Aihe: Pyörryttää?
1
galant88
05.02.2004 16:58:07
Aluksi täytyy todeta että olen aivan aloittelija lauluhommissa.

Eli ongelmana on kun yritän laulaa pallealla niin jo yhden biisin jälkene rupee pyörryttäämään. Eli hengitystekniikassa on jotain pahasti vialla! Olisko kellään tietoo missä mättäää? Laulutunneille ei ole varaa.
Tiltsi
06.02.2004 08:09:12
En tiedä onko siinä välttämättä vikaa vai meneekö se nimenomaan oikein. Itse en ole paljoakaan laulellut, mutta aloitin nyt joululta laulutunnit, joilla harjoittelemme just palleahengitystä sun muita juttuja, ja mua alkaa kanssa pyörryttää semmosten harjotusten jälkeen. Sanoin siitä opettajalle, niin se vaan sano, että ei se ole ihmekkään, ja arvaa vaan millainen olo sillä on kun se tekee niitä samoja harjoituksia koko päivän monen eri oppilaan kanssa..

En ole varma häviääkö tuo pyörrytys kokemuksen myötä vai miten.

Älkää nyt teilatko mua jos olen väärässä..;)
Locrian
06.02.2004 09:55:58
Sua pyörryttää koska sulta loppuu happi.Happi loppuu koska et hengitä oikein.Olettaisin että käytät todella paljon ilmaa laulaessasi lyhyenkin pätkän etkä ehdi linjojen välissä vetää vastaavaa määrää takaisin keuhkoihin.

Harjoittele laulamaan vähemmällä määrällä ilmaa mutta kuitenkin niin, että laulusi kuulostaa samalta kuin aikaisemmin.Laula mahdollisimman pitkia linjoja ja yritä pitää ulos tulevan ilman virta mahdollisimman tasaisena.Kun tämä onnistuu lisää tasaiseen ääneen dynamiikan vaihteluita.Muuta esimerkiksi äänenväriä ja -tasoa mutta yritä edelleen pitää uloshengitys tasaisena.

Lopuksi-laululinjassa on tärkeää myös tauot.Ne ovat hapensaantia varten ja täten ne kannattaa käyttää aina hyväkseen.BTW-En ole itsekkään mikään taidokas laulaja mutta näillä eväillä pääsin aika lyhyessä ajassa jo hyvään alkuun....
I hate eatin' vegetables... Can't swallow the wheelchair...
galant88
06.02.2004 23:00:23
Kiitoksia paljon neuvoista. Ongelma on varmaan tuossa että käytän liikaa ilmaa lauaessa... no eiköhän se tästä...
0101735