Aihe: laulun sanojen opettelun niksit
1
piiska2
22.05.2007 11:40:39
Minkälaisia apukeinoja te käytätte kun opettelette laulun sanoja ulkoa?
Laitettiin kaveriden kanssa terapiabändi pystyyn ja kaverit "uhkaili" keikalla. Itselläni on todella harva pää ja sanat jää hitaasti mieleen. Miten tuommoinen pari keikkasetin mittainen laulusto kannattaa opetella? Biisi/säkeistö kerrallaan ulkoa vai tasaisen varmasti kaikkia kappaleita vähän kerrallaan?

Olen kirjoittanut kaikki laulun sanat valkoiselle A4 paperille ja yritän miettiä laulun (mahdollista) tarinaa ja rakennetta.
Oikotietä ulkoa opetteluun ei varmastikaan ole, mutta kullanarvoiset opetteluvinkit olisi paikallaan
Writing about music is like singing architecture - Elvin Jones
ap78
22.05.2007 19:20:46

MItä paremmin sisäistät laulun tarinan,sen nopeammin sen oppii,ja myös korvaavia synonyymejä jos tulee muistikatkos.

Ota kappaletta pieninä palasina.Pari lausetta kerrallaan.Mieti joka kerta mitä sano,vältä hokemista ilman ajatusta.
Pikku hiljaa liitä palaset yhteen ja opettele muistamaan "liitoskohdat"

Tärkeintä on kyllä että todella sisäistät biisin,muutoin sanojen oppiminen on tosi haaste,eikä se esityskään ole kuulijalle kovin syvällistä kamaa.

Ja se helpottuu ajan myötä kun siihen Todella keskittyy.
Peruukkitappaja
09.06.2007 15:58:55
Mulla ainakin jää biisit mieleen laulamalla ja justiinsa kirjottamalla jollekkin paperille ne biisit mitä pitäis opetella. Myös kun pari kertaa lukaisee läpi ja yrittää sisäistää sen laulun sanoman niin kyllä se pikkuhiljaa alkaa päähän jäämään.

Tosin oon niin laiska etten oo jaksanut opetella biisejä nyt pitkään aikaan ulkoa, kyllä nekin alkaa pikkuhiljaa päähän jäämään mutta huomattavasti hitaammin kun nuo yllä mainitut keinot.
Tiiba
30.06.2007 01:40:47
Näin joskus telkkarissa että asiat muistaa paremmin jos hengittää syvään. Aivot saa enemmän happea. hitaasti ulos ja sisään ja muistaa asiat paremmin. Kokeiltu on hissan vuosilukujen kanssa, mutta on sit eri juttu sanoituksissa. Kyl se varmaa auttaa jossain lyhyissä kohissa. Jos kokeilet hengittää syvään koko sen ajan ku luet niit paperista ja mutisen vähän niitä samal :D
allybee
03.07.2007 16:21:23
Minä opin parhaiten just kirjoittamalla sanat paperille. Senkin opin siitä kun joskus koulussa oli sanakokeita tms. ja teki "lunttilapun", jota ei sitten tarvinnutkaan kun oli ne ajatuksella kirjoittanut ylös :D

Muun kielisissä biiseissäkin ihan rohkeesti vaan kääntää tekstin suomeksi, paperille senkin mieluiten.

Ja jos on mahdollista kuunnella biisiä jostain niin sitä vaan repeatilla, vaikka taustallekin soimaan, kun puuhailee jotain. Yllättävän hyvin ne jää jonnekin tajunnan syövereihin. Kun joskus sitten alkaa biisiä treenailemaan, huomaakin että ei prkl, meitsihän osaa sanat.... :) Olette varmaan huomanneet, että jos kuuntelee (joutuu kuuntelemaan) radiokanavia joissa soitetaan samoja biisejä 20 kertaa päivässä, niin tajuaa että kohta hyräilee huomaamattaan biisien mukana kuin vanha tekijä, vaikkei tahtoiskaan...

Mutta just pelkkä sanojen pänttääminen paperilta voi olla aika hidasta. Melodian kanssa kun kuuntelee, niin saa rytmin siihen tueksi.
poop
17.07.2007 21:38:55
Ite opin biisien sanat parhaiten ulkoa siten että heti kun saan jonku uuden levyn niin kuuntelen sitä ja seuraan kansivihkojen sanoja samalla kun kuuntelen jotain tiettyä biisä...
Ensimmäisenä päähän jää kertsi.

Muutenki mie opin laulujen sanat ulkoa aivan älyttömän helposti!!
Oon huomannu että joskus kun kuulen jonku laulun vaikka ees kaks kertaa niin kolmannella kerralla mie osaan sen laulun sanat ulkoa...! :D
Joskus se on jopa ärsyttävää jos oppii jonku huonon laulun sanat mutta useasti tuosta "taidosta" on pelkästään hyötyä..:)
Syny
23.07.2007 10:41:07
Uskaltaisin jopa sanoa että muistamisessa auttavat rytmitys ja alku- sekä loppusoinnut.
Ciracron
17.09.2007 18:37:09
Englanninkielisiä biisejä opetellesa mua helpottaa se, jos aattelen sanoja suomeksi. Ja suomenkielisiä biisejä opetellesa taas englanniksi ajattelen sanoja.
Päähän ne jää ainaki jollain tavalla..
BassLass
20.09.2007 17:06:27
Tätähän minäkin mietin tässä vähä aikaa sitten kunnes tajusin aika oivan kikan.
Kun laitoin kappaleen soimaan otin mahdollisimman rennon asennon (joka yleensä oli selällään, kädet niskan takana, katse katossa.) enkä kiinnittänyt yhtään huomiota sanoihin sekä mietin itsekseni että minkälaisen musiikkivideon haluaisin tehdä tästä.
En ole muuten törmännyt kehenkään joka tätä samaa keinoa käyttäisi. Kannattaa kokeilla, minulla ainakin toimii parhaiten!
Ja jos on omista piisuista kyse niin jo kappaleen kirjoituksen aikana lyriikat jää päähän, viimeistään siinä viimeisen silauksen aikana.
piiska2
21.09.2007 10:19:30
Vaikeinta mulle on yleensä muistaa sellaiset lyriikat, joissa on pieniä muutoksia eli säkeistöt on muuten samanlaisia, mutta siellä on jokin lause erilainen.
Usein laulun "tarinan" hoksaaminen auttaa.

Kappale, joka on mulle jostain syystä aina ollut vaikea muistaa ulkoa on Hengaillaan (okei onhan se vähän korni biisi). Vaikka oon sen kuullut miljoona kertaa niin ei taivu kaaliin. Siinä on kai niin hitosti niitä numeroita, että tällä matikkapäällä menee sekaisin.
paavi
21.09.2007 10:26:55
Yks pointti on se, että biisiä pitää vaan vetää "tositilanteessa" ennen sitä keikkaa. Kotona kertaaminen ei paljon auta vaan täytyy päästä siihen tilanteeseen. Siihen täytyy heittäytyä ilman epäonnistumisen pelkoa. Sanat täytyy linkittää siihen tunnelmaan ja ihan siihen laulamiseen ja tulkintaan.

Eli pitää epäonnistua muutaman kerran treeneissä. :)
Unholy water /Sanguine addiction /Those silver bullets / A last blood benediction
piiska2
25.09.2007 21:49:12
Yks pointti on se, että biisiä pitää vaan vetää "tositilanteessa" ennen sitä keikkaa. Kotona kertaaminen ei paljon auta vaan täytyy päästä siihen tilanteeseen. Siihen täytyy heittäytyä ilman epäonnistumisen pelkoa. Sanat täytyy linkittää siihen tunnelmaan ja ihan siihen laulamiseen ja tulkintaan.

Tuo on totisen totta. olen joskus mokannut keikalla vaikka kotona on mennyt hyvin, mutta sen jälkeen en mikannut ainakaan samassa kohtaa biisiä.
Toisaalta mokaamisen opelko on kai aika turhaa.

Pitäisi olla Zeniläine ajattelutapa eli Moka jää taakse eikä siihen palata.
tanjuli
25.09.2007 22:13:41
Pitäisi olla Zeniläine ajattelutapa eli Moka jää taakse eikä siihen palata.

Tai että "moka on lahja", jota tietyissä improvisaatiopiireissä viljellään. Jos et koskaan mokaa, a) et välttämättä opi "sisäistäen" ja b) alat pelätä mokaamista, mikä lisää mokaamisen riskiä. Ja yksi mokaus enemmän on aina yksi vähemmän tulevaisuudessa. Mokien määrä on vakio!

Moka on parhautta :)

Paras moka-kokemus: Tankkasin nopean ranskankielisen (vanhaa runokieltä vielä!) biisin sanoja monta aikaa, voisi sanoa melkeinpä että vuoden. Noh. Sitä tankkasi sitten vähän liikaa - jännitti niin paljon että ajatus löi tyhjää sitten ekan livevedon aikoihin. Pakkohan sitä on sitten vaan jatkaa ja jatkaa... ja tulipa sitten rallatettua koko biisi melkoisella pseudofransuaasilla läpi. Mutta meni läpi, eivätkä ranskaa osaamattomaat edes huomanneet. Moka toistui muutaman kerran (keikallapa tottakai), mutta siihen tärkeinpään vetoon mennessä oli sitten ilmeisesti mokakiintiö täynnä kun meni ihan nappiin. Ja nykyisin muistan unissaankin.

Ja sit on toki miljuuna näitä että livenä vetänyt sanat "melkein" oikein, että ihan pikkusen muuttuu vaan merkitys. Vankoista käsistä tulee rankat kädet... herkässä balladissa. Hups :D
[i hear voices but at least they're on tune]
Selvi
25.09.2007 23:24:36

Mä opettelen tekstin kun tekstin siten, että kun se on luettu läpi ja ymmärretään mistä on kyse, otan yhden lauseen kerrallaan analyysiin. Kun sisäistän sen, siirryn seuraavaan niin, että sisällytän edellisen lauseen mukaan jne. Siitä etenee sitten loppua kohden, ottaen aina uuden lauseen mukaan, kun muistaa alusta koko homman ulkoa siihen missä on nyt.

Toinen metodi, jos aikaa ei ole paljon, on yksinkertaisesti "piirtää sanat mieleen" paperilta. Kun muistaa missä kohden riviä mikäkin sana on, sitä ikäänkuin valokuvamuistaa piisin, mutta se ei ole aina se luotettavin tapa, mutta joskus tarpeellinen kyllä.

Kolmas: Kävelyharjoittelu on kans hyvä, laulaa kävellessä, niin rytmi ja sanat jää "selkärankaan" ja ääritapauksessa myös kehon muiden liikkeiden liittäminen sanoihin toimii.
Koreografia helpottaa sanojen muistamista.
Jotta näen.
"Laulaessa pietään perseet kovina!" -Laulunopettaja Kuhmosta
insight
26.09.2007 22:26:29 (muokattu 26.09.2007 22:28:11)
Hmm.. pakko kyllä myöntää, etten muista kovin hyvin laulujen sanoja :|

Nyt et kyllä pyydä mahdottomia =) Helpommin tehty kuin sanottu!
Teemu44
28.11.2007 21:05:05

Joskus käy niin ettei jotkut sanat jää kovin helpolla mieleen, vaikkakin yleensä nopeasti muistan. Itsellä usein auttaa koko säkeen muistamisessa se kun muistaa millä sanalla säe alkaa. Esimerkkinä Tahdon rakastella sinua-biisi, jossa muistan aina säkeiden ekat sanat, eli Paina, Tunnetko ja Älä.... siis periaatteessa muistan kolmen säkeen sanoista vain ensimmäiset, loput tulee täysin itsestään. Pikkusen hankala selittää, mutta kuitenkin noin :)
Sanojen kirjoittaminen kynällä on myös oiva keino opetella.

Teemu/Kasari
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)