Aihe: Mikä mikki bändilauluun? 1 2 | |
---|---|
![]() 19.09.2008 12:57:02 | |
Oon kattellu itelleni mikrofonia, pari ehdotusta itselleni olen löytänyt, heittäkää mielipiteitä kumpi olisi parempi ostos, ja jos parempaa samasta hintaluokasta tiedätte, ehdotuksia otetaan vastaan: http://www.thomann.de/fi/sennheiser … id=062c91ac33a0b12bc1b5d5c533b0fd77 http://www.thomann.de/fi/akg_c5.htm nuo ovat olleet itsellä päällimmäisenä mielessä, heittäkäähän mielipiteitänne! "Meissä kaikissa on vikaa, toisissa se vain näkyy." | |
![]() 19.09.2008 13:32:54 | |
Bändilauluun ei ehkä kannattais kondensaattoria laittaa. Dynaaminen voi olla ongelmattomampi. Tai riippuu tietysti bändin soittovolasta, tilasta ja pa-kamoista, mutta konkka on usein niin herkkä että vuotoäänet sun muut häiriöt tulee vain herkemmin esiin. Mutta itsellä on kokemusta Sennheiserin 865 -mallista, joka on hyväksi todettu lajissaan. Kannattaa miettiä hyvää dynaamista mikkiä, esim. Sennheiser e935 tai Audix OM -sarjan mikit. Soundi voi olla käytännössä pa:n läpi yhtä hyvä, mutta kierto- ym. ongelmat loistavat poissaolollaan, eikä tarvitse phantom-virtaa. | |
![]() 19.09.2008 16:03:05 | |
Itse olen myöskin mietiskellyt että minkähän mikin sitä hommaisi. Myyjät eivät ihan hirveästi osaa kertoa, linjaus tuntuu olevan "tää on kirkkaampi kun se maksaa enemmän" ja "SM58 on se standardi". Mun nykyiset ja aiemmat laulumikit on olleet lähinnä taustakirkumista varten ja laadulla ei oo ollut kauheasti väliä. Nyt kummiskin laulan monissa biiseissä leadiä ja laadukas laulumikki olis hakusessa. Bändini toisella laulajalla (kitaristilla) on Shuren Beta58 joka kuulostaa mulle hyvältä. Treeniksen toiselta bändiltä löytyy Beta57 joka kuulostaa myös tosi hyvältä mun korvaani, aika päällekäyvä soundi..ehkäpä vielä "jyrämpi" (tai jotain) kun Beta58:ssa. Kertokaapas siis viisaammat ja vanhemmat esim. muiden valmistajien vastaavanlaatuisista ja -kuuloisista mikeistä? Feedback on jatkuva riesa treeniksellä kun ei kahden bändin kamakasojen keskellä ihan hirveän hyvin saada kamoja aseteltua. Siinä mielessä mikiltä odottaisin hyvää feedback-resistanssia. Käytettynä ostaisin mieluiten jotta hinta pysyy inhimillisenä, eli saa tarjota omia! Tuolla Torilla on ollut nyt pidemmän aikaa Shure SM78 Starmaker, vanha kuin synti ja käytetty juontohommissa jne. Osaako joku sanoa siitä mitään, säästänkö väärässä paikassa jos sen ostan? Speksit löytyis täältä: http://www.shure.com/stellent/group … nts/web_resource/us_pro_sm78_ug.pdf Kiitti! "Mine name is Glenn...Cyrus' hopes and dreams...and now the Masamune, forthwith I shall slay Magus and restore honor!" -Frog (Chrono Trigger) | |
![]() 19.09.2008 16:43:04 | |
Mikit on vähän semmonen, yksi sopii yhdelle jatoinen toiselle. Paras vaan testailla ja ostaa sitten se itselle paras. | |
![]() 20.09.2008 15:46:19 | |
Kävin testaamassa erinäköisiä ja kokoisia mikrofoneja kaverin studiolla, ja sennheiser e945 tuntui olevan mun soundille paras. sellainen siis lähti tilaukseen. eikä ole edes hirveän kallis. "Meissä kaikissa on vikaa, toisissa se vain näkyy." | |
![]() 21.09.2008 22:04:38 | |
Missähän liikkeessä stadissa ois parasta käydä testailemassa mikkejä? En kumminkaan sitä sieltä liikkeestä osta vaan metsästelen käytettynä ja/tai netistä joten tuntuu vähän pahalta lähteä käyttämään myyjän aikaa. Polttelis pistää vaan ilmotus että "Ostetaan joku Shure Beta mikki" mutta ei sitä itselle sopivinta kyllä varmasti löydä jos ei lähde testailemaan. Ja tietty pistää mietityttämään että jos se Shure on niin myyty niin varmasti joku muu on saanu idean tehdä samaa edullisemmin. "Mine name is Glenn...Cyrus' hopes and dreams...and now the Masamune, forthwith I shall slay Magus and restore honor!" -Frog (Chrono Trigger) | |
![]() 22.09.2008 01:17:31 (muokattu 22.09.2008 01:23:06) | |
Missähän liikkeessä stadissa ois parasta käydä testailemassa mikkejä? En kumminkaan sitä sieltä liikkeestä osta vaan metsästelen käytettynä ja/tai netistä joten tuntuu vähän pahalta lähteä käyttämään myyjän aikaa. Olishan se reilua myös pyrkiä ostamaan mikki kaupasta, jos sitä kaupassa vasiten käy testaamassa. Esim. DLX:ssä on hyvä testailla. Jos kattelee käytettyä mikkiä, niin kuntoa voi arvioida ulkonäön perusteella. Ja tietysti täytyy kokeilla kunnollisten äänivehkeitten kautta, että soundi on normaali eikä kuulu mitään ylimääräisiä rutinoita, ja että piuhaliitin toimii hyvin. Itse en maksaisi käytetystä mikrofonista yli 50 prosenttia uuden hinnasta, vaikka mikki olisi vain päivän vanha. Paitsi jos paras kaveri myy. Jos joku pyytää enemmän, niin alkaa helposti olla järkevämpää ostaa vain suosiolla uusi. Oikeastaan helpointa olisi vain tilata suoraan netistä uusi Beta58. Se on oikeasti hyvinkin kelvollinen mikki, parempi kuin sm58 monien mielestä. Kyllä se soundi sopii kenelle tahansa, sillä laulusoundiasioissa on monta muutakin vaikuttavaa muuttujaa kuin mikrofonin merkki ja malli. Lisäksi: kaupassa testaaminen on ihan eri tilanne kuin treenikämpällä tai keikalla. Mikään mikki ei ole lopullinen, eikä kukaan ole löytänyt heti ekalla yrittämällä sitä mallia josta tykkää eniten. Joku mikki on vain ostettava aluksi, ja Shure on siitä hyvä että se on kohtuuhintainen, kestävä, ja aika neutraali soundiltaan. Parhaan kuvan erilaisista mikeistä saa, kun esim. keikoilla tai eri treenikämpillä pääsee testaamaan tositoimissa erilaisia mikkejä. Niissä tilanteissa ne erot tulevat esille. | |
![]() 22.09.2008 17:39:20 (muokattu 22.09.2008 17:44:02) | |
Vielä sellaista muuten täällä kysyn, että mitä eroa tuolla cardioidilla on hypercardioidiin? sennheiser e935 on cardioid, ja e945 on hypercardioid, ja soundinsa puolesta päädyin tähän hypercadioidiin. voiko tuosta hypercardioidista koitua jotain ongelmia livetilanteissa laulaessa, esim pienessä kapakassa esiintyessä, kuitenkin täyden äänentoistolaitteiston kanssa? "Meissä kaikissa on vikaa, toisissa se vain näkyy." | |
![]() 22.09.2008 21:53:10 | |
Vielä sellaista muuten täällä kysyn, että mitä eroa tuolla cardioidilla on hypercardioidiin? Suomeksi ne ovat herttakuvio ja superhertta. Eli kyse on mikrofonin suuntakuviosta. Hertta poimii äänen laajemmalta alueelta kuin superhertta. Superhertta on kyllä bänditouhuissa sikäli parempi, että se ei kerää juurikaan vuotoääniä sivulta, mitä taas hertta tekee mielellään. Superhertalla on kuitenkin jonkin verran herkkyyttä suoraan mikrofonin takaa tuleville äänille. Superhertan kanssa on oltava tarkempi, että äänilähde (eli laulajan suu) on mikrofonin kohdalla, koska suuntakuvio tosiaan on selvästi kapeampi. Taustalaulajille laitetaan usein superherttamikit vuotoäänen minimoimiseksi. | |
![]() 24.09.2008 13:14:47 | |
Beyerdynamic Opus 69 kannattaa tsekata. On sopinut hyvin monelle laulajalle, popista örinään. Voittaa sen viiskasin reilusti selkeydessään, tuon jälkeen viiskasi kuulostaa ihan tunkkaiselta ja komottavalta. "I have a cunning plan" -Baldrick | |
![]() 14.10.2008 12:46:19 (muokattu 14.10.2008 12:48:43) | |
Mä olen laulellut (ne 3-6 kertaa vuodessa kun laulan) SM58:lla jo kai yli 15 vuotta. Muitakin hyviä mikkejä varmaan on, joita en ole edes koittanut. Eli mun informaatio arvo lähenee nollaa ja tiedot alkavat olla jo antiikkisia. Mutta dynaaminen on valinta bändilaulamiseen, konkka tai putki studioon. Ehkä pitäis joskus ostaa joku parempi mikki. Tuli vaan tuosta ylläolevasta kommentista mieleen. Enkä mä muutenkaan noista mitään tiedä. Enhän mä oikeestaan edes laula. Mitä tänne oikein kirjoittelen. (huono päivä) Can you feel the atmosphere | |
![]() 14.10.2008 13:29:12 | |
Tilasin just ton opus69:n, katotaan nyt onko se millanen. Kokemuksia kellään? Kunhan mikki saapuu ja päässään testaan ni heitän omia arvioita. If you REALLY wanna do it... do it with a rocker. | |
![]() 14.10.2008 13:30:09 | |
Beyerdynamic Opus 69 kannattaa tsekata. On sopinut hyvin monelle laulajalle, popista örinään. Voittaa sen viiskasin reilusti selkeydessään, tuon jälkeen viiskasi kuulostaa ihan tunkkaiselta ja komottavalta. sokea on tämä nainen, tossahan oli jo yks mielipide asiaan. If you REALLY wanna do it... do it with a rocker. | |
![]() 14.10.2008 22:19:49 | |
Apricot: Superhertan kanssa on oltava tarkempi, että äänilähde (eli laulajan suu) on mikrofonin kohdalla, koska suuntakuvio tosiaan on selvästi kapeampi. Taustalaulajille laitetaan usein superherttamikit vuotoäänen minimoimiseksi. Samoin saattaa joutua olemaan tarkempi monitorin kanssa - paras paikka ei välttämättä ole suoraan mikin edessä. I ain't gonna work on Maggie's farm no more | |
![]() 21.10.2008 23:29:33 | |
Heip,ostin just mikin,missä lukee CMW 20.Se oli aivan sairaan hyvä siellä kaupassa. Se poimi äänen tosi selkeästi ja no ei puuroa siis.Kun maiskautti mikkiin,niin se maiskaus kuulosti tosi hyvältä. Mutta kysymys,että pitäiskö olla samanmerkkinen mikseri,kuin mikki,jotta ääni kuulostaisi samalta,kuin siellä kaupassa? | |
![]() 22.10.2008 13:50:06 | |
Heip,ostin just mikin,missä lukee CMW 20.Se oli aivan sairaan hyvä siellä kaupassa. Se poimi äänen tosi selkeästi ja no ei puuroa siis.Kun maiskautti mikkiin,niin se maiskaus kuulosti tosi hyvältä. Mutta kysymys,että pitäiskö olla samanmerkkinen mikseri,kuin mikki,jotta ääni kuulostaisi samalta,kuin siellä kaupassa? Ootsä varma ettet ostanut tollasta välimatkan mittauslaitetta? http://www.mil.fi/maavoimat/kalusto … index.dsp?level=96&equipment=98 Joop... Yritin guuklettaa tollasta mikkiä, eikä löytynyt. Hassu juttu. Anyways, jos haluat että kuulostaa tasan samalta kuin kaupassa, sulla pitää olla sama mikki, etunen, pääte, skobe, tila ja säädöt kuin siellä. I ain't gonna work on Maggie's farm no more | |
![]() 22.10.2008 14:52:19 | |
Ootsä varma ettet ostanut tollasta välimatkan mittauslaitetta? http://www.mil.fi/maavoimat/kalusto … index.dsp?level=96&equipment=98 Joop... Yritin guuklettaa tollasta mikkiä, eikä löytynyt. Hassu juttu. Anyways, jos haluat että kuulostaa tasan samalta kuin kaupassa, sulla pitää olla sama mikki, etunen, pääte, skobe, tila ja säädöt kuin siellä. kiitti kannustuksesta,sillä mä en tiedä noista kamoista mitään. Mutta nettisivulta www.carlsbro.com löytyy tämä mikki. Voin kuulemma iskeä sen mihin tahansa mikseriin,mutta mä en usko myyntimiesten puheita siitä,että se mikki...no joo. Sun v***mäisyytes huvittaa mua. | |
![]() 22.10.2008 14:56:40 | |
elin: Sun v***mäisyytes huvittaa mua. Ei ollut tarkoitus v***uilla, vinoilla ehkä:-) Vissi ero. Ei pahalla. I ain't gonna work on Maggie's farm no more | |
![]() 22.10.2008 19:14:15 | |
sokea on tämä nainen, tossahan oli jo yks mielipide asiaan. Kertoilepa sitte miltä Opus tuntuu.. Sen verran kiinnostais, jos/kun joudutaan tässä tuolle meidän solisti-Marylle uutta mikkiä hommaamaan. Mutta juu, kyllä se koko äänentoistoketju osiltaan vaikuttaa, ja, niinku Teijo sanoi, se mikki (tai paremminkin sen mikin ominaisuuksien ja solistin tyylin yhteensovittamisen vuoksi must!) kannattaa toki kokeilla. Jonkin verran soittohommien parissa olleena on huomannut, joskus karustikin, että ei se niin helppoa oo, ja jos joku mikki sopii yhdelle, saattaa toisella solistilla olla hankaluuksia, vaikka olis bändin kanssa laulanut jo pitkään. Jos solisti tietää, mitä tekee, ja miten olla siin lavalla sen mikin kanssa, voi laulumikkinä käyttää vaikka viisseiskaa, kuten 80-luvulla oli tapana. Tahi, teippaa 2 kpl niitä yhteen. Viisseiska on vaan suuntaavampi kuin 58, joten tulee olla huolellinen. =) 57 Betaa en käyttäis kuitenkaan... Meillä on ollut tosiaan laulussa Shureja, niin 58 kuin juurikin 57, AKG D-60 ja wanha 1000 (joka on ihan jees), Senkun joku, joka ehkä olis ollut hyväkin, vaan "katosi",,,
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1 | |
![]() 23.10.2008 01:13:02 | |
Kun maiskautti mikkiin,niin se maiskaus kuulosti tosi hyvältä. Mutta kysymys,että pitäiskö olla samanmerkkinen mikseri,kuin mikki,jotta ääni kuulostaisi samalta,kuin siellä kaupassa? Kyllä kannattaisi myös laulaa mikkiä testatessa... :) Öö, soundi ei ole ikinä sama kuin kaupassa. Se ei oikeastaan ole ikinä sama missään eri paikoissa, että kannattaa asennoitua sillä tavalla. Mikä tahansa hyvä mikseri kelpaa, merkillä ei väliä. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)