Aihe: Kohinan normaali määrä? 1 | |
---|---|
![]() 27.05.2020 12:50:10 | |
Ostin siis ekaa kertaa kondensaattorimikin (NT2-A), ja eiköhän siinä käyny niin, että tiputin sen lattialle ennen kun ehdin testata (shockmount kuitenkin kiinni). Dynaamisella kun oon tehnyt jotain äänityksiä niin mikistä ei oo kuulunu oikeestaan mitään kohinaa. Nyt tolla kondensaattorilla kohinaa alkaa kuulua jo alle 50% gainilla ja sitä ylemmäs ei oikeestaan viitti kääntää. On se toki herkkäkin samaan aikaan, eli normisti laulua äänitettäessä ei ainakaan tarvii kääntää ylemmäs, mutta jos haluaisi äänittää vähän kauempaa äänilähteestä, niin luulen, että kohina voi nousta turhan kuuluvalle tasolle. Konkreettisia kohinan äänitasoja Scarlett 2i2:lla ja Reaperilla mitattuna: Gain 0 (ei signaalia): -85 dB Gain 50%: -60 dB Gain 100%: -31 dB Näyttääkö nämä arvot normaaleilta, haluaisin vain jonkinlaisen vertailukohdan. Vaikeetahan tässä on toki se, etten yhtään tiedä minkälaista kohinaa kondensaattoreilta pitäisi odottaa, mistä tulee epätietoisuus, että voiko mikin tiputtaminen oireilla kasvaneena kohinana? | |
![]() 31.05.2020 15:58:53 | |
Kannattaisi varmaan kysyä tätä studiotyöskentely -osiossa. En osaa vastata, mutta minuakin kiinnostaisi selitys moiselle kohinalle. En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 31.05.2020 20:48:47 | |
Miten sä oot tehnyt nuo mittaukset? Tuo että kohinaa on gainin ollessa nollassa, ei kuulosta normaalilta. | |
![]() 01.06.2020 01:23:31 (muokattu 01.06.2020 01:23:53) | |
sepisti: Miten sä oot tehnyt nuo mittaukset? Tuo että kohinaa on gainin ollessa nollassa, ei kuulosta normaalilta. Ei oo kohinaa gainin ollessa nollassa, toi -85dB on vaan vertailukohta (= täysi hiljaisuus). Noi arvot on siis niin, että daw auki koneella, säätää preampista gainia ja tarkkailee dawin input leveliä samalla. Voisi siis oikeastaan tulkita niin, että 50% gainilla on 25 desibeliä kohinaa (mikä kuulostaa mun mielestä melko korkealta). Se mitä oikeestaan toivoin tässä ois että joku tsekkaisi omalla isokalvoisella, mitä dB-arvoja saa vastaavalla testauksella, jotta mulla ois yhtään käryä, että minkälaisissa rajoissa yleensä mennään. | |
![]() 04.06.2020 18:58:10 | |
artino: Ei oo kohinaa gainin ollessa nollassa, toi -85dB on vaan vertailukohta (= täysi hiljaisuus). Noi arvot on siis niin, että daw auki koneella, säätää preampista gainia ja tarkkailee dawin input leveliä samalla. Voisi siis oikeastaan tulkita niin, että 50% gainilla on 25 desibeliä kohinaa (mikä kuulostaa mun mielestä melko korkealta). Se mitä oikeestaan toivoin tässä ois että joku tsekkaisi omalla isokalvoisella, mitä dB-arvoja saa vastaavalla testauksella, jotta mulla ois yhtään käryä, että minkälaisissa rajoissa yleensä mennään. Millaista tasoa mikki antaa esimerkiksi puheella tai laulettaessa suhteessa kohinaan? Typerä varmistus, mutta onhan phantom (48V) päällä. | |
![]() 07.06.2020 12:36:27 (muokattu 07.06.2020 12:39:48) | |
Todennäköisesti tuossa ei mitään vikaa ole. Kun sulla on mikki päällä ja gainit kovalla, niin se kohina on varmaan suurimmaksi osaksi sitä taustamelua, jota se mikki poimii. Testasin omalla isokalvoisella konkalla ja Logicin mittarit näyttivät samanlaisia lukemia. Focusriten Scarlet 18i8 äänikorttina. Kun mä äänitän esim. omaa laulua, gainit on klo 9-10 välillä eli sun prosentteina 25-33. Tietenkään lukemat eivät ole täysin vertailukelpoisia. Kun tähän lisätään se, että äänittäessä signaalin piikit säädetään -18 ja -12 välille per kanava (vähän tekijästä riippuen), ei sullakaan varmasti usein, jos koskaan, tule tilannetta, että gainia tarttisi kääntää edes sinne puoleenväliin. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)