Aihe: Laulumikin puhdistaminen? 1 | |
---|---|
![]() 11.01.2020 12:18:48 | |
Kävi niin tuossa pikkujoulujen aikaan, että jouduin yhdellä keikallani lainaamaan omaa laulumikkiäni Jormalle, joka ähkyi ja puhkui mikkiini puolisen tuntia. Sitten kun bändimme vuoro aloittaa minun toimiessa solistin ominaisuudessa, huomasin mikin saaneen yllättävän lisävivahteen ominaisuuksiinsa, nimittäin hajun. Mikki haisi niin voimakkaasti oksennuksen ja erään kalalajin pilaantuneelle yhdistelmälle, etten voinut olla metriä lähempänä tuota mikkiä. Jopa bändikaverini ihmettelivät tuon oudon odöörin alkulähdettä! Onneksi minulla oli mukanani tuolloinkin varamikki, jolla vedinkin sitten koko illan. Nyt ongelmana on se, että tuohon Jormalle lainaamaani mikkiin tarttunut haju ei ole lientynyt yhtään, vaikka lainaamisesta on kulunut jo pidemmän aikaa. Haju tarttui sitä paitsi myös roudauslaatikkoon ja sen sisältämiin piuhoihin ym. tarvikkeisiin, auton peräkonttiin jossa laatikkoa olen kuljettanut, ja nyt haisee koko asuntokin, kun avasin tuon roudauskeissin kämpässäni. Olen yrittänyt puhdistaa mikin ritilää erilaisilla liuottimilla, keittänyt sitä kiehuvassa vedessä, uittanut Kodin Putkimiehessä, pitänyt pakastimessa ym. mutta mikään ei ole auttanut, haju on ja pysyy yhtä vahvana kuin silloin, kun Jorma tuon ominaishajunsa mikkiini sai istutettua. Onko enää muuta keinoa, kuin upottaa tuo mikki syvälle suonsilmäkkeeseen, ja ostaa tilalle uusi? Millä itse puhdistatte mikkejänne, vai puhdistatteko koskaan? Tästäkin kirjoituksesta saa antaa plussan... Ei oo pakko. | |
![]() 12.01.2020 09:29:09 | |
Moi. Tuon perinteisen keikkailun alkutaipaleen opettavaisen kokemuksen jälkeen on varmasti selvempää miksi bile- yms. bändeillä joilla vaarana on että lauteille kapuaa tuon teidän kohdalle osuneen "Jorman" kaltainen vokalisti, on joskus jopa erillinen ständi mikkeineen valmiina ;). Ja ryönäysmikki valmiiksi kytkettynä AINA. Ja miksi liki poikkeuksetta käytössä olevienkin mikkien päällä on vaahtomuovikortonki. Kyllikki: Onko enää muuta keinoa, kuin upottaa tuo mikki syvälle suonsilmäkkeeseen, ja ostaa tilalle uusi? Jos kyseessä on edullinen tusinamikki, uuden ostaminen on helpoin ratkaisu. Jotain on toki mahdollista tuollekin tehdä, enkä tarkoita myymistä ;). Otsonointi auttaa lähes poikkeuksetta, ja on sen verran mekaanisesti hellä menetelmä että voit otsonoida koko mikin. Purettuna tietysti. Grillin sisäpinnassa oleva vaahtomuovi kannattaa vaihtaa suosiolla (tai koko grilli jos pelkkää vaahtomuovia ei saa kustannustehokkaasti, ja otsonoida pelkkä mikki. Sama otsonointi puree roudauscasen ja siellä olevien piuhojen hajunpoistoon. Kuten myös autonkin. Laitteistovaatimukset ja pitoaika toki kasvavat logaritmisesti otsonoitavan tilavuuden mukaan, joten vaikka mikki onnistuisikin otsonoida miesten Ikean otsonointilaitteella kohtuuajassa (=joitain tunteja) vaikkapa jäätelö-/karkkirasiassa, samalla laitteella ei sen enempää casen kuin autonkaan hajunpoisto välttämättä onnistu vaikka viikkotolkulla otsonoisi. Riippumatta siitä mitä mainostekstissä väitetään. Kyllikki: Millä itse puhdistatte mikkejänne, vai puhdistatteko koskaan? Pääsääntöisesti käyttömikkien päällä on vaahtomuovikortonkin jotta olisi yksinkertaisempi puhdistettava. Ja jottei mahtuisi ihan niin helposti nieluun :O. Äänitysmikeissä on joko pop-filtteri, tai grilliä ja/tai vaahtomuovia pestään sessioiden välillä. Metalliosien ja joidenkin vaahtomuovien puhdistukseen käytän Neoamiseptia, mutta pääsääntöisesti vaahtomuovit tulee pestyä astianpesuaineella lämpimässä vedessä. Jos keikkatilanteessa kuitenkin kaikesta varovaisuudesta huolimatta käy köpelösti, nopeus on valttia. Eli mahdollisimman nopeasti grilli irti ja pesu vaikka saippualla jos muuta ei ole käsillä. Tuon aiemminmainitsemani extempore syväkurkkuesityksen jälkeen pidettiin setin keskellä välittömästi tauko jolla mikki desinfioitiin. T:Samuli | |
![]() 12.01.2020 14:33:06 | |
Toimiskohan etikka tuohon? Sillä lähtee kans jotku hajut yllättävän hyvin. Tiedä sitten mitä tekee elektroniikalle, mutta kaipa siinä ainakin grilliä voi jonkin aikaa liottaa. Ehkä. Yks jääkaappi mihin oli mädäntynyt ruuat sisään tuli pelastettua joskus niin, että laitoin avoimen kulhollisen etikkaa sisään. Tosin eka todettiin, että eihän se toimi yhtään, mutta kyllä se kalman haju sit lopulta vaan hävis. Aikaa tosin meni päiviä, ellei jopa viikkoja, eikä kontrollia ollut tässä yhden jäkärin tutkimuksessa lain. | |
![]() 12.01.2020 21:08:56 | |
basisti1971: Moi. Tuon perinteisen keikkailun alkutaipaleen opettavaisen kokemuksen jälkeen on varmasti selvempää miksi bile- yms. bändeillä joilla vaarana on että lauteille kapuaa tuon teidän kohdalle osuneen "Jorman" kaltainen vokalisti, on joskus jopa erillinen ständi mikkeineen valmiina ;). Ja ryönäysmikki valmiiksi kytkettynä AINA. Jos kyseessä on edullinen tusinamikki, uuden ostaminen on helpoin ratkaisu. T:Samuli Jep. Sorry, tää ei auta Kyllikin tänhetkiseen inhaan ongelmaan, mut olen vissiin ennenki kertonu... Aikanaan oli keikoilla paljonkin näit mikinnälkäisiä Jormia ja Liisoja. Lisäks muita lauteillepyrkijöitä, aikuisten lisäksi pikkulapsia kääntelemässä namiskoita ja nyppimässä johtoja. Mä sit suosiolla rakensin pikkuräkin jossa oli pikkumikseri ja taukomusasoitin. Se laitettiin lavan ulkopuolelle siis sinne salin puolelle ihan yleisön saataville. Kaks pitkää piuhaa vaan bändin mikseriin. Sitä sai väki ihmetellä, ruuvailla rauhassa ja vaihtaa musaa ja volumea miten huvittaa. Sit siinä kiinni pari spiikkimikkiä niille Jormille ja Liisoille. Aina kun toi oli käytössä niin ei ollu tunkua lavalle eikä kellään ollu tarve saada just bändin mikkiä vaan pysähtyivät ensimmäisen saatavilla olevan kohdalle. Jäsen pitk aikanaan kertoili johonkin tarkoitukseen käyttäneensä ClasOhlsonin Okei- mikkejä ja olivat olleet riittävän okei niin kävin hakemassa puoli tusinaa semmoista, että tarvittaessa jokaiselle Jormalle on antaa oma jos vaikkapa päättävät perustaa kolmen promillen Jormakuoron serkkulikkansa häähumussa. Kustannuksiahan tolle pikkuräkille ei juuri tullut, kallein yksittäishankinta tais olla ne lavalle menevät piuhat. Mikit oli kympin kappale. Mukavampaa Jormillekin jos täystuhotoheloinnista selviää kympillä. Sit kerran roudausallergiasta kärsivä basistimme sanoi, et "tälle keikalle mennään ihan minikamoilla, hänkään ei ota kuin pikkukombon niin ei tarvita mitään spiikkimikkejä... ei niit siellä kukaan halua." Just. Paitsi Jorma, Liisa, Nikopetteri ... jotka odotti lauteilla jo ennen kuin alettiin roudaamaan. Jos maailma olis mun suunnittelema, niin hyttyset söis porkkanoita. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)