Aihe: Kurkkuun koskee = väärä laulutapa
1
Mouru
01.06.2006 20:53:25
Kun laulan enemmän, kurkkuni kipeytyy, ääni käheytyy ja kaulan seutua pakottaa. Laulaminen ei onnistu. Minulla on selvästikin aivan totaalisen väärä laulutekniikka.

Olen etsiskellyt itselleni pätevää opettajaa, jonka avulla oppisin laulamaan oikealla tavalla. Mean while, olisin kiitollinen neuvoistanne. Tiedän, että laulamalla laulaja kehittyy, mutta ensin pitäisi saada homma kuntoon, jotta pystyn laulamaan paljon. Millaisia äänenavauksia voisin tehdä? Entä hengitysharjoituksia? Mihin hengittämisessä kannattaisi ensin kiinnittää huomiota? Kuinka ottaa koko keho mukaan laulamiseen? Miten rentouttaa kurkku?

Jos jollain on ollut samankaltaisia ongelmia, kertokaa kuinka olette päässeet niistä. Olen kaikenlaisista neuvoista tosi kiitollinen.

Pysyn nuotissa, minulla on rytmikorvaa ja nautin esiintymisestä. Tällä menolla vaan käy niin, etten pian loppuu laulaminen kokonaan : (
Haipuma
01.06.2006 21:10:19 (muokattu 01.06.2006 21:12:31)
Kuulostaa siltä, että pusket liikaa ilmaa keuhkoihin kun laulat. Kurkku väsyy kun pidättelee sitä ilmaa keuhkoissa ja siten kipeytyy. Tää voi olla ainakin yksi syy.

Yritä laulaa vähemmällä ilmalla ja hiljempaa aluksi. Ei tarvi heti kuulostaa voimakkaalta ja kirkkaalta. Yritä vaikka laulaa puhevolyymillä.

Äänenavauksia on paljon, yksi jonka olen itselleni ihan hyväksi kokenut on yksinkertaisesti mennä asteikoita läpi esim. mammammammammaa, neineineineinei yms. kannataa kokeilla mikä tuntuu mukavalta ja helpolta.
The truth lies within Kesälintu.
tanjuli
02.06.2006 10:45:33
ihan ensiksi tarkista peilistä oletko varmasti koko laulamistapahtuman ajan ryhdikkäänä, vai lysähdätkö jossain vaiheessa. ihmisillä on nykyään tapana roikottaa päätä edessä, ikäänkuin kurottaa etuviistoon kaulallaan - kiitos monitorintuijotuksen :) hartiat rennosti takana ja alhaalla, lantio rentona ilman notkoa ja polvet sillä tavoin, etteivät nivelet ole lukkiutuneet. auttaa jo paljon.

kuvittele sitten että päälaestasi lähtee naru kohti kattoa, ja roikut sen narun varassa marionettina. hae asento, jossa olet mahdollisimman ryhdikäs ja samalla mahdollisimman rento.

sitten vasta päästämään ääntä. mitä ikinä suustasi päästätkin, tarkkaile koko ajan että pää ei "nyökkää" eteenpäin: aivosi kertovat siinä tapauksessa että "nyt putoaa pää" ja lähettävät käskyn kaulan lihaksille jumiutua ja kiristyä ettei pääsi vaan ehdi putoamaan. tämä jähmettää leuka- ja kielilihaksia ihan yhtä lailla. treenaa vaikka selälläsi lattialla maaten jotain ihan yksinkertaisia kappaleita ja hae kaulan ja niskan rentoutta painovoiman pitäessä huolen siitä ettet pääse nykimään päälläsi eteenpäin.

hengitykset ja äänenavaukset korjauksen alle vasta sitten kun lauluasento on optimaalinen. muuten joudut harjoittelemaan ne aina lauluasennon mukaan uudestaan, sillä elimistö saattaa toimia eri tavalla joutuessaan eri asentoon (esim. on vaikeeta syvähengittää kunnolla jos roikut jalostasi alaspäin, kun painovoima vetää elimistöä päinvastaiseen suuntaan).
[i hear voices but at least they're on tune]
insight
02.06.2006 14:59:42
Mun monitori asento on hyvin rento - nojaan taaksepäin jalat suorana =)

Mä olen itse huomannut, että rintakehän tulee olla niin sanotusti auki. Keppijumppa on sen avaamisen erinomainen keino, etenkin venytys siten, että liikuttaa sitä keppiä selän takana venyttävästi.
Laulutekniikan kun oppii, voi laulaa tuntitolkulla ja kunto kun on kohillaan, ei siihen edes väsy. Mä laulan itse nykyään todella harvoin, mutta viime helmikuussa oli yhden treenit, jotka kesti 7 tuntia ja biisit luokkaaa Skid Row, Guns n roses, Dio ja jaksoi ihan hyvin laulaa eikä ääni todellakaan mennyt.
Toisin sanoen se laulaminen on paljon nautittavampaa, kun sen tekee oikein. Hyvällä tekniikalla pystyy saamaan aika uskomattomia ääniä fiiliksellä "Tuliko toikin ääni musta?".
© Registered nickname 2005-2006
Mouru
03.06.2006 10:28:03
ISO KIITOS NEUVOISTA!!!

Parin päivän ajan olen keskittynyt oikeaan lauluasentoon, kuten Tanjuli ehdotit. Huomaan vähän väliä vetäväni päätä eteenpäin ja nostavani sitä yläviistoon. Vikani on siinä, että yritän puristaa kurkusta ääntä ulos väkisin. Nyt olen keskittynyt lauluasennon lisäksi tuottamaan ääntä rennosti, silti yrittäen käyttää koko kroppaa tukena. Harmillisen piipitykseltä se vielä kuulostaa. Ääni ei meinaa pysyä kasassa ja kirkkaana. Toivottavasti jatkuva treenaus vahvistaa ääntäni. Ylä-äänet on karmean kuuloisia, mutta toisaalta en voi pakottaa niitä ulos enää väärinkäyttämälläni rintaäänellä, jos haluan säilyttää lauluääneni. Positiivista on se, että kurkkua ei ole pakottanut, vaikka olen laulanut paljon. Tosin en vielä lauluja, vaan yksinkertaisia äänenavauksia, asteikoita, sointuja jne.

Seuraava esiintyminen on vasta vajaan parin kuukauden päästä. Silloin pitäisi laulaa puolentoista tunnin verran kevyttä musiikkia. Mietin vain, että ehdinkö jatkuvalla treenauksella vahvistamaan ääntäni ja uutta laulutapaa niin, että kuulostan hyvältä...

Lisää vinkkejä ottaisin mielelläni vastaan. Niistä on oikeasti apua tässä vaiheessa, kun en ole vielä pätevää laulunopettajaa löytänyt. Erityisesti kaipaisin vinkkejä harjoituksista, joilla voisin saada korkeiden ja matalien äänten välille jäävän portaan "hiotuksi" pois.
tanjuli
04.06.2006 01:03:22
Harmillisen piipitykseltä se vielä kuulostaa. Ääni ei meinaa pysyä kasassa ja kirkkaana. Toivottavasti jatkuva treenaus vahvistaa ääntäni. Ylä-äänet on karmean kuuloisia, mutta toisaalta en voi pakottaa niitä ulos enää väärinkäyttämälläni rintaäänellä, jos haluan säilyttää lauluääneni. Positiivista on se, että kurkkua ei ole pakottanut, vaikka olen laulanut paljon....Erityisesti kaipaisin vinkkejä harjoituksista, joilla voisin saada korkeiden ja matalien äänten välille jäävän portaan "hiotuksi" pois.

Niin kauan kun kroppa taistelee alitajuisesti ns. oikeaa asentoa vastaan, ääni ei pääse soimaan vapaana. Kestää hetken, kun elimistö tottuu - yritäpä vaikka tottua tarttumaan juomalasiin aina juuri sillä kädellä, jota et normaalisti käytä: Menee hetki jos toinenkin. Kun vartalon asento ja rentous alkaa muodostua poikkeuksesta säännöksi, alkaa ääni kehittyä. Perusvinkkejä rekisterirajan poishäivyttämiseen on "miksaus": Sisällytä ylöspäin laulaessasi pää-ääntä mukaan rintaääneen sitä enemmän mitä ylemmäs laulat ja toisinpäin. Kuvittele nousevaa skaalaa laulaessasi laulavasikin skaalaa alaspäin, esimerkiksi. "Kevennä" ylöspäin laulettaessa. Usein korkeammalle kivuttaessa koko kroppa lähtee mukaan (nousee varpailleen, kurottaa leualla jne). Kokeile päinvastaista liikettä kehossasi: Ylöspäin laulaessa niiaa alaspäin. Yleisesti rekisteribreikin tasoittaminen on monen vuoden homma - kannattaa edetä maltillisesti.

Paha sen tarkemmin neuvoa kun ei tiedä mikä on lähtötilanne. Toivottavasti löydät oikean tavan, joka sopii juuri sinulle. Ääni saattaa kehittyä viikossa tai vuodessa - älä siitä stressaa.
[i hear voices but at least they're on tune]
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)