Aihe: Mikrofoniin laulaminen
1
StevieRayVehkakoski
27.05.2009 20:17:50
Voi olla aika aloittelijatason kyssäri vaikkakin oon jo pari vuotta säännöllisen epäsäännöllisesti laulanut blues-henkisessä orkesterissa ja on jo vajaa parikymmentä keikkaakin takana.

Siis: Miten mikrofoniin lauletaan? Jotkut vetää huulet kiinni mikissä ja jotkut kauempaa ja jotkut taas painaa nenän ja ylähuulen mikkiin kiinni. Mitenkäs näissä vaihtoehdoissa soundi muuttuu? Entä miten paljon pitäisi vaihdella suuvärkin etäisyyttä mikrofoniin sen mukaan kuinka kovaa hoilottelee menemään. Mä oon tähän asti vetänyt päätä jonkun 10-20 senttiä mikistä irti sillon kun päästelee niin että munissa tuntuu.

Hyviä nettilinkkejä aiheesta? Tällä hetkellä nauhoitettu laulu on ihan OK muiden mielestä mutta mun omaan korvaan kuulostaa nauhalta tuleva laulu vähän ikäänkuin "nenäkkäältä" honotukselta ja jostain syystä tuntuu pikkaisen ylävireessä menevän. Toisin sanoen se laulu mikä kuuluu mulla pään sisällä ei oikein osaa nauhalle asti..
You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had
rintapek
28.05.2009 00:28:27 (muokattu 28.05.2009 01:09:23)

StevieRayVehkakoski: Siis: Miten mikrofoniin lauletaan? ... Toisin sanoen se laulu mikä kuuluu mulla pään sisällä ei oikein osaa nauhalle asti..

Ei tu koskaan osaamaankaan. Oma ääni oman kallon sisällä on ja pysyy aina omanaan, eikä tule pois kalloa rikkomatta. Ei kirveelläkään.

Miten mikkiin lauletaan riippuu kovasti siit mikistä ja haluamastasi lopputulemasta. Jos sinulla on viiskasi naaman edessä, ni se käyttäytyy kovin eri tavalla vetäessäsi turpa grillissä tai käsivarren mitta siitä irti. Se vaan tarttee testata, niin että asian tietää, jolloin sitä voi hyödyntää. Siis sen sijaan, et asiasta tarttee kärsiä.

Edit: Tost päänsisäisestä äänestä voin omasta ja jatkuvasta kokemuksesta kertoa semmoista, et oman pikkukalloni sisällä mä aina vaan olen Elvis, Lennon, Pavarotti tai Jagger jokseenkin haluamaani korostaen. Ulkopualinen kommentti niinkin tuare ko viime lauantain häävedolta sit taas kertoi, et kuulostin enempi Baddingilta ko Badding itte. Mut itkisin onnesta jos toi pitäis paikkansa. Ei pidä.

Se mitä narulta sit itteään kuulee on aina vaan se sama vanha ruosteinen grammari paskahuussin katolla pikkupakkasessa.
Ei toi tosta neljännesvuasisataan ole mihinkään muuttunu.
One kind of music only - the good kind
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)