![]() 24.08.2006 20:44:49 (muokattu 24.08.2006 21:14:36) | |
---|---|
Ihmettelen ja olen ehkä vähän huolissani siitä kun otin nyt tänäiltana kitaran käteen ja aloin laulamaan kuten aina, mutta sainkin huomata että en enää osaa laulaa nuotilleen oikein. eli kokoajan menee nuotin vierestä vaikka kuinka yrittäisi? Mul on kyllä vähän sellanen tunne et on ääni lopussa ku oon laulanu niin paljon mut pitäiskö sen sitten vaikutaa siihen et ei osaakkaan enää laulaa? Mulla on kyllä äänenmurros aika pahassa vaiheessa. | |
![]() 25.08.2006 01:53:50 | |
Mulla on kyllä äänenmurros aika pahassa vaiheessa. Tuo taitaakin olla ilmeisin selitys. Äänenmurroksen aikana voi kyllä laulaa, mutta ääntä ei pidä rasittaa. Ne samat poikasopraanot ei enää lähde. Odottele rauhassa että pääset äänenmurroksen ohi, niin kyllä se siitä. "I got the Pieksämäki railway station blues." | |
![]() 25.08.2006 10:25:17 | |
Äänenmurros lienee tosiaan se suurin syy. Mielestäni sinun kannattaisi nyt pahimpana aikana jättää laulaminen vähäksi aikaa, koska jos väkisin alat runttaamaan ääntäsin johonkin tiettyyn suuntaan, saatat alkaa käyttämään ääntäsi väärin. Anna äänen levätä, se on kovilla nyt muutenkin. Kokeile aina välillä, miten se toimii, mutta jos ei ota toimiakseen, anna sen olla. Kun äänenmurros alkaa helpottaa, saat kyllä varmasti vireesi takaisin, kun olet kerran osannut aikaisemminkin laulaa nuotilleen. Kuuntele kehoasi, älä pakota sitä :) Miten muuten puheäänesi toimii, tuleeko paljon kukkoja? Vireeseen vaikuttaa myös kehon väsymys tai jos joku flunssantapainen on tulossa/päällä/menossa. Minä olen huomannut usein tulevan flunssan ensin äänestä, vaikkei muita merkkejä ole ollut vielä. Olen ihmetellyt, että miksi ei mikään toimi, ääni vikuroi, menee ylä-/alavireisesti (useimmiten jälkimmäistä), ja kas, 1-2 päivän kuluttua onkin sitten kurkku kipeä ja flunssa iskemässä. Myös väsyneenä tulisi välttää laulamista, koska keho ei oikein jaksa toimia silloin. Helposti hengitysyhteys, "tuki", katoaa, ja kurkku joutuu toimimaan, kun kroppa ei tee työtä käskettyä. | |
![]() 25.08.2006 10:43:47 | |
Epäilen, että arvostettu Sweet leaf ei paljon tuesta ja hengitysyhteyksistä tiedä ja perusta, vaiko väärässäkö olen? Oletko vain lauleskelija(read: äänten päästelijä) vai osaatko todella laulaa oikein? Jos käytät liikaa kurkkua(mitä ei pitäisi käyttää yhtään periaatteessä=)) ja pusket liialla ilmalla, oikeita säveliä on vaikea, jossei mahdoton tavoittaa. Myös heikot laululihakset voivat vaikuttaa. Mikäli olen oikeassa, että et ole opiskellu(read: esim, käynyt tunneilla), etkä siis tiedä oikeasta laulutekniikasta mitään, siinä voi olla syy, miksi säveliä on vaikea löytää. Ohjeeni on siis: syvä hengitys, täydellinen rentous, mahdollisimman vähän ilmaa äänihuulistä syviä vatsalihaksia käyttäen, ja hyvä ryhti. Ei saa kiristää kurkkua. Jossei sävelet tällä lähe niin sit et osaa laulaa lol. Mut se äänenmurros on erittäin painava syy, ja niin kuin edelliset kirjoittajat sano, parempi kun pidät laulun minimissä, mieluummin treenaat hengitystä jä syviä vatsalihaksia ja venyttelet rintalihaksia, selkää, hartioita ja myös treenaat yläkropan lihaksia vähän äänenmurroksen aikana(tietenkin sen jälkeen myös lol), ja sitten rupeat taas laulamaan, kun äänenmurros loppuu. Kyllä lähtee ääntä ja säveliä! Wow! I will rock your world | |
![]() 25.08.2006 11:09:28 (muokattu 25.08.2006 11:10:18) | |
Haluan vielä lisätä, että saatana perkele mene ehdottomasti laulutunneille, mene töihin tai kiduta vanhempiasi saadaksesi rahat, mutta mene, jos todella haluat oppia laulamaan niin että tulkintasi koskettaa ihmisiä. Missään muualla et ikinä koskaan milloinkaan opi laulamaan. Älä kuvittelekaan. Löydä osaava maikka ja ota tunteja. Yksityistunteja ehdottomasti. Ainoa tapa. Clueless harjoittelu tappaa soulin, so to speak. I hope I made myself clear. PS. Älä laula paljon äänenmurroksen aikana, eipä siitä silloin ole mitteen paljon hyötyä. I will rock your world | |
![]() 25.08.2006 11:16:23 | |
Fifi puhuu asiaa :) Omalla kohdalla on muuten joskus tullut kummallinen tunne ja melkeinpä ongelmia myös siitä, kun laulutekniikka on kehittynyt eteenpäin. Käytännössä siis joidenkin äänien laulaminen tuntuu kehossa erilaiselle (helpommalle) kuin ennen, ja sitten menee taas vähän aikaa siihen, että tottuu siihen miltä ne äänet tuntuu. Kun ei ole siunattu/kirottu tuolla absoluuttisella sävelkorvalla, niin aika paljon sitä on tottunut pelaamaan myös sillä, että kuuntelee kehossaan miten mikäkin juttu soi ja miltä äänen tuottaminen tuntuu. Jos on tottunut vaikka siihen, että c2 on jo vähän kiree täydellä äänellä rintaresonanssia mukaan sotkettuna, niin sitten kun jonain päivänä se lähteekin helposti ja silti tekee kropalla niin kuin ennenkin, voi mennä ylävireiseks jos ei keskity tarpeeks. Väsyneenä taas sama lihastyö tuntuu paljon suuremmalta kuin ennen ja vaikka miten olevinaan ponnistelee, niin saattaa jäädä alavireiseks... Äänenmurroksessa ääniala putoaa alaspäin, ja ne äänet, mitä oot tottunu laulamaan tietyllä tavalla ei enää tulekaan samalla tavalla kuin ennen. Sitten sitä on vähän aikaa vähän pihalla, että miten ne äänet saa tuotettua. Kunnes taas totut niihin. | |
![]() 25.08.2006 11:30:36 | |
saatana perkele Tsekkaappas kaveri sitä kieltä vähän siistimpään suuntaan. Tuolla toisessa ketjussakin oli jotain saatanan pilluja - ei kukaan viitsi lukea sun juttujasi jos kirjoittelet tuohon tyyliin. jos todella haluat oppia laulamaan niin että tulkintasi koskettaa ihmisiä. Missään muualla et ikinä koskaan milloinkaan opi laulamaan. Älä kuvittelekaan. Löydä osaava maikka ja ota tunteja. Yksityistunteja ehdottomasti. Ainoa tapa. En usko että lopulta itsekään olet noin jyrkästi tuota mieltä. Laulutunneista on varmasti jokaiselle apua, mutta tässä on nyt vähän muustakin kysymys. "I got the Pieksämäki railway station blues." | |
![]() 25.08.2006 12:25:54 | |
mene, jos todella haluat oppia laulamaan niin että tulkintasi koskettaa ihmisiä. Missään muualla et ikinä koskaan milloinkaan opi laulamaan. :D harr. Olen eri mieltä. Laulamiseen ei tarvita opettajaa - joskin se (voi) nopeuttaa kehitystä sillä saralla. Buddhankin teksteistä tosin löytyy ripaus asiaa, kunhan siitä ensin suodattaa pois ton kaiken ylimääräisen keuhkoamisen. Siistii että on kiihkeitä ihmisiä! sound in - pleasure out | |
![]() 25.08.2006 14:02:40 | |
Ala-asteella pakollinen laulukoe oli kaikkien kuullen. Voi sitä naurunpidättelyä =) Mutta siis toi äänenmurros vaikuttaa varmasti äänenhallintaan, joten odottele ihan rauhassa pari vuotta ja jatka sitten laulamista. When Bruce Banner gets mad, he turns into the Hulk. When the Hulk gets mad, he turns into Chuck Norris. | |
![]() 25.08.2006 14:19:01 (muokattu 25.08.2006 14:23:03) | |
Okay mun täytyy vissiin siistii vähän kieltä ja tarkentaa mun laulunopetus-on-must pointtii. Siis, mielestäni se on välttämätöntä sen takia et oppii oikean tekniikan, jotta kuuloistais hyvältä ja koskettavalta. Kurkku suorana väkisin ulisemalla kuulostaa täydeltä p-a-s-k-a-l-ta(anteeksi kieli), vaikka olis kuinka paljon sydäntä mukana laulajalla. Sekin on paljon koskettavampaa kuin joku idiootti tunnevammane laulaa oikealla tekniikalla kun joku jolla on sitä mieltä ja sydäntä mut tekniikka on päin sanonko mitä. Ja sitä tekniikkaa ei sitten millään, MILLÄÄN opi muualta kuin osaavalta opettajalta. Sellanen termi ko "luonnonlaulaja" on täyttä bullshittii tai ainakin tälläset on hjyvin hjarvinaisia ja 100% juuri sinä ja minä emme ole sellaisia. Mutta, heart and soul on ne tärkeimmät, plus oikea tekniikka niin sit sä vallotat Ameriikan, vaikket haluisikaan. Kun kuulostaa niin henkeäsalpaavalta. Immeiset, menköö ihmeessä laulutunneille. Yksityisille. lol I will rock your world | |
![]() 25.08.2006 14:32:22 | |
Ei ne tunnit vie sun äänestä persoonaa, se on klisee, päinvastoin. Ne löytää sun äänen persoonan ja you know, kauneuden. Jos vaan hogaat jutut. Jos ei oo käyny tunneilla ei voi aina ymmärtää et laulaminen ei oo vaan "lauleskelua" vaan se on yhtä paljon taiteenlaji kun jonkin soittimen soitto. Ja yhtä vaativaa. Ethän sä kitaraakaan opi ittekses soittamaan kunnolla. Tai pianoa. Se loukkaa mua et joku väittää osaavansa laulaa vaikkei tiedä (&#"(¤&)/!#&)/ vertaa oikeasta laulamisesta. I will rock your world | |
![]() 25.08.2006 14:35:50 | |
No hard feelings, kukaan. =)? I will rock your world | |
![]() 25.08.2006 14:44:02 | |
Ethän sä kitaraakaan opi ittekses soittamaan kunnolla. Tai pianoa. Se loukkaa mua et joku väittää osaavansa laulaa vaikkei tiedä (&#"(¤&)/!#&)/ vertaa oikeasta laulamisesta. Must tuntuu, et tääl 95% väest ajattelee ny vähä eri taval. Itseoppineit o maailma täyn, you know. Mite sä voit niinku be offended jos joku dude ain´t taking lessons mut silti laulaa? Eiköhä se oo lopult makuasia et kene laulu kuulostaa hyvält ja niinku touching souls & making booties move? Se et sä ajattelet differently ei tarkota et asiat ois silleen ku väität, for that matter. Et pysty osoittamaa kenenkä laulust, et onks se käyny tunneil vai not. "I got the Pieksämäki railway station blues." | |
![]() 25.08.2006 16:14:59 | |
Apricot, tää oli kaikki vaan IMO IMO. Humbly just IMO. Sen lisäksi pystyy erittäin usein kuulemaan onko joku ottanut tunteja vai ei. Niinkö osaako laulaa vai ei. Very true. Mut poikkeus vahvistaa säännön. (Toi sanonta on kyllä ihan perseestä mut silti, lol). Enkä ole idiootti. Ihan totta. I will rock your world | |
![]() 25.08.2006 16:33:34 | |
Ja haluan tähdentää, että ilman opetusta voi olla varsin kaunis ääni, mutta jos todella haluaa oppia laulamaan upeasti, siis UPEASTI, MAGNIFICENTO, ja ei halua tuhota äänihuuliaan ja joutua leikkaukseen ja olla mykkä loppuikänsä, niin sitten ottaa opetusta. En ymmärrä, miksi kukaan haluaisi jämähtää keskitiehen, kun ovet "parhauteen", niin kuin täällä on tapana sanoa, ovat avoinna. Onhan niitä uber harvinaisia laulajia, jotka osaa luonnostaan laulaa oikein, mutta ilman opastusta ja oikeaoppista treeniä eivät hekään opi hallitsemaan ja kontrolloimaan ääntään kunnolla. I will rock your world | |
![]() 25.08.2006 17:06:27 | |
Trollimetsä on muuten ihan eri suunnassa kuin täällä. When Bruce Banner gets mad, he turns into the Hulk. When the Hulk gets mad, he turns into Chuck Norris. | |
![]() 25.08.2006 18:10:58 | |
Trollimetsä on muuten ihan eri suunnassa kuin täällä. Mitä tarkoitat? I will rock your world | |
![]() 25.08.2006 19:05:44 | |
Noniin, hei kaverit...! Siis näin tulevana laulupedagogina minun on kyllä pakko sanoa tähän väliin, että en ottaisi äänenmurroksessa olevaa poikaa laulutunneille. Kehottaisin tällaista kaveria menemään kotiin odottelemaan äänenmurroksen loppumista, tutustumaan musiikkiin muulla tavoin, esim. teoriatuntien ja jonkun instrumentin kautta, kehittämään musikaalisuuttaan muulla tavoin. Samoin kun en ottaisi alle 16-vuotiaita tyttölapsiakaan opetettavakseni, mieluiten 18-vuotta täyttäneitä. Äänielimistö kehittyy vielä pitkälle aikuisikään, n. 25-30-vuotiaillakin, joten 15-18-vuotiaana ei ole vielä kiire. Buddhalla on ihan hyvä pointti, että laulutunteja kannattaa ottaa. Mutta Buddha voisi kyllä ottaa vähän selvää ensin täällä olevista vakityypeistä, joista iso osa käy laulutunneilla, tai jopa opiskelee alaa. Keuhkoaminen on turhaa energiantuhlausta. Alkuperäinen kysyjä on joka tapauksessa äänenmurroksen kourissa, joten on turha nyt patistaa mihinkään laulutunteihin, saatikka tehdä omaehtoisia päätelmiä siitä, minkälainen hengitysyhteys tms. hänellä on - sitähän emme voi tietää. Emme voi myöskään tietää, onko hän sitä harvinaisempaa "luonnonlaulaja"-sorttia. Niitä kuitenkin on olemassa. Eli ennen kuin aletaan haukkumaan toista pystyyn siitä, että "et kyllä varmasti käy millään tunneilla" jne., niin otetaanhan selvää faktoista? Rakkaudella, fifi :) | |
![]() 25.08.2006 19:33:39 | |
Fifi, en todellakaan väittänyt, että joku ei kävisi tunneilla, puhuin ihan vaan yleisesti=). Respectaan ihan kybällä kaikkia näitä jotka ihan kunnolla opiskelevat jossain Sibessä, ja jotka varmasti tietävät laulamisesta enemmän kuin minä. Mutta perästä kuluu, ya know. I will rock your world | |
![]() 25.08.2006 19:44:47 (muokattu 25.08.2006 19:55:46) | |
Epäilen, että arvostettu Sweet leaf ei paljon tuesta ja hengitysyhteyksistä tiedä ja perusta, vaiko väärässäkö olen? Oletko vain lauleskelija(read: äänten päästelijä) vai osaatko todella laulaa oikein? Jos käytät liikaa kurkkua(mitä ei pitäisi käyttää yhtään periaatteessä=)) ja pusket liialla ilmalla, oikeita säveliä on vaikea, jossei mahdoton tavoittaa. Myös heikot laululihakset voivat vaikuttaa. Mikäli olen oikeassa, että et ole opiskellu(read: esim, käynyt tunneilla), etkä siis tiedä oikeasta laulutekniikasta mitään, siinä voi olla syy, miksi säveliä on vaikea löytää. Ohjeeni on siis: syvä hengitys, täydellinen rentous, mahdollisimman vähän ilmaa äänihuulistä syviä vatsalihaksia käyttäen, ja hyvä ryhti. Ei saa kiristää kurkkua. Jossei sävelet tällä lähe niin sit et osaa laulaa lol. Mut se äänenmurros on erittäin painava syy, ja niin kuin edelliset kirjoittajat sano, parempi kun pidät laulun minimissä, mieluummin treenaat hengitystä jä syviä vatsalihaksia ja venyttelet rintalihaksia, selkää, hartioita ja myös treenaat yläkropan lihaksia vähän äänenmurroksen aikana(tietenkin sen jälkeen myös lol), ja sitten rupeat taas laulamaan, kun äänenmurros loppuu. Kyllä lähtee ääntä ja säveliä! Wow! Voi että mitä porukkaa... Oon kolme tai neljä vuotta soittanu musaa ja tiedän kyllä osaanko laulaa vai en. Oikeesti mä osaan laulaa tosi hyvin olen aina osannu ilman mitään vitun laulutunteja. Laulutunneilla ei tee yhtään mitään jos osaa jo. Ja jos en osais laulaan niin miten mä nyt muka sit yhtäkkiä keksisin että "oho laulan nuotin vierestä ompa kumma" PS. Mä muuten kans oon sitä harvinaisenpaa luonnonlahjakkuustyyppiä!!! Ville Valokaan ei ikinä ottanu laulunopetusta. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)