tästä palstallakin mainostetusta Annalan Pop-laulajan arkipäivä-kirjasta? Ja erityisesti sen äänenmuodostus- ja huolto-osastosta. Mulla pitäisi kesällä vetää pari keikkaa ja viime aikojen vähän laulamisen ja olemattoman tekniikan ja äänenhuollon vuoksi alkaa ääni tippua huolestuttavasti. Vain asiallisia kommentteja, pliis. Ei vittuiluja. Ou jee soo ist das leeben |
tanjuli: Ihan pätevä kirja, jos tuntuu että siitä ei oo apua ni sit laulutunneille. No joka tapauksessa olen sen kirjan tilannut. Mutta että siinä on ihan hyviä harjoituksia ja neuvoja, jotka toimivat? Ou jee soo ist das leeben |
kemppma: No joka tapauksessa olen sen kirjan tilannut. Mutta että siinä on ihan hyviä harjoituksia ja neuvoja, jotka toimivat? Periaatteessa joo. Ongelma on vaan siinä, että jos lukee jonkun harjoituksen ja lähtee tekemään sitä eikä kukaan asiasta jotain tietävä kommentoi että meneekö se sinne päinkään, niin helposti onnistuu uppoutumaan aika syvälle metsään jos ymmärtää eri lailla kun mitä kirjoittaja on tarkoittanut. [i hear voices but at least they're on tune] |
tanjuli: Periaatteessa joo. Ongelma on vaan siinä, että jos lukee jonkun harjoituksen ja lähtee tekemään sitä eikä kukaan asiasta jotain tietävä kommentoi että meneekö se sinne päinkään, niin helposti onnistuu uppoutumaan aika syvälle metsään jos ymmärtää eri lailla kun mitä kirjoittaja on tarkoittanut. Niin on. En tunne kyseistä kirjaa, mutta voi olla että vaikka opettajakin on vieressä, on vaikeaa saada tietynlaiset äänet ulos oikealla tavalla. Esimerkiksi, kun menin laulutunneille ensimmäiset kerrat (jolloin oli takana jo 10 vuotta laulajana), minulla oli vaikeutta löytää esim. CVT:n modet Overdrive ja Belting, kun lauloin vain Curbingia. Overdrive tuli selväksi muutamien tunnien jälkeen juuri opettajan avulla ja nykyään käytän sitä erittäin paljon. Beltingiä en ole löytänyt yhtä hyvin, vaikka opettajakin on ollut. Tuntuu minusta siltä, että ilman opettajaa en usko että olisin oppinut läheskään yhtä paljon - ja oikealla tavalla - kun mitä opin juuri hänen avulla. Uskon että kirjat ovat hyvä komplementti laulutunneille, mutta ne ei voi niitä korvata, paitsi jos on jo jonkin verran perehtynyt laulutekniikkaan ja kirja fokusoi enemmän laulun taiteelliseen puoleen kuin puhtaasti tekniikkaan. |