Aihe: Oman skaalan löytäminen?
1 2
Stanley.Climbfall
13.11.2008 21:10:42
Kertokaa mikä ois paras tapa löytää oman skaalani eli mistä mihin ääneni venyy (oikealla tavalla)? (Olen yli 20v mies.)

Olen vasta aloitteleva laulaja joten muitakin vinkkejä saa antaa.
"..it's your story.....do you want it back..."
hannakatriina
13.11.2008 22:57:40

Kertokaa mikä ois paras tapa löytää oman skaalani eli mistä mihin ääneni venyy (oikealla tavalla)? (Olen yli 20v mies.)

Olen vasta aloitteleva laulaja joten muitakin vinkkejä saa antaa.

Liu'utat ääntä ylös ja alas. Huomioit mistä on helppoa laulaa ja mistä hankalampaa, ja tsekkaat äänet vaikka kitarasta tai pianosta. Muutenhan sillä ei ole väliä tietää niitä säveliä, mutta sitten jos vaikka joskus haluat laulaa jonkun toisen säestyksellä, niin ois hyvä osata sanoa, että miltä korkeudelta biisi vedetään, eli mikä on esim. korkein ääni mihin turvallisesti pystyt esitystilanteessa vetämään.

Äänialan laajuus ei sais olla itsetarkoitus. Kannattaa aloittaa lauluharrastus ensin siitä, missä ääni soi hyvin ja sitten vasta lähteä pikkuhiljaa kasvattamaan ääripäitä ylös ja alas. Tuo oma skaala on vähän jännä käsite, samoin oikealla tavalla laulaminen. Samoin monet haluaa tietää onko sopraanoja vai alttoja, tenoreita vai baritoneja. Käytännössä sillä on harvoin mitään väliä. Laulaa siitä mistä on mukava laulaa. Tai jos haluaa kehittyä laulajana, niin laulaa siitä missä on vähän haastetta välillä - ei kuitenkaan siitä mistä on vaikeaa koko ajan.
kimurantti1
13.11.2008 23:33:09
Muutenhan sillä ei ole väliä tietää niitä säveliä, mutta sitten jos vaikka joskus haluat laulaa jonkun toisen säestyksellä, niin ois hyvä osata sanoa, että miltä korkeudelta biisi vedetään--

Ja luonnollisesti niin, että sanotaan se juuri ennen kuin biisi lähtee, eikä kahta viikkoa aikaisemmin. Nimim. "Aika montaa vierailevaa solistia säestänyt, joista liian moni on tehnyt ton tempun." :-D
Stanley.Climbfall
14.11.2008 00:27:24
Kiitos hyvistä kommenteistanne!

Haluaisin vielä kysyä onko tämänkaltainen biisi hyvä aloitelijalle.. http://www.youtube.com/watch?v=mT5dqBtW1iM

Bändissämme soitan rytmikitaraa ja tarkoituksena olisi toimia myös bändin laulajana.

Kerran treenattiin juuri sitä että koitan löytää äänelläni oikean soinnun ja ainakin Am:n löysin helposti ja ainakin basistin mielestä kuulosti jännälle kun ääneni ei enää erottunut kitaran äänestä eli ne kuulostivat 'samalta'.
hannakatriina
14.11.2008 01:21:28

Ja luonnollisesti niin, että sanotaan se juuri ennen kuin biisi lähtee, eikä kahta viikkoa aikaisemmin. Nimim. "Aika montaa vierailevaa solistia säestänyt, joista liian moni on tehnyt ton tempun." :-D

No niinpä! Ja sit sekään ei muuten paljoo auta säestäjää, että "oon laulanu tätä karaokessa +2:sta".
+2 tai -3 mistä..?!
dj_pirtu
14.11.2008 15:45:18
(karaoke)laulamista olen harjoittanut noin kymmenisen vuotta kunnes keksin ainakin jonkinlaisen laulutekniikan pari vuotta sitten. Laulutunteja en ole koskaan ottanut, ehkä pitäisi. Parikin musiikin ammattilaista ovat kuitenkin kommentoineet että olen tosiaan itse selvästikin hyvältä kuulostavan laulutekniikan keksinyt, uskon heitä. Musiikin teoria kun ei ole oikein hallinnassa niin helpoiten äänialani voin kuvailla että mitä biisejä pystyn laulamaan. :) Yläpäätä on Kilven Sielut Iskee tulta, poislukien loppurääkäisy joka menee falsetin puolelle. Alapää onkin sitten hankalampi, jotkut Olavi Virran kipaleet tekevät tiukkaa saada ääni soimaan alhaalta. Mutta esim. Elviksen biisit menee kaikki järjestään, ääniala sopii mainiosti. Mitenkäs tämä tieto saadaan esitettyä "oikein"? Kova halu olisi päästä vielä korkeammalle, 80-luvun musa on lähellä sydäntä ja siltä ajalta olevat kipaleet on järjestään aika kimakkaa tavaraa. Pitäisi varmaan tempasta laulunäytteitä koneelle ja laittaa nettiin arvosteltavaksi.
Timi
14.11.2008 16:27:50

Saati siinä vaiheessa kun vieraileva laulaja kampeaa lavalle ja ei ennes tiedä mistä sävellajista pitäisi säestää.Näitäkin on sattunut.Se on myös hiukan erillaista laulaa mikkiin kuin ilman.Meilläkin kundit sanoo että he tietävät mun skaalan,eli mistä voidaan soittaa.Mutta se ei todellakaan ole niin.Jostain kohtaa on paljon helpompi laulaa.Siis sävellajista.
Kylmän viileesti!
tanjuli
15.11.2008 00:12:11
"Mistä sävellajista mennään?"
"No mitä noita nyt on?"
- - -

Sekin kantsii huomata tosiaan, että vaikka ääniala olis viisi oktaavia, niin jossain kohdassa se soi mukavimmin ja vaivattomimmin. Joskus vetänyt semmosia vetoja missä mennään oman mukavuusalueen ohi ja reippaasti, ja kyllä huomaa että jälkeenpäin on ihan poikki.

Sit on semmosia 'laiskuusalueita', missä ääni tuntuu soivan ihan mukavasti ja vaivattomasti, mutta koska ei tartte yhtään 'yrittää' niin aika usein laulanta kuulostaapi sitten sellaiselta munattomalta jollotukselta. Kyllä nyt jotain jännitystä pitää pelissä olla, että saa jotain kihelmöintiä vireille :)
[i hear voices but at least they're on tune]
Stanley.Climbfall
16.11.2008 02:46:16
Onko toi ehdottamani biisi tarpeeksi helppo/haastava aloittelijalle? Tietysti kaikki on tapauskohtaista mutta näin yleisesti..
hannakatriina
16.11.2008 15:30:35

Onko toi ehdottamani biisi tarpeeksi helppo/haastava aloittelijalle? Tietysti kaikki on tapauskohtaista mutta näin yleisesti..

Miltä se itestäsi tuntuu? Laulamisessa ylipäänsä pitää opetella kuulostelemaan ja tutkailemaan itteensä tosi paljon ja tunnistamaan juttuja omassa kropassaan. Tuntuuko rennolta, kiristävältä, soiko vai eikö soi, mikä muuttuu kun laulat matalammalle/korkeammalle, pysytkö sävelessä ja vireessä jne. jne.

Jos et pysty laulamaan biisiä mitenkään, se on liian vaikee, jos pystyt mutta joissakin paikoissa on hankaluuksia, se on haastava, ja jos menee kuin vettä vaan, niin sit on helppo. Sitten voi myös kiinnittää niin moniin asioihin huomiota: sävelpuhtaus, rytminen fraseeraus, sanojen lausuminen, tulkinta ja äänensävyt...
Ei oo oikeestaan pelkästään helppoja tai vaikeita biisejä, on vaan erilaisia biisejä, ja vaikeusaste riippuu siitä miten hyvin ne haluaa laulaa, mihin asioihin kiinnittää huomiota. Esimerkiksi lauloin One Note Samban pari vuotta sitten lauluohjelmistoon. Laulan sen nyt paljon paremmin kuin silloin. Jos treenaisin enemmän jazzia tai latin musaa ja ko. musiikki ylipäänsä kiinnostais minua, niin laulaisin biisin tulevaisuudessa paljon paremmin kuin nyt.

Joskus vaikeinta on saada äärimmäisen helposta ja simppelistä biisistä mielenkiintoisen kuuloista, joskus taas ongelmat on melodian kiemuroissa ja isoissa sävelten välisissä hypyissä, tai joskus tuntuu tulevan liikaa sanoja liian pienessä ajassa, niin ettei kieli kerkee mukana.

Eli toisin sanoen en sano onko ehdottamasi kappale helppo vai haasteellinen. Päätä ja mieti itse... :)
Stanley.Climbfall
18.11.2008 01:04:33
Tänään tuli taas 'laulettua' muutaman tunnin ja huomaan että kurkussa kutittelee/puheääni on pikkasen muuttunut eli lauloin väärin. Pahin ongelma mitä huomasin oli se että nuotissa pysyminen on jotenkin pirun vaikeeta.

Mitäs suosittelette miten tätä kannattaisi lähteä kehittelemään?

ps. Laulutunteihin mulla ei o varaa koska oon köyhä opiskelija. :/
tanjuli
18.11.2008 09:49:46
Tänään tuli taas 'laulettua' muutaman tunnin ja huomaan että kurkussa kutittelee/puheääni on pikkasen muuttunut eli lauloin väärin.

Tai sit lauloit liian pitkään. Tuntia enempää tuskin kannattaa aloittelijan meuhkata kerralla, joillekin riittää vartti jo ja ovat ihan poikki.
[i hear voices but at least they're on tune]
Stanley.Climbfall
18.11.2008 20:01:38
Tai sit lauloit liian pitkään. Tuntia enempää tuskin kannattaa aloittelijan meuhkata kerralla, joillekin riittää vartti jo ja ovat ihan poikki.

Joo itsekin ajattelin samaa että pitäiskö asettaa joku järkevä aika raja. Jos laulaa esim 15min - 1h per päivä niin onko 'turvallista' laulaa esim. kolme neljä päivää viikossa tolla aikahaarukalla?
Valtz0r
18.11.2008 22:51:07 (muokattu 18.11.2008 22:52:53)
Tosta äänen kestämisestä... Mä aloitin alkuvuonna laulutunnit, mutta kehitys oli niin hidasta (kun en harjoitellut kotona), että sitten eräänä kesäisenä päivänä päätin alkaa treenaamaan joka päivä väh. 30-45min. Nyt olen viimeiset 3-4 kuukautta laulanut päivässä keskimäärin yli tunnin, ääni kestää PALJON enemmän kuin vielä kesällä (kestäisi varmaan useamman tunnin ihan hyvin, jos ei vedä hankalia) ja muutenkin ääni on äänitysten perusteella ihan eri, en edes meinaa tunnistaa itseäni niistä parin kuukauden ikäisistä äänitteistä =D
Mitään välipäiviä en pitänyt, ellen sitten ollut jossain, missä ei kehdannut laulaa. Jollain leirillä esimerkiksi viikonlopun yli tjsp...
Stanley.Climbfall
19.11.2008 00:28:00
Tosta äänen kestämisestä... Mä aloitin alkuvuonna laulutunnit, mutta kehitys oli niin hidasta (kun en harjoitellut kotona), että sitten eräänä kesäisenä päivänä päätin alkaa treenaamaan joka päivä väh. 30-45min. Nyt olen viimeiset 3-4 kuukautta laulanut päivässä keskimäärin yli tunnin, ääni kestää PALJON enemmän kuin vielä kesällä (kestäisi varmaan useamman tunnin ihan hyvin, jos ei vedä hankalia) ja muutenkin ääni on äänitysten perusteella ihan eri, en edes meinaa tunnistaa itseäni niistä parin kuukauden ikäisistä äänitteistä =D
Mitään välipäiviä en pitänyt, ellen sitten ollut jossain, missä ei kehdannut laulaa. Jollain leirillä esimerkiksi viikonlopun yli tjsp...

Joo, mietin vaa että saakos sitä silti laulaa vaikka ei pysy nuoteissa ja jos on ihan täysin aloittelija? Eli onko se ~1h aika sopiva vai pitäisikö aloittaa lyhyemmällä aikajaksolla?

Pakko vaa opetella pysymään nuoteissa samaan aikaan kun soitan kyseistä sointua kitaralla, jos sillee ne jäisi päähän/mieleen..
hannakatriina
19.11.2008 15:55:10

Eli onko se ~1h aika sopiva vai pitäisikö aloittaa lyhyemmällä aikajaksolla?

Yks tunti kuulostaa aika normaalilta. Vielä parempaan tulokseen voi päästä laulamalla 20-30 min niin että keskittyy kunnolla. Sitten vähän levähtää ja tekee jotain muuta ja sitten taas parikymmentä minuuttia laulua. Opetushommissa ja ihan omasta itsestänikin oon huomannut, että ei se keskittymiskyky riitä aikuisellakaan ihmisellä yhteen asiaan kuin sen max. puoli tuntia. Aina pitäis treenata niin, että ajatukset ja energia on asiassa mukana, siinä säästää aikaa ja hermoja. Hyvin usein vaan käytännössä tulee lauleskeltua keskittyneen laulamisen sijaan. Sitten luulee treenanneensa ja mitään ei ole jäänyt päähän tai lihasmuistiin... (Lauleskelussa ei sinänsä oo mitää pahaa, se on kivaa, rentoa ja virkistää mieltä :)

Sitten kun alkaa ääni väsyä tai keskittyminen herpaantua, kannattaa lopettaa harjoittelu siltä erää. Kuuleehan niitä hurjia juttuja kuinka se tai tämä kitaristi tai pianisti on treenannut 8h /päivä, mutta ei laulaja voi käytännössä tehdä niin. Treenaukseksi voi kyllä laskea muutakin kuin laulamista, esim. levyjen kuuntelua ja tekstin lausumisen opettelua tai tulkintajuttujen miettimistä.
Stanley.Climbfall
19.11.2008 16:34:45
Yks tunti kuulostaa aika normaalilta. Vielä parempaan tulokseen voi päästä laulamalla 20-30 min niin että keskittyy kunnolla. Sitten vähän levähtää ja tekee jotain muuta ja sitten taas parikymmentä minuuttia laulua. Opetushommissa ja ihan omasta itsestänikin oon huomannut, että ei se keskittymiskyky riitä aikuisellakaan ihmisellä yhteen asiaan kuin sen max. puoli tuntia. Aina pitäis treenata niin, että ajatukset ja energia on asiassa mukana, siinä säästää aikaa ja hermoja. Hyvin usein vaan käytännössä tulee lauleskeltua keskittyneen laulamisen sijaan. Sitten luulee treenanneensa ja mitään ei ole jäänyt päähän tai lihasmuistiin... (Lauleskelussa ei sinänsä oo mitää pahaa, se on kivaa, rentoa ja virkistää mieltä :)

Sitten kun alkaa ääni väsyä tai keskittyminen herpaantua, kannattaa lopettaa harjoittelu siltä erää. Kuuleehan niitä hurjia juttuja kuinka se tai tämä kitaristi tai pianisti on treenannut 8h /päivä, mutta ei laulaja voi käytännössä tehdä niin. Treenaukseksi voi kyllä laskea muutakin kuin laulamista, esim. levyjen kuuntelua ja tekstin lausumisen opettelua tai tulkintajuttujen miettimistä.

Kiitos hienoista vinkeistä. Tänään on taas treenit ja aattelin jos vetäis 2x 30min treenit laulun osalta. Muuten onko juomaksi parempi pelkkä vesi tai esim lämmin/huonelämpötilassa ollut tee ilman sokeria?
rosi
19.11.2008 16:54:20
Muuten onko juomaksi parempi pelkkä vesi tai esim lämmin/huonelämpötilassa ollut tee ilman sokeria?

Vesi on kyl kaikista parhain juoma ehdottomasti.
"Olen sydämeltäni ylpeä hölmöläinen, enkä osaa lopettaa."
Stanley.Climbfall
19.11.2008 17:34:44
Vesi on kyl kaikista parhain juoma ehdottomasti.

Niin olen kuullut muuallakin, joten eiköhän se paras ole. :)

Osaatteko sanoa onko olemassa mitään tapaa miten tota hengitystekniikkaa voisi treenata? Tiedän että jotenkin lantioiden pitäisi "laajentua" kun hengitän sisään jne mutta onko jotain "nyrkkisääntöä"?
Valtz0r
19.11.2008 20:20:17 (muokattu 19.11.2008 20:27:10)
Joo, vesi on paras juoma, kun se maistuu parhaimmalle... Mutta onko sillä nyt treenauksen kannalta varsinaisesti mitään väliä että mitä (alkoholitonta) juo?

Osaatteko sanoa onko olemassa mitään tapaa miten tota hengitystekniikkaa voisi treenata? Tiedän että jotenkin lantioiden pitäisi "laajentua" kun hengitän sisään jne mutta onko jotain "nyrkkisääntöä"?

Mun ope opettaa sillä periaatteella, että ihmiset voidaan jakaa kahteen hengitystyyppiin, joilla on lähes käänteinen hengitystekniikka keskenään. Ja kun uskon kyseiseen teoriaan, sanon, että jonkun toisen opettama tapa hengittää saattaa olla sulle täysin väärä. (Ja niin, hengitystyyppijuttu ei ole openi keksimä, eikä openi ole satutäti, vaan opettaa ihan A-tutkinnon suorittaneitakin. http://www.terlusollogie.de/english/index.htm ).

Esim. mulla tuo hengitystyyppi menee niin, että hengitän tietoisesti ulos, ja sisäänhengitys on automaattinen (passiivinen) hengitysvaihe. Ja hyvin pelaa laulu. En saa hengittää tietoisesti sisään, koska ilmaa tulisi liikaa.

Yks hyvä harjoitus tuon "tuen" treenaamiseen olisi varmaan se, että menee lattialle makaamaan, selälleen. Sitten vaan nostaa suoria jalkoja ylös esim. 10-30 cm (tuntuu vatsalihaksissa) ja hengittää samalla sisään ja ulos niin, että kaikki laajeneminen tapahtuu alavatsassa eikä esimerkiksi rintakehässä. Sitten vaikka 5-20sek jälkeen jalat alas ja takaisin ylös hengähdystauon jälkeen.

Olisikohan hyvä vai huono nyrkkisääntö semmoinen, että se tuki tehdään niin, että pyrkii laajentamaan alavatsan alaosaa eteenpäin tai vähän alaviistoon. Ja siis siinä samalla kun hengittää sisään. (ja jos toi yllä mainitsemani teoria pitää paikkaansa, niin tosiaankin noin joka toisella ihmisellä sisäänhengitys on ihan automaattinen hengitysvaihe, kun taas uloshengitys on se, joka tietoisesti tehdään.)

... PS. Muistakaa kriitikot tulla korjailemaan, jos sanoin jotain väärin :) Oon melkein täysi amatööri vielä, vasta alle vuoden harrastanu tätä...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)