Aihe: Onko se ääni nyt lähtenyt? 1 | |
---|---|
![]() 30.12.2008 13:53:55 (muokattu 30.12.2008 14:17:12) | |
Juu, eli laulan yleensä vain rintaäänellä, koska en ole mitään erikoisia tekniikoita koskaan oppinut. Pää-ääntä en tahdo käyttää koska se kuulostaa ihan paskalta. Sitä voin käyttää vain jos haluan kirkaista Ian Gillanmaisen kirkaisun. Tiedän että tekniikkani on väärä, mutta se ei ennen ole minua häirinnyt mitenkään. Minua ei nimittäin koske eritysemmin kurkkuun laulaessani korkeita ääniä, vaikkakin joskus kahden tunnin treenien jälkeen ääni menee vähän heikoksi (se kuitenkin palautuu alle tunnissa taas normaaliksi). Mutta nyt asiaan. Oli tossa eilen noin kahden tunnin bändiharkat. Pistettiin vähän "pelleilyksi" ja lauloin vähän enemmän voimaa käyttäen/huutaen kuin yleensä. Loppusilauksena yritin laulaa Sweet Child O' Minen oikealta korkeudelta (ja sekin vielä sävelaskeleen ylöspäin tuunattuna) ja siinä meni ääni käheäksi. Nyt ei ääni enää kunnolla lähde kurkusta. Puhumaan kyllä pystyn ilman ongelmia, mutta edes helpommat korkeammat rintaäänen sävelet eivät lähde kurkusta ollenkaan, puhumattakaan pää-äänestä. Onko se (laulu)ääni lähtenyt kokonaan ja miten sitä tulisi hoitaa? Edit: Vielä lisättävänä se että hieman voimaa käyttämällä (mutta ei niin paljon kuin yleensä) pääsen rintaäänessäni ihan vähän korkeammalle, mutta pää-ääni on edelleen tiessään. | |
![]() 31.12.2008 12:49:02 | |
Ei se ääni tuosta vielä häviä, tietenkin se on aamulla todella käheä ym. Kyllä se huomenna alkaa olemaan palautunut. | |
![]() 07.01.2009 00:42:47 (muokattu 07.01.2009 00:45:31) | |
Ei ole lähtenyt. Kun itse olin nuorempi ja tyhmempi raiskasin välillä ääneni aika reilustikin. Kerran ajattelin onko se nyt mennyt lopullisesti kun se ei palannut edes parissa viikossa. Kyllä se vain palasi kuitenkin... En kuitenkaan mitenkään suosittele tämän, päinvastoin. Parempi on tietää mitä tekee pahaa äänelle ja mitä ei. Jottet tulevaisuudessa rääkäisit äänesi turhaan, suotsittelen laulutunteja. Voit myös tutustua complete vocal technique:iin (www.completevocalinstitute.com ). Se on kartta siitä miten ääni toimii ja miten saadaan aikaiseksi kaikki mahdolliset saundit. Sen tekniikan, ja laulunopettajan, avulla olen oppinut mitä minun pitää tehdä jos haluan laulaa esim. sweet child of mine. Tekninen suoritus on toinen asia, mutta se menisi ainakin jotenkuten. Mutta jos ei tunne perusasiat siitä miten ääni toimii, on kuin ajaisi autoa näkemättä tietä - kohta ollaan ojassa eikä tiedä minne pitää tähdätä jotta tulisi takaisin tien päälle. Mitä korkeammin haluaa laulaa, sitä tärkeämpi on että tekniikka on hallussa, tietää rajat ja mitä vaaditaan fyysisesti. Laulaminen korkealle ja lujaa ei ole vain taitotieto vaan myös kovaa työtä. Perussääntö, jos mitään muuta et rupeaa opiskelemaan, on kuitenkin aina että jos ääni menee tai jotain tuntuu pahalta laulaessa, tehdään jotain väärin. Laulaminen pitää aina tuntua hyvältä. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)