Aihe: Päärekisterin kehittäminen 1 | |
---|---|
![]() 29.10.2006 19:12:53 | |
Olen tässä nyt ihan huvikseni alkanut Head voiceakin reenailemaan, vaikken mikään vannoutunut power-metallin ystävä olekaan. Kiinnostaisi kuitenkin kovasti osata esim. hieman raspilla "yliohjattu" päärekisteri, jota voisi sitten sotkea paikkaan jos toiseen. Täältä kun taitaa löytyä kuitenkin liuta erinomaisia päärekisterin käyttäjiä, niin valaiskaapa hieman meikäläistä ja kertokaa omia treenauskokemuksianne. Lähinnä siis tarvitsisin neuvoja siihen, miten päärekisterin saisi vahvemmaksi ja voimakkaammaksi. I'm just asking - Olen vain persekuningas | |
![]() 29.10.2006 23:07:06 | |
heh enpä itse osaa sanoa kun harjottelemalla eli laulua paljon... on myös hyvä kuullostella muita laulajia ja samalla pohtia ja kokeilla että miten he sen tekevät... sen tiedän että helppoa ei oo päärekisteriä kehittää ja että se vie aikaa rutkasti... (sanokaa jos oon jonkun mielestä väärässä) | |
![]() 30.10.2006 12:48:03 | |
heh enpä itse osaa sanoa kun harjottelemalla eli laulua paljon... on myös hyvä kuullostella muita laulajia ja samalla pohtia ja kokeilla että miten he sen tekevät... sen tiedän että helppoa ei oo päärekisteriä kehittää ja että se vie aikaa rutkasti... (sanokaa jos oon jonkun mielestä väärässä) Jeesjees. Olisikos kenelläkään mielessä esim. jotain tiettyä reeniä, mikä auttaisi vahvistamaan päärekisteriä? I'm just asking - Olen vain persekuningas | |
![]() 30.10.2006 20:37:25 | |
Jeesjees. Olisikos kenelläkään mielessä esim. jotain tiettyä reeniä, mikä auttaisi vahvistamaan päärekisteriä? mees laulutunneille ^^ | |
![]() 01.11.2006 09:19:23 | |
mees laulutunneille ^^ Just joo. Tällaisia vastauksiahan mä kaipasinkin. I'm just asking - Olen vain persekuningas | |
![]() 01.11.2006 11:29:05 | |
Just joo. Tällaisia vastauksiahan mä kaipasinkin. Sori mutta tohon ei kyllä mitään ihmekikkoja voi sanoa ;D tai voi, mutta todennäkösesti menee metsäään | |
![]() 01.11.2006 17:04:51 (muokattu 01.11.2006 17:09:47) | |
Itseäkin kiinnostaisi tuo päärekisterin kehittäminen. Laulutunneille meneminen kyseisen laulutavan kehittämiseksi on ongelma ainakin täällä kaukana kehäkolmosen ulkopuolella, kun ei välttämättä löydy ammattitaitoista opettajaa, joka välttämättä osaisi/haluaisi juuri kyseistä laulutapaa opettaa. Joten nuo "mee laulutunnille" -jutut ei oikeesti auta ketään, tuo ratkaisu on kaikilla jo mielessä, voisitta malttaa mielenne niitä jaellessanne. Minkälaista pää-ääntä haet/haluat opetella? Jos vaikka YouTubesta löytäisit muutaman esimerkin ja laittaisit tänne palstalle/antaisit kappale-esimerkin, niin ehkä joku suuri ja viisas guru voisi kertoa oman näkemyksensä tuollaisen äänen tuottamisesta. Kommentoisin ehkä itsekin tänne, mutta olen vielä aika aloittelija tässä lauluhommassa, ja oma laulutapani korkeilla äänillä kuluttaa ääntä siinämäärin etten pysty jatkuvalla syötöllä pysyttelemään korkeissa äänissä, joten en ehkä osaa kertoa mitään kehittävää sellaisen äänen suhteen. Huutamalla saa kyllä raspia tuotettua pää-ääneenkin, mutta on eriasia laulaa ja hallita raspi samalla, ja kyetä tuottamaan puhdasta ääntä vielä kyseisen suorituksen jälkeenkin. Niin ja raspista ja pää-äänestä löytyy aikaisemmin tältä palstalta keskustelua muistaakseni, käy selaamassa jos sieltä irtoais jotain hyödyllisiä tiedonmurusia myös. Ei osunut mutta upposi. | |
![]() 01.11.2006 17:11:30 (muokattu 01.11.2006 17:12:20) | |
Mä löysin pää-äänen ihan omatoimisesti eli lauleskelemalla monipuolisesti eri äänteitä, voi löytää kaikenlaista jännää. | |
![]() 01.11.2006 18:33:13 (muokattu 01.11.2006 18:33:55) | |
Mä löysin pää-äänen ihan omatoimisesti eli lauleskelemalla monipuolisesti eri äänteitä, voi löytää kaikenlaista jännää. Jees. Kyllä se pää-ääni meikäläiselläkin on löytynyt jo aikaa sitten. Lähinnä vain joitain reenivinkkejä sen vahvistamiseen olisin kaivannut. I'm just asking - Olen vain persekuningas | |
![]() 01.11.2006 20:12:51 | |
rinnassa ja päässähän sen äänen pitäis soida juu.. ja mielellään joka sävelellä kummassakin. noita asioita on niin pirun vaikee selittää, että sen takia suosittelisin laulutunteja. vois melkein sanoa, että mahdoton selittää tällee netin välityksellä.. ja menee varmasti vuosia ennenkun edes tajuaa miten äänikoneisto toimii :7 okei, kevyillä äänillä on helpompi löytää se tekniikka juuuu... | |
![]() 02.11.2006 10:22:08 | |
...ja mielellään joka sävelellä kummassakin. Mitähän ihmettä sä tolla tarkoitat? I'm just asking - Olen vain persekuningas | |
![]() 02.11.2006 10:51:06 | |
Mitähän ihmettä sä tolla tarkoitat? jos se soi pelkästään päässä, niin äänestä puuttuu "alakerta" > saundi on semmonen kastraattifalsetti. [i hear voices but at least they're on tune] | |
![]() 02.11.2006 11:07:10 | |
niih, ja lisäks kroppa ei oo mukana, ääniala huomattavasti pienempi etc etc... kuluttaa ääntä vitusti jos ei laula koko äänellä. okei sit ku osaa laulaa koko äänellä voi sit kikkailla :) | |
![]() 02.11.2006 11:33:48 | |
Tottahan se on että laulussa pitäsisi olla sekä se yläresonanssi (kirkkaus) että alaresonassi, mikä on pohja. Molemmat auttavat kantamaan ääntä, selvä homma ja mitä laajempi resonassi on sitä soivampihan se ääni on = hyvä juttu. Monissa oppaissa neuvotaankin laulamalla mahd. isolla täyteläisellä äänellä. Ei pidä kuitenkaan liioitella tätä... Esim. matalissa sävelissä pitää olla myös se yläsävelikkyys selkeästi mukana, mikä auttaa välittämään viestiä, ja samalla kantaa äänen orkesterin yli. Huutamalla alarekisterissä ei seuraa hyvää! Ääni kantaa vaan huonommin, ja kuullostaa suorastaan hirveältä. Ylärekisterissä pitää olla se pohja, muuten lähtee sävel usein huojumaan, eli se on hyvin vaikea hallita. Sen lisäksi sellainen ääni kuullostaa usein eteeriseltä ja epäuskottavalta. Ihmisen ääni on eroteltu niin, että siinä on pää- ja rintaääni... Se taitaa johtua siitä, että äänessä on useimmiten selvä välikohta jossa joudutaan siirtymään rintaäänestä pää-ääneen. Itse kuitenkin pyrin välttämään näitä käsitteitä ja enemmän keskittyä äänen sointiin. Ehkä sen takia että en laula klassista ;) Musiikisssani ei ole myöskään notkeita melodioita, joten ei ole hätää vaikka ei pasaggio ole aivan hanskassa. Sitä ei välttämättä huomaa kun melodia on kirjoitettu tietyllä tavalla ;) Heavy tai rokki onkin suht. kaukana jostain Bel Cantosta... Ehdottaisinkin että laitat pää-äänen vähän taka alalle ja keskityt pääresonanssiin sen sijaan. Toki joku muu voi olla toista mieltä... Ajattelemalla pää-ääntä erityisesti saattaa hyötyäkin... mutta ei välttämättä. Itse olen sitä mieltä että ääni pitää treenata ja ajatella yhtenä vaikka on nämä pää- rintaäänikäsitteet apuvälineinä, että voisi ymmärtää mitä tekee. Käsittääkseni on kuitenkin aina tavoitteena yksi ääni, eikä monta irrallista osaa... Powermetal tyyppiseen lauluun on ainakin minun hyvin vaikea antaa neuvoja muuta kuin että: pitää löytää oma tyyli, ääni pitää olla vahva ja soiva. Se mitä haet on varmaan yläsävelinen, aggressiivinen hieman huutava lauluääni tietyissä kohdissa, ja hyvä niin. Eikun harjoittelua. | |
![]() 02.11.2006 12:27:21 | |
Yks hyvä tapahan saada ääni renosoimaan päässä, on hyräillä suu kiinni. Tai siis sillä tavalla on ehkä helpompi löytää se. Jos alkaa kutittamaan nenää, ollaan oikeilla jäljillä. Jos kutittaa korvia, ollaan vielä edempänä eikä ääni pelkästään jää nasaaliksi. Mä kuulun myös siihen koulukuntaan (jos johonkin voi näin pienellä kokemuksella kuulua), että ei noita ääniä voi täysin erottaa vaan hyvässä laulussa kuuluu kaikki ja kaikkea on sekoitettu sopivassa määrin. Sehän on juuri sitä soundin muuttamista...kohdistaa ääntä sopivissa määrin eri puolille kehoa. Tähän kun vielä lisää kurkunpään toiminnan jne jne. Mä ymmärrän pää-äänen juuri pään resonoinniksi, joka tuottaa ääneen sen piikin korkeilla taajuuksilla. Se on se piikki, joka tekee oopperalaulusta metallisen ja läpitunkevan. Toi sama piikki on hyvillä bassoillakin, ei vaan tenoreilla. Tunnen erään ihan hyvän harrastelijabasson, jolla on kaunis pyöreä ääni, mutta pää-ääni puuttuu täysin. Mikin kanssa tämä kaveri saa oikein kivaa bassolinjaa aikaiseksi, mutta ilman mikkiä laulu pyörii yhden oktaavin alalla eikä silloinkaan kuulu oikein mihinkään. Itse oon vasta alussa pää-äänen kanssa, ehkä puolessa välissä. Mulla ei ollut sitä käytännössä lainkaan muutamia vuosia sitten vaan laulu oli kyllä vahvaa mutta hyvin tuhnuista. Vaikea sanoa tarkkaan, miten se alkoi löytyä. Se lähtee ehdottomasti rentoudesta ja suun ja onteloiden oikeasta asennosta. Mun on vaikea käyttää sitä rockissa, koska niin helposti bändin kanssa melussa painaa liikaa ääntä, kroppa kiristyy ja pää-ääni yksinkertaisesti heikkenee eikä sitä enää helpolla saa takaisin saman illan aikana. Jännää on tämä. :) Unholy water /Sanguine addiction /Those silver bullets / A last blood benediction | |
![]() 02.11.2006 15:10:54 | |
sanoisinko että kaljan juonti ja tupakin poltto lisää hiidvoicea...mars kauppaan siitä!! | |
![]() 02.11.2006 19:10:37 | |
sanoisinko että kaljan juonti ja tupakin poltto lisää hiidvoicea...mars kauppaan siitä!! nimenomaan! ja kunnon pieru saa rinnanki reagoimaan! ei muutaku kauppaan siis ;) | |
![]() 02.11.2006 21:41:54 | |
Itse oon vasta alussa pää-äänen kanssa, ehkä puolessa välissä. Mulla ei ollut sitä käytännössä lainkaan muutamia vuosia sitten vaan laulu oli kyllä vahvaa mutta hyvin tuhnuista. Vaikea sanoa tarkkaan, miten se alkoi löytyä. Se lähtee ehdottomasti rentoudesta ja suun ja onteloiden oikeasta asennosta. Mun on vaikea käyttää sitä rockissa, koska niin helposti bändin kanssa melussa painaa liikaa ääntä, kroppa kiristyy ja pää-ääni yksinkertaisesti heikkenee eikä sitä enää helpolla saa takaisin saman illan aikana. Jännää on tämä. :) Mulla alkaa vasta pää-äänet löytyä kunnolla. Aina ne on siellä olleet ja niitä on ihan käytettykin, mutta klasaripuolella g2:n yläpuolella on sointi ollut aika radikaalisti epäklassinen. Nyt alkaa jo sujua, ja syy on ihan siinä rentoudessa (solisluiden yläpuolisten osioiden) ja tuen tymäköitymisessä. Treenaamisesta tekee vaan hankalaa se että itsellä ainakin niin järjetön saundi siellä ylhäällä että a) kotona ei voi ja b) koulun treenikoppien akustiikka hajottaa korvat - sitä aivot sanoo että kirkuu täysillä vaikka saundi on pyöreä ja pehmeä vaikkakin kirkas. Piti vaan uskaltaa laulaa "kovaa ja korkeelta" eikä "yrittää" laulaa "korkeelta nätisti". Jostain kun sais semmosen neljäkymmentäneliöisen kunnon salin missä vois treenata niin avot :) Toisaalta, kun vetäsee oikein niin korvat tavallaan tukkii itsensä - ikäänkuin tärykalvot työntyisi ulospäin tai jotain, samalla kun tuntuu että häntäluu leviää maahan asti. Ihme juttuja... mut näyttää toimivan. Emmätiä, nyt on vaan laulamisen kanssa hyvä olo itsellä pitkän siipimaassaolon jälkeen. Jee! [i hear voices but at least they're on tune] | |
![]() 03.11.2006 06:29:05 | |
Mulla alkaa vasta pää-äänet löytyä kunnolla. Aina ne on siellä olleet ja niitä on ihan käytettykin, mutta klasaripuolella g2:n yläpuolella on sointi ollut aika radikaalisti epäklassinen. Nyt alkaa jo sujua, ja syy on ihan siinä rentoudessa (solisluiden yläpuolisten osioiden) ja tuen tymäköitymisessä. Treenaamisesta tekee vaan hankalaa se että itsellä ainakin niin järjetön saundi siellä ylhäällä että a) kotona ei voi ja b) koulun treenikoppien akustiikka hajottaa korvat - sitä aivot sanoo että kirkuu täysillä vaikka saundi on pyöreä ja pehmeä vaikkakin kirkas. Piti vaan uskaltaa laulaa "kovaa ja korkeelta" eikä "yrittää" laulaa "korkeelta nätisti". Jostain kun sais semmosen neljäkymmentäneliöisen kunnon salin missä vois treenata niin avot :) Toisaalta, kun vetäsee oikein niin korvat tavallaan tukkii itsensä - ikäänkuin tärykalvot työntyisi ulospäin tai jotain, samalla kun tuntuu että häntäluu leviää maahan asti. Ihme juttuja... mut näyttää toimivan. Emmätiä, nyt on vaan laulamisen kanssa hyvä olo itsellä pitkän siipimaassaolon jälkeen. Jee! Täytyypi onnitella kyllä :) iso juttu on et saa noi ylä-äänet oikeesti kuntoon(jospa mäki joskus saisin).. toivottavasti roolia & keikkaa pukkaa kun ovat stabiloituneet ! | |
![]() 03.11.2006 10:22:06 | |
Tuntuu että on aika ikuisuusprojekti useimmilla löytää se ääni ;) Kuten tanjuli sanoi tuossa; monissa oppaissa on nimenomaan se neuvo että päässä ääni kuullostaa järjettömältä ja epävireiseltä silloin kun se oikeasti soi oikealla klassisella tavalla. Kerran on käynyt minulle hammasresonanssi korkeassa huudossa, tuntui vähän siltä että joku olisi porannut hammasta. Jälkeenpäin vaikea sanoa, mutta kumma tunne.... "i" on muutenkin hankala vokaali/ääni, aiheuttaa välillä ikävyyksiä, minulla kun ei ole oikeata koulutusta. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)