Aihe: Vaikeusasteluokittelu?
1 2
Paupali
05.02.2008 12:23:33
Elikkä heippa :)

Sellaista kysyisin että kun Sibelius-Akatemiahan on joskus julkaissut sellaisen vaikeusasteluokittelun että mitkä kappaleet on minkäkintasoisia, niin ajattelin kysyä jos teistä sattuisi joku tietämään että löytyykö ko. luokittelua netistä mistään päin? Itse en ainakaan ole nähnyt..
innocence reborn once more
tanjuli
06.02.2008 00:16:48
Itseäkin kiinnostaa. Joskus muutama vuosi sitten poistui ainakin talon sisällä ns. käytöstä (koska yhdelle helppo voi ihan hyvin olla toiselle vaikea) - taitaa olla lähinnä S-A:ssa vielä opettavien päässä suurin osa siitä tiedosta. Mutta paperiversiota en ole tosiaan löytänyt ja kuitenkin seitsemän vuotta tässä jo etsitty. Ehkä sitä ei vain enää ole?

Ostinatosta (www.ostinato.fi) kannattaa kysäistä, ne tietää kaiken mitä Akatemia julkaisee. Ja voihan tuosta kysyä ihan suoraan Laulumusiikin osastoltakin, jos siellä sattuisi joku tietämään.

(Voit myös kysäistä multa, jos sulla on joku tietty biisi mielessä. Mulla on jonkinlaista käsitystä siitä mitä tietyistä biiseistä ja niiden vaikeusasteesta kerrotaan, ainakin ton ihan perustason matskun kanssa. Ja voin ihan kysyäkin niiltä jotka saattaisi muistaa.)
[i hear voices but at least they're on tune]
fifi
07.02.2008 21:48:48

Minulla on koko 107-sivuinen ohjelmistoluettelo vuodelta 1988. Käsittääkseni Ostinatosta ei löydy enää... Uuttakaan ei ilmeisesti ole tehty, vaikka joiltain osin jotkut biisit vaatisivat ehkä pientä uudelleentarkastelua. Omaani en anna lainaksi, korkeintaan jos vieressä seison, sen saa kopioida itselleen... :D
Fach you, I'm an opera singer!
Larsu
12.02.2008 18:32:03
fifi
12.02.2008 21:51:12

http://www.kuopionkonservatorio.fi/ … ex.php?q=opiskelijalle_kvaatimukset

Jospa tästä olisi apua...

Tarkemmin tarkasteltuani en löytänyt kyseiseltä sivulta ohjelmistoluetteloa laulun kohdalta... Sinänsä on muuten kummallista, että kun kerran SibA sai Vaccaitkin nettiin, miksei yhtä ohjelmistoluetteloa saisi sinne...
Paupali
13.02.2008 17:14:13
kyllähän mie tiiän tuon kurssitutkintovaatimussysteemin, mutta se että mitkä kappaleet on esim. D-tasoa ja mitkä C-tasoa ja näin.

mutta jos joitakin yksittäisiä kappaleita voisin kysyä, niin tällaiset:

Sibelius: Demanten på marssnön
Sibelius: Lastu lainehilla
Merikanto: Ma elän

tuollaiset tälleen ensialkuun.
fifi
14.02.2008 20:18:38

kyllähän mie tiiän tuon kurssitutkintovaatimussysteemin, mutta se että mitkä kappaleet on esim. D-tasoa ja mitkä C-tasoa ja näin.

mutta jos joitakin yksittäisiä kappaleita voisin kysyä, niin tällaiset:

Sibelius: Demanten på marssnön
Sibelius: Lastu lainehilla
Merikanto: Ma elän

tuollaiset tälleen ensialkuun.

Listalta:
Demanten = B/C-kurssi
Lastu lainehilla = C-kurssi

Sen sijaan jostain käsittämättömästä syystä Ma elän ei löydy sieltä. Jotain kuitenkin kertoo se, että kyseistä kappaletta esitetään mm. kilpailuissa. Itse luokittelisin B/C-kurssitasolle. Lastu lainehilla on niitä harvoja Sibbejä, joita voi laulaa jo varhaisemmassa vaiheessa, esim. D-kurssissa.
tanjuli
15.02.2008 20:21:31
Tarkemmin tarkasteltuani en löytänyt kyseiseltä sivulta ohjelmistoluetteloa laulun kohdalta... Sinänsä on muuten kummallista, että kun kerran SibA sai Vaccaitkin nettiin, miksei yhtä ohjelmistoluetteloa saisi sinne...

SibAn ohjelmistoluettelot on koulun intrassa - ehkä se joskus sieltä ulkoistetaan jopa.

Ja tosiaan tosta Merikannosta - nykyisin tuosta "vaikeusasteluokittelusta" on aika pitkälti luovuttu siksi, että eri äänityypeille erilaiset asiat on "vaikeita." Joten periaatteessa mitä tahansa voi laulaa mitä tahansa "tasoa" vaativissa tilanteissa. Mutta siitäpä on menty sitten vähän muutamiin semmoisiin nyrkkisääntöihin päin että "jos opettaja voi kompata, biisi on D-kurssitasoa, kaikki mitä opettaja ei voi kompata, alkaa olla vaikeempaa" ja "jos biisi kestää yli kaksi minuuttia, se on vaativampi." Esimerkiksi vaikkapa joku Mozartin Zauberer - äänityypistä riippuen sitä vedetään uskottavasti D-kursseista diplomeihin asti. Tiedä sitä sitten, tuleeko jossain vaiheessa semmosia fakkikohtaisia "vaikeusasteluokitteluja", en tiedä. Onko mikään hyvä, en tiedä. Itte oon alkanut uskoa yhä enemmän siihen, että mitä palikampi biisi, sen paremmin se oma "taso" sieltä kuultaa läpi. Ja sitähän noissa tutkinnoissa kai testataan, sitä kunkin laulajan omaa senhetkistä tasoa.

Over and out. Tänään on ollu taas sellasta vihaa ilmassa että parempi jättää avautumatta laulamisen paremmuusjärjestykseen laittamisesta ja siitä miten sitä sovelletaan oppilaitoksissa...
moraalienkeli
17.02.2008 11:00:55
Voisin minäkin kysäistä parin kappaleen vaikeustasoa.
Bach - Et exultavit
Rossini - Rosinan aaria 'Una voce poco fa'
Mozart - Un moto di gioja
Caccini - Amarilli
Mozart - Susannan aaria 'Deh vieni non tardar'

kiitos jo etukäteen :)
tanjuli
17.02.2008 17:49:58
Bach - Et exultavit
Caccini - Amarilli

Mozarteja (Un moto di gioja on myös Susannalle kirjoitettu) ja Rossinia oon kuullut laulettavan C-kurssissa ja sitä isommissa, ei niinkään vielä D-tasolla. Amarilli menee pikkukursseissakin, mutta oon kuullut sitä myös isoissa kursseissa (silloin tosin tarttee olla ihan sairaan kova veto että "riittää" - tyylinmukaiset trillit ja fraseeraukset ja koristeet jne.) Bachia en just nyt osaa paikallistaa että mistä teoksesta vai onko irrallinen biisi vai kuin...?

Fifi korjannee jos nää menee ihan metsään :)
tanjuli
17.02.2008 17:49:59 (muokattu 19.02.2008 12:55:17)
tuplat. stipl.
moraalienkeli
17.02.2008 20:17:58 (muokattu 17.02.2008 20:18:09)
Oho, enpäs huomannutkaan kirjoittaa Susannaa tuohon Un moto di giojan yhteyteen, vahinko :) Et exultavit on muistaakseni Magnificat-oratoriosta?
wewwie
18.02.2008 00:11:13
Mozarteja (Un moto di gioja on myös Susannalle kirjoitettu) ja Rossinia oon kuullut laulettavan C-kurssissa ja sitä isommissa, ei niinkään vielä D-tasolla. Amarilli menee pikkukursseissakin, mutta oon kuullut sitä myös isoissa kursseissa (silloin tosin tarttee olla ihan sairaan kova veto että "riittää" - tyylinmukaiset trillit ja fraseeraukset ja koristeet jne.) Bachia en just nyt osaa paikallistaa että mistä teoksesta vai onko irrallinen biisi vai kuin...?

Fifi korjannee jos nää menee ihan metsään :)

Mulla on semmonen mielikuva että tuo Rossini olis B-kurssitasonen. Saatan toki olla myös väärässä.
It is difficult to trust anyone whose instrument changes shape as he plays it!
Paupali
18.02.2008 18:30:58
miten lie klassisissa tutkinnoissa lauletaan sellaisia kuin Blaken "Walking In The Air" tai Mårtensonin "Myrskyluodon Maija"..? ajattelin jos D:n ohjelmistoon saisin ujutettua edes toisen :D
tanjuli
19.02.2008 12:59:33
miten lie klassisissa tutkinnoissa lauletaan sellaisia kuin Blaken "Walking In The Air" tai Mårtensonin "Myrskyluodon Maija"..? ajattelin jos D:n ohjelmistoon saisin ujutettua edes toisen :D

Kyllähän noita D- ja joskus C-kursseissakin kuulee. Kannattaa vaan pitää huolta että äänenmuodostus on sitten klassiseen päin kallellaan jos tekee "puhtaasti" klasaritutkintoa - myös siitä syystä että raati ei välttämättä pysty arvioimaan onko ei-klasarimpi tekniikka kurssitutkinnon tasoa vastaava. Ainakin Akatemian Musiikkikasvatuksella pystyy klasaritutkinnon tekijät pistämään D- ja C-kurssiohjelmistoon kevyempääkin musaa (mutta silloin tehdään "ei niin klassista" tutkintoa, mikä vaikuttaa sit vähän niinku arviointeihin). Opettajalta kannattaa varmistaa noi, tietänee k.o. oppilaitoksen käytännöistä enemmän kuin intter Net :)
fifi
19.02.2008 22:15:41

Bach - Et exultavit
Caccini - Amarilli

Pieni selvennys: vaikeusasteluokittelussa on luokiteltu kaikki C-kurssista ylöspäin. Luettelon alussa sanotaan, että niitä, joita on luokiteltu C-kurssitasoisiksi, voi käyttää valikoiden myös varhaisemmissa tutkinnoissa. Nähtävästi tämä tarkoittaa sitä, että A/B-tasoisiksi luokitellut kannattaa jättää käyttämättä liian varhain.

Suuri Kirja sanoo seuraavaa:

Bach: (A)-B kurssi. Olettaisin, että tämä tarkoittaa sitä, että soveltuu enemmän B- kuin A-kurssiin.

Rossini: B-kurssi. Itse olen laulanut C-kurssissa, mutta ei missään nimessä kannata käyttää varhaisempiin kursseihin. Kilpailukappale, kannattaa kunnioittaa tätä! ;)

Mozart: Un moto di gioja luokitellaan nykyään Mozartin liediksi, siitä huolimatta, että se on alunperin Susannalle kirjoitettu aaria (joka on pudotettu pois oopperasta, eikä sitä yleensä esitetä produktioissa). Liedinä se on luokiteltu peräti B-tasolle, mutta olen itse laulanut sitä hyvin, hyvin, HYVIN varhaisessa vaiheessa, enkä oikeastaan ymmärrä, mistä se on B-vaikeustasonsa saanut. Sanoisin, että D:hen sopii vallan mainiosti.

Amarilli - C-kurssitaso = käytettävissä myös pienempiin kursseihin.

Mozart Deh vieni: C-kurssitaso. Tätä en taas tajua, koska tätä kappaletta voi laulaa hyvin ja "hyvin". Olen itse laulanut tätä hyvin varhaisessa vaiheessa, ja varmasti ihan suloisesti, mutta en todellakaan hyvin... :D

Jotenkin olen huomannut, että silloin kun lauloin perus- ja D-kursseja, suhtauduin kappaleisiin "minähän saan nämä äänet, mitä vaikeata tässä muka on" -asenteella. Mitä pidemmälle olen kehittynyt, olen tajunnut, miten vähän oikeasti osaan, ja miten vaikeita ne kappaleet on, jos ne haluaa laulaa OIKEASTI hyvin. Kunnioitus musiikkia ja kaikkia pikkupikkukappaleitakin kohtaan on ihan eri luokkaa kuin joskus muinoin.

Vastikään olen ottanut ohjelmistooni Sibeliuksen Kaiuttaren. Äänet on kyllä olemassa, mutta jumankekka kun on vaikea kappale rytmisesti ja esityksellisesti. Ohjelmistoluettelossa huomasin luokittelun: A-kurssi. Totesin vain, että ei mikään ihme. On ollut ihan hyvä ottaa kyseinen kappale ohjelmistoon nyt, mutta kyllä siinä menee vielä tovi, ennen kuin se alkaa tosissaan sujua, siitä huolimatta, että olen esittänytkin sen jo muutamaan otteeseen.
fifi
19.02.2008 22:18:48

Kyllähän noita D- ja joskus C-kursseissakin kuulee. Kannattaa vaan pitää huolta että äänenmuodostus on sitten klassiseen päin kallellaan jos tekee "puhtaasti" klasaritutkintoa - myös siitä syystä että raati ei välttämättä pysty arvioimaan onko ei-klasarimpi tekniikka kurssitutkinnon tasoa vastaava. Ainakin Akatemian Musiikkikasvatuksella pystyy klasaritutkinnon tekijät pistämään D- ja C-kurssiohjelmistoon kevyempääkin musaa (mutta silloin tehdään "ei niin klassista" tutkintoa, mikä vaikuttaa sit vähän niinku arviointeihin). Opettajalta kannattaa varmistaa noi, tietänee k.o. oppilaitoksen käytännöistä enemmän kuin intter Net :)

Ja nykyään on edelleen eroavaisuuksia ohjelmistossa eri musiikkiopistojen/ammattiin valmistavien koulujen välillä. Esim. joissain paikoissa käy nykyään jopa "Ranskalaiset korot" ohjelmistoon, mikä ei esim. käynyt päinsä siellä, missä minä olen ensimmäisen tutkintoni tehnyt. Paikkakohtaiset erot kannattaa selvittää: ottakaa selvää ohjelmistovaatimuksista siitä oppilaitoksesta, mihin aiotte tehdä tutkinnon.
tanjuli
19.02.2008 22:56:16 (muokattu 19.02.2008 23:00:36)
Mozart: Un moto di gioja luokitellaan nykyään Mozartin liediksi, siitä huolimatta, että se on alunperin Susannalle kirjoitettu aaria (joka on pudotettu pois oopperasta, eikä sitä yleensä esitetä produktioissa). Liedinä se on luokiteltu peräti B-tasolle, mutta olen itse laulanut sitä hyvin, hyvin, HYVIN varhaisessa vaiheessa, enkä oikeastaan ymmärrä, mistä se on B-vaikeustasonsa saanut. Sanoisin, että D:hen sopii vallan mainiosti.

Mitä Suuri Kirja sanoo Händelin "V'adoro pupille":sta (oopperasta Giulio Cesare)? Kävi kiinnostamaan, kun jotkut luokittelevat tosi vaikeaksi ja jotkut laulattavat alkeisoppilailla.

(Ja btw, voisi ottaa yhdet tuollaiset sessiot että sä seisot vieressä kun mä kopioin, jos saatais aikaan...)
Paupali
20.02.2008 13:33:42
Kyllähän noita D- ja joskus C-kursseissakin kuulee. Kannattaa vaan pitää huolta että äänenmuodostus on sitten klassiseen päin kallellaan jos tekee "puhtaasti" klasaritutkintoa

kyllä mie sanoisin että äänenmuodostus sinne päin olisi (onko sinne päin yhdyssana :D). Perustaso 2:n suoritin viime kuussa ja sielläkin Edelweissin lauloin. Että hm. Mitenhän tämä edes liittyi asiaan.
fifi
20.02.2008 13:57:59

Mitä Suuri Kirja sanoo Händelin "V'adoro pupille":sta (oopperasta Giulio Cesare)? Kävi kiinnostamaan, kun jotkut luokittelevat tosi vaikeaksi ja jotkut laulattavat alkeisoppilailla.

No eipä löytynyt tätäkään.. samaisen Kleopatran Piangero la sorte mia on sen sijaan luokiteltu ihan A-kurssikamaksi, mitä en yhtään ihmettele. Sekin on niitä, joita olen laulanut heiveröisellä tekniikalla ihan_liian_varhain. Omasta mielestäni V'adoro pupille ei ole niin vaativa kuin Piangero la sorte mia. Kleopatra on kuitenkin sen verran keskeistä barokkiohjelmistoa varsinkin koloratuurisopraanoille (sitä laulavat hyvin monen tyyppiset äänet, mutta periaatteessa se on koloratuurikamaa), että sen laulaminen on mielestäni parempi jättää myöhäisempään aikaan. Ei kannata "pilata" sitä peruskurssi- tai D-kurssitasolla.

(Ja btw, voisi ottaa yhdet tuollaiset sessiot että sä seisot vieressä kun mä kopioin, jos saatais aikaan...)

Mikä jottei - meillä voit sitten käyttää sen vanhan kopiokorttisikin loppuun, kun menivät vaihtamaan systeemit toisenlaisiksi Akatemialla...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)