Aihe: Kuiva kurkunpää
1
Lepsu
09.03.2009 21:01:54
Vitsi, kun osaisin selittää asiani kunnolla.. Mitä keinoja porukalla on kostuttaa kurkkua? Noin niinkuin lauluun liittyen..;) Minulla on todella usein kurkunpää ja äänihuulet todella epämiellyttävän kuivat. Jopa niin, että nenänkin kautta hengittäminen tuntuu epämiellyttävältä kurkussa ja äänihuulet tuntuvat aina ensimmäisissä äänteissä "takertuvan" yhteen. Silloin harvoin, kun kurkku on "normaalin" kostea (esim. jonkin aikaa urheilemisen jälkeen), laulu lähtee tosi hyvin ja korkeatkin saa soimaan melko herkästi.

Käytän sarvikuonoa ja vesipiippua, mutta vaatisi ihan jatkuvaa (=monta kertaa päivässä) höyrystämistä, että pysyisi ääni edes jotenkin siedettävässä kunnossa. Tällä hetkellä syön happosalpaajia ja kohta varmaan alkaa allergialääkekuurikin taas, joten ei tässä ainakaan parempaan suuntaan olla siinä menossa.. Mutta siis, onko jotain niksejä, että saisi nuo kuivat äänihuulet kostumaan edes treenauksen ajaksi?
tanjuli
09.03.2009 23:02:18
Lepsu: Silloin harvoin, kun kurkku on "normaalin" kostea (esim. jonkin aikaa urheilemisen jälkeen), laulu lähtee tosi hyvin ja korkeatkin saa soimaan melko herkästi.
... Mutta siis, onko jotain niksejä, että saisi nuo kuivat äänihuulet kostumaan edes treenauksen ajaksi?

Ota pienet urheilut ennen treenausta. Ittellä jeesaa se että hyppelehtii pienen kenttälämmön päälle ennen kun käy kiekumaan.
[i hear voices but at least they're on tune]
Lepsu
09.03.2009 23:33:07
Se kyllä toimii, mutta urheilut on urheiltava melko paljon aiemmin lievän rasitusastman takia...=/ Mutta toki, sen kanssa on lauleltu tähän asti, niin kyllä sen kanssa pärjää jatkossakin. On vaan aivan käsittämättömän turhauttavaa, kun tietää pystyvänsä parempaan, mutta kuin ei... hmm... pysty....
Forwardnote
22.03.2009 00:35:12
Olen kuullut, että purkan syöminen auttaa tähän :D esim. Foo Fightersin Dave Grohl jauhaa purkkaa keikoilla juuri suun kostuttamisen vuoksi.
moraalienkeli
24.03.2009 21:47:35 (muokattu 24.03.2009 21:48:53)
Apteekin vesipiippu on ihan ehdoton apu. Itse kävin äänihuulikyhmyjen hoitojakson läpi juuri, ja olen saanut paljon hyviä neuvoja ammattilaisila - sekä foniatrilta että kahdelta eri ääniterapeutilta. Vesipiipun tärkeyttä korostavat. Höyryhengitys olisi tietenkin myös erittäin hyödyllistä, harvalla vain riittää viitseliäisyys ja kärsivällisyys.

Kurkunpään limakalvot olisi erittäin tärkeää muutenkin kuin soundin kannalta - itselläni on taipumusta saada usein (kolmekin kertaa vuodessa) kurkunpäätulehduksia, minkä on todettu johtuvan juurikin kuivista limakalvoista kurkunpäässä.

EDITTIÄ: Ja itse en kyllä todellakaan lähtisi syömään purkkaa ennen laulamista, en missään nimessä... Se närästää ja sitten vasta tuntuukin pahalta laulaa.
http://youtube.com/watch?v=6AOEHW2SfWA
Lepsu
25.03.2009 19:55:50
Juu, vesipiippua tulee vaihtelevasti käyteltyäkin. Välillä päivittäin ja välillä sitten aivan liian harvoin... Monesti saunapäivinä tulee skipattua. Se on kyllä tosiaan ahkerasti käytettynä hyvä keino, mutta tulee usein mieleen, että "oppiiko" limakalvot siihen, jos jatkuvasti höyryhengittelee, että jos joskus lopettaakin, niin limakalvot kuivuu sitten sen takia? Samaa olen miettinyt myös sarvikuonon kanssa...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)