Aihe: Mistä löysitte laulajannne? (sisältää ripauksen mainosta)
1
ANtTIKRISTUS
03.12.2008 11:01:24
Päivää vain arvon kanssamuussikoille. Tässä poikien kanssa on saatu tämä meidän bändihomma mukavasti käyntiin, ja kaikki on enää oikeastaan laulajan puutteesta kiinni. Biisejä on mukava läjä valmiina, ja kaikki on mietitty valmiiksi ihan laulumelodioita myöten.

Noh meikäläinen tietenkin ikuisena optimistina ajattelin, että kyllähän joku kelvollinen laulaja luulisi pian löytyvän, pidän kuitenkin (vanhana narsistina ja perfektionistina ;D) musiikkiamme ihan kilpailukykyisenä ottaen huomioon sävellysten monipulisuuden ja ihan persoonallisen soundin, joka meillä on.. ainakin omasta mielestä.

Noh, toisin tässä kuitenkin näyttää käyvän.. osaavista laulajista ei TODELLAKAAN näy olevan ainakaan ylitarjontaa Oulun alueella. Tietenkin näitä 2-4 vuotta harrastaneita löytyy ihan mukavasti eikä ketään haluttaisi väheksyä, mutta mielestäni ei ole ylimielistä vaatia edes n viiden vuoden kokemusta, ottaen huomioon muiden jäsenten n kymmenen vuoden soittokokemuksen ja tuhannet työtunnit ja eurot jota tähän hommaan on upotettu. Ovatko kohtuuhyvät laulajat oikeasti näin kiven alla ihan yleisesti? :D Ilmoitusta on laitettu wantediin ja tuonne Oulu-huoneeseen, mutta kun ei niin ei. Kiinnostuneita on löytynyt jos itse olen suoraan pikaviestillä joitakin ihmisisä lähestynyt, mutta aina nämä hommat ovat kaatuneet ihmeellisiin syihin. Erityisesti mua ihmetyttää sellaiset tyypit, jotka osoittavat kiinnostusta mutta yllättäen jättävätkin homman tuosta vain kesken, mitään ilmoittamatta. Olisi se edes kohteliasta ilmoittaa, varsinkin kun kyseessä on pitkälle kolmannella kymmenellä päästelevät aikuiset ihmiset.

Jotenkin tuntuu, että ihmisiä ei kiinnosta mitkään muut musiikkityylit kuin 1) tiluhevi 2) tanssimusiikki, joten näitä kyselyjä on jouduttu lähettään jopa hieman musiikillisilta mieltymyksiltään epäsopiville henkilöille, mutta kun kettään muutakaan ei ole tarjolla niin pakkohan se on kaikkea kokeilla? Erityisesti rasittaa, kun en sillä tavalla kuulu (eikä oikein bändikaveritkaan) mihinkään Oulun virallisen epävirallisiin bändi- tai musiikkipiireihin, joten ihmissuhteidenkin kautta asian hoitaminen tuntuu vaikealta.

Minkäslaisia muiden kokemukset aiheesta ovat ja miten on selvitty? Veikkaisin, että tämä ei mikään harvinainen ongelma ole.. niin ja se mainos oli tietenkin, että jos olet laulaja/tunnet laulajan niin rohkeasti vain yhteyttä. Sen laulusamplen lähettäminen ei maksa mitään, eikä vie kuin pari minuuttia aikaa elämästä. Niin ja se laulusample on oltava, sellaisenkiin kaveriin tuli törmättyä, joka jostain syystä loukkaantui kun kysyin laulusamplea (?) ja homma jäi siihen.

Eli tiedoksi ihan yleisesti laulajille jotka haette bändeihin: laittakaa sitä perkeleen laulusamplea. Sillä ei ole mitään väliä, onko kokemusta yksi vai kymmenen vuotta, se sample olisi aina hyvä kuulla, eri ihmisten äänet vain sopii erilaiseen musaan.

Kiitos ja anteeksi tästä vuodatuksesta.
Laulajalle ja kiipparistille paikka vapaana, tsekatkaa musanäyte ja ottakaa yhteyttä jos kiinnostusta ja osaamista löytyy.
Jermakki
03.12.2008 14:34:04
Mitäs genreä olette, jos tiluhevi ja tanssimusiikki ovat vain suosituimpia tällä hetkellä.
ANtTIKRISTUS
03.12.2008 15:56:26 (muokattu 03.12.2008 16:04:15)
Progressiivisen melodista ja melankolista rockia/heavya etno, stoner, ambient ja disney-sinfoniavaikutteilla.
Laulajalle ja kiipparistille paikka vapaana, tsekatkaa musanäyte ja ottakaa yhteyttä jos kiinnostusta ja osaamista löytyy.
Valtz0r
03.12.2008 16:28:05
Yksi mainittava juttu olisi ainakin se, että kitaransoitto saatetaan usein aloittaa ihan peruskouluiässä ja voidaan opetella netistä, mutta laulutunnit aloitetaan useimmiten vasta siinä 25v iässä tai vanhempana ja kaiken lisäksi laulaminen on ihan sairaan hankalaa :P
tanjuli
04.12.2008 00:12:04
Ovatko kohtuuhyvät laulajat oikeasti näin kiven alla ihan yleisesti? :D

Ovat. Hyväksi tuleminen vaatii useimmiten aika paljon asialle vihkiytymistä, ja moni jättää leikin kesken siinä vaiheessa kun tajuaa, miten paljon aikaa se kehitys vaatii. Sit ne jotka on 'luonnonlahjakkuuksia' tai muutoin keskivertoa parempia, ovat ylityöllistettyjä.

Kuten tossa aiemmin sanottiin, lauluharrastus aloitetaan usein aika myöhäisellä iällä, ja vaikka aloittaisi nuorena, instrumentin kehitys voi kestää ja kestää ja kestää. Ja jos ei heti loksahda paikalleen uuden bändin kanssa ekoissa treeneissä, niin epävarmempi jättää homman siihen. Näin se vaan menee :(

Yks asia mikä kannattaa ehkä muistaa, on se, että siinä vaiheessa kun on parinkympin painavammalla puolella, alkaa kalenteri täyttyä kaikesta muustakin kuin vapaa-ajasta (työt, perhe, muut harrastukset), joten jos kokelaasta tuntuu siltä että homma vaatii enemmän kuin mitä hänellä on laittaa aikaa likoon, se on aika pitkälti siinä. Varsinkin jos muilla on useamman vuoden 'etumatka'.

Erityisesti mua ihmetyttää sellaiset tyypit, jotka osoittavat kiinnostusta mutta yllättäen jättävätkin homman tuosta vain kesken, mitään ilmoittamatta. Olisi se edes kohteliasta ilmoittaa, varsinkin kun kyseessä on pitkälle kolmannella kymmenellä päästelevät aikuiset ihmiset.

Joo, mua ihmetyttää tommoset kanssa. Toisaalta, ihan hyvä että tommonen luonteenpiirre paljastuu ennen kuin yhteistyö on pidemmällä. Samaa oon ihmetellyt 'toisen osapuolen' toiminnassa, sanoisvat suoraan vaan että joo kiitti ei tällä kertaa jos ei oo sitä mitä haetaan. Ihmeellistä sit arpoa ja vatvoa että oonkohan mukana vai en. Luulis että jossain vaiheessa jengi kasvais aikuiseks siinä suhteessa että ymmärtäis saavansa just sen mitä tilaa... no, toivossa on hyvä elää :)
[i hear voices but at least they're on tune]
Jalapeno
04.12.2008 00:27:06
Oon joskus tuuminu että kuinkahan innokkaita bändit ois ottamaan laulajaa jolla ei juurikaan oo minkäänlaista musiikkitaustaa. Itse oon tällanen tapaus. Laulanu oon aikastalailla koko pienen ikäni (23v), ja se laulu sujuu oikeinki hyvin ja ääntä lähtee.

Tuntuis näin äkkipäätä että sitä ois aikamoinen riippakivi ku kaikki pitäs selittää niin juurta jaksain ja ilman ammattitermistöä. Varmaan koettelis jonki verran kärsivällisyyttä ennenku biisit sais esityskuntoon.

Tietystikään kokemuksen puutteesta en tiiä onko asia näin, ja sitä ikään kuin tässä samalla tiedustelen...?
ShadowWalker
06.12.2008 14:08:31

Tietenkin näitä 2-4 vuotta harrastaneita löytyy ihan mukavasti eikä ketään haluttaisi väheksyä, mutta mielestäni ei ole ylimielistä vaatia edes n viiden vuoden kokemusta, ottaen huomioon muiden jäsenten n kymmenen vuoden soittokokemuksen ja tuhannet työtunnit ja eurot jota tähän hommaan on upotettu.

Tähän kohtaan minun silmät tarttui pieneksi hetkeksi. En tosin tiedä teidän bändistä, miten ammattimaisella meiningillä olette liikenteessä, mutta oma mielikuva olisi sellainen, että kaikki kannattaisi pitää samalla viivalla kokemuksesta huolimatta. Omat hankaluutensa on yhteistyön käynnistämisessä varmasti sekä 2 kuukautta harrastaneiden kanssa, kuten 20 vuottakin laulaneiden kanssa.

Tuoreemmilla tapauksilla tekniikan ja sen oman tyylin hakemiseen menee enemmän aikaa, mutta jos kaveri uskaltaa lähteä oikealla meiningillä messiin, niin pitkässä juoksussa yhteistyö voi olla hyvinkin tuloksekasta. Vähän vihreämmän kaverin kehitystä voi bändikaverit muokata haluamaansa suuntaan omilla toiveilla ja vinkeillä, miltä haluaisivat laulajan kuulostavan. Edellytyksenä menestykselle tietenkin, että laulajakandidaatilla on lahjoja. Eihän siitä mitään tule, jos laulu kuulostaa STT:n uutislähetykseltä...

Kokeneempien kanssa ongelmat voi olla enemmänkin "taiteellisia". Juurikin kuten mainitsit noista suosituista genreistä, voivat pitempään laulaneet olla hyvinkin profiloituneita omaan hommaansa ja siitä syystä eivät ole bändistä kiinnostuneita ollenkaan, tai sitten haluavat kokeilla, mutta täysin omilla ehdoillaan.

Tyhjänpäiväistä lätinää, mutta pääpointti kuitenkin siinä, että mielestäni kannattaa hakea lahjakasta henkilöä, jonka kanssa kemiat toimii.
Ikinä ei oo asiat niin huonosti, etteikö niitä voisi viinalla pahentaa. Romantikkoitkijät #29
Väinämöinen
07.12.2008 17:20:28
Minkäslaisia muiden kokemukset aiheesta ovat ja miten on selvitty? Veikkaisin, että tämä ei mikään harvinainen ongelma ole..

Eräs ratkaisu tähän ongelmaan on: laula(kaa) itse! Silleen voitte varmasti vetää laululinjat tasan niin kuin olette ne kirjoittaneet ja henkilökemiat toimivat yhtä hyvin kuin tähänkin asti. Tähän ratkaisuun on päätynyt useampikin bändi, tuloksetkin ovat olleet hyviä (Megadeth, anyone?). Yhden bändin kanssa ollaan tehty näin, vokaaleissa siis meikä. Mulla on ääntä, mutta sen hallinta ja etenkin oikeanlaisen hallinnan narulle taltioiminen hakee vielä muotoaan, livenä homma toimii. Tällä tavalla pääsette myös keikalle, kun miehitys on valmiina.
"Support music, not rumors." - Chuck Schuldiner
Caught In The Between Cause of Death Frozen Semen
ANtTIKRISTUS
07.12.2008 18:53:53 (muokattu 07.12.2008 19:00:08)
Tähän kohtaan minun silmät tarttui pieneksi hetkeksi. En tosin tiedä teidän bändistä, miten ammattimaisella meiningillä olette liikenteessä, mutta oma mielikuva olisi sellainen, että kaikki kannattaisi pitää samalla viivalla kokemuksesta huolimatta. Omat hankaluutensa on yhteistyön käynnistämisessä varmasti sekä 2 kuukautta harrastaneiden kanssa, kuten 20 vuottakin laulaneiden kanssa.

Me ei vain haluttaisi mielellään ottaa kaveria, jolla olisi kokemattomuuden takia mahdollisesti vaikeuksia pysyä muiden mukana. Jos kaveri on harjoitellut vuoden-pari (esim kiipparisti), joka ei ole keskimäärin hirveä aika instrumentin kanssa ja jotkut perusasiat vaativat vielä hiomista, kun bändikaverit vääntää jotain +10min proge-eepoksia niin oman osuuden täyttäminen voi tuntua turhankin haastavalta. :)

Tuollainen tilanne ei varmaan palvelisis kenenkään etua,.

Tyhjänpäiväistä lätinää, mutta pääpointti kuitenkin siinä, että mielestäni kannattaa hakea lahjakasta henkilöä, jonka kanssa kemiat toimii.

Tämä on ollut ihan ensisijaisena tarkoituksena.

Eräs ratkaisu tähän ongelmaan on: laula(kaa) itse! Silleen voitte varmasti vetää laululinjat tasan niin kuin olette ne kirjoittaneet ja henkilökemiat toimivat yhtä hyvin kuin tähänkin asti. Tähän ratkaisuun on päätynyt useampikin bändi, tuloksetkin ovat olleet hyviä (Megadeth, anyone?). Yhden bändin kanssa ollaan tehty näin, vokaaleissa siis meikä. Mulla on ääntä, mutta sen hallinta ja etenkin oikeanlaisen hallinnan narulle taltioiminen hakee vielä muotoaan, livenä homma toimii. Tällä tavalla pääsette myös keikalle, kun miehitys on valmiina.

Kyllä meillä tämä toinen säveltävä kaveri on lauleskellut kolme vuotta, mutta tämä ei ole ehtinyt panostaa lauluun vielä tarpeeksi, että lopputulos miellyttäisi tai vastaisi meidän mielestämme biisien tarpeita.

e: Ja pakko myöntää tässä välissä, että meikä on varmaan tietämättömyyttäni hieman aliarvoinut laulun haastavuutta. Siinä ratkaisee niin monet eri asiat mitä muiden instrumenttien kanssa :)
Connor
11.12.2008 14:03:09

Mun 2 centtiä.

Jostain syystä tämä aihe kosketti tämmöstä täysin amatöörilaulajaa. Joskus kerran aikoinaan eräs masentavan lahjakas kaverini totesi mulle että hyvällä laulajalla pitää olla hieman kusta päässä. Tuotakun jäi miettimään niin siinä piilee totuudenjyvänen jonka jokainen voi kaivaa sieltä itse. Vinkkinä annettakoon se että keikalla 85% porukasta kuuntelee ja kattoo sitä laulajaa eikä sitä kitarajumalaa joka tekee huiluääniä peeniksellään.

Homma vaan nyt on niin että oikeasti hyvät laulajat ON kiven alla. Hyviä laulajia on, Oulussakin (been there), jotka eivät välttämättä luota omiin kykyihinsä tai kehityskykyynsä. Bändi-ilmo jossa todetaan ensimmäiseksi, että haetaan ihan v*tun kovaa laulajaa karsii ehkä noin 99% jälkimmäisestä ryhmästä, paitsi jos löytyy se kusipäinen kehityskelpoinen laulaja 1%. Laulaminen hyvin on vaan oikeesti loppuen lopuksi hankalaa. Mutta elkää lannistuko. Miettikää keskenänne päissään että oletteko valmiita antamaan aika jollekkin kenties jolla on hieman vähemmän kokemusta kuin teillä. Tää voi olla hankala paikka jos oootte tahkonnu jo pitkään. Ihmettelen hieman, että miten te ootte viittiny tahkota pitkään ilman laulajaa?

Omalla kohdalla harmittaa että laulamista ei tullu aloitettua nuorempana, mutta rohkeus ei sillon riittäny. Nyt olen yli kolmenkymmenen oleva insinöörin retku, asun korvessa jossa ei ole juuri bändin bändiä ja mietin vakavissani pleikkarille SingStarin ostoa. My rock star days are over....

Oikeesti. Ei mulla koskaan ollu NIIN paljon lahjoja ;-)
ANtTIKRISTUS
11.12.2008 16:01:32
Ihmettelen hieman, että miten te ootte viittiny tahkota pitkään ilman laulajaa?

Meillä on ollu vähän strategiana, että tehdään nuo mikserissä olevat demobiisit mahollisimman tasokkaan kuuloseksi ja promotaan sitten laulajaa.. kehtaapa pyytää hieman kokeneempaa kaveria, kun on selkeää, konkreettista näyttöä omasta jutusta.

Mainitsen vielä, että tämän triidin pykäämiseen jälkeen meikään otti yhteyttä ihan mukava ehdokas, 28-vuotias laulua opiskellut ja 10v kokemuksen omaava naislaulaja. Mieslaulajaahan me ensisijaisesti haettiin, mutta näin ne asiat vaan joskus menee... kattelee jos tästä kehkeytyis jotain. :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)