Aihe: Särölaulu(EI ÖRINÄ)
1
ballfish
22.01.2009 22:10:00
Moro! Elkää lyökö liian kovaa olen täysin amatööri näissä hommissa.

Mutta alkureferenssiksi videota http://www.youtube.com/watch?v=LS0ju2UdSqI&fmt=18 Millä tekniikalla saisi moisen äänen. Jonkun aikaa pystyn suht sujuvasti noin laulamaan, mutta tekniikan kehnouden takia särö lipsuu jonkin ajan kuluttua äkkiarvaamatta äänihuulille ja seuraavana päivänä tuntee sitten oikein kunnolla laulaneensa väärin. =) Mitä harjoitteita tiedätte tuollaisen "rääkynän" harjoitteluun ja kontrollin parantamiseen? Kiitokset jo etukäteen tietäjille!
"Uskomatonta, kuinka rumpuraita voi kuulostaa kuin läiskyteltäisiin peniksellä reisiin. Jos se tietenkin yltäisi. Jestas." -kokarek
hannakatriina
23.01.2009 00:06:21

Mitä harjoitteita tiedätte tuollaisen "rääkynän" harjoitteluun ja kontrollin parantamiseen? Kiitokset jo etukäteen tietäjille!

Treenaa tuen käyttöä. Jos et ole ihan varma, mitä se on ja miten se toimii / pitäisi toimia, etkä onnistu selvittelemään asiaa omin päin, niin mene laulutunneille. Siksi meitä laulunopettajia koulutetaan. Normaaliinkin lauluun tarvitaan noin korkealta paljon tukea, ja kun siihen lisätään säröä, niin energian tarve kasvaa entisestään... tai muuten koskee kurkkuun. Jos pystyt kerta tekemään tuon äänen vaikka lyhyenkin aikaa, niin silloin osaat tehdä särön, eli ongelma ei ole siinä, vaan muun kropan käytössä.
Lasbe
25.01.2009 18:38:33
Hei.

Nyt löytykin mieleinen otsikko. Itse oon laulanut klassista jo jonkin aikaa ja noin korkealta laulaminen ei sinänsä ole ongelma. Ongelma on nimenomaan, etten kertakaikkiaan osaa tehdä säröä. Voisiko joku säröguru nyt avata asian niin hyvin kuin suinkin kirjoittamalla kykenee..:P
oulukyllosa
25.01.2009 23:03:03

Miten esim. HannaKatriina ja muut laulua opiskelleet näkee (heh,tai kuulee) että monet särölaulajat ovat vetäneet parhaalla soundillaan nuorena pojankloppina (esim suosikeistani John Fogerty,Gregg Allman) mutta vanhemmalla iällä soundi on löysempi ts. se poweri puuttuu.Onko nämä soundit tehty jotenkin väärällä tekniikalla ja aikaa myöten ääni ja se soundi on hävinnyt vai mistä tässä on kysymys. Miksi soundi on parhaimmillaan särölaulajilla aina nuorena? Esimerkkejä on vaikka kuinka paljon...
snow is cold,rain is wet
hannakatriina
25.01.2009 23:14:30

Itse oon laulanut klassista jo jonkin aikaa ja noin korkealta laulaminen ei sinänsä ole ongelma. Ongelma on nimenomaan, etten kertakaikkiaan osaa tehdä säröä. Voisiko joku säröguru nyt avata asian niin hyvin kuin suinkin kirjoittamalla kykenee..:P

Selailehan näitä kirjoituksia, niin eiköhän vastaus löydy. Oon tainut itsekin selittää asian tänne jo ainakin pariin kertaan... mutta pikavastaus: litistät tilan nielussa (kielen takana kitalaessa) niin pieneks, että ääni säröytyy. Särö löytyy helpommin voimakkaalla äänellä kuin hiljaisella. Pidät kurkunpään ylhäällä. CVT käyttää termiä twang, joka kuvaa hyvin sitä terävää soundia minkä tuon sanan sanomalla saa aikaiseksi (käytännössä tässä taivutaa samalla kurkunkantta alaspäin). Tarpeeks kun "twängää" niin ääni säröytyy. Särö ei onnistu ollenkaan ns. klasarisoundilla, koska suussa ja ääntöväylässä oleva tila on liian avonainen ja iso, ja kurkunpää on myös tod. näk. liian alhaalla. Tarvitset siis ensin vaalean, kirkkaan ja terävän kevyen musan soundin (kurkunpää ylös, hymyä, pehmeä kitalaki alas normaaliin puheasentoon, ts. pois haukotuksen tunteesta yms.).
hannakatriina
25.01.2009 23:22:33

Miksi soundi on parhaimmillaan särölaulajilla aina nuorena?

Koska energiaa on enemmän nuorena..? Särölaulu vaatii kroppaa aika paljon enemmän kuin tavallinen soiva laulu (kevyessä musassa). Tiukka soundi vaatii melkoisesti tukea ja asennetta, laulamisen sijasta ajattelen itse usein huutavani nuotit... ja jaksaako sitä nyt enää vanhana meuhkata? Eli kannattaa kuntoilla vanhalle iälle asti, niin ei lopu powerit ;)
kunnasja
26.01.2009 17:28:19
Perkules, tuo ohjehan toimii ihan sinällään - joskaan ei tullut yllätyksenä kun ohje tulee osaavalta immeiseltä ;) Plussaa...
Heitä homo watti. Helion - Dreamcatcher
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)