Aihe: miten vesipiippua käytetään? 1 | |
---|---|
![]() 12.01.2008 19:16:25 (muokattu 14.01.2008 14:35:46) | |
niin, löysin äskettäin vanhan NHS- vesipiipun ja aattelin ruveta käyttämään sitä. vaan en löytänyt enää käyttö-ohjeita, edes netistä. niin jos joku joka käyttää vois kertoo miten toi vehje tarkalleen ottaen toimii niin arvostaisin sitä suuresti.. | |
![]() 13.01.2008 01:45:20 | |
TÄMÄ EI OLE MAINOS | I'm no fucking buddhist, but this is enlightenment. | |
![]() 13.01.2008 11:36:40 (muokattu 13.01.2008 11:39:45) | |
Vesipiippu on ihan parasta laulajalle! Eri ihmisillä käyttötavat vaihtelevat, mutta näin minä teen: - käytän joko apteekista saatavaa suolaliuosta tai itse tekemääni (suhteet pitää olla sitten oikein!). Apteekin suolaliuos ei maksa kuin muutaman euron, mutta se ei säily avattuna pitkään. Apteekin suolaliuoksessa on ainakin se hyvä puoli, että se on taatusti steriiliä. - keitän kuumaa vettä ja laitan sitä mukiin (en täyteen). - Laitan sellaisella "struutalla" suolaliuosta vesipiippuun (ei täyteen, se tulee tiettyyn kohtaan) - Laitan vesipiipun, jossa sitä suolaliuosta on, lillumaan kuumaan veteen (mukiin). Tietenkin niin, ettei sitä kuumaa vettä mene mukista sinne piippuun. - Hetken kuluttua suolavesi on lämmennyt riittävästi, ja alan vain imemään sitä, ja tunnen, kuinka höyry lämmittää ja kosteuttaa kurkkua. Pidän usein sen piipun siellä mukissa ja mukin kädessä, niin se pysyy mahdollisimman kauan lämpimänä. Käytän itse termosmukia, koska vesi ei jäähdy siinä niin nopeasti kuin tavallisessa kahvimukissa. - Jos liuosta on liikaa piipussa, neste menee imiessä suoraan kurkkuun/henkitorveen. Oman vesipiippuni mukana tuli kyllä ohje, että mihin kohtaan sitä liuosta pitäisi laittaa. Tarkoitushan on saada vain sitä höyryä kurkkuun, ei varsinaista liuosta, varsinkaan tulikuumana! Testaa vaikka ensin tavallisella, viileällä vedellä, mikä on oikea määrä. Sitä nestettä ei todellakaan tarvitse olla paljon siellä piipussa. - Jotkut käyttävät tavallista vettä piipussa. Itse pidän siitä syntyvää höyryä epämiellyttävänä, ja liian "kovana" kurkulle. Suolaliuoksessa on se hyvä puoli, että suola sitoo nestettä. Ts. suolaliuoksesta syntyvä höyry kosteuttaa kurkkuasi pidempään kuin tavallinen vesihöyry. Jotkut väittävät, että olisi jopa haitallista imeä pelkkää vesihöyryä, mutta en tiedä, onko kyseisellä väitteellä fysiologista perustetta. Omasta mielestäni suolaliuos vaan tuntuu pehmeämmältä ja kosteuttavammalta. - Pieni lisäys vielä: saatat ihmetellä, miksi näin monimutkainen systeemi. Mutta jos laitat kuumaa vettä suoraan vedenkeittimestä piippuun ja alat imemään sitä välittömästi, voit olla varma, että siitä tuleva höyry on ihan liian kuumaa kurkulle. Kannattaa siis olla varovainen, ettei polta kurkkuaan! Fach you, I'm an opera singer! | |
![]() 13.01.2008 14:04:22 | |
kiitos fifi. | |
![]() 14.01.2008 03:48:49 | |
Samalla menetelmällä haudutan ja lämmitän oman piippuni kuin Fifi. Pitelen siis kuppia kädessä, jossa kuumaa vettä ja henkittelen piipun kautta. Aikansa kun henkittelee, niin piipun huomaa olevan tyhjä :-) (ainakin mulla) Sopivan suolaista vettä saadakseni käytän sarvistani apuna, eli laitan sen täyteen ja annostelen mukana tulleella annostelijalla suolan (merisuola). Pari päivää uskallan tuota seosta pitää käyttökelpoisena. Joku lääkäri oli esittänyt omaa näkemystään, että jos piippua käyttää paljon, niin ei olekaan välttämättä ihan hyvä juttu käyttää kokoaikaa suolaa mukana, eli suositteli pelkkää vettä käytettäväksi. Tuota voi kyllä kyseenalaistaakin, kun kehon nesteiden suolapitoisuus aikalailla juuri se sama kuin hengitettävän.. tiedä noista sitten..? Parempi pitää suunsa kiinni ja vaikuttaa typerältä kuin avata se ja poistaa kaikki epäilykset :-) | |
![]() 14.01.2008 13:56:48 | |
Samalla menetelmällä haudutan ja lämmitän oman piippuni kuin Fifi. Pitelen siis kuppia kädessä, jossa kuumaa vettä ja henkittelen piipun kautta. Aikansa kun henkittelee, niin piipun huomaa olevan tyhjä :-) (ainakin mulla) Joo, minä ainakin täyttelen piippua välillä, kun nestehän tietenkin haihtuu sieltä. Pari päivää uskallan tuota seosta pitää käyttökelpoisena. Hyvä pointti, suolaliuos siis vanhenee, oli se sitten itse tehtyä tai ostettua. Vanhenemisaika ei ole minulle kuitenkaan vielä selvinnyt. Itsekin käytän pari päivää samaa liuosta, sitten teen uuden satsin. Joku lääkäri Oliko yleis- vai erikoislääkäri? Täytyykin joskus kysäistä erikoislääkärin mielipidettä tästä aiheesta. Itse en luota näissä asioissa enää yleislääkäreihin, vaan jos on jotain kurkkuun liittyvää, menen alan asiantuntijalle. Se on kyllä totta, että liika suolapitoisuus elimistössä ei ole hyväksi sekään. Mutta jääkö tällä tavoin hankittu suola sinne elimistöön, vai huuhtoutuuko pois? Fach you, I'm an opera singer! | |
![]() 16.01.2008 11:24:14 | |
Tulipa sellanen fiilis että lähdenkin tästä kylille ostamaan vesipiipun, kuulostaa niin lystiltä toiminnalta! Eikä ole edes moraaliltonta niinkun muiden substanssien pössyttely :) I know! | |
![]() 17.01.2008 00:51:56 | |
Oliko yleis- vai erikoislääkäri? Täytyykin joskus kysäistä erikoislääkärin mielipidettä tästä aiheesta. Itse en luota näissä asioissa enää yleislääkäreihin, vaan jos on jotain kurkkuun liittyvää, menen alan asiantuntijalle. Se on kyllä totta, että liika suolapitoisuus elimistössä ei ole hyväksi sekään. Mutta jääkö tällä tavoin hankittu suola sinne elimistöön, vai huuhtoutuuko pois? En tiedä, lääkäris-ihminen hä oli, joka oli opastanut erästä sukulaistani. Itse käytän vesipiippua aika vähän (liian vähän..?), eli silloin, kun flunssaa tai vastaavaa, niin käytän aina suolaliusta. Mutta voisin kuvitella jos tuota aamusta iltaan "imis", niin vois osan aikaa riittää ihan vesikin..? Ilmootteletko tänne, jos tulet kysyneeksi ihan erikoislääkärin mielipidettä? Kiinnostais kyllä tietää.. Parempi pitää suunsa kiinni ja vaikuttaa typerältä kuin avata se ja poistaa kaikki epäilykset :-) | |
![]() 17.01.2008 20:36:47 | |
En tiedä, lääkäris-ihminen hä oli, joka oli opastanut erästä sukulaistani. Itse käytän vesipiippua aika vähän (liian vähän..?), eli silloin, kun flunssaa tai vastaavaa, niin käytän aina suolaliusta. Mutta voisin kuvitella jos tuota aamusta iltaan "imis", niin vois osan aikaa riittää ihan vesikin..? Ilmootteletko tänne, jos tulet kysyneeksi ihan erikoislääkärin mielipidettä? Kiinnostais kyllä tietää.. Täytyy muistaa kysäistä, sitten kun seuraavan kerran käyn erikoislääkärillä. Onneksi ei tarvitse liian usein käydä ;). Kyllähän se olisi ihan hyvä saada faktatietoa tästäkin asiasta, niin ei tarvitsisi olla huhupuheiden varassa. Fach you, I'm an opera singer! | |
![]() 17.01.2008 21:02:19 | |
Jep luin vaan ekan viestin...tai... Apukeinot on apukeinoja. Niinku ihmiset jotka käyttää aina huulirasvaa. Sellanen "victim of circumstances" tai jotain on hyvä tiedostaa... Olet sitä mitä olet paskimpana päivänä. Totu siihen. Juhli hyvistä päivistä. Kaikenlainen tekohengitys on internetaikakautena lisääntynyt huomattavasti. Vesi on paras. Kai joku noita kertoo että voi seisoa päälläkin. Siperia opettaa. | |
![]() 17.01.2008 22:31:37 | |
Älkää hyvät ihmiset törsätkö rahojanne tuohon apteekeissa myytävään fysiologiseen keittosuolaliuokseen (NaCl 0.9) joka on tarkoitettu lääkinnälliseen käyttöön esim. nenäontelojen huuhteluun (googlettakaa..). Vesipiipun käyttö vastaa höyryhengitystä jolla voi helpottaa flunssan oireita ja siihen riittää keitetty vesi joka on muuten lähes steriiliä, ainakin Suomessa. Tietysti löytyy maailmasta ekstremofiilejä bakteerikantoja jotka kestävät kiehuvaa vettäkin mutta ei Suomesta (edes Nokialta). Keittosuolan kaltaista liuosta voi valmistaa kotona lisäämällä litraan vettä teelusikallisen suolaa ja keittämällä lientä vähän aikaa. Jo steriloiuu. | |
![]() 18.01.2008 11:13:39 | |
Älkää hyvät ihmiset törsätkö rahojanne tuohon apteekeissa myytävään fysiologiseen keittosuolaliuokseen (NaCl 0.9) joka on tarkoitettu lääkinnälliseen käyttöön esim. nenäontelojen huuhteluun (googlettakaa..). Vesipiipun käyttö vastaa höyryhengitystä jolla voi helpottaa flunssan oireita ja siihen riittää keitetty vesi joka on muuten lähes steriiliä, ainakin Suomessa. Tietysti löytyy maailmasta ekstremofiilejä bakteerikantoja jotka kestävät kiehuvaa vettäkin mutta ei Suomesta (edes Nokialta). Keittosuolan kaltaista liuosta voi valmistaa kotona lisäämällä litraan vettä teelusikallisen suolaa ja keittämällä lientä vähän aikaa. Jo steriloiuu. No sehän on tietenkin jokaisen oma asia, haluaako tehdä suolaliuoksen itse vai ostaako sen. Siitähän on täällä jo erikseen mainittu, että sitä voi ostaa, tai sitä voi tehdä itse. Paljon se ei maksa apteekista ostettuna, mutta myytävät määrät on sen verran suuria vrt. tarvittavaan määrään, että se purkki ehtii varmasti vanhentua, ennen kuin sen ehtii käyttää kokonaisuudessaan. Kun ekan kerran käytin vesipiippua, ostin valmista liuosta. Sen jälkeen olen tehnyt sitä itse. Tuohon Hossan viestiin viitaten - kaikkea voi tehdä tosiaan ylikin. Esim. huulirasvan jatkuva käyttö lopettaa kehon oman kosteudentuotannon (samoin kuin liiallinen ihorasvojen käyttö). Lopulta käy niin, ettei keho itse osaa suojautua ollenkaan (tuottaa luontaista rasvaansa), vaan tulee jatkuva rasvaamisen tarve. Järkeä voi näissä käyttää, enkä itsekään käytä vesipiippua kuin tarpeeseen (lähinnä flunssa), en suinkaan huvin vuoksi joka päivä. Monilla laulajilla on näitä "jäniksenkäpälä-uskomuksia", että ääntä ei tule/laulu menee pieleen, jos ei ole höyryhengitellyt/seisonut päällään/tehnyt muita rituaaleja joka päivä. Kannattaa tunnistaa itsessään nämä uskomukset, ja erotella ne todellisuudesta. Fach you, I'm an opera singer! | |
![]() 04.04.2008 08:19:24 | |
Suolan käyttö vesipiipussa ei ole välttämätöntä. Eikä ostettu keittosuolaliuos varmista kuin oikean suolapitoisuuden. Itsetehdyssä seoksessakaan ei ole muuta vaaraa kuin mahdollinen "liikasuola" joka sekään ei tapa, mutta voi kuivattaa limakalvoja. Mielummin liian vähän kuin liikaa, on hyvä sääntö. Puhdas lämmin hanasta tullut vesi toimii erittäin hyvin. Miksi vesi tulisi keittää? Ei puhdistamisen vuoksi, vaan lämmitämisen vuoksi. Perinteisesti on totuttu että höyryhengityksessä vesi keitetään höyryn nostamiseksi ilmaan ja siitä hengitettäväksi. Vesi piipussa vesihöyry sisäänhengityksen imuvoimalla nostetaan kurkkuun, äänihuulien limakalvoille. Juotko vettä joka on otettu hanasta? Miksi et voisi samaa vettä hienojakoisena vesihöyrynä hengittää kurkun limakalvoille? Siis miksi keittelemään vettä? Piipun voi lämmittää vesikupissa jos niin haluaa tai se jostakin syystä tuntuu paremmalta. Kokemukseni mukaan lämmin hanavesi toimii ja on toiminut jo toistakymmentä vuotta piipussani. Tärkeämpää on että huolehdit piipun puhtaudesta. Perusteellinen piipun pesu ja uusiminen on hyvä asia eikä liian kalliskaan investointi. Sitäpaitsi suola kuivuessaan kovettuu piipun mutkiin ja tekee nopeammin piipusta epähygieenisen kuin pelkkä veden käyttö. Itse lataan piipun vedellä lähtiessäni laulamaan ja hengittelen autossa mieluummin vesihöyryä kuin auton ilmastoinnista tulevia epäpuhtauksia. Voiko vesipiippua käyttää liikaa ja onko tottumisesta haittaa? Ei on vastaus molempiin kysymyksiin. Vesi sekä kosteuttaa että huuhtelee limakalvoilta pölyn, siitepölyn yms. haitat. | |
![]() 21.06.2009 00:35:03 | |
jaahas, vanha ketju. no, jos joku näitä vielä miettisi... mitenkäs vesipiipun voisi rakentaa itse? maljaosa löytyy ja kaikenmaailman venttiileitä mutta runko uupuu. apteekin malli tuntuu kauhian heppoiselta ja netissä maksavat maltaita. ja sitten pompahti yhtäkkiä mieleen, että vaikuttaako ruohon polttaminen ääneen yhtä paljon kuin tupakointi? (pitäis tästäkin aloittaa uus thread muttei jaaaaksaaa..) anyone? itse en siis polta kumpaakaan mutta olen asiasta yleisellä tasolla kiinnostunut. | |
![]() 22.06.2009 16:01:25 | |
Livia: ja sitten pompahti yhtäkkiä mieleen, että vaikuttaako ruohon polttaminen ääneen yhtä paljon kuin tupakointi? (pitäis tästäkin aloittaa uus thread muttei jaaaaksaaa..) anyone? itse en siis polta kumpaakaan mutta olen asiasta yleisellä tasolla kiinnostunut. Ainakin jos vetää vitusti ennen keikkaa, niin varmasti vaikuttaa ääneen enemmän kuin rööki:-D. | |
![]() 23.06.2009 00:26:19 | |
ja sitten pompahti yhtäkkiä mieleen, että vaikuttaako ruohon polttaminen ääneen yhtä paljon kuin tupakointi? (pitäis tästäkin aloittaa uus thread muttei jaaaaksaaa..) anyone? itse en siis polta kumpaakaan mutta olen asiasta yleisellä tasolla kiinnostunut. toisilla vaikuttaa, toisilla ei. aika yksilöllistä. mitä on itte huomannu niin takahuoneessa ei tartte kun kääntyä ja ääni on veks, jos joku polttaa tupakkaa vahvempaa. röökinsavu ei ole niin paha. [i hear voices but at least they're on tune] | |
![]() 25.06.2009 09:38:13 | |
Itse farmasiaa neljättä vuotta opiskelevana voin helposti selittää suolan merkityksen. Ihmisen kehon suolapitoisuus on juurikin se 0,9%, sen takia nollaysinakkelia (NaCl) kutsutaan fysiologiseksi suolaliuokseksi. Ajatelkaa, että soluissa on 0,9% suolaa. Jos solun ulkopuolisen tilan suolapitoisuus on alhaisempi, imee solu sisäänsä nestettä tasatakseen eron (osmoosi). Yleensä tämä päättyy siihen, että solu räjähtää. Toiseen suuntaan homma taas toimii siten, että solu päästää ulos nestettä kasvattaakseen suolapitoisuuttaan ja lopulta kuivuu. Tämän takia esim. nenänhuuhtelukannuissa (ts. sarvikuono) käytetään myös nollaysinakkelia, jottei se vaikuttaisi limakalvojen nestetasapainoon. Apteekista ostettavat liuokset ovat tosiaan melko halpoja, mutta jos itsellään on joku mittausmenetelmä, tulee pidemmän päälle vielä halvemmaksi valmistaa kotona. ~Volyymi korvaa puuttuvan taidon~
www.mikseri.net/sapiska | |
![]() 27.06.2009 11:48:56 | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)