Aihe: väärä diagnoosi? 1 2 | |
---|---|
![]() 15.09.2007 11:42:35 | |
Mulla alko joskus kesän aikana korkeet äänet hiukan pihisemään ja matalalla meneen narinaksi. noh, äskettäin mä käväisin foniatrilla joka totesi että mulla on kurkunpää tulehtunut ja suositteli kuukauden laulutaukoa. kysymykseni on että voiko foniatri tehdä virhediagnoosin jos potilaalla, niin kuin minulla, oli takana viikon verran rankkoja bändireenejä ja biletystä. Eli oisko se kurkku ollu ehkä siks punanen ja turvonnut. onks mahdollista? any doctors on here? kismittäisi nimittäin olla laulamatta toi kuukausi.. | |
![]() 15.09.2007 12:00:57 | |
En ole lääkäri, mutta jos kurkunpää on turvonnut ja tulehtuneen punainen, niin eikös se silloin ole tulehtunut, oli syy sitten mikä tahansa? Näin ainakin minun maalaisjärkeni sanoo. Se, että olet bilettänyt ja vetänyt rankkoja treenejä, on saattanut aiheuttaa omalta osaltaan tämän tulehdustilan. Toisaalta, sinulla on saattanut olla jokin bakteeri/virus elimistössä jo jonkin aikaa, ja biletys/ylitreenaaminen ovat vieneet elimistösi niin äärimmilleen, ettei se ole enää jaksanut tapella pöpöjä vastaan, vaan sinulle on tullut tulehdus. Kumpi on parempi: noudattaa kuukauden taukoa, kuten alansa asiantuntija on neuvonut, vai kärsiä kenties kuukausia ja kuukausia ääniongelmista, jotka pahimmillaan saattavat johtaa esim. äänikyhmyihin? Jos foniatri on määrännyt sinulle tauon, noudata sitä. Selviät vähemmillä vammoilla. Kuukausi ihmisen elämässä ei OIKEASTI ole niin pitkä aika. Ja jos et usko häntä, mene toiselle lääkärille, hankkimaan ns. second opinion. Täällä muusikoiden.netissä tuskin saat tähän juttuun apua, koska kukaan meistä ei näe sinun kurkkuusi. Ad surdas auras canere | |
![]() 15.09.2007 16:43:27 | |
usko sitä foniatria. punaisuus ja turvotus on aina merkki tulehduksesta.Ei sillä ole juurikaan merkitystä miten sen aikaan saa,mutta laulamatta pitää olla. | |
![]() 15.09.2007 16:43:28 | |
usko sitä foniatria. punaisuus ja turvotus on aina merkki tulehduksesta.Ei sillä ole juurikaan merkitystä miten sen aikaan saa,mutta laulamatta pitää olla. | |
![]() 15.09.2007 18:43:35 | |
Mulla on just nyt sairasloma kurkunpääntulehduksen takia. En tiedä mistä tuli, mutta 2 viikkoa räpsähti sairaslomaa ja ehdoton kielto laulaa tai edes paljoa puhua (eikä saa kuiskata, rykiä, korottaa ääntä). Vaikka lomaa on vielä viikko jäljellä, tuntuu että kyllähän tää ääni jo kulkee mukavasti ja vois vaikka alkaa lauleskella. Mutta tässä piilee se peikko että tiedän ettei ääni tule paranemaan viikkohin jos nyt aloitan normaalielämän. Ja ettei äänihuulet mene samaan syssyyn niin kannattaa noudattaa lääkärin ohjeita. Kurkunpäätulehdus on pirullinen vaiva, se ei olekaan ohi kun siltä tuntuu vaan vaatii sen lepotauon. Ja ihan sama mistä se tulee jos se on kuitenkin olemassa. Eli koittakaamme kärsiä laulutauko, sitten se vasta on mukava posottaa kun kaikki on ok... ;) | |
![]() 20.09.2007 19:47:24 | |
Oliko/onko sinulla Oskari kurkku kipeänä vai onko häiriö pelkästään äänessä? Itse olen taistellut jo reilun kuukauden samankaltaisen ongelman kanssa, mutta millään tavalla kipeä ei olo ole. Aivan alhaalla ääni rohisee ja vähänkin pontta ääneen lisätessä tulee sellainen vaikeasti hallittava särö mukaan kuvioon. Ja puhuessa tulee aina välillä sellaisia "äänenmurroskiekaisuja"...=) | |
![]() 25.09.2007 11:15:52 | |
Joo, just samanlaista oiretta oli, mutta nyt muuttu pahemmaks ku syysflunssan sain. Mites, saapiko sitä minkä verran hyräillä, vai onko sekin kiellettyä kurkunpäätulehduksessa? Vitsit ku ei ikinä tajua kysyä näitä olennaisia kysymyksiä sillon ku on siellä lääkärin vastaanotolla.. | |
![]() 25.09.2007 13:56:46 | |
Mieluummin ole tekemättä yhtään mitään. Jos tulehdus on oikein paha ei saisi edes kuunella musiikkia tai lukea, koska äänihuulet voivat liikkua (ja musiikkia kuunnellessa liikkuvatkin) samalla. Älä hymise, mutise, kuiskaile, huuda tai mitään tuollaista. Se rasittaa kurkkua. Ja pidä KOKO määrätty tauko. Vaikka tuntuisit terveeltä, voit tehdä itsellesi parantumatonta vahinkoa jättämällä määräykset noudattamatta. Valitettava totuus, mutta totuus. Anna itsellesi suosiolla aikaa parantua. Mezzosopraano eli fasaani. | |
![]() 25.09.2007 14:36:07 | |
Ei kande myöskään nukkua, koska jotkut puhuvat unissaan. ;p | |
![]() 26.09.2007 16:53:27 | |
Oho. aika tiukkaa settiä :) kiitos kuitenkin neuvoistanne.. | |
![]() 27.09.2007 11:26:04 (muokattu 27.09.2007 11:28:04) | |
Joo, just samanlaista oiretta oli, mutta nyt muuttu pahemmaks ku syysflunssan sain. Mutta kurkku ei siis ollu mitenkään kipeä? | |
![]() 28.09.2007 18:16:57 | |
Ei ollunna. laulu vaan narisee ala-äänissä ja ei o yhtä soinnikas ku ennen. Silleen että nuotissa menee mut ei niin kauniisti, ymmärrätteks mitä meinaan? | |
![]() 29.09.2007 10:12:13 | |
Mullakin on ollut kivuttomia kurkunpään tulehduksia. En todellakaan suosittele silloin äänen rasitusta. Mutta omahan päätös se on. Kun tuntuu hyvältä laulaa, niin sitten laulaa. | |
![]() 29.09.2007 12:39:28 | |
Ei ollunna. laulu vaan narisee ala-äänissä ja ei o yhtä soinnikas ku ennen. Silleen että nuotissa menee mut ei niin kauniisti, ymmärrätteks mitä meinaan? Ymmärrän oikein hyvin, ku mulla on ollu ihan samanlaista. Nyt on muutaman päivän aikana on ollu semmosta, et jotkut äänteet ja mm. haukottelu saattaa vihlaista syvällä kurkussa. Ja pienenkin rasituksen jälkeen saattaa jäädä sellainen "puutunut" tunne kurkkuun. Ens viikolla lääkäriin siis...=/ | |
![]() 10.10.2007 09:45:08 | |
Nyt kävin lääkärillä. Ei katsonut äänihuulia, mutta epäili jotain tulehdusta ja antoi antibioottikuurin... Toivottavasti auttaa...=/ | |
![]() 02.11.2007 22:20:12 | |
Eipä auttanut... Tämän kuun lopulla uusi lääkäriaika. Oireet eivät vain muutu miksikään. Olen vähän koettanut laulella, että jospa vaikka ääni aukeaisi, mutta menee vain enemmän tukkoon ihan pienestäkin yrittämisestä... Aika tuskaa olla laulamatta, kun yleensä on tottunut laulamaan lähes joka päivä edes vähän... | |
![]() 06.11.2007 11:01:39 (muokattu 06.11.2007 11:05:44) | |
Hyvät ihmiset! Jos ääni narisee jo pelkästään puhuessa on hyvä pitää taukoa ihan kaikenlaisesta äänenmuodostuksesta (puhuminen, laulaminen ja ennenkaikkea kuiskaaminen). Sanon vain että ei ole kiva jos äänihuuliin ilmestyy rakkuloita, jotka tulevat tällaisen rääkkäämisen johdosta, pahimmassa tapauksessa. Se on puoli vuotta tai vuosi hoitaa sairaus pois. On tärkeää huolehtia omasta äänestä koska se on kuitenkin teille laulajille tärkeä. Niinkuin minullekin. Hirvittää lukeakin, että joku sanoo äänen narisevan mutta koska se ei ole kipeä uskaltaa silloin laulaa. Ei ei ei ja vielä kerran ei. Vaikka kurkku ei olisi kipeä se ei tarkoita ETTEIKÖ äänihuulissa olisi vikaa. Että kaikki joilla ääni narisee ja puhe katkeaa tai tulee kaiken maailman kiekaisuja kesken puheen.. HOX HOX! Menkää foniatrille tai lääkärille. Käskekää tarkistaa äänihuulet. Kyllä lääkäri asiansa osaa! Mandariini vodkaa?-Dweia- | |
![]() 08.11.2007 12:10:11 | |
Vaikka en ole lääkäri niin... kuiva ääni ja sellainen narina + sirkkelisahan pauhe äänessä on IMHO pahoja merkkejä. Itselläni jos on vähän köhää/yskää voi mennä muutama päivä ihan normaalilla äänellä että pystyy laulamaan ja puhumaan normaalisti sitten myöhemmin on tullut tämä kuiva/särö vaihe. En väitä, että olisi hyötä tai haittaa siitä että laulaa/puhuu silloin kun äänen sointi on normaali vaikka olisi vähän kipeä, itse olen nähnyt että tällöin voi jotain vetääkin, ilman riskiä. Jos taas äänessä on sellainen "sirkkelisaha" niin lepo on IMO pakko. Itse oon koittanut muutamia ääniä, ja sen kautta olen saanut selville, millä tavalla joku oire estää tai vaikeuttaa laulantaa. | |
![]() 18.12.2007 10:37:43 | |
No,niin. Lääkäri passitti allergiatestiin, josta odotetusti tuli positiivinen tulos. Lääkärihän päätteli heti, että syy on siinä, mutta sanoin hänelle, että olen ollut allerginen koko ikäni ja myös koko ajan altistettuna allergisoiville ärsykkeille, joten ainakin minun mielestäni olisi kummallista, että näin 22 vuoden jälkeen allergia yhtäkkiä aiheuttaisikin jotain tuollaista. Varsinkin, kun oireet ovat iän myötä lieventyneet ja lääkkeitäkin söin vielä oireiden alkamisen aikaan kuurina. Nyt sitten varaan ajan korvalääkärille, josko sieltä löytyisi jotain apua. Vähän pitkissä kantimissa tämä kunnallinen terveydenhuolto... | |
![]() 04.01.2008 13:45:28 (muokattu 04.01.2008 13:53:49) | |
Hmm.. en ollut todellakaan laulamatta kyseistä kuukautta, vaikka yritinkin. enkä myöskään syönyt määrättyjä lääkkeitä( happosalpaajia, epäillyn refluksin hillintään), ja nyt käytyäni uudestaan samalla foniatrilla, hän sanoi että näyttää jo paljon paremmalta, ja että saan alkaa taas laulamaan. mutta lääkitystä jatketaan, ja parin kuukauden päästä on 24h ph: arvojen mittaus. nyt en tiedä mitä pitäisi tehdä!? oon todella laiska syömään mitään lääkkeitä, ja jos kerta olen menossa parempaan suuntaan ilmankin niin.. no lauleskeluni kuulostaa edelleen vajavaiselta, mutta se voi johtua myös siitä että tosiaan olen yrittänyt olla laulamatta, ja näin ollen jättänyt kaikki vokalisoinnit ja muut päivittäisrutiinit tekemättä.. hih:) tulipas tyhmä olo, no pistäkää mut ojennukseen! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)