Aihe: Halvat mikrofonit
1
AnteroJokinen
30.11.2013 00:27:34

Enpä löytänyt halvista mikrofoneista aihetta pienen etsiskelyn jälkeen.

Elikkäs täällä voi suositella halpoja (0-100€?) laulumikkejä ja kertoa omia käyttökokemuksia.

Itse en ole laulaja, mutta lauluntekijä, joka kaipaa demojensa viimeistelyä lauluosuuksilla. Tarkoitus on kotona äänitellä soittimet itse ja laulaa sitten jonkinlainen versio kappaleesta ja myöhemmin hankkia joku persoonallisemman äänen omistava henkilö vetämään uusiksi. Tämä on muuten meikäläisen ensimmäinen postaus mnetin laulaminen -osioon ja tuskin viimeinen kun se kuitenkin kiinnostaa.

Asiaan. Olen ostamassa halpaa mikkiä joka käy vaatimattomiin käyttötarkoituksiini ja olen aika varma, että Behringer C1 on oiva valinta alle 50€ mikeistä. Mitä mieltä?
www.anterown.blogspot.com www.anterolegato.blogspot.com
OPJ1974
09.12.2013 10:19:02

AnteroJokinen: Enpä löytänyt halvista mikrofoneista aihetta pienen etsiskelyn jälkeen.

Elikkäs täällä voi suositella halpoja (0-100€?) laulumikkejä ja kertoa omia käyttökokemuksia.

Itse en ole laulaja, mutta lauluntekijä, joka kaipaa demojensa viimeistelyä lauluosuuksilla. Tarkoitus on kotona äänitellä soittimet itse ja laulaa sitten jonkinlainen versio kappaleesta ja myöhemmin hankkia joku persoonallisemman äänen omistava henkilö vetämään uusiksi. Tämä on muuten meikäläisen ensimmäinen postaus mnetin laulaminen -osioon ja tuskin viimeinen kun se kuitenkin kiinnostaa.

Asiaan. Olen ostamassa halpaa mikkiä joka käy vaatimattomiin käyttötarkoituksiini ja olen aika varma, että Behringer C1 on oiva valinta alle 50€ mikeistä. Mitä mieltä?

Itse olen paininut samojen mikrofonikokeilujen ja -pohdintojen parissa. Tarve itsellänikin on vain lähinnä demojen ja promopätkien ja omien juttujen kokeiluja. Tulin siihen tulokseen, että:

a) Halvalla ei pääsääntöisesti saa hyvää. Panosta mieluummin enemmän, et kadu myöhemmin.
b) livemikit (olkoonkin vaikka kuinka hyviä) eivät oikein sovellu studio- tai sen kaltaisiin äänityksiin. Eli livemikki on livemikki ja studiomikiksi miel. suurikalvoinen konkkamikki.

Itse kokeilin aluksi vetää kotistudiossani narulle lauluja livemikillä; Mulla on kuitenkin sennheiserin erittäin hyvä laulumikki, e935. Livehommissa siis erinomainen. Nopeasti huomasi, kuinka helposti tuon tyyppiset mikit vetää laulun "tukkoon", varsinkin, kun ruvetaan volyymillä puskemaan.

Aloin kartoittamaan konkkamikkejä. Useamman arvostelun ja vertailuvideon kautta päädyin ratkaisuun, jossa:

- Oktavan MK 105 -konkkamikrofoni (laajakalvoinen, herttakuvio). About kaks ja puol sataa.
- Sille micscreen (T-bonen halpis, otin riskin ja ajaa varmasti asiansa seuraavat viisi vuotta). Viitisen kybää.
- Pop-filtteri (K&M). Studio-olosuhteissa ehdoton. Parikymppiäköhän tuo oli.

Oktavaa ei ollut saatavilla Suomesta, joten ostin tällä kertaa pakon edessä T-kaupasta. Koko läjä siis postikuluitta suomeen, yhteensä 350 (tilasin yrityksenä Saksan maalta, joten alv:t kuoritaan päältä automaatisesti pois).

Toi oktava on varmasti hintaluokassaa parasta A-ryhmää. Hinta taisi olla jotain kaksi ja puoli sataa. Ei minusta paha, jos ajatellaan, että mikki kestää sen kymmenen-viisitoista vuotta helposti, ellei enemmänkin

Tietysti T-bonella on sitten myös omia laajakalvoisia konkkamikkejä vastaavaan tarkoitukseen, hinnat alkaen jossain kuuden kympin tietämillä(kö se nyt oli)?.

En ole päässyt vertailemaan halpis-mikkejä tuon Oktavan kanssa, mutta Oktavalla tallennettu ääni on erinomaista luokkaa ja voin suositella kyllä nyt muutaman demovedon jälkeen.

Halpis-mikeissä varmaan on omat laadulliset riskinsä (Behringerillä varmasti vastaavaa kuin T-bone-sarjassakin): itselläni micscreenistä esim. suurin osa screenin kiinnitykseen käytetyistä ruuveista oli paketista otettuna löysällä, pari ruuvia irti asti ja yksi ruuvi kokonaan kateissa. Yllättävää kyllä, mitään kriittistä osaa ei ollut kateissa. Micscreenin toimintaa ruuvin puuttuminen ei haittaa ja palautukseen käytetty aika ja vaiva olisi maksanut enemmän kuin yhden ruuvin hyöty, joten jätin palauttamatta.

Itse kysymykseen Behringeristä ei tämä nyt oikein vastannut, mutta minä jättäisin Behringerit kauppaan ja ostaisin kunnollista. Mahdollisessa jälleenmyyntitapauksessakin parempi vaihtoehto.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)