Aihe: Kortisoonijauhe ja kuorrutetut äänihuulet
1
Mare552
02.04.2009 11:49:43
Onkos kellään laulajalla astma vaivana?

Ite siihen vaivaan minulla on Acculate tablettina. En tiedä miten se vaikuttaa, mutta joskus tuntuu että henkeä kuitenkin ahistaa ja väsyttää.

Se kun tuota viskeraalirasvaa tahtoo kertyä pötsiin, tekee se keuhkoihin tietenkin ahtaan olon, koska mahan ja pään välinen tilavuus pienenee.

Kuitenkin ajattelin kokeilla lenkkeilyn ja laihdutuksen ja tuon pillerin lisäksi kortisoonijauhetta (Flixotide Diskus), josta on kyllä se haitta että puhuminenkin on sitten vaikeaa, saatikka laulaminen.

Eli onko laulut laulut laulettu jos ottaa kortisoonia.

Kenelläkään kokemusta aiheesta?

Kortisoonihan kuorruttaa äänihuulet kai vähän samaan tapaan kuin joku tomusokeri leivoksen.
Siltä ainakin tuntuu.

Suun saa kyllä huudeltua, mutta miten äänihuulet?

Kysymys:

Kannaattako olla laulamatta, sekä onko suorastaan haitallista laulaa kun kortisooni on syönyt ääntä?

Eihän muutaman viikon tai kuukauden tauko vielä mitään haittaa, mutta kun mieli tekee rallatella, niin ois kiva tietää, mitä mieltä muut, haittaako laulua kokonaisuudessaan silloin kun ääni ei toimi, oli sitten tuo lääkitys tai joku muu ääniongelma.

Siis onko kortisoonin pilaama ääni yhtä haitallista, kuin vaikean tulehduksen pilaama ääni?

Terkkarilääkärikään ei varmaan asiasta ihan faktaa tiedä, kai joku äänifysiologi paremminkin.
Ai tähänks riville?
MrsJones
29.04.2009 13:22:35
Mun on helpompi laulaa, kun astma on tasapainossa juurikin tuota Flixotidea käytettäessä. Mun lauluääneni on parantunut siitä, kun astma todettiin v. 1996, jolloin aloitin samaisen lääkkeen käytön.

Väitän, että jos astma pilaa äänen, se johtuu sairaudesta, eikä niinkään tuosta lääkkeestä. Kurlaamalla kortisonitöhkät kurkusta pysyy sivuvaikutukset loitolla. Varmaan ei kannata juurikaan heti lääkkeenoton jälkeen laulaa, ottaa lääkkeen samalla kun harjaa hampaansa aamulla ja illalla, ja laulaa sitten muina aikoina.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)