Aihe: Kurkunpää
1
Morningsnow
23.12.2008 20:54:27
Tuo on mietityttänyt, kun olen lukenut että kurkunpään pitäisi olla alhaalla kun laulaa, mutta minulla se kyllä nousee sitä mukaa kun äänen korkeuskin nousee. En käsitä miten sen saisi pysymään paikallaan! Se kun vaan liikkuu miten tykkää, enkä saa siihen minkäänlaista kontrollia. MITEN sitä oikein pystyisi kontrolloimaan ettei se nousisi??
buddha
23.12.2008 21:57:09
Anna kurkunpään tehdä mitä lystää, kunhan pidät sen rentona. Se on tärkein juttu, kurkunpäätä ei saa pakottaa alas. Jos kiristää, teet jotain väärin.
Valtz0r
23.12.2008 22:06:01 (muokattu 23.12.2008 22:27:20)
Anna kurkunpään tehdä mitä lystää, kunhan pidät sen rentona. Se on tärkein juttu, kurkunpäätä ei saa pakottaa alas. Jos kiristää, teet jotain väärin.

Niin, kurkunpään nousemista pahempi ongelma on sen tarkoituksellinen laskeminen :P Mulla oli vielä jokin aika sitten ihan tahattomasti aina kieli vähän liian takana nielussa, mikä sitten aiheutti ihan kamalaa lauluääntä pahimmillaan. Se, että opin pitämään kieltä/kurkunpäätä rentona, teki saundista kerralla ihan kivasti paremman... Eikös ihan hyvä neuvo tohon oo, että kieli pyrkii olemaan vähän niinkuin i- tai j-vokaalia lausuttaessa? Kielen kärki koskisi rennosti alaetuhampaita ja kielen kanta olisi vähän koholla jne...?

Mutta kurkunpään laskemiseen... Ainakin oikea hengitystekniikka auttaa siinä, kun jos on hengityspuoli kunnossa, niin kurkunpää laskeutuu siinä vahvan sisäänhengityksen/tuen "muodostuksen" yhteydessä. Siinä kai pitäisi tuntea pieni haukotuksen tunne merkkinä oikeasta hengitystavasta... Ehkä.

http://www.grandi-tenori.com/bbs/viewtopic.php?f=15&t=1143 Kannattaa ehkä kattoa myös tämä Grandi Tenori -foorumin keskustelu. En oo ite jaksanut kokonaan katsoa, mutta asiallista tekstiä näyttäisi ainakin olevan.

Ainiin ja mikä on äänialasi muuten? En ole ihan varma, onko tää vain korkeaäänisille, mutta kun itse ainakin olen tenori äänialaltani, niin ope on neuvonut korkeimpiin ääniin, että treenaisin oksennusrefleksiä, koska se aukaisee kurkun ja pitää kurkunpäätä alhaalla, mikä tietysti auttaa korkeissa äänissä.
hannakatriina
23.12.2008 23:27:41

Tuosta kurkunpään asennosta jos mistä on erilaisia näkemyksiä ihan ammattitasollakin, opettajasta ja hänen omasta koulutuksestaan riippuen. Eri laulumetodeillakin on erilaiset käsityksensä. Ehkä nykyään jo vähän vanhentuneen näkemyksen mukaan kurkunpää pitäisi pitää alhaalla, tai Speech Level Singing-metodin mukaan paikallaan, samassa asennossa kuin puhuessa. Uudemmat käsitykset (esim. Complete Vocal Technique) tukevat sitä teoriaa, että kurkunpää saa nousta ja sen pitääkin nousta jos laulaa korkeita ääniä tai haluaa kirkkaamman soundin.

Kaikkein paras voisi olla - niin kuin edelliset kirjoittajat jo opastivatkin - että koettaa vaan pitää sen kurkunpään rentona, ettei pakota sitä mihinkään suuntaan, ei ylös eikä alas. Jos se luontaisesti nousee, niin anna nousta. Jos tarvitaan tummempaa ja pyöreämpää soundia (kuten klassisessa laulussa), niin ajattele hämmästyksen / haukotuksen tunnetta, jolloin nousee kitalaki ja kurkunpää laskee luonnostaan aavistuksen verran. Samalla tila ääntöväylässä suurenee, mikä tummentaa soundia. Näin et kuitenkaan tule pakottaneeksi kurkunpäätä alas.
Jos et hae tummaa soundia, niin kurkunpään nousemisessa ei ole mitään väärää. Tietysti jos sitä alkaa väkisin nostamaan ylös (ja kiristelemään yleensä samalla liikaa muita kurkun lihaksia), niin se ei ehkä ole hyvä juttu.

Ainakin alkuun siis rentous on kaiken a ja o. Sitten kun oppii tarpeeksi laulutekniikkaa sekä omat rajansa, niin tuolla kurkunpään asennollakin voi alkaa kikkailemaan soundijutuissa. Kate Bushia laulaessa ainakin tarvitaan kurkunpään korkeaa asentoa, ja jos 69Eyesia laulaa, niin sitten saa laskea kurkunpään suunnilleen niin alas kuin se menee ;)
HashCrack
10.01.2009 01:39:10 (muokattu 10.01.2009 01:43:24)
lauloin 5v kuorossa ja siellä huippu oopperalaulajat sano että kurkunpään pitää aina olla alhaalla! kun ylemmäs asteikossa mennään niin pitäisi kaventaa ääntä, ei saa antaa kurkunpään nousta! se kuulemma säästää ääntä jos pitää kurkunpään alhaalla ja sillä saa kyllä ihan makeita ääniä aikaan nyt kun on toi kuoro vaihtanu rock bändiin. mutta raspia laulaessa on mahdotonta (ainaki mulle) pitää kurkunpää alhaalla. Kurkunpäätä voi kotrolloida esim pitämällä leuan aina alhaalla, silmät ja suu auki ja poskipäät (tai poskenpäät kumpi onkaan...) ylhäällä. tämä kyllä näyttää aivan helvetin tyhmältä mutta näin mulle opetettiin :D
Hash Crack
Mange
11.01.2009 21:59:44 (muokattu 12.01.2009 22:35:31)
Tuen sitä ajatusta että sen pitää olla rentona, ei saa liikaa yrittää painaa se alas tai ylös. Voidaan kyllä sen avulla muokkaa ääni tummemmaksi tai kirkkaammaksi, mutta uskon että jos yrität liikaa pakottaa sitä johonkin tiettyyn asentoon, on todennäköistä että aiheutat muita n.s. "restrictions" jotka hankaloittaa/estää lauluasi.

Mielestäni ei kannata liikaa fokusoida kurkunpään asentoon ennen kuin laulamisen (muut) perusasiat ovat hallussa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)