Aihe: Apua laulun miksaamiseen.
1
taimou
08.03.2008 22:48:43 (muokattu 08.03.2008 22:53:50)
Olisin enemmän kuin kiitollinen jos voisitte kommentoida missä mennään pieleen. Minulla on suuria ongelmia laulun miksaamisessa muun materiaalin sekaan. Lähinnä kaipaisin vinkkiä siihen, miten laulun saisi upotettua biisiin paremmin niin, että itse laulu pysyy kuitenkin kirkaana. Ja toisaalta "purkkisoundin" poistamista. Olen vasta ensimmäisiä kertoja tätä tekemässä joten neuvot ovat kultaakin kalliimpia.

Itse nauhoitus on tehty laadukkaalla konkkamikillä hyvin akusoidussa studiossa, joten siitä ei pitäisi olla kiinni. Lähinnä miksaus tuntuu ylitsepääsemättömältä. Olen miksannut Cubasella ja neuvoja kaipaisin lähinnä Eq:n ja compressorin käyttöön.

Ko. näyte on miksattu arvoilla:

EQ:
Hi:
EQ High Gain: -19,3
Freq: 8000Hz
EQ High Q: 3,2

High Mid:
EQ Mid High Gain: -11,3
Freq: 2000Hz
EQ Mid High Q: 10,8

Lo Mid:
EQ Lo Mid Gain: -14,00
Freq: 800
EQ Low Mid: 10,6

Lo:
EQ Lo Gain: -24,00
Freq: 100Hz
EQ Lo Q 0,6

Compressor:
Threshold: -7,0 db Ratio: 2.0:1
Attack: 6,9ms Release: 250 ms
Make Up Gain: 10,5 db

Lisäksi mukana on aavistuksen reverbiä ja delayta. Tyyliltään musiikki on Triphop/Downtempo-osastoa, joten tiettyä utuisuutta soundiin olisi tarkoitus saada.

Olen tätä osapuolta miksaamisesta vasta aloittamassa ja arvoissa on varmasti räikeitä virheitä, mutta uskon, että kaikki aloittelevat ovat painineet samojen ongelmien kanssa aloittaessaan. Olen koittanut säätää ja vääntää, mutta tolkkua en saa tähän millään. Olisin kiitollinen vinkeistä, jotta pääsisin eteenpäin asiassa. Kiitokset.

Sample biisistä:

http://www.mikseri.net/artists/?id=106099
d-iivil
09.03.2008 11:48:16
Ei se varmaan kirkkaalta kuulosta kun olet melkein 20db:n leikkauksen tehnyt yläpäähän.
taimou
09.03.2008 12:17:56 (muokattu 09.03.2008 12:18:11)
Kiitoksia. Johan alkoi kirkastumaan. Lisää vinkkiä silti kaipaisin.
pitk
14.03.2008 21:26:49

Kiitoksia. Johan alkoi kirkastumaan. Lisää vinkkiä silti kaipaisin.

En pääse kuuntelemaan, koska olen mobiiliyhteyden varassa, mutta noin silmämääräisesti tuota eq:ta on jyystetty aika rajulla kädellä. Laita kaikkien korjainten gain nollaan, arvioi suurinpiirtein taajuusalue, joka eniten pännii, nosta sen gainia pohjalta +9dB ja liikita taajuutta, kunnes löydät harmittavan taajuuden. Tämän jälkeen käännät gainia miinuspuolelle sen verran, että harmittava taajuus häviää. Sama seuraavalle taajuudelle, etc. jos filttereitä alkaa olla paljon, on syytä harkita mikrofonivalintaa, lauluetäisyyttä, huonetta jne. Loputon suo.

Pitk.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
Diablero
20.03.2008 16:19:35
Myös niillä kaiulla ja delaylla saa helposti soundin sekavaksi varsinkin jos siinä päälaulussa on "purkkisoundi". Eli olethan tehnyt niille efekteille omat raitansa, joihin lähetät laulun, etkä vain läntännyt jotain efektejä siihen laulukanavaan suoraan? Niitä efektikanavia kannattaa myös vähän eq:tella erikseen. Eli leikkaat matalammalta alueelta vähän niitä kumisevia alueita, joita on turha korostaa. Ja kaikukanava kantsii tietty olla stereo, eli käytät stereokaikua stereoraidalla, että se "tila" kuulostaakin oikealta tilalta. Kuuntelemalla ja kokeilemalla ne jutut selviää kyllä.

Jos laulu kuulostaa vielä "päälleliimatulta" kannattaa ajaa kevyesti laulua ja vähän muitakin soittimia omaan kaikukanavaansa (matalia, kuten basaria ja bassoa vähemmän, jos ollenkaan) niin, että se kaikukanava kuulostaa soolona siltä, kuin kuuntelisit vaikka jossain käytävässä kun viereisessä salissa soittaa bändi ja ovi on auki.
Näin siis itse toimin, jos nauhoituksessa on käytetty pääasiassa lähimikkejä (useimmiten syystä että itse soittotila ei soi kivasti)

Ja nyt varmaan joku PRO tulee ja tuomitsee kirjoitukseni, kuten asiaan kuuluu.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)