Aihe: Jumittunut pallealihas. Syy niska ja äänihuuliongelmiin? 1 | |
---|---|
![]() 05.09.2008 20:17:00 | |
Olen käynyt pari kertaa Osteopaatilla, koska tunsin rintarankani olevan jumissa, niin että se haittasi hengittämistä ja olemista. Ensimmäisellä käynnillä osteopaatti niksautteli ja rusautteli ruotoani niin, että lapaluiden välissä tuntui kuin jää olisi ritissyt rikki. Oleminen ja hengittäminen helpottuivat jonkin verran. Toisella kerralla minun piti seisoa lattialla, naama seinään päin, sekä taivutella päätä sivulle, puolelta toiselle. Pää kääntyikin aika pitkälle, kun sitä tulee venyteltyä aina silloin tällöin. Mutta kun sormi painettiin napakasti hartialihaksen ehkä puoliväliin tai vähän alle, (eli tuo kolmiomallinen lihas, mikä kiinnittyy hartiaan ja toinen pää kaulaan = liene trapetsilihas) eipä pää taipunutkaan juuri lainkaan. Osteopaatti selitti, että minulla on hartioissa lihaskimppujen väliset kalvot juuttuneet aivan jumiin, ja että juuri niiden kalvojen välissä kulkee verisuonia sekä tärkeitä hermotuksia. Samoin kun nuo välikalvot ovat jumissa, on hartialihakseni yksi kiinteä paketti, eikä kimppu eri tahtiin liukuvia pienempiä lihaskimppuja, kuten pitäisi. Tästä aiheutuu monenlaisia oireita, kuten sydämen rytmihäiriöitä ym. Tästä hartialihasten lihaskalvojen jumista hän teki johtopäätöksen, että pallealihakseni on jumissa ja kireä. Minut määrättiin hoitopöydälle selälleni, katsottiin nenänvartta pitkin pyöreästi kaartuvaa mahakumpuani, jonka alla makasin, sekä kysyttiin intiimisti; paljonko tulee juotua olutta: Annoin arvion hieman alakanttiin pyöristettynä. Kuulin että olut ei kuulemma ole terveellistä. Sitten osteopaatti alkoi painella pallealihastani, tuska oli viiltävää, epäuskon huokailut tulivat syvältä, ja miehen silmät kertoivat suurta hämmästystä. Sitä kipua oli vaikea sietää, välillä aina huilattiin ja siveltiin vatsaa rennoksi. Lihas oli kuulemma aivan jumissa, lienee enemmän jumissa kuin kenelläkään koskaan. Diagnoosi meni sitten jotenkin seuraavasti: Puolipallon muotoiseen mahaani kerääntyy helposti nestettä, se haittaa maksan ja sapen toimintaa. Tästä seuraa tuo niskan jäykistyminen, lihaskalvojen jumiutumisen myötä. Pallealihaksen jumia hän ei vielä selittänyt. Kerron tätä tarinaa siksi, että onkohan miten monella samaa ongelmaa, sillä näillä jumitiloilla voi ehkä olla paljon seurauksia. Kerroin harrastavani laulamista, sekä ihmetelleeni, että lauluääneni on ollut koko kesän hukassa. Siis enemmän hukassa kuin parhaimmillaan on ollut. Osteopaatti kertoi näiden oireiden vaikuttavan myös kiristävästi äänihuuliin, mikä selittää ainakin osaltaan, miksi ääneni ei soi kunnolla. Eli iso osa ongelmistani; Hengityksen ja selän jäykkyydestä johtuva uupumus, ajoittaiset rytmihäiriöt, sekä laulamisen kannalta äänihuulien jäykkyys voi johtua tästä. Oireiden pitäisi paljolti poistua, eli myös äänihuulien rentoutuminen ja vapautuminen, pitäisi tapahtua, kunhan pallelihas käsitellään, sekä avataan niskalihasten väliset liukuvat lihaskalvot. Olen käynyt pari kertaa laulutunnilla koko kesän tauon jälkeen. Äänihuulet saadaan toimimaan aika hyvin avausharjoituksissa, enkä itse tiedostanut tuota jumia, kerroin ääniongelmistani, oletin niiden olevan allergiaa ja laulutauon tuomaa degeneroitumista. Eli ilmeisesti tämä ilmanpaine/äänihuuliyhteys voi toimia avausharjoituksissa kohtuullisesti (ei täydellisesti), vaikka onkin jumitiloja? No, yläsävelsarjoja kuulemma puuttui, johtuvatko ne ehkä tästä, toisaalta on puuttunut ennenkin, mutta jumia ollut enemmän tai vähemmän varmaan yhtä kauan kuin olen laulutunneilla käynyt. Äänen soundi voi siis osteopaatin ja minun mielestä olla hukassa koska äänihuulet ovat kireiden lihasten ympäröimät? Sillä laulaminen ei ole läheskään yhtä tyydyttävää. kuin nuo erilaiset avausjoikailut. Eli liene tuollainen ongelma ei ole helposti tunnistettavissa, vaan voi olla piilevämpää, kuin muut selkäjumit, jotka ilmoittavat kivuilla ja jäykkyydellä, pallea ei kipuile (paitsi käsittelyn jälkeen). Kiinnostaa miten vaikuttaa, jos noita lihaksia saadaan rennommaksi, mihin en toki aivan täysillä usko, sillä vaivat ja vitsaukset ovat sitkeässä, sekä miksei lääketiede tällaisista ongelmista tiedä tai puhu mitään. Mutta olisiko ideaa, jokaisen (toki luulisi olevan), ainakin hyvää lauluääntä etsivän, sekä laulua harrastavan, tutkia kaikki mahdolliset jumitilat, mitkä voivat haitata laulamista? Ai tähänks riville? | |
![]() 13.09.2008 15:35:52 | |
Hmmmm, luin kirjoitukseni ja huomasin että pitkään on miespolo vaivojaan valitellut sekä monenlaista vaivaa on äijälle kertynyt. Varmaankin olen ainoa jota vielä laulattaa kun on näin monenlaisia kremppoja sekä paljon paikkoja jumissa. Lähinnä oli ydinkysymykseni nuo koppuraisten lihasten ympäröimät keuhkot, sekä niskalihasten jumitilan vaikutus äänihuulien toimintaan. Lienee tuo pallealihas on ollut jumissa vuosia, näin tuo osteopaatti epäili. Eli olen kai aina laulanut enemmän tai vähemmän jumitilassa. Nyt tuo pallea on arka käsittelystä, saa nähdä onko vaikutusta mihinkään kun sitä murjotaan ja vatkataan. Samoin nähtäväksi tulee, aukeaako nuo niskan jumitilat, jotka ei kyllä kovin paljon oireile kipuilemalla. Silti epäilen että aivan optimaalisen elastisessa tilassa on harvan kroppa, eli onko niin että elimistö tottuu toimimaan jumissakin jotenkin? Ai tähänks riville? | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)