Aihe: I.C.S. Vortex
1
Wuf
04.05.2003 02:48:56
Kuuntelin taas pitkästä aikaa Borknagarin The Archaic Coursea jotta en aivan vieroittuisi metallimusiikista.. Ja kuunnellessani erityisesti Vortexin laulua, mieleeni tuli vähän kysyttävää:

Millä tekniikalla / minkä efektien läpi ääni saadaan kuulostamaan tuollaiselta? Erityisesti The Black Tokenissa tyyppi vetää ikään kuin rintaäänellä tms. aivan älyttömän korkealta, ja parhaimmillaan tuo kuulostaa todellakin muulta kuin ihmisen ääneltä (eli käytetäänkö siihen yleensä jotain efektejä tekniikan lisäksi?).

Moinen bläkkis-ulvonta rokkaa, mutta päteekö siihen samat perusideat, harjoittelumenetelmät yms kuin 'perinteiseen' puhtaaseen laulutyyliin? Ts. onko siihen jotain hienoja ammattisalaisuuksia, vai kehittyykö tuo tekniikka ajan kanssa?
"Between the dog and wolf / Bared fangs met in intercourse...."
Woc
04.05.2003 09:45:11

Millä tekniikalla / minkä efektien läpi ääni saadaan kuulostamaan tuollaiselta? Erityisesti The Black Tokenissa tyyppi vetää ikään kuin rintaäänellä tms. aivan älyttömän korkealta, ja parhaimmillaan tuo kuulostaa todellakin muulta kuin ihmisen ääneltä (eli käytetäänkö siihen yleensä jotain efektejä tekniikan lisäksi?).

En osaa itse kysymykseen valitettavasti vastata, mutta olen aika varma että korkeimmat kohdat menee kyllä falsetissa. Vortexilla vain on niin voimakas falsetti ja se osaa vaihtaa siihen todella vaivattomasti.
Pukeudun mustaan koska heräsin tänä aamuna
Triskal
20.05.2003 15:13:42 (muokattu 20.05.2003 15:17:15)

Sen "Trembling aflame within the core"-kohdan se pyöräyttää within-sanan kohdalla nätisti päärekisteriin (=falsetti), tahallaan tehty, mutta kuulostaa niin hyvältä. Ei ole edes vaikeaa, ainakaan minun mielestäni, mutta semmoinen toimiva, mahdollisimman huomaamaton vaihto rinta- ja päärekisterin välillä tulisi hallita.

EDIT: Yksi kielioppivirhe oli. Korjasin.

EDIT2: Niin, sitten jos mietit miehen örinätyyliä, niin se käyttää siinä äänihuuliaan. Vortexin örinästä löytyy myös äänenkorkeus, se ei ole pelkällä kurkunpäällä tai jollain vastaavalla tehty.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)