Aihe: Korkealta laulaminen
1 2 3 4 5
neon_-
15.06.2007 15:32:22
Onko mahdollista oppia laulamaan korkeita nuotteja? Olisi nimittän tarve/palava halu laulaa samalla tavalla kuin esim. Timo Kotipelto, Tobias Sammet, Tony Kakko.

Ja jos joku tietää jos Turun suunnasta saisi laulutunteja niin kertokaa ihmeessä!
miredritr
15.06.2007 16:57:38
Onko mahdollista oppia laulamaan korkeita nuotteja? Olisi nimittän tarve/palava halu laulaa samalla tavalla kuin esim. Timo Kotipelto, Tobias Sammet, Tony Kakko.

Ja jos joku tietää jos Turun suunnasta saisi laulutunteja niin kertokaa ihmeessä!

Korkeat äänet rupes löytymään paremmin, (no ei ne kyllä vieläkään hyvin tuu) kun rupesin laulamaan niitä suurinpiirtein kuiskauksen voimakkuudella, ja siitä sitten vaan pikkuhiljaa saundia kehittämään, niin kyllä se voimakkuuskin kehittyy samalla.
neon_-
15.06.2007 17:07:47
Korkeat äänet rupes löytymään paremmin, (no ei ne kyllä vieläkään hyvin tuu) kun rupesin laulamaan niitä suurinpiirtein kuiskauksen voimakkuudella, ja siitä sitten vaan pikkuhiljaa saundia kehittämään, niin kyllä se voimakkuuskin kehittyy samalla.

Joo, tämä on tuttua. Samaa olen itse ajatellut, ja myös "harjoitellut" niin, että olen laulanut hiljempaa korkeita nuotteja, ja silloin saan myös esiin erittäin tyydyttäviä ääniä. Mutta...Vielä on hakusessa ne äänet jotka yritän saada ulos normaalilla äänellä. Äänet ovat silloin vähän "krahisevia".Välillä tosin luulee onnistuvansa, mutta useinmiten menee päin mäntyä.
MartinB
15.06.2007 19:35:53 (muokattu 15.06.2007 21:16:47)
Näitä topicejahan on jo tusina tällä foorumilla, joten se alkaa jo olla lähellä trollimetsää tässä vaiheessa nämä kysymykset, miten laulaa korkealta ym....

...Mutta korkea ääni on kumminkin hieno juttu, joten saahan siitä keskustella :)

Jos itse voisin valita nyt, niin olisi se opettaja ollut ihan hyvä homma, varsinkin alussa, koska turhahan on yrittää pro-laulajien temppuja äänellä, äänialaa, korkeita ja intensiivisiä säveliä... Kumminkin olen itsekin löytänyt pikkuhiljaa omat juttuni. Mutta ne voi varmasti löytää helpomminkin.

Sitten se on myös niin, että mitä enemmän pyrkii tekemään korkeita säveliä ja intensiteettiä niin sitä enemmän vaan kaivaa itselleen kuoppaa, se on fakta IMO, koska tavoitteena on kuitenkin tehdä omaa musiikkia ja saada se oma (rakas) ääni liitettyä mukaan johonkin biisiin siinä sävelkorkeudessa ja sävellajissa missä se sopii. Onhan äänialaa kumminkin hyvä harjoitella, mutta kappaleessa pitää olla myös se "kutsu" vetää korkealta (tai matalaa), kuten esim. sotahuuto, jota pitää vetää korkealta...

Muuten on kyllä se että väkisin pyrkii ylöpäin tai alaspäin karhunpalvelus omalle äänelle. Yleishyvä äänentuotto ja yleismusikaalisuus sen sijaan on IMO kaiken A ja O! Sitten on eri asia että jotkut erikoistuvat korkeisiin ääniin kun kerran on saavutettu musiikissa jo jonkinlainen taso, ja sekin on tietenkin hieno homma... jos kerran kuullostaa hyvälle.

Mutta summa summarum, sanoisin että kun laulutekniikkaa on harjoiteltu ja oma ääni alkaa olla hanskassa niin kyllä pitäisi myös ne korkeat äänet tulla sieltä, ei ne ole sen kummempia kuin muu laulu. Ja omasta äänestä paljon riippuu millaisia niistä tulee, onko samettiääni vai rouhekurkku...

Edit: Ainakin Kotipelto ottaa laulutunteja, joten ota yhteys sen opettajaan vaikka 8|

Edit2: http://www.youtube.com/watch?v=7mgdpVjATZo
siinä on korkealta ja kovaa.
neon_-
15.06.2007 21:23:07
Edit2: http://www.youtube.com/watch?v=7mgdpVjATZo
siinä on korkealta ja kovaa.

WoW!! Tota. Mä pystyn samaan jos vedän niinku "hiljaa" silleen et suunilleen kuiskin. Olisko mahollista et pystyisin myös tavallisella äänellä?
fifi
15.06.2007 22:53:12 (muokattu 15.06.2007 22:53:33)

Korkeiden äänten salaisuus on hyvä tekniikka keskialalla. Jos keskialan ei ole kunnossa, on turha kuvitella, että ne korkeat äänet tulevat itsekseen. Tehkää siis hyvä pohjatyö, ja korkeat äänet alkavat aueta itsekseen.

MartinB:n kirjoituksessa oli monta hyvää pointtia. Ottakaa niistä opiksenne. Se, että halutaan lopputulosta hinnalla millä hyvänsä, ja unohtaen välivaiheet, on iso syy ääniongelmille. Perusteellinen ja hyvä pohjatyö kannattaa aina. Lopputulosta ei saa ohittamalla välivaiheita - siinä mennään pylly edellä puuhun. Ja nenälleenhän sieltä puusta pudotaan.

Eipä tässä enempiä neuvoja jaksa, koska näitä samantyyppisiä topikkeja nousee kuin sieniä sateella. Lukekaa vanhoja ketjuja. ;)

Savonlinnaterveisin,

fifi
Ad surdas auras canere
allybee
03.07.2007 16:43:33
Juu, niin se on, että tekniikka pitää saada kuntoon. Mulla siinä auttoi laulunopettaja, joka opetti sen mulle klassisen laulun perustein (itse laulan siis kevyempää). Sain keskirekisteriin huomattavasti vahvuutta, ja ääniala "laajeni" myös jonkun verran. Sen huomaa siitä, että biisejä, joissa aiemmin on joutunut tekemään töitä päästäkseen korkeimpiin ja matalimpiin säveliin, onkin helppo laulaa. Siis transponoimatta :D Hehheh...

Hiljaa hyvä tulee. Korkeimpiin säveliin saa vahvuutta vain treenaamalla. Ensin ihan kevyesti (vaikka sitten kuiskaten), ja siitä pikkuhiljaa poweria. Mutta laulaminen ei saisi sattua tai tuntua ylipäätään missään. Sit jos rupee ääni lähtemään treenin lopussa niin tiedät että oot ahnehtinut :) Kokemus opettaa... Niin ja flunssassa tms räkätaudissa laulamista tulisi välttää! Ei sitä arvaakaan miten se pitkittää äänihuulten paranemista...
neon_-
03.07.2007 20:53:54
Kiitos kommenteista :) Koitan saada jotakin aikaan :P Aloittelen kohta laulutunnit, ja odotukset o kovat ;)
superheikki
14.07.2007 15:13:18
Ei ole aivan iisiä hommaa. Sori
d-iivil
15.07.2007 09:46:07
^ No höpötihöpöti. Kyllä se voi iisiäkin olla jos luonnostaan rekkari toimii korkealta.

Itse olen havainnut hyväksi tavaksi vaan ottaa ja vetää ns. täysiä. Kyllä se tuloo ;)

No ei vaineskaan. Tärkeää on oppia se rentous, loppupeleissä kyse ei ole mistään mahdottomasta salatieteestä kun rekisterin saa kerran auki.

Viitaten vielä tuohon ensimäiseen lainiin jonka kirjoitin; toiset ovat äänialaltaan matalia, se on vaan fakta joka pitää hyväksyä. Kaikki eivät voi olla tenoreita.
Lahjoita rahaa köyhälle muusikolle: 800021-15687625! Pienimmätkin summat otetaan avosylin vastaan.

Firenote - Kasariheavyrockia
-veera-
15.07.2007 18:09:20
Tämä saattaa olla vain minun oma, ehkäpä aivan perätön "keksintö" mutta minun on helpompi laulaa korkeat sävelet jos "ajattelen" niitä matalina.. Toimii minulla, mutta en mene takuuseen.. :)
neon_-
15.07.2007 22:55:42
Niih. Toivottavasti ei mene kauhean kauaan että löydän se oikean taktiikan :S Tosin siinähän voi mennä jokunen vuosi?Sillon kun vedän kirjaimellisesti kovaa ja korkealta, ni äänessä on sellanen pieni värinä koko ajan. Ei mitään käheän tyyppistä mutta.. No jos tiedätte King Diamond tyylin ni se o aikasta lailla sellanen. Katsokaa ihmeessä youtubesta King Diamondin videoita ^^

Kiitos kommenteista jälleen kerran! Ootte suureksi avuksi! :)
Ciracron
17.09.2007 18:34:43
Ite oot kuunnellu monta vuotta Nightwishia tosi paljo, ja siinä samalla on tullu laulettua niitä biisejäki melkosesti.. Kaverit ihmettelee nykyään että miten mulla ääni menee niin korkealle, mutta ite oon ajatellu että kai se Nightwishista johtuu.. Tässäki asiassa taitaa olla niin että harjotus tekee mestarin ;)
insight
18.09.2007 11:36:34 (muokattu 18.09.2007 11:39:18)
Joo mä olen d-iivilin kanssa samoilla linjoilla eli että ei se korkeelta laulaminen sinänsä mikään ihmeellinen homma ole. Sen yläpään vaan kun saa auki, niin kyllä se siitä lähtee. Mun mielestä puheäänestä voi jo päätellä jotain omasta äänialasta. Mulla on aika ohkanen ääni kait, mutta ei se silloin laulua aloitellessa korkeelle mennyt heti. Eikä sitä korkeutta pidä liikaa tuijottaa, laulaa vaan =)

Mulla meni korkeempiin laulujuttuihin pääsemiseen 2-3 vuotta aloituksesta.
sofianmaailma
04.11.2007 15:07:53
Onko miesäänillä tuossa a1-b1 vaiheilla joku ylimenoalue tms., mikä vaatisi jotain muutoksia laulutekniikassa (esim. äänen sijoittaminen, vokaalivalinta, jne.)? Itselläni nimittäin tapahtuu noissa maisemissa joku kumma flippi, mikä muistuttaa äänenmurroskiekumista. Toisaalta nuo korkeudet ovat vielä itselleni niin tuoreita, ettei äänikään voi vielä kunnolla kestää.

Treeniskaaloissa noissa korkeuksissa vain piidahdetaan nopeasti (ei rasita liikaa ääntä), mutta äänihuulia erikseen vinguttamalla (mitä teen noin kerran viikossa) tuon ongelmakohdan löytää paremmin.

Laitan kaiken varalta ääniesimerkin, mistä löytyy tämänpäiväistä mylvimistäni cis2:seen asti, jos se helpottaisi ongelmanratkaisussa. (En kylläkään suosittele sen kuuntelemista!)

ÄÄNIESIMERKKI: http://www.saunalahti.fi/~severink/ … TTEET/041107_TREENI_HUUTOA_cis2.mp3

SPEKTROGRAMMI:
http://www.saunalahti.fi/~severink/ … TTEET/041107_TREENI_HUUTOA_cis2.jpg
Laula, älä sodi.
MartinB
04.11.2007 21:30:44
Sofianmaailma, sun lähestymistapasi on hyvin erikoinen. Tarkoitan että noita ääniä ja skaaloja mitä tuotat, puhumattakaan spektrogrammeista, ovat erikoisia. Clippi muistuttaa lähinnä minareettihuutoa, enkä voi kommentoida tekniikkaa. Yleisesti suosittelen tekniikan kannalta: Metallista, tiivistä ääntä, Sekä paljon tukea. Et vetänyt juurikaan rintaäänellä, mikä on kuitenkin tärkeä tavoite. Tämä on mielipiteeni.
sofianmaailma
04.11.2007 22:28:26 (muokattu 04.11.2007 22:29:08)
Sofianmaailma, sun lähestymistapasi on hyvin erikoinen. Tarkoitan että noita ääniä ja skaaloja mitä tuotat, puhumattakaan spektrogrammeista, ovat erikoisia.

Toivottavasti tarkoitat 'erikoisella' erilaista, etkä väärää? Skaalat ovat mielestäni paras tapa kehittää lauluääntä. Harrastamani vokaaliakrobatia - so. nämä erikoiset äänet - on puolestaan auttanut esim. hengityksen ja tuen kanssa. Spektrogrammi on puolestaan erinomainen apuväline, kuten olisi oman laulun videointikin (vaan eipä ole kameraa).

Yleisesti suosittelen tekniikan kannalta: Metallista, tiivistä ääntä, Sekä paljon tukea.
Tarkoitatko tiiviillä äänellä ei-vuotoista eli vähemmän ilmaa?

Et vetänyt juurikaan rintaäänellä, mikä on kuitenkin tärkeä tavoite.
Tuossa yritin keventää ajoissa ja mennä nopeasti tuonne ongelmakohtaan eli heti a1:sta ylöspäin. Korkeissa äänissäni (so. ohenne) on kyllä rintaääntä mukana - ehkä liikaakin (ts. en tiedä, menenkö ylös liian raskaalla mekanismilla).

Tämä on mielipiteeni.
Kiitos MartinB, arvostan sitä!

Vaan tietäisikö joku, onko tuossa a1-b1-h1 sektorilla jotain miesäänen kannalta omituista vai onko tämä vain minun ongelmani?
Laula, älä sodi.
buddha
04.11.2007 23:14:12 (muokattu 04.11.2007 23:17:12)
Ongelmanasi mielestäni on, että ikäänkuin nostat ääntä aina vain ylöspäin mentäessä, jolloin ääni kuulostaa hassulta ja kireältä. Ajatuksena olisi unohtaa korkeuksien olemassaolo kokonaan. Se voi olla vaikeaa, jos korkeudet ovat "tuoreita". Kun niihin tottuu, niitä ei yleensä ajattele korkeuksina enää. Mutta äänen tulisi soida joka korkeudella rennosti ikäänkuin samassa kohtaa, eikä tuolla tavalla aaah Ahhhh AAHHHHH! aina vain ylöspäin, ja lopussa tuntuu, että pää räjähtää laulajalla :). Sama homma ylhäältä alas mentäessä, ääntä ei saa laskea. Minusta, jos saisit äänen kuulostamaan siltä, että et nosta tai laske sitä, se kuulostaisi 100 kertaa paremmalta.
buddha
04.11.2007 23:26:46
Kun korkeuksia nostelee ja laskee kurkulla, niin se kuulostaa aika, noh, epämiellyttävältä. Enkä ymmärrä, miksi treenatessa pitäisi tehdä eri tavalla kuin muuten laulaessa.
Tämä herra osaa kyllä mennä korkealle, mutta millä tavalla:
http://www.youtube.com/watch?v=e7ilbC4kJhY
sofianmaailma
05.11.2007 00:24:01
Ongelmanasi mielestäni on, että ikäänkuin nostat ääntä aina vain ylöspäin mentäessä, jolloin ääni kuulostaa hassulta ja kireältä. Ajatuksena olisi unohtaa korkeuksien olemassaolo kokonaan. Se voi olla vaikeaa, jos korkeudet ovat "tuoreita". Kun niihin tottuu, niitä ei yleensä ajattele korkeuksina enää. Mutta äänen tulisi soida joka korkeudella rennosti ikäänkuin samassa kohtaa, eikä tuolla tavalla aaah Ahhhh AAHHHHH! aina vain ylöspäin, ja lopussa tuntuu, että pää räjähtää laulajalla :).

Kiitän Buddha!

Aargh, se kurkunpää! Muistan yksinlaulukurssin opettajan kauhun, kun kuukausi sitten vinguttelin malliksi samaan tapaan. Minulla on ilmeisesti niin paksu kaula, että kurkunpään liikkumisia ei näe eikä tunne - mutta kuulee... Mutta kyllä a1 noissa skaaloissa alkaa pikku hiljaa onnistua oikeaoppisesti haukotuksen tunteella, joten himmeää valoa näkyy tunnelin päässä...

(Juu, ja tuossa klipissä sorruin tietysti kokeilemaan, että menisikö se d2 jo (no ei!). Mutta ei kai se niin vakavaa ole, jos about kerran viikossa huutaa pari sekuntia korkealta ja kovaa? Sen verran pitää olla urheilumieltä...)

Löysin itse muuten jotain mainintaa jostain ylemmästä passaggiosta, minkä perään varsinaisesti kyselin...

http://www.bocelli.de/en/press/2005/press2005_09.htm

"Are you speaking of the passaggio (register change)?

In reality, there is more than one passaggio. The first for the tenor is at E or F. But if you want to have ease even in the very high register, it's necessary to understand that there's something else to do. Another passaggio at B flat or high C that permits your throat to sing the extreme high notes freely. They don't often speak of this passaggio, but I feel that all the singers who have easy high notes know this mechanism. It was Pavarotti who helped me understand my potential in the high notes, but it requires several exercises before your voice strengthens in that zone, and even becomes believable in harmonic terms."

http://www.med.rug.nl/pas/Conf_cont … Reinders/Reinders_the_way_tenor.htm
1700-luvulla...
"The high A4 (440 Hz) has for a long time been an acoustical, or even physiological barrier for tenors, and for this reason it used to be the most normal way to continue the upward range by singing in falsetto. Vocal instruction aimed at joining the registers in a flawless succession."
Laula, älä sodi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)