Aihe: Kurkunpääntulehduksen jälkeinen *elvetti
1 2 3
Edward
27.02.2006 22:42:16

Eli selvyyttä seuraavanlaiseen kiusalliseen pulmaan haen:

Mulla oli flunssa, jonka jälkitautina tuli kurkunpääntulehdus. Ääni hävisi yhdessä illassa aivan tyystin. Kävin lekurissa asti tarkistuttamassa asian laidan ja sieltä tuli viikon mittainen puhekielto. Vaan eipä ääni palautunutkaan viikossa, ei edes kahdessa. Silloin alkoi jo pelottaa. Kuitenkin lopulta, noin kuukauden päivät hunajamaitoa juoden ja höyryhengittäen sain kuin sainkin ääneni takaisin.

Ääni kuitenkin jäi jotenkin käheäksi. Aamuisin ääntä ei lähde oikeastaan yhtään, mutta päivän edetessä pystyy taas melkein normaalisti puhumaan ja laulamaan. Illalla ääni alkaa taas menemään käheäksi.

Tämän käheyden lisäksi kurkussa on alkanut tuntua ns. "palan tunnetta", aina kun siirryn rintaäänestä hitaasti falsettiin tai nielaisen.

Voisikohan tässä nyt olla kyse kyhmyistä, vai mistä? Onko kellään ollut samanlaisia oireita?

Laulutekniikkani on kuitenkin kunnossa, mikä on jo aiemmin laulutunneilla todettu, joten siinä vika ei varmaankaan liene. Olen myös koittanut mahdollisimman hyvin hoitaa ääntäni lämmittelemällä ja avaamalla sitä hyvin joka kerta ennen suoritusta.
I'm just asking - Olen vain persekuningas
LNA
27.02.2006 23:28:51

En voi varmaksi mitään sanoa, mutta uskoisin että ääni saattaa olla pitkäänkin sairauden jälkeen "varovaisena" -> kirkastunee myöhemmin.

---

Jos olet oikein huolissasi niin varaa aika nielu- ja korvalääkärille (muistaakseni?) niin se voi vetää sun kieltä ulos ja tsekata onko kaikki äänihuulissa kunnossa.
Raittiusseura Raivotar - Liity sinäkin! (kts. omakuva)
faith
28.02.2006 08:31:08
Ääni kuitenkin jäi jotenkin käheäksi. Aamuisin ääntä ei lähde oikeastaan yhtään, mutta päivän edetessä pystyy taas melkein normaalisti puhumaan ja laulamaan. Illalla ääni alkaa taas menemään käheäksi.

Kyllä, kuulostaa tutulta. Eli ääni on käheä aamuisin, joskus jatkuu pitkällekin päivään. Mulla ei tosin tietääkseni (?) ole ollu koskaan kurkunpääntulehusta, mutta syksyllä jouduin flunssasena laulamaan sooloja. Ääni oli ollu ihan pois vielä pari päivää aikasemmin, eli ei ollu lähellekään toipunu vielä. Sen jälkeen pitiki sitten ottaa tosi rauhassa laulelut, ja äänen palautumiseen meni melkein kuukausi. Se käheys vain jäi.

Mulla siihen käheyteen on auttanu vedenjuonnin lisäksi nämä kaikennäköset päristelyt ja ärrän kanssa leikkimiset. Eli leikin pikkuautoa tai ampiaista.. =D Onhan se huvittavan kuulosta ja sylki lentää, mutta tehoaa. Ja mie oon puhallinsoittajana tottunu semmosiin lämppäreihin, joten niitä on kiva tehä.

Ja toinen asia minkä oon huomannu on, että kaikki flunssat vaikuttaa nykyään paljon herkemmin kurkkuun. Nytkin on kohta neljä laulutonta viikkoa takana flunssan takia. Siis muuten ei ole enää flunssasta tietoakaan, mutta sen seurauksena mulla meni nuo kaulan seudun lihakset niin lukkoon että äänen (jopa puheen, jos puhuu kauemmin) tuottaminen sattuu tai on ainakin erittäin vaikeaa. Venyttely auttaa, mutta hierojalle on pakko päästä. Siis voice massageen.

En sitten tiiä että onko noista flunssista ym tullu pysyviä vaurioita äänihuuliin. Toivon tietysti että ei, enkä oikein uskokaan sitä. Mutta mielenrauhan takia on varmaan pakko mennä tarkistuttamaan jossakin vaiheessa. ..Ja myöskin puheterapeutille minut määrättiin, että jos nämä kaulan lihasten jumimiset johtuiski esim väärästä puhetavasta tms. hyvä sekin, että saa tarkistettua.
Iso, paha, ruma mörkö.
insight
28.02.2006 11:02:26
En todellakaan tarkoita provota mitenkään, mutta haluisin taas korostaa tota terveydenhuollon tärkeyttä. Talvella mä pukeudun lämpimästi, kun mulla ton tosi herkkä kurkku kylmälle eli mulla on aina pipo ja huppu päässä. Hupullinen talvitakki on laulajalle ainakin mun mielestä ihan ehdoton.
Toipuminen voi kestää pitkään uskoisin eli maltti on taas kerran sitä valttia.

Mulla on muuten joku oma voice massage, mitä tein jo ennenkuin tiesin voice massage termin ja tän hieronnan. Teen sen siten, että nostan katseen noin 45 astetta ylös siten, että voin helposti heilutella aatamin omenaa. Se saattaa hieman rutista, mutta tuntuu ihan kuin se jotenkin auttaisi. HUOM! En ota vastuuta, jos joku näin tekemällä rikkoo äänensä. Noi päristelyt on myös hyviä tehdä. Kuntoilu, venyttely, lepo ja terveellinen ruokavalio kannattaa myös muistaa.
faith
28.02.2006 12:25:07
En todellakaan tarkoita provota mitenkään, mutta haluisin taas korostaa tota terveydenhuollon tärkeyttä. Talvella mä pukeudun lämpimästi, kun mulla ton tosi herkkä kurkku kylmälle eli mulla on aina pipo ja huppu päässä. Hupullinen talvitakki on laulajalle ainakin mun mielestä ihan ehdoton.
Toipuminen voi kestää pitkään uskoisin eli maltti on taas kerran sitä valttia.

Totta turiset, vaatetus on kyllä melkosen oleellista. Ja muutenki, pitäis ehkä kattoa vähän sitä säätä ja elää sen mukaan. Eli ei kannata tehä niinku mie ja mennä -15 C pakkasessa juoksulenkille.. Ei sillä, oli kyllä kaulahuivi suojana, mutta ei näköjään riittäny.
Iso, paha, ruma mörkö.
hannakatriina
28.02.2006 15:13:56

Kylmä sää tai kylmettyminen ei aiheuta flunssaa, siihen tarvii aina virustartunnan jostain. Toki kylmän ilman hengittäminen "käy henkeen", ja sit alkaa esim. tulla helposti limaa kurkkuun... mutta tupakansavun hengittäminen se ennemmin on mikä käheyttää äänen. Itse en oo huomannu juurikaan vaikutusta laulamiseen sillä, onko kurkku hyvin peitettynä kaulaliinalla vai vähän vähemmän peitettynä. Siihen kaulaliina ja muu lämmin vaatetus kyllä auttaa, ettei kylmällä kelillä vaistomaisesti nosta olkapäitä ylöspäin viimalta suojautuakseen ja sitten saa sen takia niskan ja kaulan lihaksia jumiin.

Tuosta äänen käheydestä vois varmaan kysäistä vaikka siltä sinua hoitaneelta lääkäriltäkin, että onko se normaalia että äänen palautumiseen menee noin pitkä aika. Varsinkin jos tuntuu, ettei se ala pärinöillä ja muilla kotikonsteilla palautumaan...
valje
03.03.2006 15:23:53

Kyselepä lääkäriltä myös refluksitaudin mahdollisuudesta... siitä on tuolla yhden otsikon alla asiaa. Ite sain toistuvia nielutulehduksia parin vuoden ajan ja viimesen puolen vuoden ajan alle kuukauden välein olin laulu- ja puhekiellossa pari viikkoa kerrallaan. Sitten kohdalle osui vatsakirurgi ja kappas kun alkoivat asiat selviämään.

Refluksitaudissa vatsahapot nousevat ruokatorvea pitkin ärsyttämään kurkkua ja nielua ja aiheuttavat siten myös tulehduksia ja käheyttä. Närästysoireita ei välttämättä ole, mutta tuo "pala kurkussa" fiilis on mulle erittäin tuttu, nyt tosin lääkityksen myötä poistunut. Muita oireita voi olla esimerkiksi kiristyksen tunne rintakehässä tai yläselässä.

Jos tuo on syynä, niin tulehduksesta ei välttämättä ehdi parantua kun jo uutta pukkaa. Antibioottikuurit voivat olla täysin turhia.
*Singers -blind, ignorant beasts of habit* -Boethius (475-524)
Edward
07.03.2006 13:13:19

Kyselepä lääkäriltä myös refluksitaudin mahdollisuudesta... siitä on tuolla yhden otsikon alla asiaa. Ite sain toistuvia nielutulehduksia parin vuoden ajan ja viimesen puolen vuoden ajan alle kuukauden välein olin laulu- ja puhekiellossa pari viikkoa kerrallaan. Sitten kohdalle osui vatsakirurgi ja kappas kun alkoivat asiat selviämään.

Aikani aiheesta luettuani, alkaa tosiaan nyt hieman tuntumaan, että tuo refluksitauti tämä voisi olla.

Joskus neljä vuotta sitten närästi usein ja välillä tosi pahastikin, mutta sen jälkeen se vain jotenkin jäi. Nyt taas jatkuva rykiminen, uusivat tulehdukset ja "pala kurkussa" tunne viestivät aika vahvasti jostain muusta, kuin itsestään ohimenevästä taudista. Ei vain kauheasti kiinnostaisi mennä vatsalaukuntähystykseen, kun jo nieluviljelykin tuottaa tuskaa.

Mitenkäs muuten tuo touhu menee ihan käytännössä? Eli kävitkös ensin normaalisti terveyskeskuksessa, josta sitten ohjattiin tuolle vatsakirurgille vai kuinka? Olisi nimittäin helpompaa ja havempaa mennä suoraan jollekin asiasta tietävälle lekurille, kuin ravata ensin monessa paikassa. Vähän vain pelkään, ettei se ihan noin helposti tule onnistumaan.

Ja oliko tähystys välttämätön? Luin nimittäin, että myös pelkkä lääkityksen kokeilu voi riittää taudin diagnoosiin.
valje
07.03.2006 22:55:47

Joo mulla on tähystys vielä tekemättä, diagnosoitiin sillä perusteella, että lääkkeet toimi. Otan nyt 40mg Somac päivässä. Välillä kokeiltiin 20mg/pv, mut oireet alko tulla takas.

Mulla kävi niin hyvä mäihä, että työterveysaseman yks lääkäri sattu oleen erikoistunu vatsakirurgiaan. Kukaan muista lääkäreistä ei puhunut refluksitaudin mahdollisuudesta mitään. Kannattaa mennä esim.terveyskeskuksen lääkärille puhumaan asiasta ja pyytää lähetettä erikoislääkärille, jos eivät suostu reseptiä kirjottamaan.

Parempi tietää, vaikka onkin kurja sairaus. Tästä sentään voi parantua leikkauksella tai pysyä oireettomana lääkkeiden avulla.
Edward
08.03.2006 11:05:49

Joo mulla on tähystys vielä tekemättä, diagnosoitiin sillä perusteella, että lääkkeet toimi. Otan nyt 40mg Somac päivässä. Välillä kokeiltiin 20mg/pv, mut oireet alko tulla takas.

Mulla kävi niin hyvä mäihä, että työterveysaseman yks lääkäri sattu oleen erikoistunu vatsakirurgiaan. Kukaan muista lääkäreistä ei puhunut refluksitaudin mahdollisuudesta mitään. Kannattaa mennä esim.terveyskeskuksen lääkärille puhumaan asiasta ja pyytää lähetettä erikoislääkärille, jos eivät suostu reseptiä kirjottamaan.

Parempi tietää, vaikka onkin kurja sairaus. Tästä sentään voi parantua leikkauksella tai pysyä oireettomana lääkkeiden avulla.

Hyvä homma. Taidanpa soittaa heti. Lähtikös sulla muuten se palan tunne kurkusta lääkkeiden avulla?

Ja onkos tuon lääkityksen aloituksen jälkeen tullut lisää tulehduksia tjms.?
d-iivil
08.03.2006 11:14:20

Juu mut kato tr00-hevimies ei käytä kuin nahkahousuja ja -rotsia, kelistä riippumatta ;)

Tyyli ennen tarkoitusta. Perskeles.
Lahjoita rahaa köyhälle muusikolle: 800021-15687625! Pienimmätkin summat otetaan avosylin vastaan.

Firenote - Kasariheavyrockia
valje
09.03.2006 21:29:03

Hyvä homma. Taidanpa soittaa heti. Lähtikös sulla muuten se palan tunne kurkusta lääkkeiden avulla?

Ja onkos tuon lääkityksen aloituksen jälkeen tullut lisää tulehduksia tjms.?

Ei oo ollu tulehduksia enää.:) Palan tunnetta on edelleen satunnaisesti, mutta ei siinä määrin ku ennen. Ennen tuntu että tennispallo on jumittunu kurkkuun, vaikka olin aika varma etten ollu yrittäny syödä sellasta.:)

Kannattaa ottaa selvää. Ei siinä menetä kuin rahaa.
Edward
12.03.2006 21:14:24 (muokattu 12.03.2006 21:17:39)

Ei oo ollu tulehduksia enää.:) Palan tunnetta on edelleen satunnaisesti, mutta ei siinä määrin ku ennen. Ennen tuntu että tennispallo on jumittunu kurkkuun, vaikka olin aika varma etten ollu yrittäny syödä sellasta.:)

Kannattaa ottaa selvää. Ei siinä menetä kuin rahaa.

Perjantaina kävin sitten lekurissa. Niin kuin vähän jo ennustelinkin, oli siellä vastassa suhteellisen raivostuttava terveyskeskuslääkäri. "Ei sulla mitään refluksitautia ole" jne.

Tarpeeksi kauan intettyäni sain kuitenkin parit ilmaiset näytekappaleet Somac 40mg:itä sekä lähetteen HYKS:in korvatautiklinikalle, jossa aloitetaan tutkimukset kurkusta. Terveyskeskuslekurin mukaan ääniongelmani johtuvat ennemminkin sieltä kuin vatsasta.

Hieman vain arvelluttaa, että milloinkohan yleensä tulen saamaan ajan. Kurkussa oleva palan tunne sen kun vain jatkuu, mutta kun kyseessä ei ole niinkään hätätilanne, voi ajan saanti venähtää pitkällekin. Somacit ovat jo parissa päivässä auttaneet köhimiseen, mutta muuten kurkku tuntuu vieläkin omituiselta. Pitääpä varmaan heti huomenna ottaa puhelin käteen ja vakuuttaa, että nyt on tosi kyseessä. Kunpa ei vain olisi mikään kasvain tämä "pala".

Ei perkele. Nyt meni yöunet. Ei pitäisi etsiä liikaa lääketieteellistä tietoa kankkuspäivänä.
fifi
13.03.2006 13:25:21

Mene ihmeessä suoraan yksityiselle lääkärille. Varaat ajan suoraan korva- ja kurkkutautilääkärille. Se on ihan selvä juttu, että ennen kuin saat refluksidiagnoosin, pitää kaikki muut vaihtoehdot tarkistaa. Eli esim. äänikyhmyjen mahdollisuus, tai suuret kitarisat jne. Kun mitään muuta selitystä ei löydy ääniongelmille, aletaan viimeisenä miettimään refluksin mahdollisuutta. Mutta jos äänesi on sinulle tärkeä, älä mene arvauskeskuksen kautta. Säästyvät monet rahat, kun menet suoraan spesialistille.
marke-
18.03.2006 17:36:56
En tiedä oikein että mikä on, mutta mulla ei nykysisin toimi ääni talvella enään ollenkaan. Kesällä ei ole mitään, mutta talvisin vähän hankalaa kurkun kanssa. Toinen puoli kaulasta vielä jotenkin välillä jumissa, että aina alkaa tuntumaan kaulalihaksessa vetoa kun alkaa laulamaan. Ja nimenomaan toisella puolella.. Viisaudenhampaan poiston jälkeen ongelmat lisääntyivät. Mulla on huono ääreisverenkierto ja olkapäät muutenkin perusoletuksena aina jumissa. Pitäis varmaan liikkua enemmän ja venytellä.. sekä malttaa pitää kunnon tauko. Viisaudenhampaan poiston jälkeisen kurkkutulehduksen jälkeen en älynnyt riittävää taukoa pitää ja tässä sitä ollaan. Ääni ei yksinkertaisesti kestä ennen kuin aurinko avaa lihakset ja on malttanut säästellä kuukauden- pari.

Flunssakierre kannattaa lopettaa jo heti alkuunsa. Eli parantelee todellakin ajan kanssa sitä ensimmäistä, niin nopeutta hommia ja vähentää lääkärikäyntejä.
Seksi
Edward
30.03.2006 12:04:43 (muokattu 30.03.2006 22:03:34)

Mene ihmeessä suoraan yksityiselle lääkärille. Varaat ajan suoraan korva- ja kurkkutautilääkärille. Se on ihan selvä juttu, että ennen kuin saat refluksidiagnoosin, pitää kaikki muut vaihtoehdot tarkistaa. Eli esim. äänikyhmyjen mahdollisuus, tai suuret kitarisat jne. Kun mitään muuta selitystä ei löydy ääniongelmille, aletaan viimeisenä miettimään refluksin mahdollisuutta. Mutta jos äänesi on sinulle tärkeä, älä mene arvauskeskuksen kautta. Säästyvät monet rahat, kun menet suoraan spesialistille.

Kävinpähän viimein yksityisellä korva-, nenä-, ja kurkkutautien klinikalla. Siellä sitten herra lääkäri veteli meikäläisen kieltä ulos ja tunki tähystimen nenän kautta kurkkuun. Eipä löytynyt kyhmyjä eikä polyyppejä, mutta refluksitaudin mahdollisuus kylläkin. Äänihuuleni olivat kuulemma sen verran punertavat, että vatsahappoja on varmastikin noussut niitä ärsyttämään.

Sain kuukauden mittaisen kuurin 1 x Somac 20mg päivässä. Kuukauden päästä olisi kontrolli, jossa tarkistetaan onko apua ollut (eli ovatko äänihuulet vielä punertavia). Jos ei asia ole parempaan päin kääntynyt, joudun varmaankin lisätutkimuksiin, kuten ruokatorven ja vatsalaukun tähystykseen. Toivottavasti kyseessä ei ole kauhean vakava versio taudista, koska leikkaukseen en mielelläni menisi. Aivan sama, jos sitä joutuu e-pillerin kokoisen tabletin nappaamaan aamuisin. Maksoi mitä maksoi.

Ihmeellistä kyllä, vasta lääkityksen aloittamisen jälkeen on alkanut tuntua polttoa nielussa. Ennen lääkitystä ei närästyksestä ollut tietoakaan. Viime yönäkin heräsin pienoiseen närästykseen muutaman kerran. Mistähän tällainen voisi johtua? Myös ylävatsa tuntuu jotenkin "ahtaalta". Voisikohan tässä olla kyseessä tuo paljon parjattu palleatyrä?

Pistää kyllä suoraan sanottuna hieman vituttamaan tällainen sairaus. Pitäisi luopua melkein kaikista elämän pienistä iloista, kuten kaljasta, suklaasta ja iltasyömisestä. Ei perkele.

Mitenkäs täällä olevat, refluksitautia sairastavat ihmiset yleensä elävät? Tuskin kaikki ovat kuitenkaan raivoraittiita salaatinsyöjiä?
valje
30.03.2006 12:30:55

Pöh, mä vedän iltasin kaljaa ja suklaata.;) No en ehkä ihan joka ilta, mutta välillä kuitenki. Mulle tuo 20mg päivässä ei riittäny, voi olla ettei aivan riitä tää 40mg myöskään, mut oireet on lieventyny niin paljon, ettei ne enää häiritse.

Mulle lääkäri antoi vaan jotain ohjeentynkää syömisten suhteen, mut totes sitte että jos nyt syön mitä vaan eikä oireita silti tuu niin eipä se haittaa, lääkkeet tuntuu toimivan. Toisaalta tää lääkitys on mulle väliaikanen ratkasu, silvottavaksihan sitä on mentävä, mut just nyt en ehdi.

Vatsahaavaa tässä pelkään. Kovia kipuja mahan alueella. Mut sitäkin hoidetaan Somacilla, joten kai se nyt pysyy kurissa. En kyllä tajua miks sulla on närästys alkanu nyt ku lääkitys on alotettu, aika outoa.
marke-
31.03.2006 15:16:49 (muokattu 31.03.2006 15:17:53)
En tieda onko refluksia tai mitaan, mutta lopetin kahvinjuonnin tossa hetki sitten, ja uskokaa pois, on paljon helpompia aamut kurkun puolesta. Itseasiassa tuntuu jopa todella hienolta valista.Kaljanjuontia pitaisi kyll vahentaa myos, mutta ku siina on niin paljon B vitamiinia ;) .

Eras hemmo nimelta Mark Baxter on kirjoittanut hiukan kyseenalaisen kirjan Rock and Roll laulamisesta, mutta sen ravitsemus vinkkeihin voin kylla yhtya.
Toisilla voi todellakin olla aani kiinni ihan pelkasta ruokavaliosta, kaikilla ei kay saka. Esimerkiksi nain suomessa maitoa juodaan aivan liikaa..
Seksi
Lucia
02.04.2006 14:45:21

Mulla on muuten joku oma voice massage, mitä tein jo ennenkuin tiesin voice massage termin ja tän hieronnan. Teen sen siten, että nostan katseen noin 45 astetta ylös siten, että voin helposti heilutella aatamin omenaa. Se saattaa hieman rutista, mutta tuntuu ihan kuin se jotenkin auttaisi. HUOM! En ota vastuuta, jos joku näin tekemällä rikkoo äänensä. Noi päristelyt on myös hyviä tehdä. Kuntoilu, venyttely, lepo ja terveellinen ruokavalio kannattaa myös muistaa.

Itse tykkään käydä voice massagessa. Ongelmia ei ole ollut mutta sen jälkeen on ihanan rento olo. suosittelen kaikille ihan koulutettua hierojaa ettei tule mitään ongelmia:)

jos on enemmänkin jotain häikkää äänessä niin itse painelisin suoraan foniatrin juttusille.
Makedon
11.04.2006 10:43:53
Refluksitauti on mahdollinen äänen käheyden aiheuttaja, mutta mulla ainakin löytyi polyyppi äänihuulista. Sellainen voi ilmestyä juuri flunssan aikana jos joudut käyttämään ääntä kovasti esim. keikalla. Mulla se oli jo ollut monta vuotta kunnes uusi laulunopettaja kiinnitti asiaan enemmän huomiota ja passitti foniatrille. Ja tosiaan se polyyppi sieltä löytyi. se operoitiin aika pian laserilla ja sit oli pakolliset mykkä ajat(vko ihan hiljaa) ja vähitellen sai varovasti alkaa äänenkäytön. Ääni kirkastui huomattavasti ja se käheys mikä oli vaivannut vuosia hävisi, koska äänihuulet pääsivät sulkeutumaan kunnolla. Nyt hommasta on pari vuotta ja painin uusien ongelmien kanssa. Olen alkanut laulamaan erilaista musiikkia ja ääni ei meinaa toimia kunnolla. Eli jos on 90min setti niin ei taho ääni jaksaa kunnolla loppuun saakka. alkaa jo huumorintaju loppua. Jotain vikaa on ilmeisesti tekniikassa ja pitäs varmaan etsiä opettaja niitä korjaamaan(se vaan ku täällä etelä-pohjanmaalla ei oikein oo sellasia hyviä??)vai onko jollain tiedossa??
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)