Aihe: Korkeelta ja kovaa!
1
Lepsu
20.01.2004 16:01:33
Osaisko kukaan neuvoo? Miten saa korkeet äänet tulemaan kevyemmin? Mulle on sanottu, että kun vaan laulaa korkeelta, ni pikkuhiljaa korkeetkin äänet alkaa tulla paremmin ja silleen mun ääniala onkin noussu, mut korkeet äänet kuulostaa välillä aika väkinäisiltä. Pääsen kevyesti ylä C:hen ja huutamalla vielä jotain oktaavin korkeemmalle. Mä haen lähinnä jotain Tony Kakko- tyylistä laulutapaa, eli korkeelta kirkkaasti. Voiko ääntä kehittää semmoseksi vai onko se vaan niin, et toiset pystyy ja toiset ei?

Ja sit miten ääneen vois saada sellasta "heavy- vibraa"?
Generic L
20.01.2004 20:43:01
Noh, ensinäkin ei tulisi laulaa niin korkealta että pitää oikeen kunnolla pönnätä että pääsis korkeammalle, sillon ääni just alkaa kuulostamaan väkinäiseltä, tyyliin Kai Hansen pahimmillaan tai Dave Mustaine livenä.... (ei mitään kyseisiä tyyppejä vastaan, kovia muusikoita mut kehnoja laulajia...)
Eli sen äänenhän pitäis tulla luonnollisesti ilman että tuntuu jännitystä oikeastaan missään... ja myös muista että pidä suusi ennemmin vertikaalisesti avoinna kuin että levittäisit suuta taaksepäin... myös lauluopettajat tekevät ihmeitä, ja tietenkin se että laula, laula, laula ja laula... kyllä se vaan paranee kokoajan, mut älä laula niin että sattuu kurkusta tai että pönnäät koska siitä saa vaan päänsärkyä ja pahimmassa tapauksessa ääni kärsii.... vielä siitä vibratosta että harjoita palleatasi esim "läähättämällä" syvään ja tiheästi että tunnet hengästystä... sen pitäisi vahvistaa sitä tai jotain... niin se mun opettaja sano... en tiedä jos ymmäsit mitä tarkoitin mut.. joo whatever
Arabian Lauri
20.01.2004 23:37:54
Mitä teen silloin kun pönnään? Mitä on pönnääminen?
Kitaristi ilman pändiä on kuin kalastaja ilman virveliä - täysin turha jätkä!
Lepsu
21.01.2004 10:40:07
No, miten sit pystyy laulaan kevyesti korkeelta pönnäämäti =) ja et ääni ei ois kuitenkaan semmonen ohut? Millanen tekniikka siihen pitää olla?
Generic L
21.01.2004 20:00:19
Siihen käytetään tekniikkaa nimeltä head-voice... sillä lauletaan korkeat stemmat jotka kuuluu sun rekisteriin kun chest voice hoitaa ne keskistemmat matalat tulee kait mahasta... ei siinä muu auta ku että harjoittele ja kehitä ääntäs... käy lauluopettajalla niin opit oikean tekniikan... sitten kun osaat tekniikan kunnolla voit alkaa hiomaan äänen vahvuutta... head-voicella ei tosin saa yhtä vahvaa ääntä kuin chest voicella.... yleensä hevilaulajat laulaa uskoakseni niin korkealle chestvoicella kun ne pääsee ja sitten vaihtaa headvoicelle.... esim. Michael Kiske....
Itsellänikin kokoajan korkeus, äänen laatu ja tekniikka ovat kehittyneet kokoajan, kunhan harjoittelen että muuta neuvoa en voi antaa kuin että harjoittele... ja hanki lauluopettaja jos meinaat olla hyvä.... ja älä yritä väkisin... kaikki eivät vain pysty laulamaan korkealta.... ja älä missään nimessä laula että tunnet jännitystä tai painetta kurkussa ja päässä....
Nalle Puh
21.01.2004 22:30:29
Laulunopettaja on aika ehdoton jos meinaa laulajana kehittyä...niitäkin kyllä on ikävä kyllä joka lähtöön mutta kyllä hyvän tunnistaa sitten kyllä. Kyllä noita korkealta laulavia heavy uikuttajia löytyy joka kylästä (en tarkoita suinkaan että juuri sinä arvon lukija lukeudut joukkoon) jotka vetävät niin että korvissa soi ja ikävä kyllä päin peetä...jos vetäisivät oikealla tekniikalla niin eivät pääsisi edes puoleen...hitto munaa siinä äänessä pitää olla niinkuin vaikkapa Tom Jonesilla ja Elviksellä...suomessakin oli aikoinaan kova kunkku...maailman valio luokkaa oleva Olavi Virta, ei ole vieläkään suomi löytänyt hänen veroistaan, nämä osasivat jo laulaa...muuten kaikilla klassisen laulu tausta.

Ei muuta kuin treenaamaan...muuten on turha haaveilla mistään mitään ;)

niin ja se todella korkea ääni pitää saada soimaan kallonpohjassa ja syvällä nielussa...
Lepsu
25.01.2004 16:44:15
Huomasin, et pystyn laulaan Kilven Piikkinä lihassa säkeistön ilman suurempia jännityksiä kurkussa, ku vaihdoin vähän tekniikkaa. Ja kiitos hyvistä vastauksista! Täytyy alkaa vaan treenaamaan noita head- ja chest voicea... Onko muuten mitään järkee ottaa laulutunteja silleen, ku mä ehtisin alottaa ehkä huhtikuussa ja lähen inttiin heinäkuussa?
Generic L
26.01.2004 21:37:14
Kannattaa ottaa laulutunteja jos kerran olet tosissasi siitä että aiot tulla hyväksi laulajaksi.... älä nyt ihmeessä mihinkään instituuttiin mee jos sulla on vähän aikaa, vaan hanki ihan yksityinen opettaja.... ja myös suosittelen jos armeijassa jotain kuorojuttuja on niin liity niihin niin sulla pysyy ääni koko sen armeija ajan ettei sun tarvi alkaa treenaamaan sitä kuntoon taas puolen vuoden päästä.... intin jälkeen kannattaa varmaan mennä johonki konsalle tai johonki vastaavaan koska siellä saa vastinetta rahalleen...
Lepsu
11.02.2004 19:13:04
Kiitos paljon avusta! Auttoi paljon!
Tony Kakko ei muuten ole koskaan käynyt laulutunneilla... Tuli vaan mieleen...=)
sielunvihollinen
11.02.2004 20:48:43

Tony Kakko ei muuten ole koskaan käynyt laulutunneilla...

...ja sen huomaa livenä :(
Generic L
15.02.2004 15:47:45 (muokattu 15.02.2004 15:48:37)

Niinpä... Tony pakottaa ääntään liikaa... niinku monet laulajat... suosittelen Lepsulle että älä laula kuin esim. Bruce Dickinson... erittäin hyvä ääni mut se mies vaan pakottaa itseään niin korkealle ja siitä kärsii ääni ja tulee kurkku ja pää kipeeks.... Aloin kuukausi sitten itse laulamaan Michael Kiskemaisia korkeita stemmoja ja ihan hyvin sujuu... kunhan et pakota kurkkuasi... sen pitää tuntua luonnolliselta, ja ei se aluksi hyvältäkään kuulosta et keep training vaan... ROCK ROCK!!
Guitar69
15.02.2004 19:23:52
Mä katsoisin, että jos omaa muusikkopohjaa, niin ei niitä tunteja hirveesti välttämättä tarvitse ottaa.

Sama kuin kitaransoitossa mitä on tullut harrastettua, tosin otin siinä tunteja useampia vuosia.

Ja itse näin heavy- laulajana voisin todeta, että tyylilaji jossa mennään äärimmäisyyksiin (ainakin se on jonkinlainen trendi- ilmiö), ei myöskään aina pystytä tuottamaan ääntä "luonnollisesti" tai "vaivatta". Itse en pyri laulussani pääsemään mahdollisimman korkealle, vaan laulaa itselleni parhailta tenoritaajuuksilta. Nimenomaan taajuuksilta, mitkä tosiaan pystyn toteuttamaan livenä.

Ja laulutunnit eivät todellakaan ole tae yhtään mihinkään: kaikenmaailman tiktakkien ja aknestikkien laulajat ovat niitä ottaneet- me muut tiedämmekin sen jälkeisestä vähän tarkempaa täsmätietoa...:)

Ketjun aloittajalle antaisin sellasen neuvon, että älä rääkkää kovinkaan paljon alussa ääntä, ja pidä välipäiviä, korkeammalta laulettaessa sun tulee laulaa kovempaa jne. Ja kun sä periaatteessa teet sitä äänialan "korotus" hommaa, niin laulat semmoselta kevyeltä(lue omalle äänellesi) taajuudelta ja vähän väliä nostat sitä sinne ylärakisteriin. Ja iso vesilasi matkaan, niin siitä se lähtee alkuun:)

Tämmöstä tänään..
day_of_the_dead
26.02.2004 12:39:49
no lopetat tupakan polton jos poltat ja sit juot paljon maitoa se "pitää kurkun aika puhtaana" siinä omia kokemuksia
Nightmares...forever calling me Nightmares...Now we rest in peace.
Terpetius
15.12.2008 18:12:04

Taidat puhua puuta heinää :D Kakon vanhemmat on laulunopettajia ::::) Kakko on sitä paitsi mahtava live-laulaja, et silleesti.
Terpetius
15.12.2008 18:13:42
Kiitos paljon avusta! Auttoi paljon!
Tony Kakko ei muuten ole koskaan käynyt laulutunneilla... Tuli vaan mieleen...=)

Sry lainasin väärää viestiä :D ei se ehkä tunneilla ole käyny ku sen porukat on opettajia.
d-iivil
16.12.2008 13:05:09
Taidat puhua puuta heinää :D Kakon vanhemmat on laulunopettajia ::::) Kakko on sitä paitsi mahtava live-laulaja, et silleesti.

Vittu miten komia nosto! :D
18is9
17.12.2008 12:28:37

Joo, tällä nostolla päästiin korkealle!

Mutta kerros meille d-iivil että miten sieltä korkealta lauletaan pönnäämättä!
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
d-iivil
17.12.2008 23:04:39 (muokattu 17.12.2008 23:07:11)
Joo, tällä nostolla päästiin korkealle!

Mutta kerros meille d-iivil että miten sieltä korkealta lauletaan pönnäämättä!

Ööö.. no jättää sen pönnäämisen vaan pois. Tai niin mä tekisin jos pitäisi laulaa pönnäämättä :-D

Edit: no selostetaan nyt sitten vielä kuitenniin jotain;
Kandee lähestyä tuota korkealta laulamista siten että hakee sen ylärekkarin haltuun tosi kevyellä ja ohkaisella falsetilla. Sit vaan psyykkaa itseään sillai että laulaa täysiä mutta pitää paineen määrän ja tunteen samanlaisena kuin siinä kevyessä ja ohkaisessakin falsetissa. Ei se ehkä ekalla eikä tokalla kerralla vielä aukea, mutta noin mulle tätä asiaa on osaavien taholta opetettu.

Näin niinkö tiivistettynä ja mutkat oi'ottuna :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)