Shadowling 13.04.2008 21:43:28 | |
---|
Heipä, tuossa kirjotusten jälkeen iski flunssa jonka aikana en oikeen pystynyt laulamaan Vähän yritin silloin tällöin kun tauti ei pahimmillaan ollut mutta falsetti ei tietty onnistunut mitenkään. Nyt taudin jälkeen kun olo on palautunut suht normaaliksi, lauluääni vielä vähän kärsii ja falsettiin en pysty nyt ollenkaan. Onko mitä keinoa saada äänensä kunnolla takaisin, kun tuo falsetti ei nyt oikein tunnu ollenkaan enää löytyvän tuolta, vaan ääni vaan se kestää aina puolisen sekuntia ja särkyy? Instrumenttisi on parhaimmillaan kevyessä epävireessä! |
d-iivil 14.04.2008 15:58:12 | |
---|
Mulla oli joskus muutama vuosi takaperin täysin sama tilanne. Olin kipeenä muutaman viikon eikä falsetti irronnut vaikka olin tervehtynytkin. Tähän myös myötävaikutti se että tuohon aikaan treenasin älyttömästi biisejä joissa joutui laulamaan aivan pää-äänen yläpäässä joka sitten rasitti moottoria enempi kuin normisti oli tottunut. Ratkaisu: Olin kolme-neljä viikkoa laulamatta ja koko kesän keikkailematta, syksyllä alkoi taas löytymään kun aktiivisesti treenasi sitä falsettiosastoa takaisin. Oli kyllä paska kokemus, en halua sitä uusia :D |
Agathon79 14.04.2008 19:26:06 | |
---|
Minulle on käynyt tuo falsetin katoaminen useinkin. Ärsyttävää kun vain ei irtoa, vaikka periaatteessa kaiken pitäis olla ok. Mitään pikakeinoja ei ole, ainoastaan lepo auttaa. Ja rööki tietenkin kannattaa jättää pois tai ainakin minimiin, mikäli kyseistä pahetta harjoittaa. Itse suhtaudun lauluääneen samalla tavalla kuin esim. kitaran kieliin. Soundi muodostuu instrumentista (kehosta), mutta siihen vaikuttavat myös muun muassa miten hyvässä kunnossa muut elementit ovat. Jos kitarassa on väsyneet ja vanhat kielet, ei soitin voi soida niin hyvin kuin se normaalisti soisi. Sama juttu laulajilla, jos yksi osatekijä on "väsynyt" ei koko soitinkaan soi niin kuin sen pitäisi. Lepoa ja lepoa. Siinä kaksi avainta falsetin takaisin saamiseksi. :) Paska on paskaa eikä muuksi muutu. |
Shadowling 15.04.2008 00:07:02 | |
---|
Joo, mietinkin et kannattais lepuuttaa ääntään, mut hirvee into ois vaan laulaa. Varsinkin kun tuntuu että löys tossa paremman tavan laulaa noita korkeita ääniä(pää-painotteisemmin) niin huvittas treenata tota pää-ääntä nyt voimakkaammaks ja paremmin liitoksiin rintaäänen kanssa kun ennen lähestyin nuotteja aina ns. alhaalta päin, joka teki noitten korkeitten laulamisen aika haasteelliseksi. Toisaalta tulokset vois olla parempia jos en laulaisi ollenkaan nyt vähään aikaan ja sitten treenaisin tota pää-ääntä + koittaisin saada falsetin takas toimimaan. Vai? Instrumenttisi on parhaimmillaan kevyessä epävireessä! |
Gumar 23.04.2008 12:28:03 | |
---|
Minulla on käynyt sama juttu joskus flunssan kourissa, mutta laulaääni on taas toipunut siitä ihan lepäämällä. Minulla falsetti alkoi löytyä taas, kun ei yrittänyt vaan antoi sen vain tulla. 'Me olemme nuorison ylevää kermaa' |