Aihe: Laulu & kitarointi samaan aikaan
1 2
Pedroz
22.05.2003 11:39:21

Onko tuo taito, jonka kanssa synnytään, vai voiko sen harjoitella? Itse olen yrittänyt tuota joskus, mutta aina kun avaan suuni, niin käteni alkavat liikkua suun mukana ja soitto menee aivan perseelleen. Ei vain riitä koordinaatiokyky siihen hommaan.
Olisiko kenelläkään mitään hyviä neuvoja tuon harjoittelemiseen? Olisi nimittäin perhanan hienoa osata.
*Vapaa on vasta kun päivissä sekoaa* -Tommi Liimatta
Vilhelmus
22.05.2003 11:43:19

Onhan siinä osa synnynnäistä motoriikka ja koordinaatiokykyä, mutta treenilläkin on tärkeä osa. Toisille se on vaikeaa, toisille aivan järkyttävän vaikeaa.

Paras tapa on reenata kitaraosuus aivan helvetin hyvin, niin että tulee suoraan selkärangasta. Sitten laulua päälle. Harjoitteleminen kannattaa aloittaa helpommista biiseistä.
Kaikki komeat miehet ovat hinttejä. -Turbo Terminaattori
lxi
22.05.2003 11:48:58
Kukaan ei ole seppä syntyessään (ja muita latteuksia).

Eli treenillähän tuo onnistuu. Pitää vain lähteä helpoista jutuista liikkeelle, eli ihan perus-sointukomppauksesta ja "vitossointupunkista", sellaisista biiseistä joissa kitara- ja lauluosuus eivät kumpikaan ole erityisen vaikeita. Plus sitten Iron Man -tyyliset biisit, joissa kitara ja laulu menevät melkein yksi yhteen.

Ensin pitää tietysti handlata molemmat osuudet suvereenisti erikseen ennenkuin niitä kannattaa yrittääkään yhdistää. Heti kun tulee vaikeampia riffejä tai rytmisesti hankalampia osuuksia, vaikeustaso kohoaa kohisten.
Vastaus kysymykseesi löytyy osoitteesta http://www.google.com.
noir
22.05.2003 12:51:44
Itsellä onnistuu kitaran kanssa laulaminen, mutta pianon kanssa ei onnistu millään. Siksi soitan pianoinstrumentaaleja.

Mutta harjoittelemalla. Itsekään en alkuun osannut moista lain, nyt menee heittämällä.
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh Wgah'nagl fhtang
folkkari
26.05.2003 00:06:15

Olisko tottumuskysymys?
Jos mulla ei ole kitaraa, mä laulan niin alavireisesti, että hullujakin heikottaa. Mun on siis aina laulaessani pakko soittaa...
Ihmisen suurin heikkous on luovuttaminen.- T.Edison
Reno.
26.05.2003 02:49:56
En suosittele ainakaan teknisemmälle bändille laulaja-kitaristia. Joko soitto, laulu, tai kummatkin kärsivät. Laulu on instrumentti..
I've been attacked by storms of disillusions
Zarmo
26.05.2003 11:52:02

Olisko tottumuskysymys?
Jos mulla ei ole kitaraa, mä laulan niin alavireisesti, että hullujakin heikottaa. Mun on siis aina laulaessani pakko soittaa...

Minä taas en osu nuottiin ilman säestystä juuri koskaan. Melko harvinaista se on kyllä säestyksen kerallakin.
Kyllä sitä säröä saa miedommillakin säädöillä, pitää vaan hakata lujempaa.
Ozzman
26.05.2003 19:14:53
Mulla oli aluks silleen etten pystyny yhtään laulaan ja soittaan samaan aikaan mutta vähän aikaa ku reenasin ni ny pystyn laulaan ja soittaan jo Master of Puppetsin mukana=)
Free friend with every Carlsberg
kaljaah
29.05.2003 14:34:15
En ole koskaan ajatellut, että tuo tuottaa joillekkin suurta vaikeutta. Itseltäni se luonnistuu ihan hyvin, tosin enpä minä soitakkaan mitään vaiketa kipaleita, enkä niitä helppojakaan kovin nopeasti.. Jos aloittaisit helpoilla kappaleilla ja laulat mukana.. Hitaasti mutta varmasti. Pikkuhiljaa vaikeampia kappaleita ja tadaa - sinussa piilee.. hmm.. sanokaa joku hyvä laulajakitaristi!
Bailey
29.05.2003 19:13:35

James Hetfield
"Here we are now..entertain us!" -K.Cobain
Reno.
29.05.2003 22:19:08 (muokattu 29.05.2003 22:19:29)
Curt Cobain.. no mutta se olikin punkkigrungea. Tai grungepunkkia.
I've been attacked by storms of disillusions
haukka
30.05.2003 13:54:40
Mä alotin ton harjottelemisen sillee, et eka opettelee kitaraosuudet ja tapailee laulumelodiaa hyräillen. Ja sit vaikka soittaa jotain tosi helppoa biisiä yksinkertasella kitarakompilla (tyylin vaan alaslyöntiä kokoajan...). Kyllä se siitä ajan kanssa, mäkään en aluks osannu ollenkaan, mut se vaan yhtäkkiä tuli harjotuksen mukana. Ja vaikeimmat biisit on vieläkin vaikeita... ;)
I believe in yesterday...Tomorrow comes when it comes.
Pedroz
30.05.2003 21:31:02

Kiitos kaikista neuvoista, aletaan vaan treenaamaan kärsivällisesti. :)
*Vapaa on vasta kun päivissä sekoaa* -Tommi Liimatta
Paddle
30.05.2003 22:44:36
Kiitos kaikista neuvoista, aletaan vaan treenaamaan kärsivällisesti. :)

Enpä usko että monikaan osaa vaikka vetää sooloa tai jotakin vähänkään jännempitempoisempaa riffiä samalla kun laulaa, mutta näin pääsee ihan tarpeeksi osaavalle tasolle:
Otelautakäden asennot tulee todellakin tulla selkärangasta(tai jos ei niin laulu), mieluusti kummatkin. Elikkä harjottelet niitä erikseen. Otelautakäden kanssahan ei yleensä ole mitään ongelmaa, mutta ongelmia rämppäyskäden kanssa esiintyy. Eli aloita yksinkertaisilla tasatahtisilla rytmeillä, eli juuri esimerkiksi pelkillä alaslyönneillä kaksi tai neljä kertaa tahdissa. Sitten kun tuntuu että nämä alkavat mennä, voi jo kokeilla kikkailla vähän tahdeilla esim. kokeilemalla yleistä tumtutumtututu-tahtia=) tai kokeilla vaan jättää vaikka tahdin viimeinen lyönti pois. Jossakin vaiheessa voi sitten jo kokeilla hassumpiakin tahtilajeja (6/4tms), tosin nämäkin voi aloitellessa soittaa tasasella rämpytyksellä.
Kesällä on aurinko.
NYdoll
30.05.2003 23:18:31

kyllähän nyt kitaraa komppailee ja laulaa samaan aikaan ku vettä vaan, mutta basson kanssa tulee jo vaikeuksia... varsinki jos yhtään monimutkasempaa kuvioa lähtee hakemaan...
Jokkeri
04.06.2003 08:17:49

Kitaran kanssa kun on opetellut laulamaan niin vaikeeta on ilman. Studiolla pitää pitää vähintään harjanvartta käsissä että saa oikean puristuksen ulos. Komppaus tyylini kun on vielä "eläväinen" niin välillä täytyy soittaa ilmakitaraa keikallakin sointujen lyönnin välissä jotta laulu pysyy mukana :)
Tuowinen
11.06.2003 12:28:21
tantakataka-rytmin päälle on myös melkoisen helppo laulaa... Aloittaa sen treenaamisen näistä perusnuotiolaulubiiseistä, siitä se lähtee.
"Vihollisen työtä! Näitä töitä hän rakastaa: ystävä sotii ystävää vastaan; uskollisuus eksyy sydänten järkkyessä."
Mimi
11.06.2003 18:07:31
Mä alotin silleen että vedin aina tahdin silleen kitaralla rämps rämps rämps rämps vaan enkä kehittäny siihen mitään mielenkiintosta ja paremmalle kuulostavaa komppia... Yksinkertaistin kaiken ja lauloin päälle, Sit vasta laitoin hienomman kompin ku opettelin soittamaan kunnolla, ja sit se laulukin jo alko luistamaan siihen päälle...
'
Tosin valintakokeeseen suunnittelin soittavani Viva Foreverin ja laulavani päälle, mutta olin kuitenkin epävarma sen komppauksen kanssa, niin jätin soittamatta, ettei sit olis menny perseelleen... Oli jostainsyystä vaikein tähänastisista biiseistä...
multi sunt vocati pauci vero electi
Souleye
15.06.2003 15:07:58
juu... mutta koittakaas kompata bluessia kitaralla ja vetää huuliharpulla sooloa siihen päälle.... alkaa tuottaa haastetta :D
isojussi
16.06.2003 11:32:35
Mä oon kyllä aina pystyny soittaessa laulaan (paitsi pasuunaa soittaessa), mutta jos yritän puhua samaan aikaa, niin koko homma meinaa kaatua siihen...;-)
Osta mut - ma olen kaupan!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)