Intohimo 14.04.2003 16:49:01 | |
---|
Olen mieltynyt Sarah Connorin From Sarah with love biiisissä laulamaan "Every little now and then.." -kohtaan, jossa hän laulaa jotenkin kurkusta makeesti raspilla. Miten semmosen äänen sais synnytettyä. Olen aina laulanu puhtaasti ja aristelen yrittää laulaa "rock-maisesti". Onko tuolla "efektillä" jotain laulutermiä jolla sitä voi kuvata? Kärsiikö tuolla tavalla laulaa, ilman että ääni menettää puhtauttaan? Et meneekö ääni ajan saatossa huonommaksi jos laulaa noin? \"Hyvä itseluottamus lähentelee röyhkeyttä\". |
the jokke 15.04.2003 10:21:54 | |
---|
no, mulla ainakin menee niin, että kun tarpeeks kovaa laulaa ni ääni säröytyy. toi on mulle ihan hyvä tapa. ei tuu kurkku kipeeksi tai mitään sellasta. sillain ei mun mielestä kannata tehä et yrittää keinotekoisesti saada sitä aikaan. silloin mulla ainakin (joskus) tuli kaikkia haittapuolia esiin. |
d-iivil 16.04.2003 01:26:09 (muokattu 16.04.2003 01:26:47) | |
---|
Kun lähdetään hakemaan ääneen raspia, on syytä muistaa yksi seikka. EI VOIMALLA! Eli älä laula kovempaa kuin mitä normaalistikkaan. Itseasiassa useimmat raspiääniset revittelijät kertovat kurkkunsa olevan paljon rennompana kun soundiin lisää vähän raspia. VÄKISIN KOVAA (tai vähemmän väkisin) LAULAMISELLA VOIT VAHINGOITTAA ÄÄNESI FOREVER. Eli kuten muussakin laulussa, tuossa rock-tyylisessä crounch-edgen lisäämisessä on kyse vain rentoudesta. Rentoutat kurkun, äänihuulet, kaikki kaulanseudun lihakset aivan tietoisesti ja kun sitä riittävästi hakee, niin se löytyy se juttu, millä äänihuulet saadan lepattamaan sillä tapaa että raspiakin tulee mukaan. Vaikea selittää, kuten ehkä huomasit ;) |
the jokke 16.04.2003 09:18:51 | |
---|
okei, mä päättelen et sä oot vähän kokeneempi näissä asioissa.. mut joillekin (kuten mulle) tulee sitä raspiääntä ihan tietyssä pisteessä kun tarpeeks kovaa laulaa (eikä ole vielä edes mitään varsinaista huutamista), eli vahingoittaako tämäkin ääntä? |
d-iivil 16.04.2003 11:05:25 | |
---|
okei, mä päättelen et sä oot vähän kokeneempi näissä asioissa.. mut joillekin (kuten mulle) tulee sitä raspiääntä ihan tietyssä pisteessä kun tarpeeks kovaa laulaa (eikä ole vielä edes mitään varsinaista huutamista), eli vahingoittaako tämäkin ääntä? Tuokin on niin kovin yksilöllistä. "kähiseminen" saa ja pitääkin tiettyyn pisteeseen asti tuntua kurkun pohjalla, mutta heti kun alkaa tulla kipu tms. tuntemuksia, niin stoppi siihen paikkaan. Itse en nyt mikään raspiäänen kuningas todellakaan ole, mutta ihan samat säännöt tuohonkin laulamiseen pätee kuin muuhunkin :) Eli kuuntele itse kehoasi, äläkä päästä ääntäsi väsymään niin että hengästyt tai menetät puheäänesi, silloin puristat kurkulla liikaa ja se on pahasta. |
Intohimo 16.04.2003 22:30:15 | |
---|
Tuokin on niin kovin yksilöllistä. "kähiseminen" saa ja pitääkin tiettyyn pisteeseen asti tuntua kurkun pohjalla, mutta heti kun alkaa tulla kipu tms. tuntemuksia, niin stoppi siihen paikkaan. Itse en nyt mikään raspiäänen kuningas todellakaan ole, mutta ihan samat säännöt tuohonkin laulamiseen pätee kuin muuhunkin :) Eli kuuntele itse kehoasi, äläkä päästä ääntäsi väsymään niin että hengästyt tai menetät puheäänesi, silloin puristat kurkulla liikaa ja se on pahasta. Kerran yritin vähän kokeilla rääkäistä, ni mulla meni ääni heti painoksiin.. :( Joo. Kyllähän tunnut/(tte) tietävän nuo niksit. Täytyy kokeilla ja saada kehonsa hallintaan. Kun vaan pelottaa, että rikkoo äänensä.
\"Hyvä itseluottamus lähentelee röyhkeyttä\". |
d-iivil 16.04.2003 23:19:29 | |
---|
Kerran yritin vähän kokeilla rääkäistä, ni mulla meni ääni heti painoksiin.. :( Joo. Kyllähän tunnut/(tte) tietävän nuo niksit. Täytyy kokeilla ja saada kehonsa hallintaan. Kun vaan pelottaa, että rikkoo äänensä. Jos jotain voisi suositella, niin opus nimeltä Pro Secrets Of HeavyRock Singing. Siinä käsitellään varsin mukavasti aiheeseen liittyviä juttuja ja semmoista. Kun reenaat tuon suunnan laulua, niin muista pitää kurkkusi koko ajan kosteana -> vitusti vettä koko ajan.
|
Retroneck 22.04.2003 13:18:43 | |
---|
Hehheh.. ei mun ääntä vaan oo pilannu ees dimmuborgirmainen death metal-core"laulanta". |
Intohimo 22.04.2003 19:53:45 | |
---|
Jos jotain voisi suositella, niin opus nimeltä Pro Secrets Of HeavyRock Singing. Siinä käsitellään varsin mukavasti aiheeseen liittyviä juttuja ja semmoista. Kun reenaat tuon suunnan laulua, niin muista pitää kurkkusi koko ajan kosteana -> vitusti vettä koko ajan. Pitääpä kaivaa opus esiin jostakin. "Vesi vanhin voitehista"? Pittää kokkeilla.
\"Hyvä itseluottamus lähentelee röyhkeyttä\". |
d-iivil 22.04.2003 23:16:56 | |
---|
Pitääpä kaivaa opus esiin jostakin. "Vesi vanhin voitehista"? Pittää kokkeilla. Amazon.comista löytyy. Kotiinkuljetettuna ~20 taalaa. :)
|
Jos 26.04.2003 15:16:09 | |
---|
Amazon.comista löytyy. Kotiinkuljetettuna ~20 taalaa. :) mitenhän noi maksetaan ku tilaa tänne suomeen? onko jollain kokemusta?
|
firewall 27.04.2003 10:05:47 | |
---|
mitenhän noi maksetaan ku tilaa tänne suomeen? onko jollain kokemusta? Samaa mietiskelin itekki... Vastauksia tietäviltä, Kiitos!
|
d-iivil 28.04.2003 02:09:26 | |
---|
mitenhän noi maksetaan ku tilaa tänne suomeen? onko jollain kokemusta? Itse maksoin Visa Electronilla, rahat lähti tililtä n. 2 päivää tilauksesta.
|
Mohla 29.04.2003 15:46:29 (muokattu 29.04.2003 15:46:57) | |
---|
Itseasiassa useimmat raspiääniset revittelijät kertovat kurkkunsa olevan paljon rennompana kun soundiin lisää vähän raspia.
Minulla homma menee juuri noin. Minulla oli pitkään ongelmana, että lauloin hieman "kireällä" äänellä, nimenomaan vielä kun mentiin aavistuksen korkeammalle. Sitten joskus puolivanhingossa lauloin tuolla raspiäänellä, ja klassista laulava tyttökaverini sanoi, että "hei, tuo on hyvä". Sen jälkeen onkin kehitystä tapahtunut... EDIT: siis, muistakaa se rentous! Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski? -Charlie McCharty |
Jos 30.04.2003 20:19:14 | |
---|
Itse maksoin Visa Electronilla, rahat lähti tililtä n. 2 päivää tilauksesta. en tiedä uskaltaakok tuommoseen luottaa..
|
d-iivil 01.05.2003 13:43:11 | |
---|
en tiedä uskaltaakok tuommoseen luottaa.. Amazon on kuitenkin melkoisen iso putiikki, joten en nyt oikein jaksaisi epäillä luotettavuusjuttuja. Se on kuulkaas ihmiset nykypäivää tuo netistä ostaminen.
|
the jokke 01.05.2003 20:59:55 | |
---|
EDIT: siis, muistakaa se rentous! se vaan, että miten toi rentous saavutetaan. joissain biiseissä mennään jo sen verran korkealle, että mun on pakko puristaa sitä ääntä.. ja jos yritän rennosti ni en pääse läheskään yhtä korkealle. |
Mohla 04.05.2003 21:54:57 | |
---|
se vaan, että miten toi rentous saavutetaan. joissain biiseissä mennään jo sen verran korkealle, että mun on pakko puristaa sitä ääntä.. ja jos yritän rennosti ni en pääse läheskään yhtä korkealle. Öö. Niin, vaikea selittää. Emminäkään oikeastaan tiedä. Pääasiahan on se, että kuulostaa ja tuntuu hyvältä. Ehkä se on tavallaan niin, että sitä ääntä voi puristaa monella tavalla, ja "monesta kohtaa". Pitää vaan saada oikea tatsi siihen. Kuuntelemalla ja tunnustelemalla. Enhän minä nyt mikään guru olekaan...
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski? -Charlie McCharty |
Jos 11.06.2003 14:02:57 | |
---|
kertokaahan minulle miten saa kaulan lihakset tietoisesti rentoutettua?:P KOvin vaikeaa on tämä raspi.. taitaa viedä vuosia.. |
Jos 31.07.2003 04:37:58 | |
---|
Onko totta et toi raspi pitäs tulla sillä et ei laula yhtään kovempaa kun normaalisti? Kun laulamalla kovaa siihen kyllä tulee kiva semmonen.. |