Aihe: Lauluäänen huoltaminen 1 | |
---|---|
![]() 25.11.2003 15:14:59 | |
Onpa tässä tullut lauleltua normaalia enemmän ( n. 4krt/vko joko pitkät reenit tai keikka) ja huomasin, että kurkku tuntuu viikonlopun jälkeen aristavalta ja ääni tukkoiselta. Olisiko asiantuntijoilla tietoa löytyykö lauluäänelle huoltokonsteja, kuten esim. kitarasta öljytään otelauta ja kiristellään ruuvit ja mutterit tai vaikka autosta vaihdetaan öljyt? Maalaisjärki (muuta ei mulla ookkaan..) tietty sanoo, että lepo on välillä tarpeen, mutta voisiko palautumista avittaa vaikka hengitysharjoituksilla vai onko se vaan lepoa? Välillä kun ei ehdi lepäämään vaan pitää vetää useampi päivä putkeen reenejä. Varmasti oikea tekniikkakin auttaisi vai kuinka? Sehän me tiedetään, että ääni on aika herkkä instrumentti, eli täydellisessä maailmassa sitä joisi vaan vettä ja söisi valmiiksi kuorittuja hedelmiä ja venyttelisi paljon ja reenailisi, mutta kun todellisuus on kuitenkin sitä 8 kahvia ja 3bissee per päivä,rasvaa, univelkaa jne, niin mahtaisiko löytyä jälleen jo "legendaarisen" kyypakkaus konstin veroisia kikkoja?? www.dhline.net | |
![]() 25.11.2003 20:20:38 | |
Maalaisjärki (muuta ei mulla ookkaan..) tietty sanoo, että lepo on välillä tarpeen, mutta voisiko palautumista avittaa vaikka hengitysharjoituksilla vai onko se vaan lepoa? Välillä kun ei ehdi lepäämään vaan pitää vetää useampi päivä putkeen reenejä. Varmasti oikea tekniikkakin auttaisi vai kuinka? Tekniikka auttaa. Jostain syystä tuommoisina kausina sitä saa aina työstettyä eniten eteenpäin, tekniikkaa siis. Kokeileppas vaan seuraavissa treeneissä keskittyä puhumaan nuotteja siihen mikrofooniin, se on oikeasti psyykkeestä kiinni tuossa kohtaa. Huomaat että jostain kumman syystä nuotit "tarttuvat" oikeisiin kohtiin ja soivat ilman ponnisteluja. Itse olen parhaat studiotaltioinnit vetänyt kauheassa darrassa hirveän huutamisen ja tupakoinnin jälkeisenä päivänä, kun on joutunut keskittymään enemmän tuohon "oikein laulamiseen". Samoin parhaat keikat ovat olleet yleensä keikat joita on edeltänyt edellispäivänä vitun pitkä toinen keikka ja ääni on ihan maassa. Hullua, mutta totta o_O | |
![]() 29.11.2003 20:29:12 (muokattu 29.11.2003 20:29:56) | |
- - mahtaisiko löytyä jälleen jo "legendaarisen" kyypakkaus konstin veroisia kikkoja?? Tälläisen annoin kertoa itselleni: nappaa Zyrtecin, Duactin, sekä 600mg Buranan, niin pitäisi kipeänkin kurkun olla laulukunnossa. En ole itse testannut, mutta suositeltiin toimivana konstina. EDIT: los typos. Mä haluun sua - sulta ei kysytä. | |
![]() 30.11.2003 23:33:25 (muokattu 30.11.2003 23:37:13) | |
Kaikki lähtee hengityksestä ja rentoutumisesta. Kävin joskus laulutunneilla ja opin, että oikeaan laulutekniikkaan vaikuttaa miljoona osatekijää, mutta yksi hyvä hengitys-/rentoutusharjoitus on esimerkiksi "koiran lailla läähättäminen": ota hyväryhtinen asento, anna alaleuan valahtaa rennosti alas ja kielen työntyä ulos. Sitten vaan rytmistä, "napakkaa" läähättämistä käyttäen palleaa tehokkaasti aina ulos hengittäessä (pallean käyttö on tosi tärkeätä jos haluaa säästää kurkkuaan!). Kurkusta ylöspäin kaiken pitäisi olla mahdollisimman rentona. Mikäli kyljet alkavat jossain vaiheessa tuntua aroilta, on se merkki siitä, että olet luultavasti osannut hyödyntää pallealihaksiasi :) Tämä oli siis ihan perusrentoutusharjoitus. Mutta vaikka vääntäisi heviä, kannattaa pitää pallea tiukkana ja kaulan ja pään lihakset mahdollisimman rentoina. Lähtee sitä paitsi muhkeampi ääni. Lihaslämmittelyä (hartioiden ja käsivarsien pyörittelyä) ja äänenavausta ei myöskään kannata unohtaa. Ehkä Googlella löytyisi jotain hyviä äänenavausharjoituksia? EDIT: Laulun ope muuten opetti joskus, että laulaessa kropan pitäisi olla yhtä rentona kuin kännissä. Toi "puhumalla laulaminen" on myös hyvä, koska treeneissä yleensä tulee huudettua huomaamattaan ihan hulluna, että saa äänensä paskasta PA:sta kuuluviin. Itse haaveilen kalliista monitorikorvanapeista, jotka hoitaisivat tuon liian huutamisongelman. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)