Aihe: Laulaminen ja selän ryhtivirheet
1
Kotiorja
31.08.2008 22:42:26
Mitenkäs onko kellään tietoa vaikuttaako skolioosi tai muut selän ryhtivirheet tuohon laulupuoleen ryhdin osalta tai muutoin? Onko skolioaatikolla mahdollisuuksia kehittyä edes keskinkertaiseksi laulajaksi?
tanjuli
01.09.2008 01:48:28
Mitenkäs onko kellään tietoa vaikuttaako skolioosi tai muut selän ryhtivirheet tuohon laulupuoleen ryhdin osalta tai muutoin? Onko skolioaatikolla mahdollisuuksia kehittyä edes keskinkertaiseksi laulajaksi?

Itellä ei skolioosia ole ollut, mutta sangen huono ryhti kuitenkin. Vaikuttaa laulamiseen hengityksen ja kropan käytön tasolla, ja joko korjaa tilanteen tai kompensoi tehokkaammalla hengityksellä / kropan käytöllä. Yksilökohtaista, vähän niinkuin raskaana oleminen: Toiset laulaa laskettuun aikaan saakka ja toiset ei ensimmäisen viiden kuukauden jälkeen pysty ajattelemaankaan ääntelehtimisiä kun hengityksen ja 'tuen' "tiellä" on semmonen juttu.

Mahdollisuuksia on varmasti, ihan kuten jokaisella jolla on jonkinlainen 'epäoptimaalinen' asia laulamista haittaamassa (allergia/astma, kehon rakenteessa olevat jutut, yli-/alipaino, jännitys, äänenkäytön häiriöt/puheviat...). Se vaan se kehittyminen em. tapauksilla vaatii vaan pikkaisen enemmän motivaatiota, kuin niillä, joilla on kaikki 'kunnossa'. Tsemppiä!
[i hear voices but at least they're on tune]
moraalienkeli
01.09.2008 18:58:03
Itse en myöskään skolioosista osaa sanoa, mutta ryhtivirheitä täältä löytyy rutosti. Kun viitisen vuotta sitten siirryin klassisen laulun tunneille, tuen oppimista häiritsi todella, todella notkolla oleva selkä. Samaan aikaan kuitenkin kilpailin ahkerasti kouluratsastuksessa, ja valmennus siinä lajissa 3krt/vko + omat reenit korjasivat selkää todella paljon parempaan suuntaan.

Kun lopetin ratsastuksen about kaksi vuotta sitten, notko palasi, joskaan ei yhtä pahana kuin aiemmin. Yritin oppia siitä uudelleen pois, ja kun sain selän asennon suht normaaliksi uudelleen, olkapäät menivät eteen ja tästä ongelmasta kärsin edelleen, sillä jos vedän olkapäitä taakse, notkoselkä on taas ongelmana.

Nyt etsin kultaista keskitietä ylävartalon ryhdille pilateksen parista. Tuntuu auttavan oikein hyvin, ja laulu on helpottunut muutenkin entisestään sisempien lihasten yhä parantuvan hallinnan myötä. Pilatesta suosittelen lämpimästi kaikille laulajille, ja uskon sen tekevän hyvää myös skolioosista kärsiville.

Valitettavan yleisiä nämä selkäongelmat :// Oma selkäni on kaikkien muiden virheiden lisäksi myös erittäin jäykkä. Pitäisi jaksaa venytellä, mutta ei oikein jaksa innostaa. Nyt olen kuitenkin käynyt myös method putkisto-tunneilla, joilla olen huomannut, että kun venytykset yhdistetään syvähengitykseen, venytys ei tunnu läheskään yhtä pahalta :)
http://youtube.com/watch?v=6AOEHW2SfWA
tanjuli
03.09.2008 21:10:14
Itse en myöskään skolioosista osaa sanoa, mutta ryhtivirheitä täältä löytyy rutosti. Kun viitisen vuotta sitten siirryin klassisen laulun tunneille, tuen oppimista häiritsi todella, todella notkolla oleva selkä. Samaan aikaan kuitenkin kilpailin ahkerasti kouluratsastuksessa, ja valmennus siinä lajissa 3krt/vko + omat reenit korjasivat selkää todella paljon parempaan suuntaan.

Mulla jeesas aikanaan baletin ja modernin tanssin harrastaminen. Joltain fysioterapeutilta tai voicemassgae-ihmiseltä saattaa saada hyviäkin täsmäohjeita.
moraalienkeli
14.09.2008 17:42:05
Nyt alkaa näkyä pilateksen vaikutus jo! Olen positiivisesti yllättynyt, olen harrastanut vasta puolisen vuotta. Rintakehän asento on korjautunt ja hengityskapasiteetti on suurentunut aika tavalla. Tuntuu, että jaksan laulaa entistäkin pidempiä fraaseja, kun on joitakin blokkeja auennut :D

Ensi keskiviikkona onkin sitten kiropraktikolle meno edessä. Pelottaa aivan hulluna. Jokin nikama selkärangan puolivälissä on pamahdellut nyt viitisen vuotta aina vatsalihaksia reenatessa. Ei periaatteessa tunnu pahalta, mutta pitäähän se nyt tutkia, ettei siellä mikään nikama kulu koko aikaa. Pelkään yli kaiken paukkuvien nikamien ääntä ja pelkään pyörtyväni tuolla. Mutta mitäpä sitä ei laulun eteen tekisi. Keskivartalon lihakset pitää nyt saada kerralla kuntoon.
http://youtube.com/watch?v=6AOEHW2SfWA
Better Taste
16.09.2008 00:51:23

Oman kokemukseni mukaan ryhti ei ole lähes koskaan todellinen ongelma laulamisessa. Usein ne ongelmat, jotka mielletään ryhtiongelmiksi ovat todellisuudessa ongelmia tuessa eikä keskittymällä lauluasentoon saada kovin selkeitä parannuksia laulamiseen.

Ryhdin korostamisella laulunopetuksessa on pitkät perinteet. Minusta on ongelmallista, että moni laulutunnit aloittava kuulee ensimmäiseksi omaavansa huonon ryhdin ja hengittävänsä väärin. Olen tehnyt itse aika paljonkin Alexander-tekniikkaa, ja se auttoikin laulamiseen jonkun verran, koska se vaikutti välillisesti tukeen. Samoihin tuloksiin olisi uskoakseni päästy kuitenkin huomattavasti nopeammin keskittymällä tuen harjoittelemiseen osaavan opettajan kanssa.
Better Taste Music - Laulunopetusta pääkaupunkiseudulla www.laulunopetus.fi
buddha
16.09.2008 02:54:11
Sanoisin, että hyvästä ryhdistä on paljonkin apua laulamisessa.... Itselläni on ollut ongelmia lihasjäykkyden kanssa, ja siitä johtuen hartiat ovat olleet eteenpäin kääntyneet, samoin kaula, mikä haittasi hengitysyhtettä ja aiheutti kiristävää tunnetta kurkussa. Kovan työn ansiosta tilanne on helpottunut ja se tuntuu selvästi laulamisessa, kun on "putki" niin sanotusti suorana. En usko kumminkaan, että skolioosista olisi kauheasti haittaa, kunhan ei ranka ihan S kirjain ole. Mutta en tiedä. =/ Mielestäni kuitenkin kannattaisi pyrkiä mahdollisimman hyvään ja luonnolliseen oloon kropassa, ei ryhtiä kannata väkisin suoristaa.
tanjuli
17.09.2008 23:38:05
Samoihin tuloksiin olisi uskoakseni päästy kuitenkin huomattavasti nopeammin keskittymällä tuen harjoittelemiseen osaavan opettajan kanssa.

Mun kokemusten mukaan huono asento/ryhti = huono 'tuki', ne vaikuttavat niin paljon toisiinsa. Toisten on helpompi hiffata kokonaisuus tukitreenin kautta, toisten taas alexandertekniikkatyyppisten asento- ja ryhtiharjoitusten kautta. Aika moni mielikuvilla oppija ('kuvittele että suusi on täynnä hattaraa') edustaa ensimmäistä ja moni fyysinen oppija ('laajenna nielua ja anna kurkunpään laskeutua') edustaa tätä jälkimmäistä - suurimmalla osalla toimii kombinaatio kumpaakin. Vaikka oppisi homman 'jomman kumman' tien kautta, niin uskon ettei 'toisen tien' tunteminen haittaakaan tee. Varsinkin kun kropan olotila saattaa muuttua yllättäen radikaalistikin, on hyvä jos on useampi vinkki hihassa jos vanhat vinkit eivät yhtäkkiä enää pädekään.

Toimiva kokonaisuus lienee kuitenkin kaikkien päämääränä eikä yksipuolisesti joko 'ylitukeminen' tai 'yliryhdikkyys' jotka tietyssä pisteessä alkavat haitata laulamista. Riippuuhan se opettajastakin, että osaako opettaa 'tukea' tai 'ryhtiä' silleen että oppilas ymmärtää mistä on kysymys.
oskari22
17.09.2008 23:42:34 (muokattu 18.09.2008 10:15:27)
Tuki ja rentous on tärkiämpää ku ryhti. Olen sitä mieltä että lahjakas laulaja voi suistua pahasti raiteilta keskittymällä liikaa ''epäolennaisuuksiin'' kuten ryhti ja hengitys.
Mutta toki kaikki vaikuttaa kaikkeen ja yksilöitä olemme näissä asioissa. Tarkoitan, että ei kannata ainakaan luopua laulamisesta vaikka olis syystä tai toisesta huono ryhti. Ite laulelen millon missäkin asennossa ja ei se niin erilaiselta kuulosta. En mitään oopperaa tosin...että tällasta..juuh..
hannakatriina
18.09.2008 14:08:48 (muokattu 18.09.2008 14:11:36)

Laulamiseen ja fiilikseen keskittyessä ja lavalla riehuessa sitä on milloin missäkin asennossa. Olennaista on se, että on löytänyt oikeat liikeradat tehokkaaseen hengittämiseen ja tuen käyttöön. Nämä kyllä löytyvät useimmilla juuri siinä omassa ryhdikkäässä asennossa, tai joillakin selällään lattialla. Mikä sitten on kenellekin se rennon ryhdikäs asento, on asia erikseen. Yhden oppilaan kanssa koetettiin hakea tukea, eikä löytynyt kroppaa mukaan laulamiseen ennen kuin saatiin alaselän mutka suoremmaksi ja vatsalihasten jatkuva kiristys pois. (Tässä oli kuitenkin kyseessä opittu tapa seisoa, eikä ryhtivirhe.) Itse luen tuohon ryhtiin myös niskan/kaulan ja leuan asennon. Kiristykset kurkun seudulla aiheutuvat usein tuen puutteesta, mutta myös siitä jos koko pään asento on pielessä.
Lisäys: Jos nyt ryhdin merkitystä miettii visuaaliselta kannalta, niin onhan se aika paljon paremman näköistä toimintaa esiintyjältä, jos ei ole olkapäät lysyssä tai selkä kumarassa.
lindariel
10.10.2008 22:34:14
Varmasti on sinullakin mahdollisuuksia kehittyä laulajana, jos vain muut musikaaliset ominaisuutesi ovat edes jonkinlaiset. Eli se sävelkorva ja terve äänimateriaali. Totta on, että tämänkaltaiset asiat ovat jonkinlainen hidaste, mutta ei missään nimessä este. Siitä vaan rohkeasti laulamaan. Sitä mukaa kun hengitystekniikka kehittyy, voit myös huomata, että ryhtisikin on parempi.
Keppis
14.10.2008 11:35:58
Multa on skolioosi operoitu ja jos laulamisesta jotain ymmärrän niin eipä ole haitannut yhtään. Tosin oma skolioosini suoristettiin ennenkuin tuli pahemmaksi, pieni mutka jäi silti.

Ainoat vaivat on leikkausarven pistely silloin kun onnistuu koko kropalla huutaan ja alaselän väsyminen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)