Vaikkapa ei ole mitään nuhaa ei kurkku kipeänä tai muutakaan tiedettyä vaivaa, on nyt, kun olen paljon ja voimakkaalla äänellä laulanut, alkaneet molemmat korvani resonoimaan. Joskus molemmat yhtaikaa, mutta useimmiten vain jompikumpi. Ääntä on käytettävä, kun en aina voi käyttää mikkiä. Vaikka sitten kun resonointi alkaa, ei pysty enää oikeastaan laulamaan. Se on siis oma ääni kun kaikuu korvissa ja pistää korvaluut tai mitä kaikkea siellä nyt onkaan niin kovaan tärinään, että siltä päivältä on sitten laulut laulettu, menee syntikan soitoksi, kun kipukin on kohtalainen, eikä omaa lauluääntään kuule ollenkaan. Jos joku tietäisi mitä tälle voisi tehdä, ja mistä on oikein kysymys. Itse olen ajatellut korvasta alasjohtavassa kanavassa olevan jotakin limaa, joka sitten välittää resonanssin kuuloluihin. Oikein tiukka märkä pumpulitukko ihan aavistuksen auttaa hetken, muttei pelasta pidemmälle. Mainitsen vielä, että ainakin oma lääkäri on ihan yhtä silmät pyöreinä kuin minäkin. Kertokaa laulajat, jos tiedätte asiasta jotakin. |
Mitään ei tiedetä, mutta sama asia on huomattu. Hetki sitten reenailin ja kokeilin erilaista laulutekniikkaa. Sellaista, että ääni tulee ikäänkuin suoraa torvea pitkin palleasta/keuhkoista. Pää resonoi ja ääni tuntui niin kovalta, että korvissa tuntui. Tuolla tekniikalla saisi äänialaa nostettua kun muuten tulee huudettua rokkia lähinnä kurkun avulla ja sillä taas ei kovin korkealle nousta. Tuota pitää vielä reenata ja kehittää niin, ettei kuitenkaan korviin satu. Se, kellä on kuollessaan eniten romua, on voittaja! |