Aihe: Kysymyksiä laulamiseen liittyen 1 2 | |
---|---|
![]() 24.11.2008 22:26:34 | |
Olen lauleskellut tässä muutamia vuosia ihan vaan omaksi ilokseni, ja erilaisissa lauluryhmissä, joissa ei niin väliä ole ollut miten laulaa. Mutta nyt jo jonkin aikaa olen laulanut bändissä toisen laulajan kanssa, joten oma ääni kuuluu enemmän ja olen alkanut kiinnostua syvemmin näistä lauluhommista. Kaikki on oikeastaan ihan uutta vielä. Laulunopetukseen ei ole varaa, ja olen nyt vaan lueskelemalla yrittänyt saada tietoa. Ei vaan oikein meinaa millään ymmärtää lukemansa.. Tässä vähän kysymyksiä ja ajatuksia jos joku osaisi jotain sanoa. 1. Nuo rekisterijutut oli minulle ihan täysin uusia, en ollut koskaan aiemmin kuullutkaan. Mietinkin nyt että milläköhän rekisterillä olen mahtanut kaikki nämä vuodet hoilata. En oikeastaan millään muulla tavalla osaakaan. Enkä oikein täysin tajunnut mitä ne rekisterit on. Onko se rintarekisteri siis se, kun lähdetään laulamaan ihan sillä puheäänellä? Jos, niin sillä en kyllä ainakaan osaa laulaa ollenkaan! Olen sitäkin tässä nyt kokeillut, ja ääni on ihan järkyttävä! Ei ollenkaan lauluäänen kuuloinenkaan. Ja kurkkuun alkaa sattua kun sillä tavalla laulan. Ei sitä laulamiseksi voi edes sanoa. Jotain vialla pahasti? Laulan jotenkin korkeammalta, ehkä ohuemmalla äänellä. Matalat äänet on aika heikkoja eikä soi kunnolla, ja ääniala ei kovin laaja ole. Vähän yli oktaavin ehkä. Onkohan se nyt siytten se pää-ääni jolla laulan? Ja onko sitten vielä joku korkeampikin rekisteri? 2. Kirjassa jota juuri luen, opetetaan että ääni pitäisi sijoittaa eteen. Mutta siinä ei kerrottu että miten se tapahtuu. Miten siis ääni sijoitetaan eteen? 3. Äänessäni on yksi paha vaiva, josta haluaisin eroon. Ääneni särkyy aina välillä. Joskus useinkin. Tulee sellainen kamala korahdus yhtäkkiä, joka vähän kurkkuunkin sattuu. Ihan kamalaa! Ja hirveän kuuloista. Mistä sellainen voisi johtua? | |
![]() 26.11.2008 22:17:43 | |
1.Onko se rintarekisteri siis se, kun lähdetään laulamaan ihan sillä puheäänellä? Jos, niin sillä en kyllä ainakaan osaa laulaa ollenkaan! Olen sitäkin tässä nyt kokeillut, ja ääni on ihan järkyttävä! Ei ollenkaan lauluäänen kuuloinenkaan. Ja kurkkuun alkaa sattua kun sillä tavalla laulan. Ei sitä laulamiseksi voi edes sanoa. Jotain vialla pahasti? Laulan jotenkin korkeammalta, ehkä ohuemmalla äänellä. Matalat äänet on aika heikkoja eikä soi kunnolla, ja ääniala ei kovin laaja ole. Vähän yli oktaavin ehkä. Onkohan se nyt siytten se pää-ääni jolla laulan? Ja onko sitten vielä joku korkeampikin rekisteri? Jos haluat käyttää tuota rekisteriajatusta, niin kyllä, rintarekisteri on se ääni, mikä resonoi rintakehän alueella, esim. matalalta laulaessa tai normaalisti puhuessa (testaa laittamalla käsi rintakehän päälle ja sano matalalla äänellä hhhaaaa tai voimakkaalla äänellä hei - tuntuuko pientä värinää?). Kaikki ei puhu rekistereistä, eikä noiden termien hallinta tai ymmärtäminen ole mikään välttämättömyys. Joskus ei kannata ajatella liikaa, menee vaan pää sekaisin kaikenmaailman termeistä. Aina jos sattuu, teet jotain väärin. Jos ääni on hento ja soi vaan päässä, eikä ollenkaan rintakehässä, käytät pää-ääntä. Jos se ääni on vielä kaiken lisäksi huokoinen ja tosi hento, saatat laulaa huiluäänirekisterillä. Rintarekisterillä laulaessasi ajattele ääntä enemmänkin kovaäänisen, rennon puhumisen kuin laulamisen kautta. Kuuntele eri laulajia ja matki heidän äänenkäyttötapojaan. 2. Kirjassa jota juuri luen, opetetaan että ääni pitäisi sijoittaa eteen. Mutta siinä ei kerrottu että miten se tapahtuu. Miten siis ääni sijoitetaan eteen? Tarkoittaa käytännössä sitä, että kun laulat, niin sinulla ei ole isoa tilaa suussa ja nielussa, vaan suu on samankaltaisessa rennossa asennossa kuin puhuessa. Sanot sanat selvästi, ja teet sen aikalailla suun etuosassa, hampaiden takana. Näin ääni ei soi takana suussa tai kurkussa, vaan on "sijoitettu" eteen. 3. Äänessäni on yksi paha vaiva, josta haluaisin eroon. Ääneni särkyy aina välillä. Joskus useinkin. Tulee sellainen kamala korahdus yhtäkkiä, joka vähän kurkkuunkin sattuu. Ihan kamalaa! Ja hirveän kuuloista. Mistä sellainen voisi johtua? Siitä, ettei hengitystekniikka ja tuen käyttö ole hallinnassa. Todennäköisesti myös liiasta kurkun ja niskan seudun lihasten kiristämisestä ja leuan työntämisestä eteenpäin laulaessa. Ihan oikeasti suosittelen ihmisille, etenkin aloittelijoille, että menkää laulutunneille! Sitä varten meitä laulunopettajia on, ja esimerkiksi tuollaisten ongelmien syiden selvittäminen ja osittain niiden ratkaisukin onnistuu jo yhdellä laulutunnilla pätevän opettajan ohjauksessa. Laulutunteihin on aina varaa, jos harrastus on itselle tarpeeksi tärkeä. Jättää muutaman oluen tai siiderin juomatta baarissa, niin se hinta on jo siinä. Tai jättää muutaman karkkipussin ostamatta ja kävelee taksilla ajelun tai bussilipun oston sijaan. | |
![]() 27.11.2008 17:25:29 (muokattu 27.11.2008 17:25:57) | |
Meikä on vähän pihalla näistä jutuista, eli miten sitten löytäisin laulunopettajan, ja mitä se suunnilleen maksaa? Ja onko siinä joku tietty määrä tunteja, vai voiko itse päättää kuinka paljon niitä ottaa? Pitääpä vielä harkita. Rahat on tosiaan vähissä. Baareissa en käy tms. enkä kulje taksilla enkä bussilla, vaan yleensä kävellen tai pyörällä, joten niistä ei voi säästää... Tapasin juuri eilen yhden tuttavan, joka on aikanaan käynyt monellakin laulunopettajalla, mutta sanoi että ei voi suositella, että hän ei ainakaan oppinut niissä yhtään mitään. Ei vaan tajunnut mitä yritettiin opettaa. Aika hassua. Kyllä varmasti on jännityksiä minulla kurkussa, kaulassa ja vatsanseudulla. Tidostan ne, mutta en osaa/pysty saamaan niitä pois. Mitä enemmän olen yrittänyt, sitä enemmän tunnun olevan jumissa. Lueskelin tuossa kirjaa Alexander-tekniikasta laulamiseen liittyen, ja siinä oli kaikenlaista juttua hengityksestä. Hengitys minulla ainakin jumittaa pahasti. Kun yritän rentoutua ja hengittää oikein ja hyvässä asennossa, tulee ihan hirveä ahdistus ja puristus, ja tuntuu etten saa pian ollenkaan hengitettyä. Pallea ainakin on ihan kireänä vaikka yritän rentoutua. Varsinkin juuri ne oikeaoppiset hyvät asennot on pahoja, tulee kamala olo. | |
![]() 28.11.2008 22:59:19 | |
Miksen mä vaan tajua noita juttuja... Olen yrittänyt toimia kaikkien hyvien ohjeiden mukaan, mutta en saa mitään muutosta aikaiseksi. En onnistu saamaan itseäni tekemään mitään erilailla. Onpas vaikeaa! Luonnostaan olen aina hengittänyt enempi mahaan, en rintakehään. Eikö sen pitäisi ainakin olla hyvä juttu? Ja kun on kirjoitettu että pitäisi olla rentona. Mutta vatsalihasten kuitenkaan ei pitäis olla rentona, vaan siellä on se tuki? Entäs pallea? Mulla ainakin pallea tuntuisi olevan tosi kovana kun laulan. Saako se olla, vai pitäisikö olla löysä? Pystyn vaan keskittymään yhteen juttuun kerrallaan, sen olen huomannut tässä harjoitellessa. Kun keskityn hengitykseen, en pysty miettimään mitään muuta samaan aikaan, jos taas keskityn ettei kaula ja niska olisi jäykkänä, unohtuu taas hengitys ja muut jutut. Tänään taas oli laulamista yhdessä tilaisuudessa. Jotain ilmeisestikin teen tosi väärin, koska alkaa ääni käheytymään ja kurkku tuleman hieman araksi. Varsinkin jos vähänkin kovempaa yritän laulaa pidemmän aikaa. Ääneni on hieman samantyyppinen kuin Sandralla http://www.youtube.com/watch?v=ZomVTOZhpaA Ei tietenkaan samanlainen eikä yhtä hyvä ja vahva, mutta jotain sinne päin. Vibraa ei ole. Voisiko joku heittää jotain kommenttia Sandran äänestä? Hänen biisejään olen mukana lauleskellut, ne tuntuvat helpoimmilta omalle äänelleni. Ehkä hieman korkeammaltaki saisi mennä... | |
![]() 29.11.2008 10:33:00 | |
Pystyn vaan keskittymään yhteen juttuun kerrallaan, sen olen huomannut tässä harjoitellessa. Kun keskityn hengitykseen, en pysty miettimään mitään muuta samaan aikaan, jos taas keskityn ettei kaula ja niska olisi jäykkänä, unohtuu taas hengitys ja muut jutut. Keskity sitten siihen yhteen juttuun niin kauan että se on lihasmuistissa ja tulee sieltä automaattisesti. Vasta sitten siirry seuraavaan asiaan. Ei se laulaminen ole parin tunnin homma opetella, vaan vuosien prosessi joka ei käytännössä koskaan ole "valmis". | |
![]() 29.11.2008 12:25:30 | |
Luonnostaan olen aina hengittänyt enempi mahaan, en rintakehään. Eikö sen pitäisi ainakin olla hyvä juttu? Ja kun on kirjoitettu että pitäisi olla rentona. Mutta vatsalihasten kuitenkaan ei pitäis olla rentona, vaan siellä on se tuki? Entäs pallea? Mulla ainakin pallea tuntuisi olevan tosi kovana kun laulan. Saako se olla, vai pitäisikö olla löysä? Sisäänhengitettäessä vatsalihakset rentona ja kyljet laajenee sivuille päin, uloshengitettäessä vatsalihakset työskentelee aktiivisemmin. Pallea (keuhkojen alla) menee alas kun otat ilmaa ja nousee hitaasti ylöspäin kun laulat. Selvitä missä on pallea, se nimittäin ei ole sama asia kuin sixpack ja muut päällimmäiset vatsalihakset... Mene laulutunneille. Kysy noista asioista, ja jos ei tule selkeää vastausta sillä tavalla, että itse ymmärtäisit asian, niin vaihda opettajaa. Hyviä opettajia on paljon, mutta niin on huonojakin. Ja sitten on vielä se juttu, että toiset oppii/opettaa enemmän mielikuvien kautta, toiset visuaaliselta pohjalta, toiset kuulonvaraisesti - eli kaikki opettajat ei vaan sovi kaikille. Niin, ja tosiaan treenaa yks juttu kerrallaan. Kaikkee ei voi pitää samaan aikaan mielessä jos on aika alussa laulamisen kanssa, muuten saa ittensä enemmän jumiin. Perusasiat voi kyllä oivaltaa hyvän opettajan johdolla yhdessä laulutunnissa, mutta silti se vaatii treeniä, että kroppa alkaa totella. Treeniä nimenomaan niin, että joku (eli opettaja) kontrolloi lopputulosta, ettei tule opittua asioita väärin. | |
![]() 28.01.2009 17:51:42 | |
Valitettavasti kirjoitetaan, kerrotaan ja opetetaan(!) niin paljon turhaa hengitykseen liittyvistä asioista, että haluaisin sanoa muutaman sanan anatomian perusteista.. 1.Ilma hengitetään sisään nenän tai suun kautta Me emme esim. ime ilmaa jalkojemme kautta kuin puunjuuret vettä maaperästä. Meillä ei myöskään ole suuta alaselässä, jonka kautta hengitämme. Toki tiedän, että tällaisten metaforien tai kuvitelmien käyttö voi jossakin tilanteessa auttaa. Mutta on tärkeää että tiedät, mikä on anatomisesti totta, mikä kuvitelmaa. 2. Ilma virtaa keuhkoihin Ei vatsaan eikä "selkään", vaan keuhkoihin!!!!!!!! 3. Pallea on lihas jonka avulla hengität SISÄÄN Jos hengität sisään pallea liikkuu alas, keuhkot pitenevät. Keuhkoihin muodostuu alipaine ja siksi ilma virtaa sisään. Jos hengität taas ulos pallea rentoutuu(!). Se tarkoittaa ettet voi "tukea" pallean avulla. Kun hengität aktiivisesti ulos, esim. puhaltaessasi tai laulaessasi, työn tekevät ennen kaikkea vatsalihakset. Pallea säätelee ilmavirtauksen määrää, ja tähän voit vaikuttaa vain epäsuoralla tavalla. Muuten: ei ole mahdollista tuntea palleaa vaikka usein niin sanotaan. Miksi? Koska pallealla ei ole yhtään sensoreita jonka avulla voisit tuntea sen! 4. Kylkiluut voivat liikkua, ne ovat joustavia Joka kylkiluu on yhteydessä selkärankaan nivelen välityksellä. Kylkiluut yhdistyvät rintalastaan joustavalla rustoaineksella. Lisätietoa: http://www.alexandertekniikka.fi/alexander-tekniikka-muusikoille.html | |
![]() 29.01.2009 20:32:01 | |
Valitettavasti kirjoitetaan, kerrotaan ja opetetaan(!) niin paljon turhaa hengitykseen liittyvistä asioista, että haluaisin sanoa muutaman sanan anatomian perusteista.. 1.Ilma hengitetään sisään nenän tai suun kautta Me emme esim. ime ilmaa jalkojemme kautta kuin puunjuuret vettä maaperästä. Meillä ei myöskään ole suuta alaselässä, jonka kautta hengitämme. Toki tiedän, että tällaisten metaforien tai kuvitelmien käyttö voi jossakin tilanteessa auttaa. Mutta on tärkeää että tiedät, mikä on anatomisesti totta, mikä kuvitelmaa. Ihan asiaa puhut kyllä, hyviä pointteja mutta eikös tämä kohta ainakin ole hiukan..noh..itsestäänselvä? It is difficult to trust anyone whose instrument changes shape as he plays it! | |
![]() 29.01.2009 21:52:01 | |
Pallean tuntemisesta: Otappa oikein reippaasti keuhkot täyteen ilmaa ja pidätä hengitystä niin kauan kuin pystyt. Keskity samalla tuntemuksiin rintakehän keskiosassa, eli siihen mistä "vatsa alkaa".. Pidätyksen jatkuessa tunnet poltteen.. Se on PALLEA joka tahtoo päästä rentoutumaan. Pallean voi siis tuntea, muttei mitenkään koskemalla. | |
![]() 30.01.2009 23:38:48 | |
Valitettavasti kirjoitetaan, kerrotaan ja opetetaan(!) niin paljon turhaa hengitykseen liittyvistä asioista, että haluaisin sanoa muutaman sanan anatomian perusteista.. 1.Ilma hengitetään sisään nenän tai suun kautta Me emme esim. ime ilmaa jalkojemme kautta kuin puunjuuret vettä maaperästä. Meillä ei myöskään ole suuta alaselässä, jonka kautta hengitämme. Toki tiedän, että tällaisten metaforien tai kuvitelmien käyttö voi jossakin tilanteessa auttaa. Mutta on tärkeää että tiedät, mikä on anatomisesti totta, mikä kuvitelmaa. 2. Ilma virtaa keuhkoihin Ei vatsaan eikä "selkään", vaan keuhkoihin!!!!!!!! 3. Pallea on lihas jonka avulla hengität SISÄÄN Jos hengität sisään pallea liikkuu alas, keuhkot pitenevät. Keuhkoihin muodostuu alipaine ja siksi ilma virtaa sisään. Jos hengität taas ulos pallea rentoutuu(!). Se tarkoittaa ettet voi "tukea" pallean avulla. Kun hengität aktiivisesti ulos, esim. puhaltaessasi tai laulaessasi, työn tekevät ennen kaikkea vatsalihakset. Pallea säätelee ilmavirtauksen määrää, ja tähän voit vaikuttaa vain epäsuoralla tavalla. Muuten: ei ole mahdollista tuntea palleaa vaikka usein niin sanotaan. Miksi? Koska pallealla ei ole yhtään sensoreita jonka avulla voisit tuntea sen! 4. Kylkiluut voivat liikkua, ne ovat joustavia Joka kylkiluu on yhteydessä selkärankaan nivelen välityksellä. Kylkiluut yhdistyvät rintalastaan joustavalla rustoaineksella. Lisätietoa: http://www.alexandertekniikka.fi/alexander-tekniikka-muusikoille.html Kuten wewwiwekin sanoo niin tämä on hieman jo liiankin..öh..itsestäänselvää. Näitä mielikuvia käytetään vain sen takia, jotta ennen pintapuolisesti hengittänyt ihminen saisi hapen laskeutumaan oikeisiin paikkoihin---> Ja erittäin suomennettunna; Näitä mielikuvia käytetään siksi, että ihminen saisi koko keuhkokapasiteettinsa kokonaisvaltaiseen käyttöön. Aina ei riitä se että selittää jotain, että "hengittele vain keuhkot täyteen ilmaa", koska sekin ymmärretään väärin. Suurin osa minullekin tulleista oppilaista on hengitellyt pintapouolisesti ja kun olen sanonut ota ilmaa keuhkoihin, haukotaan sitä ilmaa sitten niinkuin olisi kala kuivalla maalla. Tämän takia nämä mielikuvat ovat elintärkeitä. Ja vaikka mitä muuta asiaa.. Sanon vain, että menkää laulunopettajalle. Oikein kehoitan! Mandariini vodkaa?-Dweia- | |
![]() 31.01.2009 08:05:02 | |
Kiitoksia vastauksista. Vielä sellainen kysymys, että onko siitä vahinkoa äänihuulille jos harjoituksen vuoksi laulelee korkeammalta mihin ääni riittää? Onko se hyödyllistä vai haitallista näin yrittää "venyttää" ääntään? Olen kyllä menossa laulutunneille lähiaikoina. Käyn ensin voicemessagen läpi. | |
![]() 31.01.2009 10:23:28 | |
kaikki mikä ei satu ei ole haitallista, Kaikki mikä tuntuu liikaa on haitallista. Kokeile pärinällä(huulet pärisevät vastakkain) tai ärrällä (rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr..)liuttaen pikkuhiljaa ylös alas, Se on vähiten vahingollista millekkään. Ja sitten sinne laulutunneille. Hyvän opettajan kanssa treenaaminen nopeuttaa, helpottaa, säästää aikaa ja terveyttä. Toki, jos osaat analysoida iteäsi, kroppaasi, kuulemaasi, tuntemaasi niin silloin on mahdollista oppia itsekin. Kysymyksesi vaan viittaavat siihen että lisäkorvista eli opettajasta voisi olla eniten hyötyä. | |
![]() 15.02.2009 18:44:11 | |
mua kiinnostais vanhojen rock biisien laulaminen,etenkin kurt cobainin tyylinen niissä unplugged biiseissä esim.lake of fire.mut aina vaan mulla on yhtä matala ja epä-vireinen laulu-ääni joten olisko kenelkää mitää hyvii vinkkejä tämmöselle wannabe laulajalle=) | |
![]() 16.02.2009 00:43:37 | |
Tupakkaa, viinaa, huutamista. Eiköhän kurtinkin ääni näin kehittynyt. | |
![]() 17.02.2009 16:11:24 | |
Tupakkaa, viinaa, huutamista. Eiköhän kurtinkin ääni näin kehittynyt. joo no niissä mä oon ainaka hyvä | |
![]() 19.02.2009 22:26:58 | |
Mulla piti olla ensimmäinen laulutunti eilen, mutta vähän ennen sitä tuli yhtäkkiä kamala pistävä kipu rintaan, oli vaikea hengittääkin. Laulaessa tuli... Menin maatekin jos olisi mennyt ohi, mutta eipä mennyt. Jouduin sitten perumaan laulutunnin. :( Yöunet auttoi, mutta vieläkin vähän tuntuu. Mikähän kumma... Hatuttaa todella se laulutunnin peruuntuminen! | |
![]() 06.03.2009 12:47:29 | |
Noniin, pääsinpäs lopulta sinne laulutunnille! Enpä oikein vielä tiedä miten lähtee sujumaan... Tuntuu aika vaikealta. Ei vaan meinaa tajuta niitä asioita, tuntuu että olen vähän tyhmä, tai yksinkertainen jotenkin... Mutta jospa jotain edes menisi jakeluun jossain vaiheessa. Sain kotiläksyksi harjoitella sellaista koiranpennun ininää. Se ei oikein meinaa sujua ja tuntuu tosi pahalta kurkussa. Sellaiselta kamalan paineiselta. Oikein alkaa kurkkuun sattumaan kun jonkin aikaa olen yrittänyt puskea sitä ininää ulos. Jotenkin varmaan teen sen väärin, en vaan tiedä miten. Pitää kysyä seuraavalla tunnilla. Osaisiko joku jotain kommentoida sillä välin? Siitä kurkunpäästä kyllä oli puhetta, että se ei saisi nousta kauheasti, mutta minulla se kyllä automaattisesti nousee korkeissa äänissä, enkä saa sitä pysymään alhaalla. Ja sitten sellainen kysymys, että jos ääni vuotaa, niin mitä sille voi tehdä ettei se enää vuotaisi? Kysyn toki tätäkin seuraavalla laulutunnilla, ei vaan malttaisi odottaa sinne asti. ;-) | |
![]() 06.03.2009 17:23:42 | |
Sain kotiläksyksi harjoitella sellaista koiranpennun ininää. Se ei oikein meinaa sujua ja tuntuu tosi pahalta kurkussa. Sellaiselta kamalan paineiselta. Oikein alkaa kurkkuun sattumaan kun jonkin aikaa olen yrittänyt puskea sitä ininää ulos. Jotenkin varmaan teen sen väärin, en vaan tiedä miten. Pitää kysyä seuraavalla tunnilla. Osaisiko joku jotain kommentoida sillä välin? Saitko sen ininän onnistumaan tunnilla? Kysyitkö mikä harjoituksen pointti on? Luulisin, että tuolla haetaan resonanssia päähän... Missään nimessä ei pitäis sattua tai olla paineista. Pidä kurkun lihakset rentoina, älä jännitä leukaa vaan anna sen pudota rennosti alaspäin, älä pure hampaita yhteen, älä kurkottele päällä ylöspäin, älä puske vaan tee vaikka pienempi ääni. Istu isäntämiehen asentoon (istu tuolille jalat vähän haralleen kyynärpäillä polviin nojaten), anna pään pudota rentona eteen, ja kokeile sitten onko helpompaa. Äänen resonoinnin pitäis tuntua päässä, nenän ja otsan kohdilla. Siitä kurkunpäästä kyllä oli puhetta, että se ei saisi nousta kauheasti, mutta minulla se kyllä automaattisesti nousee korkeissa äänissä, enkä saa sitä pysymään alhaalla. Minun mielipide on, että se saa nousta, mutta sitä ei ole tarkoitus kiristellä tai nostaa tarkoituksella liikaa kurkun lihaksilla. Kysy opettajalta miksi kurkunpää ei saa nousta. Korkeat äänet tulevat helpommin jos kurkunpään antaa nousta, rennosti. Ja sitten sellainen kysymys, että jos ääni vuotaa, niin mitä sille voi tehdä ettei se enää vuotaisi? Kysyn toki tätäkin seuraavalla laulutunnilla, ei vaan malttaisi odottaa sinne asti. ;-) Laulat vähän isommalla äänellä ja niin ettet päästä ilmaa ulos niin paljoa. Kokeile vaikka normaalisti puhumalla tai huutamalla "ei" onko ääni huokoinen. Äänihuulet pitää sulkea tiukemmin, tukea käyttää enemmän. Käytännössä voit ajatella pidätteleväsi hengitystä koko sen ajan kun laulat. Olen ollut itse monen opettajan mielestä varmaan ihan kamala oppilas (laulutunneilla ja muillakin kursseilla) kun kyseenalaistan ja kyselen asioita koko ajan. Toisaalta tykkään nyt itse siitä, että omat oppilaani uskaltavat kysyä rohkeasti jos joku asia jää epäselväksi. Mielenkiinnolla ratkon niitäkin ongelmia, joihin en tiedä suoraan vastausta... siinähän se ammattitaito kehittyy entisestään. Ei ole mitään järkeä tehdä harjoituksia, jos ei tiedä miksi niitä tehdään. Ei ole järkeä tehdä harjoituksia, joita ei ymmärrä tai ei saa onnistumaan edes tunnilla opettajan kanssa. Ja hyvältä opettajalta on löydyttävä perustelut harjoituksiin ja vastaukset kysymyksiin. Tarkoitus ei ole nyt dissata kenenkään opettajan ammattitaitoa, vaan rohkaista vaan lauluoppilaita olemaan itse aktiivisempia. Jokaisen on kuitenkin itse opeteltava se laulaminen, ja oppiminen on huomattavasti nopeampaa jos ymmärtää mitä on tekemässä... Laulutunnilla kysyminen ei maksa mitään. Laulutunnit kuitenkin maksavat, ja mitä enemmän asioita jää tunnilla hämärän peittoon, niin sitä enemmän niitä tunteja tietysti tarvitsee. | |
![]() 06.03.2009 17:25:14 (muokattu 06.03.2009 17:27:32) | |
Ei vaan meinaa tajuta niitä asioita, tuntuu että olen vähän tyhmä, tai yksinkertainen jotenkin... Mutta jospa jotain edes menisi jakeluun jossain vaiheessa. Alku on lähes aina kankeeta, mut kyl se siitä! Aluks iskee yleensä aina hirvee infoähky, kun tulee miljoona asiaa heti yhtä aikaa, mut pikku hiljaa ne siitä selkiää että mitä mikäkin on. Ja toki sekin jeesaa, kun käy muutaman kerran lisää ja oppii vähän tuntemaan sitä opettajaa ja sen opetustyyliä. Sain kotiläksyksi harjoitella sellaista koiranpennun ininää. Se ei oikein meinaa sujua ja tuntuu tosi pahalta kurkussa. Sellaiselta kamalan paineiselta. Oikein alkaa kurkkuun sattumaan kun jonkin aikaa olen yrittänyt puskea sitä ininää ulos. Jotenkin varmaan teen sen väärin, en vaan tiedä miten. Pitää kysyä seuraavalla tunnilla. Mulla oli (ja on edelleenkin toisinaan) toi ihan sama juttu. Ota iisisti ja kysy opettajalta ens tunnilla. Ittellä helpottaa yleensä kun lopetan 'yrittämisen' ja annan vaan mennä - mut toisaalta aina sekään ei jeesaa. Ja sitten sellainen kysymys, että jos ääni vuotaa, niin mitä sille voi tehdä ettei se enää vuotaisi? Kysyn toki tätäkin seuraavalla laulutunnilla, ei vaan malttaisi odottaa sinne asti. ;-) Ooh, ihana malttamattomuus! :) Ääni vuotaa sillon kun sitä ilmaa pääsee 'liikaa' ulos äänihuulten välistä. Hengitystekniikan parantuessa (ja sen ulostulevan ilmavirran nopeuden säätelyn tarkentuessa) siitä pääsee. Opettaja osaa varmaan antaa just sulle sopivia harjoituksia. Maltat vaan! :) Tarkoitus ei ole nyt dissata kenenkään opettajan ammattitaitoa, vaan rohkaista vaan lauluoppilaita olemaan itse aktiivisempia. Jokaisen on kuitenkin itse opeteltava se laulaminen, ja oppiminen on huomattavasti nopeampaa jos ymmärtää mitä on tekemässä... Laulutunnilla kysyminen ei maksa mitään. Laulutunnit kuitenkin maksavat, ja mitä enemmän asioita jää tunnilla hämärän peittoon, niin sitä enemmän niitä tunteja tietysti tarvitsee. Ah, niin totta. Toisaalta, joskus voi olla ihan hyväkin vaan tehdä eikä ylianalysoida... :) [i hear voices but at least they're on tune] | |
![]() 06.03.2009 17:37:25 | |
Toisaalta, joskus voi olla ihan hyväkin vaan tehdä eikä ylianalysoida... :) Todellakin! :) Tekemällä oppii parhaiten. Analysointia tarvitaan sitten, kun joku homma ei vaan lähde luonnostaan kulkemaan... | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)