Aihe: Apua aloittelijalle 1 | |
---|---|
![]() 04.02.2007 21:15:34 | |
Terve, Näitä kysymyksiä on varmaan ennenkin ollut täällä foorumilla ihan yllin kyllin mutta kysäsenpä vielä vähän: 1. Kun laulan kuulostaa lauluni hieman "nenästä tulleelta", eli sellaiselta pieneltä vinkumiselta. Olen yrittänyt muuttaa asiaa, mutta tuntuu että pahennan sitä vaan. Välillä kyllä paranee, mutta sitten taas huononee. Olisiko jotain harjoituksia millä tätä "nenäilyä" saisi pois? 2. Laulaessa usein ensimmäinen tavu toistuu liian kovaa, vieden tehon muilta tavuilta, eli esim. "CLE-ver", "SE-ver" jne. Sanat kuulostavat töksähtäviltä ja yksitoikkoisilta. Sama ongelma esiintyy myös suomeksi laultaessa. Onko vinkkejä? Miten "pehmittää" tavujen väliä, vai hoituuko homma pelkästään harjoittelulla? 3. Listatkaahan jotai erittäin hyviksi todettuja äänenavaus- ja huolto vinkkejä. Kiitos. this is teacher pain! | |
![]() 11.02.2007 18:34:33 (muokattu 11.02.2007 20:24:17) | |
Ajattelin kirjoittaa oman kysymykseni tähän samaan ketjuun. Olen aina pitänyt laulamisesta, mutta suoraan sanoen minun laulutaito on melko ala-arvoinen. Ääniala on todella kapea; yläasteen musiikinopettajaltakin tuli noottia, etten pääse kovin ylös, vaikka olen tyttö. Äänenväri on ruma ja tylsä, ja laulu on jotenkin aika 'ohuen' kuuloista. Nuotissa pysyminenkin tuottaa ongelmaa. Eli lyhyesti, juuri sellainen tapaus, joille ihmiset hihittevät Idolssin koelauluissa. :D Kysyisin, että kannattaako suosiolla haudata toiveet sellaisten kappaleiden laulamisesta, jotka vaativat voimakasta lauluääntä ja miten paljon lahjattomat laulajat ylipäätään pystyvät kehittymään. | |
![]() 11.02.2007 19:06:23 | |
Ja jotta tämä tilaisuus ei menisi ohi suun, päätämpä minäkin kysäistä: Eli kuinka taitavia "kunnolliset" rock-tähdet ovat laulamaan, ja kuinka suuri osa siitä on miksaajan ansiota? Eli saadaanko kaikkien laulusta kaunista? | |
![]() 12.02.2007 00:51:13 | |
1. Kun laulan kuulostaa lauluni hieman "nenästä tulleelta", eli sellaiselta pieneltä vinkumiselta. Olen yrittänyt muuttaa asiaa, mutta tuntuu että pahennan sitä vaan. Välillä kyllä paranee, mutta sitten taas huononee. Olisiko jotain harjoituksia millä tätä "nenäilyä" saisi pois? En tiedä onko tästä sulle apua, mut mulla auttaa se, että otan nenästä kiinni kun laulan ja yritän tavallaan "ohittaa" nasaalisoundin. 2. Laulaessa usein ensimmäinen tavu toistuu liian kovaa, vieden tehon muilta tavuilta, eli esim. "CLE-ver", "SE-ver" jne. Sanat kuulostavat töksähtäviltä ja yksitoikkoisilta. Sama ongelma esiintyy myös suomeksi laultaessa. Onko vinkkejä? Miten "pehmittää" tavujen väliä, vai hoituuko homma pelkästään harjoittelulla? Tähän saattais auttaa ns. fraasiajattelu, jossa tietty tekstinpätkä, siis lause, ajatellaan kokonaisuutena ja lauletaan mahdollisimman samalla äänenpaineella. En tiedä onko sulla kyse hengitystekniikasta vai mistä, mut tuota kannattaa kokeilla. Jos keuhkot tyhjenee ekalla tavulla niin kannattaa keskittyä hengitystekniikan parantamiseen. Yks konsti monien joukossa on, että pitää etusormea suun edessä ja kuvittelee, että se on kynttilä, jonka liekki ei saa sammua kun laulaa. Toivottavasti näistä on apua. | |
![]() 12.02.2007 00:59:26 | |
Olen aina pitänyt laulamisesta, mutta suoraan sanoen minun laulutaito on melko ala-arvoinen. Ääniala on todella kapea; yläasteen musiikinopettajaltakin tuli noottia, etten pääse kovin ylös, vaikka olen tyttö. Äänenväri on ruma ja tylsä, ja laulu on jotenkin aika 'ohuen' kuuloista. Nuotissa pysyminenkin tuottaa ongelmaa. Kysyisin, että kannattaako suosiolla haudata toiveet sellaisten kappaleiden laulamisesta, jotka vaativat voimakasta lauluääntä ja miten paljon lahjattomat laulajat ylipäätään pystyvät kehittymään. Oletko kuitenkin musikaalinen, vai johtuuko nuotin vierestä laulaminen puutteellisesta laulutekniikasta? Jos ei ole lahjoja, niin ei ehkä kannata tuhlata aikaansa, sillä hyväksi tai edes kohtalaisen hyväksi kehittyminen on todennäköisesti mahdotonta. Äänenväriä pystyy kyllä jonkin verran muokkaamaan, mutta perussoundi on ja pysyy. Tietysti voi olla, että väärä tekniikka tekee äänestä "ruman". Mutta kyllä ns. rumallakin äänellä on monet tehneet uran, esim. M. A. Numminen. :) | |
![]() 12.02.2007 08:23:00 | |
Oletko kuitenkin musikaalinen, vai johtuuko nuotin vierestä laulaminen puutteellisesta laulutekniikasta? Jos ei ole lahjoja, niin ei ehkä kannata tuhlata aikaansa, sillä hyväksi tai edes kohtalaisen hyväksi kehittyminen on todennäköisesti mahdotonta. Äänenväriä pystyy kyllä jonkin verran muokkaamaan, mutta perussoundi on ja pysyy. Tietysti voi olla, että väärä tekniikka tekee äänestä "ruman". Mutta kyllä ns. rumallakin äänellä on monet tehneet uran, esim. M. A. Numminen. :) En ole musikaalinen, mutta en kuitenkaan ihan kokonaan sävelkorvatonkaan. Musiikinnumero on ollut perinteisesti 8 ja laulukokeesta sain yläasteen puolella vähän reilun 8½:n arvosanaksi. | |
![]() 12.02.2007 12:09:10 | |
pakko vastata. Ensinnäkin hyvin harva ihminen on täysin korvaton musiikin suhteen.Hyvin useasti on kyseessä harjaantumattomuus kuuntelemiseen."ei tiedä mitä pitäisi kuunnella" Esim. "peikonkorvat"(=käännät kämmenilläsi korvanlehtiäsi eteenpäin,kuulokuvasi tarkentuu)on hyvä apu tarkistella sitä omaa kuulokuvaa.Myös oman äänen nauhoittaminen on hyvä apukeino. Kuurojakin on opetettu laulamaan,ja jonkinlaista tulosta saatu aikaan. Ammattilaisuuteen vaaditaan kuitenkin vähän harjaantuneempia taitoja,mutta jos hyvästä harrastuksesta puhutaan. Nasaalius voi johtua monestakin syystä.Yleensä kaikkien lauluongelmien takana löytyy HENGITYS ja sen harjoittelun puute. JOS pitää nenästään kiinni kun laulaa ja ääni tulee ulos vaivatta,saattaa "saundi" olla jo liiankin takainen joten välttämättä apukeinoksi kannattaisi ottaa esimerkiksi: Auta ääntäsi (kirjastosta)en muista tekijöitä Laulajan opas (f-musiikki ja kirjastostakin löytyy) Oli miten oli niin jos laulu tai puhe aiheuttaa kipua tai käheyttä on syytä ottaa kontaktia laulunopettajaan tai puheterapeuttiin. Yksin on turha lähteä arpomaan harjoitteita vain rahansäästön takia. Toivottavasti oli apua.Laulun iloa! | |
![]() 12.02.2007 12:13:00 | |
¨ Sen verran vielä että koulussa annetut musiikinnumerot ja kuoroon osallistuminen ei ihmisen taidoista kerro vielä mitään.Ainoastaan ahkeruudesta ja innokkuudesta. Mutta jos olet ollut musiikkiluokilla ja silti numero 10,sitten olet jo varmaan astetta parempi HARRASTAJA. Rockareiden laulutaidot riippuu ihan tapauksesta. En sanois että ozzy osaa laulaa,mutta ihan hyvinhän näyttää pärjäävän vieläkin. Ihan paska ei voi tekniikka olla jos jaksaa vuosikaudet tehdä maailman kiertueita ILMAN että ääni kovasti muuttuu matkan varrella.Ainahan tietysti vähän muuttuu,ihan niin kuin koko ihminenkin. | |
![]() 19.02.2007 14:48:23 | |
En tiedä, miten vaikeaa näiden asioiden selittäminen on foorumin välityksellä, mutta kysytään nyt kuitenkin. Minulla on ollut taipumusta saada kipeä kurkku, vaikka en olisi laulanut kuin esimerkiksi puolet jostain kappaleesta. Laulutekniikka on ilmeisesti vähän enemmän kuin hieman pielessä. Osaako joku neuvoa, miten tuota epäkohtaa voisi alkaa korjata? | |
![]() 19.02.2007 23:02:00 | |
tarkista ensin lauluasento.lyhyesti,seiso laulaessasi selkä seinää vastenmNYÖS pää..jos pää nyökkäilee kovasti kun laulat niin se saattaa tehdä ekstra rasitusta. KOVA raspaaminen,huono hengitystekniikka,liian takainen äänen sijoitus voivat myös olla osasyynä Lämmitteletkö riittävästi ennen laulun aloitusta. Venyttely,rrrr-llä laulaminen,haukottelu ja hymistely. Juotko riittävästi nesteitä Jos sattuu en voi suositella jatkamista omin neuvoin.Joko puheterapeutille tai laulunopetukseen!! | |
![]() 20.02.2007 14:11:06 | |
10 vuotta klassisen laulun tunneilla käyneenä voin vain suositella hyvää laulunopettajaa. Hän auttaa sekä äänen muodostamisessa, että ns. tuen löytymisessä laulamisessa. Näitä oppeja voi käyttää hyväkseen klassisessa laulussa, että kevyemmässäkin. Itse laulan sulassa sovussa ooppera-aarioita ja rokkia, eikä vielä ainakaan ole mennyt puurot ja vellit sekaisin ;) | |
![]() 04.03.2007 20:12:29 | |
Kiitoksia neuvoista! Tuota nenästä kiinnipitoa olen jo testannut ja tuntuu vähän auttavan! this is teacher pain! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)