Aihe: Rääkyminen/murinalaulu ja äänen menetys?
1
Lilium
04.04.2015 13:16:38
Eli olen tässä vajaan 1,5 vuoden aikana harjoitellut rääkymistä, aluksi ei tullut kuin viemäriörinällä, nyt parin kuukauden aikana on löytynyt se "puhdas", korkea rääkäisy Filthimäiseen tyyliin.

Ongelmaksi on muodostunut kuitenkin äänen käheytyminen, ihan koko vuoden ajan. Itse murina/rääkyminen ei ole sattunut kuin muutamia kertoja kun lähtenut väärästä kohdasta ja sen on kyllä siinä tajunnutkin. Eli itse laulaminen ei satu, tunnu pahalta mutta ääni käheytyy. 6-8 biisiä saa vedettyä rääkymisellä, sitten puheääni alkaa kärsiä mutta edelleen löytyy laulaessa se ääni, tosin alkaa kuulostaa uupuneelta. Laulamisen jälkeen ja seuraavana päivänä hyräilessä ääni kuulostaa tosi epävireiseltä ja korkeammalta hymistessä tuntuu kuin olisi jonkinsortin este. Puheessa myös saattaa tapahtua poikien murrosiän tapaisia yhtäkkisiä kiekauksia.

Olen puhunut tästä yhden tuttavan kanssa joka myös rääkyy ja murisee ihan bändissä, sanoi vaan että vaikeampaa naisille. Kehitystä on tietty tapahtunut kun on saanut nostettua äänen korkeutta, mutta toi käheys ottaa päähän. Ei oo kivaa vetää karaokessa suhtkoht hyvin ja kähistä heikosti jälkikäteen.

Mitä tehdä?
valtsujackson
28.04.2015 15:37:08
Lilium: Eli olen tässä vajaan 1,5 vuoden aikana harjoitellut rääkymistä, aluksi ei tullut kuin viemäriörinällä, nyt parin kuukauden aikana on löytynyt se "puhdas", korkea rääkäisy Filthimäiseen tyyliin.

Ongelmaksi on muodostunut kuitenkin äänen käheytyminen, ihan koko vuoden ajan. Itse murina/rääkyminen ei ole sattunut kuin muutamia kertoja kun lähtenut väärästä kohdasta ja sen on kyllä siinä tajunnutkin. Eli itse laulaminen ei satu, tunnu pahalta mutta ääni käheytyy. 6-8 biisiä saa vedettyä rääkymisellä, sitten puheääni alkaa kärsiä mutta edelleen löytyy laulaessa se ääni, tosin alkaa kuulostaa uupuneelta. Laulamisen jälkeen ja seuraavana päivänä hyräilessä ääni kuulostaa tosi epävireiseltä ja korkeammalta hymistessä tuntuu kuin olisi jonkinsortin este. Puheessa myös saattaa tapahtua poikien murrosiän tapaisia yhtäkkisiä kiekauksia.

Olen puhunut tästä yhden tuttavan kanssa joka myös rääkyy ja murisee ihan bändissä, sanoi vaan että vaikeampaa naisille. Kehitystä on tietty tapahtunut kun on saanut nostettua äänen korkeutta, mutta toi käheys ottaa päähän. Ei oo kivaa vetää karaokessa suhtkoht hyvin ja kähistä heikosti jälkikäteen.

Mitä tehdä?

Ite laulanu murinalla/huudolla nyt 2 vuotta ja sama käheys tulee aina treenien jälkeen mutta luokittelisin tuon ihan normaaliksi sivuoireeksi joka tulee muutenkin äänen rasittamisesta. Jos puhut tarpeeksi putkeen tai laulat puhtaasti kauan putkeen niin kyllähän siinäkin ääni painuuu tai voit menettää sen kokonaan. Muista juoda vettä aina joka biisin välissä ja reilusti keikan/treenien jälkeen.
MartinB
30.04.2015 09:32:20
Voisikohan liittyä vääriin jännityksiin ja äänen pakottamiseen kuitenkin

Siistiä vetää uupuneella äänellä keikkaa tai treeneissä eli se kyllä kostautuu ennemmin tai myöhemmin

yleensä kyllä sellainen ääni joka ei käheydy perustuu siihen että ääni soi paremmin ja toimii paremmin eli käheytyminen viittaa kyllä siihen että joku homma vähän hiertää ikään kuin auton pohja raapisi maata

koita jos mahdollista löytää biisi tai musiikki jossa ei käheydy ja mieti mistä voisi johtua, mitä tekee eri tavalla.
Kalmo
27.05.2015 09:52:43
Rohkenisin väittää, että örinä- ja rääkymisgenreissä laulajan äänen pilalle meno ajan kanssa on enemmänkin todennäköistä, kuin ikävä poikkeus.
Etenkin, jos haetaan sävelkorkeuksia, jotka ovat kovin kaukana laulajan luontaisesta
äänenkorkeudesta. Huolellisuutta, kärsivällisyyttä ja lepoa tarvitaan varmaan vielä enemmän, kuin "normaalin" laulun harjoittelussa.
Luonnonlahjakkuuksia, joilta nuo genret irtoavat helposti, on taatusti vähemmän, kuin "normaalin" laulun puolella.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Khassera
30.05.2015 19:13:35
Randy Blythekin sitä hokee:

"Don't push. Never push."
Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)