Aihe: Korkealta laulaminen ja äänen hajoaminen
1
Wallesmanni88
21.07.2009 16:27:15

http://www.youtube.com/watch?v=tVYhhF7bRa0

Eli laulamisesta en tiedä mitään mutta kun yritän laulaa noita taustaulinoita tosta biisistä niin ääneni hajoaa aina koska en pääse niin korkealle. Onko mahdollista että harjottelemalla tarpeeksi pääsen noin korkealle vai onko vain pärjättävä sillä äänialalla minkä luoja on meille luonut?

Hyvä biisi muuten
hapan
21.07.2009 18:10:06 (muokattu 21.07.2009 18:11:06)
Johnihan vetää noi falsetissa. Ei noi ainakaan mun mielestä mitenkään mahdottoman korkeilta kuulosta.
Wallesmanni88
22.07.2009 16:30:10

Tuhannet kiitokset
Kre-per
28.07.2009 11:42:49 (muokattu 28.07.2009 11:42:59)
Riippuu myös omasta äänialastasi. Tenorille sopii tollaset korkeudet ihan ok ja se soi hyvin, mutta jos olet möreä-ääninen basso, voit unohtaa koko jutun. Ainakin ilman falsettia.
rosi
28.07.2009 14:53:35
Hyvällä treenaamisella saa paljon aikaan, mutta sen tuloksia ei huomaa yhdessä yössä. Paljon myöhemmin sitä saattaa tajuta, että jonkun biisin laulaminen on huomattavasti helpompaa ja vaivattomampaa kuin ennen.
Kuitenkin kehittyminen tapahtuu henkilökohtaisen fysiikan rajoissa. Ajan kuluessa ja aktiivisesti treenaamalla löytää silti juuri ne omat rajansa.
"Olen sydämeltäni ylpeä hölmöläinen, enkä osaa lopettaa."
Kre-per
28.07.2009 14:57:56 (muokattu 28.07.2009 14:58:24)
Hyvällä treenaamisella saa paljon aikaan, mutta sen tuloksia ei huomaa yhdessä yössä. Paljon myöhemmin sitä saattaa tajuta, että jonkun biisin laulaminen on huomattavasti helpompaa ja vaivattomampaa kuin ennen.

Jep. Itellä ainakin pelkkä laulaminen auttoi, ja jollain lailla sain ylärekisteriä auki aika paljon. Sitten kun jollain ilveellä opin antamaan tukea hengityksellä ja pallealihaksilla, niin jopas olikin yllättäen helpompaa laulaa korkealta.
albert18
08.08.2009 19:06:03 (muokattu 08.08.2009 19:25:06)

Mä olen laulellut nyt kymmenisen vuotta satunnaisilla karaokeravintolakäynneillä. Tuntuu kuin kokemus olisi antanut varmuutta äänenhallintaan, vaikka mitään opetusta en ole saanutkaan.

Tänään kokasin pianon äärellä missä mun ääniala sijaitsee:
- alapää on bassoviivaston alapuolella oleva ensimmäinen C ta H, jotka oli hieman hankalia kun en avannut ääntä ollenkaan
- yläpää alkaa kinnaamaan jossain keski C:n (viivastojen välissä oleva C) yläpuolella ja päättyy seuraavaan C:hen (diskanttiviivastolla oleva C). Sen jälkeen olisi mentävä falsetille.

Äänialaa on siis 3 oktaavia. Tai 2 jos haluaa laulaa lunkisti. Ja joku on joskus sanonut mun olevan baritoni.

Onko tuon äänenkäytön opiskelu mahdollista ainoastaan open johdolla?

Kiinnostais saada paremmin haltuun ylärekisteri ja hieman laajentaakin sitä, sekä falsettilaulu - olis mahtavaa hallita se (Tyyliin Marty Robbins: http://www.youtube.com/watch?v=SlFzJjxV-U0).

Asun muuten kerrostalossa - täällä ei oikein kehtais falsettia harjoitella (kuulostaa sian kiljumiselta). Onko hyviä ehdotuksia? Suomi-Ruotsi maaotteluun kannustamaan äänekkäästi:)

Albert
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
Maissi-Kati
18.08.2009 23:07:34

Totta kai itseopiskelua voi aina harrastaa, tosin opettajan kanssa saattaa edetä paremmin ja helpommin - tai sitten ei! :D Tämän Laulamisosaston alussa esim. hyvä FAQ missä on paljon linkkejä sille joka ei ole halukas ensimmäisenä kiikuttamaan rahojaan opettajalle.

Ahh, kerrostalossa harjoittelu. Ikuinen risti olalla ja kivi kaulassa ja vanne pään ympärillä. Tässä neuvo jonka ymmärsin vasta asuttuani kerrostalossa viisi vuotta ja muutettuani sitten omakotitaloon takaisin: totuttaudu. Niin surullista kuin se onkin, sitä asiantilaa ei voi millään muulla helpottaa...
Mää ole affena. Mää ole hiilest tehty affena!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)