Aihe: Äänen muuttuminen varsinaisen äänenmurroksen jälkeen
1
Razorous
18.12.2008 01:52:00 (muokattu 18.12.2008 01:59:14)
Olen siis 16v poika, täytän kesällä 17. Sellaista vain haluaisin kysellä jos joku vaikka tietää että miten äänenmurros ilmenee äänessä ja mihin ikään asti miehillä tuo ääni oikein kehittyy huomattavasti? Kun tuntuu jotenkin että mun ääni on paljon nuoremman, jonkun 13-14 vuotiaan kuuloinen. En tarkoita äänen mataluuttaa. Harmi etten osaa oikein selittää mutta kun äänitän ääntä ja kuuntelen se kuulostaa niin ohuelta ja sellaiselta.. ohuelta. Tämän, ja sen takia että kuinka kauan minun kannattaisi odottaa ennen laulutunneille menoa haluaisin tietää että missä iässä tuon äänenmurroksen voisi olettaa loppuvan. Minulla ilmeisesti tuo äänen muuttuminen on hitaamman puoleista.. En millään halua/osaa uskoa että ääneni on saman kuuloinen neljän vuoden päästä. Tietysti kovalla treenaamisella saa parempaakin aikaiseksi mutta silti.

Oliko esim rauli badding somerjoella ns. "kirkas" lauluääni kun vähän sellaista se muistuttaa mutta vielä sietämättömänpää. Mä kun en iskelmää(?) tykkää laulaa vaikka somerjoen biisit onkin hyviä.

Niin ja sellaista piti kysyä että tuoko äänenmurrosta mitään muuta uutta siihen ääneen kuin sitä mataluutta? Vai tuoko se sitä tummuutta mukanaan? Voisin olettaa että mun rinnan alue ja keskikroppa muutenki kasvais viel joku verran kun on niin oudossa suhteessa käsiin ja jalkoihin, eikös senkin pitäs muuttaa ääntä vielä miesmäisemmäksi? Niin ja en oo ikinä kysyny kenenkään mielipidettä omasta äänestäni niin en yhtään osaa myöskään sanoa onko tää mun korvien välissä vaan mutta pahoin kyl pelkään ettei ole. Eikun hetkinen, kyllä kerran laitoin ääninäytteen kun pyydettiin.. sain vastaukseksi: "omaperäinen" ja vielä perään "ei pahalla". Noh lauloin siihen huonosti kuitenkin mut ihan sama. Kyllähän mä tiedän ettei näin helposti pitäisi masentua ja että sinnikkyys palkitaan. (tai luulen tietäväni).
On mulla muuten musikaalisuus ihan kunnossa aika hyvä sävelkorva ja niin edelleen.

Sori jos oon liian tyhmä tai jotain muuta sellaista kyselen stressaa vaan tää ku tykkään laulaa mut harmittaa jos en ikinä kehtaa esittää ääntäni kenellekkään. Mun ääni nolais nuotioillankin :
18is9
18.12.2008 07:46:33 (muokattu 18.12.2008 07:49:27)

Lyhyesti vastaten, kyllä se ääni muuttuu läpi elämän. Kuuntele ketä tahansa pitkän uran tehnyttä laulajaa niin kuulet sen muutoksen.

EDIT: Itsellä tulee metallipuolelta mieleen esimerkkejä tosi ohkaisella soundilla laulaneista nuorista kavereista Fates Warningin Ray Alder ja Queensrychen Geoff Tate. Molemmilla ääni on muuttunut tosi paksuksi iän myötä, tosin varmaan sieltä on pari korkeinta nuottia tippunut pois samalla.
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
rosi
18.12.2008 10:00:45
Joo kyllä se ääni tulee vielä muuttumaan sulla - oikeastaan juuri koko elämän, kuten aikaisemmin tossa kirjoitettiin. Kaikki elämäntavatkinhan vaikuttaa! Tosin nuoruusvaiheessa ääni muuttuu hyvin paljon viä, koska elimistö ei ole täysin kehittynyt.

Itse oon sitä mieltä, että 16v on ihan hyvä aloittaa laulutunnit. Vaikkei keho ja ääni olekaan kehittynyt täysiin mittoihinsa, ne pääsevät ikään kuin "laulamisen makuun". Ja kun joku pätevä ihminen ohjaa sua henkilökohtaisesti vieressä, ei opi väärää tekniikkaa.
"Olen sydämeltäni ylpeä hölmöläinen, enkä osaa lopettaa."
Razorous
18.12.2008 11:46:56 (muokattu 18.12.2008 11:48:23)
Kiitos vastauksista. Ja olen muuten huomannut että viikonloppuisin kun on nukkunut sellaiset kunnon 12 tunnin yöunet ääni on aamulla paljonkin parempi. Sitähän sanotaan että aamulla ääni on painoksissa että pitäisi tehdä äänenavaus jne. Mä en vaan nää mitään pahaa siinä omalla kohdalla, päinvastoin. Voisko se sit liittyä tähän ikään että tuo ääni vaihtelee.

Niin ja onhan niitä lauluja mihin mun ääni omasta mielestäni sopiikin. Esim. Neil Youngin ja cat stevens kappaleisiin. Jostain syystä en tiedä miksi, varmaan siksi että ne on rennompia, ääni kuulostaa paljon luonnollisemmalta niitä laulaessa. En tiedä vertaako sitä sit alitajuisesti liikaa siihen alkuperäiseen muiden lauluja laulaessa.
freeze
23.12.2008 01:44:32 (muokattu 23.12.2008 01:46:44)
mun äänen murroksen aikana se varsinainen iso muutos about siinä 15v, niin ääniala putos puhtaan oktaavin,,,ennen äänen murrosta pääsin laulamaan korkeaa C ja sen jälkeen siitä oktaavia matalampi C oli korkein mitä pääsin..sitten jossain vaiheessa aloin kehittämään..nyt menee jo korkea Bb..että vielä olis sävel askel niin olis samassa..ei siinä muuta eroa ole .mutta nyt ääni on vain syvempi ja miehekkäämpi ja matalaan B:hen pääse kivasti mörisemään :) melkein 3oktaavin ääniala teoriassa..mutta käytännössä se on Matala D - 1A vai miten se nyt sanotaan.. eli noin 2 ja puol oktaavia..

mutta mun mielestä sun ei kannata tressata siitä ..niinkuin jos tossa sanottiin niin ääni muuttuu aina :)
turhaan omaa ääntä yrittää muuttaa joksikin mitä se ei ole, yrittää laulaa mahdollisimman luonnollisesti niin se erottuu joukosta, jos erottuu.
Elbura
25.12.2008 03:56:38
Ite ihan samoilla linjoilla. Mulla tosin alko äänenmurros 11-12 vuotiaana. Mulla on aika matala takana oleva ääni, kun puhun. Mutta sitä en koe laulamisessa yhtään pahaks, koska pääsen ilman kipua melko korkeelle ja suht. matalan rintaääneni kanssa aika alas, ilman että menee pelkäks korinaks.

Mutta tähän ei päästy ilman 1,5v lähes jokapäiväistä treeniä ja _laulutunteja_. Suosittelen, tunteja siis. Itellä autto ihan helvetisti.

Voikun pääsis aikakoneella vaikka 5v päähän kuuntelemaan että miltä se oma laulu kuullostaa samalla treenirytmillä jatkettuna sillon. Eihän tuo 1,5v ole vielä mitään, mutta itellä se suurin kehitys on tullut sillon.
howlinwolf
17.05.2009 21:10:47
hahaha mun yks kaveri on hirvee kimittäjä(korkeampi ääni kuin mun siskolla)ja se aina laulaa kovasti musiikin tunneilla niin on hauskaa kun sille tulee äänen murros eikä se osaa enää laulaa
Tzoni
18.05.2009 20:02:55
tosta ku lueskelin ni sain sen vaikutelman ettei kirjottaja osaa yhtään laulaa vaan odottaa sitä että äänenmurros tuo sen voiman ja miehisyyden lauluääneen ihan itsekseen D:
R85
27.05.2009 13:54:29
Jos jolleki viel tulee vastaavia kokemuksia niin, no koitan kirjoittaa jotain yleispätevää.

Elikä fyysinen äänenmurros tulee siinä n. 10-17vuoden iässä miehille. Kurkunpää laajenee ja ääniala tippuu juurikin noin sen yhden oktaavin verran.

Noinki ison muutoksen jälkee joutuu opettelemaan aika lailla uusiks sitä äänen käyttöään ja siihen menee kyl aikaa. Mut nykyään suositellaan et laulamist ei tarttis tosiaan jättää mitenkää pidemmäks aikaa, kuhan pahin menee vaan ohi ni voi jo alkaa kevyesti treenata - mielummin sen opettajan johdolla.

Ja jos ääni on ohut ni ei se muusta kerro kun vaan treenin puutteesta. Laulaminen on lihastyötä ja tommoses tapaukses ei oo vaan lihakset saanut _oikeanlaista_ treeniä, mikä vahvistais sitä ääntä. Ammattiopettaja tietää parhaiten, mutta kyllä jotku ilmeisesti oppivat itekkin miten sitä ääntä vahvistaa.

Treenatessa tärkeintä on, että ei vedä liian pitkiä treenisettei putkeen vaan on välil vaan hiljaa ja muistaa pitää kurkun kosteana (huoneenlämpösel vedellä). Jos huomaa, että esim n. tunnin laulamisen jälkeen (tai alle) tulee kurkunpää kipeeks - teet jotain väärin. Laulamisen ei kuulu "sattua", vaikka vaativaa lihastyötä se välillä onkin.
Kalmo
02.06.2009 21:02:28
Se että oma lauluääni kuulostaa äänitteellä ihan oudolta, kuuluu asiaan. Se on sinun äänesi sellaisena kuin muut sen kuulevat. Se mitä kuulet itseksesi kallon resonansseilla ym. vahvistettuna, on ääni, jonka voit kuulla vain sinä, eikä koskaan kukaan muu.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
arc
03.06.2009 05:30:11 (muokattu 03.06.2009 05:43:01)
Itsellä oli äänenmurroksen jälkeen todella vaikeaa päästä korkealle, ja ääniala kaventui huomattavasti.

Tämä johtui suurimmaksi osaksi siitä, että lauluni keskittyi murrosikää edeltäneeseen ikään, ja murrosiän jälkeen lauleskelin yhä vähemmän ja vähemmän. Nyt olen varmaan kaksi vuotta lauleskellut levyjen mukana, suihkussa, autossa jne. ja paljon menetettyä on tullut takaisin. Äänen hallinta normaalin ja falsetin välillä on todella paljon kehittynyt, ja nykyään korkeampia ääniä pystyy tuottamaan pelkällä poverillakin.

Mulla ei siis ole luonnostaan mitenkään matala ääni, ja mitä tuohon äänen tummuuteen ja paksuuteen tulee, niin uskon, että ne ovat tekniikkajuttuja, sillä vaikka pystyn laulamaan melko tenori -juttuja, pystyn silti imitoimaan Johnny Cashiä ainakin huonosti. Tunnen itsekin kuinka kurkunpää on aivan eri asennossa tätä ääntä muodostaessa. Mulla on aika klassinen laulutyyli, jonka opin pienenä musiikkiopistossa ja -luokalla, mutta ei se ole rokin lauluakaan estänyt. (Tosin ei mitkään himo raspit lähde)

Eli marssit nyt laulutunneille ja opettelet sen teknisen puolen ja muista aina jatkaa laulamista :)

E: Olen myös huomannut, että on todella iso ero laulaa kovaa kuin hiljaa. Sävyttäminen, tyylittely ja fraseeraus on hiljaisessa laulussa tuhansittain helpompaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)