Aihe: Flunssan voittamisneuvoja
1
StinTTu
04.02.2009 15:31:43
Eli siis: ääni on ollut parin viikon takaisen flunssan jäljiltä vieläkin maissa ja nyt tarvittaisiin neuvoja.
Kurkkupastilleja olen napsinut varmaankin jo liiaksi asti, mutta apua niistä ei ole ollut.

Tietämättömänä pyydänkin siis nyt neuvoja, sillä keikka olisi tulossa puolentoista viikon sisällä ja ääntä siis tarvittaisiin..
Jos riittävästi hyviä neuvoja tänne saadaan niin ehkä saadaan ihan pysyväksi asti. :)
I grew up to be an unwanted weed
wewwie
04.02.2009 16:17:40
Eli siis: ääni on ollut parin viikon takaisen flunssan jäljiltä vieläkin maissa ja nyt tarvittaisiin neuvoja.
Kurkkupastilleja olen napsinut varmaankin jo liiaksi asti, mutta apua niistä ei ole ollut.

Tietämättömänä pyydänkin siis nyt neuvoja, sillä keikka olisi tulossa puolentoista viikon sisällä ja ääntä siis tarvittaisiin..
Jos riittävästi hyviä neuvoja tänne saadaan niin ehkä saadaan ihan pysyväksi asti. :)

Ole hiljaa yksi päivä. Ei minkäänlaista pihahdustakaan kurkusta. Lepo saattaa auttaa jos ääni on pahasti maissa.
It is difficult to trust anyone whose instrument changes shape as he plays it!
Tjero
04.02.2009 16:24:39
Apteekista kannattaa kysyä jotai pastillilleja, varmaan jotai löytyy ja sitte vaa et kauheesti sitä ääntäs rääkkää..
O_o
Maissi-Kati
28.02.2009 22:40:06

Carmolis-tipat ovat myöskin hyväksi koettu keino. Rennot äänenavaukset kuten ärrät ja ängät on suositeltavia, ettei vain lähde avaamaan ääntään suoraan täysillä laulaen, ja sitten tuo hiljaa oleminen.
Mää ole affena. Mää ole hiilest tehty affena!
hannakatriina
01.03.2009 15:19:49

Kurkkupastillit ei sinänsä auta mitään siihen ääneen, korkeintaan ne avaavat vähän tukkoista nenää, poistavat karheutta kitalaesta ja puuduttavat kipua nielusta. Äänihuulet on kurkunpäässä, eikä mikään suun kautta nielty ole kosketuksissa niiden kanssa. Juoda kannattaa paljon, kehon kautta imeytynyt neste voitelee myös äänielimistön limakalvoja. Kannattaa myös antaa äänen levätä eli äänihuulten ja ääntöväylän pienten lihasten palautua normaaliksi turvonneesta tilasta. Toisin sanoen olla ihan täysin puhumatta päivä tai pari. Sitten kun aloittaa laulamisen, niin rauhallisesti ja rennosti helpolta korkeudelta ensin, vaikka r:llä tai huulipäryllä. Kroppaa (tukea) joutuu todennäköisesti käyttämään enemmän kuin silloin kun ääni on kunnossa.
Tumppi38
03.03.2009 15:03:55
StinTTu: Eli siis: ääni on ollut parin viikon takaisen flunssan jäljiltä vieläkin maissa ja nyt tarvittaisiin neuvoja.

Mulla toimii 2 nappia C-vitamiinia 2-nappia valkosipulia (hajuton) ja 2-nappia Anti Vir:iä. 3 kertaa päivässä toi annos kunnes olo helpottuu. Luontaistuotehyllystä / apteekista. Mulla flunssa tulehdutti kurkunpään, valuvika, ja ääni laski about oktaavin (aka ZZ-TOP) tosin en mikään laulaja ole mutta kuitenkin. No Flu -Tuomas-
Time you enjoy wasting, was not wasted !
StinTTu
05.03.2009 16:03:27
Kiitoksia paljon jo annetuista neuvoista ja lisää vaan: kaikki poppaskonstit mitä itse olette joskus kokeilleet. Ovatpa sitten toimineet tahi eivät.
Faithselene
11.03.2009 12:00:48
Sama ongelma tässä, bandstandin finaalissa pitäisi 28. pvä laulaa, alkuerät meni jo flunssassa ihan päi kättä, yleisön suosikkina pääsimme sitten jatkoon, ja nyt en halua, että sama kaaos toistuu. Se oli aivan järjettömän hirveetä kuunnella esitystä jälkeenpäi kun ääni hajoilee eikä pysty millään. Carmolisit oli silloin kovassa käytössä, kuten myös lämmin tai haalea vesi. Mulla yleensä kestää pari viikkoo palautuu kunnolla flunssasta niin että äänikin palaa, ja nyt on jo angiina eikä mikää perusflunssa..

Mut Carmolisiin luotetaan, ja myös inkivääri/hunaja/sipuli/valkosipuli-teet/mössöt tullaan koittamaan, suosittelen kans sitä että keität vettä ja esim. mintun eteeristä öljyä ja hengität höyryjä. Eihän se oo mukavan tuntusta nenässä mutta mun röörit ainaki aukee :)
Mange
11.03.2009 13:09:32 (muokattu 11.03.2009 17:03:17)
Höyrylöylylle plussa minulta, vaikka aika epämiellyttävää onkin.

Yksi asia mikä ei ihan suoraan liity tähän topiciin mutta ehkä voidaan mainita kuitenkin - laulaminen flunssassa onnistuu paremmin jos ääni ei mene ollenkaan nenän kautta. Muutenkin on kivempi soundi niin. Jos et tiedä millä tavalla laulat, on helppo tapa saada se selville: Jos ääni ei muutu vaikka pidät nenä kiinni sormilla, äänessäsi ei ole mitään nasaalisuutta. Nasaalisuutta on mahdollista välttää kokonaan, paitsi konsonanteilla m ja n, kun niitten äänet menee aina 100%-sti nenän kautta.

E: Luin läpi ja olipa huonosti kirjoitettu.. Nyt toivottavasti vähän parempi...
StinTTu
24.03.2009 21:39:24
Höyryhengityksen voimaan olen myös itse alkanut uskoa. Auttaa yllättävän paljon.
StinTTu
22.04.2009 12:50:16
Ja taas on kunnon räkätauti niskassa.. Keikka olisi perjantaina, joten nyt on paniikissa koitettu mitä ihmeellisimpiä: allergialääkkeitä (netissä sanottiin sen auttavan kurkkukipuun), suolavettä (yööööööök) ja taaskin se höyryhengitys. Ääni palautui noiden jälkeen hieman, vielä kun saisi nenänsä siihen kuntoon ettei kuulostaisi ihan nylon beat tähdeltä...
pasihe
22.04.2009 21:51:37
StinTTu: Kiitoksia paljon jo annetuista neuvoista ja lisää vaan: kaikki poppaskonstit mitä itse olette joskus kokeilleet. Ovatpa sitten toimineet tahi eivät.

Kyypakkaus! Juu, yks lääkäri sano mulle kerran, että on äärimmäinen keino mutta tepsii. Tosin pitää varautua siihen, että ääni on sitten vedetyn keikan jälkeen totaalisen hukassa muutaman päivän. Mutta jos nyt sattuu se "paritonninen" oleen kiinni siitä, että pystyykö kiekaseen niin voi kokeilla...ei siitä henki lähde:) Lääkäriltä voi kyllä kysyä yksiä pillereitä myös (en muista nyt nimeä) jollaista kokeilin kerran. Toimi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)