Aihe: Stemman "kirjoittaminen"
1
Missa
10.05.2007 11:27:11
Mä sain pestin studioon viikon päästä ja mulle lähetettiin mieslaulajan vetämä biisi-runko, johon mun tulis kehittää paikkapaikoin stemma..
Mikä on paras tapa stemman "tekemiseen"?
Mä en itse oikein tähän hätään keksi muuta kuin yrittää kirjoittaa nuoteille ne tietyt kohdat ja sitten tehdä niistä stemma-nuotit ja yrittää soittaa sekä sisäistää se stemma (tähän väliin vedetään syvään henkeä). Jelpistä kiitollinen aloitteleva muusikonrenttu ;)
paavi
10.05.2007 12:12:09
Mä sain pestin studioon viikon päästä ja mulle lähetettiin mieslaulajan vetämä biisi-runko, johon mun tulis kehittää paikkapaikoin stemma..
Mikä on paras tapa stemman "tekemiseen"?
Mä en itse oikein tähän hätään keksi muuta kuin yrittää kirjoittaa nuoteille ne tietyt kohdat ja sitten tehdä niistä stemma-nuotit ja yrittää soittaa sekä sisäistää se stemma (tähän väliin vedetään syvään henkeä). Jelpistä kiitollinen aloitteleva muusikonrenttu ;)

Moi! Ei ole mitään oikeaa tapaa. Etenkin nyt kun sun ei tarvitse kirjoittaa kenellekään toiselle ohjeita (eli käytännössä nuotteja), voit tehdä asian juuri niin kuin parhaalta tuntuu sulle itselles.

Itse en kirjoittaisi nuoteille mitään, koska muistan kyllä itse tekemäni stemmat ilmankin niitä. Kirjoittaisin kyllä soinnut paperille, jotta voisin treenata kitaran kanssa kyseistä biisiä ja stemman laulamista siihen.

Kuuntele biisiä ja ala vaan laulamaan siihen päälle, anna ideoiden virrata vapaasti. Yleensä se luontevin tapa, joka tulee ensimmäisenä, on se toimivinkin. Tässä on muutama karikko, jota kannattaa välttää. Yksi on ainakin se, että luullakseni sun pitää vain tukea mieslaulajaa - ei kaapata kuulijan huomiota. Tee yksinkertainen stemma ja laula se "neutraalisti" (ei löysästi, mutta ei liian tulkitenkaan).

Oletan nyt myös, että laulat korkeammalta kuin solisti. Oletko saanut mitään ohjeita siitä, minkälainen stemman tulisi olla ja missä "roolissa"? Kokeile laulaa ihan samaa melodiaa, mutta oktaavin korkeammalta (sekin on joskus erittäin toimiva, joskin vaarallisen vaikea, stemma). Tule sieltä sitten alemmas ja maistele mielessäs missä kuulostaa kokonaisuus hyvältä.

Laulatko täysin samoilla sanoilla ja samalla rytmillä kuin solisti? Usein toimii, kun poistaa joitakin sanoja ja jää jollekin sävelelle. Tai toistaa pari iskua jäljessä solistin fraasit. Muista kiinnittää objektiivisesti huomiota solistin rytmitykseen... se saattaa olla ihan erilainen kuin mitä ensin ajattelet.

Tässä joitakin neuvoja. :)
Unholy water /Sanguine addiction /Those silver bullets / A last blood benediction
piiska2
10.05.2007 19:53:26
Painaville iskuille osuu yleensä soinnun sävelet, ellei ole pidätyksistä kysymys (vertaa melodiaan onko siinä pidätyksiä).
Rinnakkaiset terssit ja sekstit toimii melodian kanssa.
Toki myös pitkät aat ja uut

Jos oli liian teoreettista luota korvaan ja musikaalisuuteen. Muista tuplata stemmat, jos mahdollista.
Writing about music is like singing architecture - Elvin Jones
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)