Aihe: Pyörryttää?
1
galant88
05.02.2004 16:58:07
Aluksi täytyy todeta että olen aivan aloittelija lauluhommissa.

Eli ongelmana on kun yritän laulaa pallealla niin jo yhden biisin jälkene rupee pyörryttäämään. Eli hengitystekniikassa on jotain pahasti vialla! Olisko kellään tietoo missä mättäää? Laulutunneille ei ole varaa.
Tiltsi
06.02.2004 08:09:12
En tiedä onko siinä välttämättä vikaa vai meneekö se nimenomaan oikein. Itse en ole paljoakaan laulellut, mutta aloitin nyt joululta laulutunnit, joilla harjoittelemme just palleahengitystä sun muita juttuja, ja mua alkaa kanssa pyörryttää semmosten harjotusten jälkeen. Sanoin siitä opettajalle, niin se vaan sano, että ei se ole ihmekkään, ja arvaa vaan millainen olo sillä on kun se tekee niitä samoja harjoituksia koko päivän monen eri oppilaan kanssa..

En ole varma häviääkö tuo pyörrytys kokemuksen myötä vai miten.

Älkää nyt teilatko mua jos olen väärässä..;)
Locrian
06.02.2004 09:55:58
Sua pyörryttää koska sulta loppuu happi.Happi loppuu koska et hengitä oikein.Olettaisin että käytät todella paljon ilmaa laulaessasi lyhyenkin pätkän etkä ehdi linjojen välissä vetää vastaavaa määrää takaisin keuhkoihin.

Harjoittele laulamaan vähemmällä määrällä ilmaa mutta kuitenkin niin, että laulusi kuulostaa samalta kuin aikaisemmin.Laula mahdollisimman pitkia linjoja ja yritä pitää ulos tulevan ilman virta mahdollisimman tasaisena.Kun tämä onnistuu lisää tasaiseen ääneen dynamiikan vaihteluita.Muuta esimerkiksi äänenväriä ja -tasoa mutta yritä edelleen pitää uloshengitys tasaisena.

Lopuksi-laululinjassa on tärkeää myös tauot.Ne ovat hapensaantia varten ja täten ne kannattaa käyttää aina hyväkseen.BTW-En ole itsekkään mikään taidokas laulaja mutta näillä eväillä pääsin aika lyhyessä ajassa jo hyvään alkuun....
I hate eatin' vegetables... Can't swallow the wheelchair...
galant88
06.02.2004 23:00:23
Kiitoksia paljon neuvoista. Ongelma on varmaan tuossa että käytän liikaa ilmaa lauaessa... no eiköhän se tästä...
0101735
22.02.2004 17:49:57
Mä olen parisen vuotta ottanu tunteja ja sitä ennenkin olin paljon mukana koulun jutuissa sun muissa.
Mietityttää vaan, että millanen lauluopettaja sulla on, jos se sanoo että on normaalia että pyörryttää. Meinaan eihän se ole.

Siis ei saisi pyörryttää. Se kertoo tosiaan sen, mitä tässä on jo tullut muiden toimesta sanottuakin, eli että päästät ihan liikaa ilmaa ulos.

Hyvä harjoitus tähän on se, että otat kynttilän eteesi ja otat sen oikean lauluasennon ja sitten alat puhaltaa kynttilän tuleen mahdollisimman tasaisesti. Kynttilä on kontrollina, siis jos liekille ei tapahtu mitään, puhallat liian hiljaa ja jos liekki meinaa sammua, puhallat liian kovaa. Liekin kuuluisi lepattaa mahdollisimman tasaisesti.

Muista vaan katsoa ettei ole palohälytintä ihan lähellä, saattaapi vinkaista... ;0)
18is9
23.02.2004 08:31:40

Sua pyörryttää koska sulta loppuu happi

Tai sitten juuri päinvastoin. Kun hengittää paljon laulamista varten ja keuhkot ovat suurimman osan aikaa paljon täydemmät kuin tavallisesti niin vereen menee paljon enemmän happea kuin tavallisesti ja se alkaa sitten pyörryttämään.

Itse en ole kummoinenkaan laulaja, joten voi olla ettei tästä asiasta ole kysymys, mutta ainakin huilua soittaessa pyörrytyksen tunne on ihan tavallinen ja johtuu ihan varmasti liiasta hapensaannista.
"Snoochie boochies, or whatever the fuck we use to say" - Jay
___Ozzy
23.02.2004 15:08:33

Silloitällöin pyörryttää kaikkia laulajia. Vaikkakin olen treenannut ihan hengittämistäkin pitkään (myös laulamista) meinaa sillointällöin keikalla mennä taju. Kuvitallaanpa, että laulat täysin palkein, vedät kunnon lavashowta, valoshown lämmittäessä lavalämpötilan +50 --> . Yksinkertaisiesti ei hapen määrä aivoissa riitä. Toki tuo tajunnan lähes menettäminen johtuu pienestä virheestä hengitystekniikassa ehkä minuutti ennen tuota sumenemista, mutta kukaan ei voi olla niin täydellinen, etteikö pientä virhettä tee joskus.

Kamalimpia hetkiä itselläni oli tässä männäkeikalla, kun tottakai sukkahousut päässä pukkaan lavalle, alan laulamaan ja pomppimaan, ottamatta ollenkaan etukäteen huomioon sitä tosiseikkaa, että ilma ei ihan niin reippaasti kulje sukkahousukankaan läpi, kuin normaalisti. Fiksuna poikana kun ajattelin (en siis ajatellut) että olis niinq kuulimpaa, ettei näkyis naamasta mitäään, eli en leikannut reikää edes suun kohdalle. Kaksikertaa sumeni ennenkuin tajusin ottaa ne pois päästä. Seuraavalla kerralla leikkaan taas kyllä sen rei'än siihen suun kohdalle. JUMAGEGG, kun oli huono olo hetkenaikaa...
Sanguis bibimus
Corpus edimus
Tolle corpus satani
Tiltsi
23.02.2004 15:54:54
Tai sitten juuri päinvastoin. Kun hengittää paljon laulamista varten ja keuhkot ovat suurimman osan aikaa paljon täydemmät kuin tavallisesti niin vereen menee paljon enemmän happea kuin tavallisesti ja se alkaa sitten pyörryttämään.

Joo, noin mäkin sen tajusin. Mulla varsinkin oli kyseessä elämäni ensimmäiset laulutunnit jolloin ekaa kertaa ajattelinkaan mitään palleahengitystä. Nyt kun olen sitä enemmän tehnyt niin ei enää pahemmin ole pyörryttänytkään.
day_of_the_dead
25.02.2004 11:01:09
En ole varma häviääkö tuo pyörrytys kokemuksen myötä vai miten.

Älkää nyt teilatko mua jos olen väärässä..;)

no niin eli siis se johtuu mun mielestä siitä että ei saa tarpeeks happea siin laulun aikana.
sami viik
Anis
26.02.2004 11:40:08
Minäkin luulen, että kyse voi olla siitä, että saat happea liikaa. Jos olet tottunut hengittämään ainoastaan ylävartalolla (keuhkojen yläosalla), et ole entisellä hengitystekniikalla saanut sisällesi niin paljon ilmaa yhdellä sisäänhengityksellä kuin uudella tekniikalla.

Kannattaa varmaankin kiinnittää huomiota uloshengitykseen - koita päästää ilmaa ulos kontorolloidusti ja mahdollisimman vähän. Tälloin sinun ei tarvitse hengittää uudestaan sisään liian nopeasti ja olet käyttänyt hengityksen tehokkaasti loppuun saakka.

Hyvä hajoitus uloshengittämiseen on sihinäharjoitus, jossa sihiset hampaiden välistä (niin kuin käärme) ja koitat pitää sihinän mahdollisimman tasaisena ja pitkänä. Ja muista kontrolloida uloshengitystäsi palleallasi!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)