Aihe: Elämäntavat ja laulaminen 1 | |
---|---|
![]() 21.12.2008 21:55:51 | |
Sanomattakin lienee selvää, että elämäntavat vaikuttavat ääneen ja laulamiseen. Haluaisinkin kysellä teiltä konkreettisia vinkkejä, miten parantaa elintapojaan laulamiselle edukkaammiksi. Erityisesti kiinnostaisi tietää, millainen ruokavalion muutos olisi edukas ja millaista kuntotreeniä kannattaisi aloittaa harjoittamaan ja miksi. "Terveellinen elämäntapa" on niin kovin loiva käsite, haluaisin tietää yksittäisistä ruoka-aineista. Olen laiska liikkuja ja kova syömäri, joten laulun parantaminen olisi ehkä ainut motivaattori saada elintapoihin pitkäaikaisempaa muutosta, ehkä siinä ohessa muutoksesta saisi muutakin hyötyä. Joten käytännön vinkkejä kehiin, oi tietäväiset laulajat! :) "No joo, muttaku mie tykkään noista suuhommista." | |
![]() 22.12.2008 15:46:36 | |
Itse olen lähinnä vahvistanut palleaa ja muita äänen ulostuloa tukevia lihaksia.. Lisäksi ennen keikkaa yritän välttää maito- ja sokeripohjaisia tuotteita ruokailun puolella. Tekevät ikävästi limaisen kurkun ja silloin ei korkealta laulaminen välttämättä onnistu. (flunssatilanteessa tuo lima kuitenkin on itselläni toiminut hyvänä kivun estäjänä laulutiltanteessa vaikka korkeutta rokottaakin). Hapenottoaan kannattaa myös seurata. Ja kuten aina sanotaan: vesi vanhin voitehista! Itse en tuotakaan ymmärtänyt ennenkuin aloin vettä juomaan, ääni kirkastuu kummasti ja kireys vähenee. Erilaisia rentoutusharjoituksia kurkun lihaksille ja muille härhäräikille tulee myös tehtyä suhteellisen taajaan, ja niitä suosittelen. Näillä itse olen porskutellut eteenpäin. Käveltyä tulee myös suhteellisen paljon ja se on kait ihan sopiva liikuntamuoto vähän laiskemmallekin (nimim. itse en mielelläni juokse...) :) | |
![]() 10.01.2009 01:52:08 | |
ei se kuntoilu vaikuat mitenkään ääneen! palleaa treenaat paljon paljon paljon nii on hyvä! ja poski lihaksia. ne vaikuttaa! ja opettele artikuloimaan!!! hyvin! ja lausumaan eri kieliä! siitä on ainaki hyötyä jos osaa lausua esim. saksaakin! ei ainakaan mitään haittaa :D tupakat ja vahvojen alkoholijuomien suuremmissä määrin nauttiminen vie äänen! itse tosin harrastan kumpaakin mutta jos haluut laulaa vielä 20 vuoden päästä nii jätä ne ihan suosiolla pois :D Hash Crack | |
![]() 10.01.2009 17:02:45 | |
ei se kuntoilu vaikuat mitenkään ääneen! palleaa treenaat paljon paljon paljon nii on hyvä! Kyllä se kuntoilu vaikuttaa ääneen. Pallea ei ole kokonaan tahdonalainen lihas, ja se on keuhkojen alla, joten en tiedä miten sitä oikein voi treenata... Tuki ja siihen vaikuttavat lihakset on kyllä treenattavissa. Huomaa aika selkeästi joululoman löhöilyn, syömisen, juomisen ja parin lisäkilon jälkeen, että todellakin elämäntavat vaikuttaa ääneen ja laulusuoritukseen. Energia, voima ja elastisuus on vähän hukassa, ja sen lisäks on vielä kiristyksiä hartioissa ja niskassa ja leuassa jne... joten pitänee taas potkia itsensä urheilemaan, venyttelemään ja hierojalle. | |
![]() 10.01.2009 17:20:28 | |
Hyvä laulaminen edellyttää hyvää asentoa, joka edellyttää hyvää lihastasapainoa, tuntumaa ja ryhtiä, jotka edellyttävät aktiivista lihastreeniä. Myös hyvä hapenottokyky on eduksi laulussa. Kyllä liikunta on hyväksi laululle ja yleiselle terveydelle. | |
![]() 10.01.2009 21:31:05 | |
Hapenottokykyä lähinnä itsekin meinasin tuolla liikuntapuolella.. Ja sitä laulaja tarvitsee aina. Nopeissa biiseissä joissa sanoja suolletaan kuin letkassa ei paljoakaan ehdi välttämättä hengähdellä välillä ja siinä testataan keuhkojen kuntoa sitten.. | |
![]() 11.01.2009 22:12:04 | |
Laulaminen on fyysistä työtä. Hyvä kunto auttaa laulamaan korkeammalle ja "suuremmalla teholla", pystyy laulamaan pitempiä fraaseja ja liikkumaan enemmän lavalla ilman että fyysinen väsymys vaikuttaa liikaa ääneen. Asento mainittiin ylhäällä. Ei se lauluasento vaikuta niin paljon laulamiseen. Se on enemmän kiinni siitä mihin tottunut. Jos ei ole tottunut laulamaan istuessa niin ei se yhtä helposti mene. | |
![]() 15.01.2009 22:04:58 | |
No miten palleaa ja keuhkoa saa tehokkaaasti vahvistettua ? :D | |
![]() 15.01.2009 23:19:02 | |
Hengitysharjoituksia, keskivartalon lihaksia yleensäkin kannattaa tietääkseni treenata jne... I grew up to be an unwanted weed | |
![]() 16.01.2009 10:01:44 | |
No miten palleaa ja keuhkoa saa tehokkaaasti vahvistettua ? Ainakin kestävyysharjoittelulla, kuten lenkkeilyllä tai vaikkapa pilateksella. En kuitenkaan usko, että esimerkiksi älytön lihaskuntotreeni, esimerkiksi 300 vatsalihaksen tekeminen päivittäin mitenkään edistäisi hapenottokykyä. "Olen sydämeltäni ylpeä hölmöläinen, enkä osaa lopettaa." | |
![]() 18.01.2009 22:19:07 | |
Asento mainittiin ylhäällä. Ei se lauluasento vaikuta niin paljon laulamiseen. Se on enemmän kiinni siitä mihin tottunut. Jos ei ole tottunut laulamaan istuessa niin ei se yhtä helposti mene. Puolensa ja puolensa - on sillä toisinaan aika paljonkin vaikutusta sillä asennolla; se, että äänentuottoon tarvittava lihaksisto ei toimi kunnolla tai toimii puutteellisesti tai on muuten hankalaa, on usein kiinni siitä ettei se lihaksisto pysty toimimaan (esim. lysyssä oleva ryhti -> vaikee käyttää koko keuhkojen kapasiteetti hyväkseen ja tukikin voi hakea). Se on sitten eri asia, kumman korjaa ensin, tekniikan vai asennon, jos homma vaan helpottuu. [i hear voices but at least they're on tune] | |
![]() 01.02.2009 00:24:02 | |
Kyllähän sen huomaa, kun treeneissä pari-kolme tuntia laulaa. Kotiin palatessa sitä on aika lailla fyysisestikin naatti. Osansa on tietenkin mölyllä ja taustahälyllä, mutta osansa nimeomaan laulamisen fyysisyydellä. | |
![]() 02.02.2009 14:51:53 | |
Ihan omasta kokemuksestani voin sanoa, että silloin kun instrumenttina on oma keho, on elämäntavat ensisijaisessa asemassa. Tosi hyviä pointteja on täällä jo monelta tullutkin, mutta laitan tähän silti jotain omia huomioitani. Ensinnäkin nukkuminen, niin pöllöltä kuin se kuulostaakaan, on kaiken pohja. Koska laulaminen on fyysinen suoritus, pitää kropan saada tarpeeksi lepoa. Toiseksi juuri tuo aerobisen kunnon parantaminen, eli hapenottokykyä lisäävä harjoittelu on hyvin tärkeää. Joku jo mainitsikin ryhdistä, eli lihaskunnon ylläpito on peruskamaa. Alkaen siis ihan olkapäistä ja selkälihaksista. Pallea on tietenkin aivan erityisasemassa, kuten joku tuolla aiemmin sanoikin. Ennen esiintymistä tms. en syö raskaasti, ja kaikenlainen ruokailu ajoitetaan vähintään pariin tuntiin ennen laulamista. Samoin vältän makeaa ja sokerista, suklaata, banaania ja maitotuotteita. Nämä olen itse kokenut huonoiksi vaihtoehdoiksi. Vettä kannattaa juoda, mutta kaikenlaiset mentholia sisältävät kurkkupastillit kannattaa unohtaa heti, sillä mentholi turvottaa kurkkua lievästi. Kröhiminen ja kurkun "kakiminen" vain ärsyttää kurkkua, vaikka kröhistyä tuleekin aina lähinnä juuri kurkun "selvittämiseksi". Myös kuiskailu on kurkkua rasittavaa. Kunnon äänenavaus ja ylävartalon lihasten rentouttaminen puoli tuntia ennen lavalle menoa ja vot, homma sujuu. Tupakan ja alkoholin vaikutuksista ääneen nyt ei kannata edes alkaa saarnata. | |
![]() 03.02.2009 01:23:38 | |
Tuossa hiljattain jouduin laulamaan itselleni pahoja biisejä jotka menee vaivatta vain jos ääni on todella kunnossa. Mutta laulettuani monta päivää putkeen useita keikkoja ja elettyäni hieman kosteasti(+ rööki) laulaminen oli todella tuskan takana. Tuntui kuin olisi joku puristanut kurkusta koko ajan. Ennen ajattelin että ei niin väliä mutta näkyypä vain olevan. Maata kiertävä soittopaska | |
![]() 06.02.2009 21:36:47 | |
Nukkuminen jo mainittiinkin, mutta itse olen alkanut harrastaa myös ajatusten rentouttamista, jota voisi kai kutsua esim. meditoimiseksi. Eli annan itselleni aikaa ihan reilusti tunnin verran päivässä (mulla on onneks siihen mahdollisuus). Kuuntelen jotain "meditaatiomusiikkia" ja rentoudun ja yritän olla ajattelematta mitään. Ihan uskomattomia voimavaroja löytää itsestään, kun saa tuon rentoutushetken pitää. Ainoa haitta, jos sitä voi haitaksi sanoa on, että siitä tulee riippuvaiseksi. Uni on kyllä ihan ehdottoman tärkeää myös. Liikunta tietysti ja ulkoilu on ihan must, jota en tosin itse niin taas tällä hetkellä esimerkillisesti noudata, mutta tiedän, mitä se vaikuttaa Sen lauluja laulat, kenen kädestä syöt | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)