:17

Nostelenpa. Sattuisiko joku tietämään ihan suoraan jonkun hyvän opettajan Helsingistä, jolta voisi kysellä rocklaulutunteja?
CHIN-GA!
Keppis
07.12.2004 17:23:36
Nostelenpa. Sattuisiko joku tietämään ihan suoraan jonkun hyvän opettajan Helsingistä, jolta voisi kysellä rocklaulutunteja?

ei taida suomessa paljon rock-laulu opetusta olla. Jos vaan perusjuttuja(hengitystä yms.) haluat oppia, niin ihan tavallisetkin laulutunnit auttaa tosi paljon. "Peruslaulun" kautta voi alkaa rock juttuja itekseen reenaan.
Huonomuistisilla on vähemmän stressiä.
Aukikco
07.12.2004 17:37:22

Nojuu, toki nimenomaan noita perusjuttuja pitäisi saada kuntoon. Ääneni on varmaankin ihan hyvä, mutta tyyli ja tekniikka eivät.
CHIN-GA!
Keppis
07.12.2004 18:01:50
Nojuu, toki nimenomaan noita perusjuttuja pitäisi saada kuntoon. Ääneni on varmaankin ihan hyvä, mutta tyyli ja tekniikka eivät.

90% voin sanoa, että ihan tavalliset laulutunnit auttaa. Sen jälkeen on helpompi alkaa veivaan kaikenlaista, kun on lautunneilla käyny.
Huonomuistisilla on vähemmän stressiä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)